پیشنهادهای رییس فرهنگستان هنر برای بهبود وضعیت هنر

فرهنگستان | فرهنگستان هنر | هنر

پیشنهادهای رییس فرهنگستان هنر برای بهبود وضعیت هنر

فرهنگستان هنرهای زیبا در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه با دفتر رئیس جمهور، شورای اسلامی و شورای ارزیابی تسهیلات به منظور ارائه توصیه هایی برای بهبود وضعیت فعلی حوزه هنری در ارتباط بود.

به گزارش مجله خانواده بهمن نامورطلک رئیس فرهنگستان گفت: این یک مناسبت ویژه بود زیرا در آستانه نهایی کردن و رونمایی از برنامه هفتم توسعه بودیم. اندیشمندان و گروه‌های هنری حرفه‌ای در نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس‌جمهور، شورای اسلامی و شورای منافع عمومی خواستار بازنگری در سهم فرهنگ و هنر در برنامه هفتم توسعه شدند.

مدیر فرهنگستان هنر در این زمینه توضیح داد: فرصتی ویژه برای پیشرفت و ترقی در بخشهای مختلف جامعه و کشور. برنامه هفتم نیز از این قاعده مستثنی نیست. این فرصتی است که یک بار در زندگی برای توسعه یک کشور میسر می شود و به این معنی است که نادیده گرفتن هر بخشی از جامعه می تواند صدمات جبران ناپذیری به بار آورد. ”

وی در همین زمینه ادامه داد: در آستانه تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه، فرهنگ و هنر با رئیس جمهور، شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت عمومی برای ارائه پیشنهادات در حوزه هنر در تماس بود. برای رسیدن به این پیشنهادات، جلسات عمیقی را با گروهی از کارشناسان داخل دانشگاه و با کارشناسان خارج از دانشگاه برگزار کردیم که در نهایت به این خلاصه و پیشنهاداتی رسیدیم که به دولت، کنگره و شورای تشخیص امروز راحتی ارسال شد. .

برای رشد 50 درصدی روی بخش هنر تمرکز کنید

بهمن نامورطلق در ادامه این موضوع را توضیح داد و افزود: قابلیت اجرا، اجرا و اجرا در برنامه هفتم؛ یعنی بند قبلی را ذکر کردید اما به طور خاص در برنامه های کمی و کیفی می خواستیم 50 درصد رشد داشته باشیم، معتقدیم اگر به این پیشنهادات توجه کنیم می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم. 50 درصد رشد و اعمال کنید. برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد. این برای هنر ملی عالی است. ”

یک برنامه توسعه فرصتی است که یک بار در طول زندگی شما را نمی توانید از دست بدهید

وی با بیان اینکه مرحله کنونی صحنه بسیار حساسی برای هنر است، گفت: هنر یکی از عوامل مهم و محرک در عرصه توسعه کنونی جهان است و همچنین جنبه توسعه «فرهنگ و هنر» در هر کشوری است. . وقتی توسعه را به صورت متمرکز درک کنید، دیگر توسعه نیست، چیزی است که در گذشته رشد نامیده می شد. اساساً رشد تک بعدی، کمی و مقطعی است. ما در مقطع حساسی هستیم. در واقع، هر برنامه توسعه ای فرصتی است که یک بار در طول زندگی می آید که اگر آن را از دست بدهید بعداً پشیمان خواهید شد. ”

توسعه پایدار مستلزم توجه همه جانبه به همه جوانب است

رئیس فرهنگستان هنر در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه کرد و گفت: به ویژه، جایی که رشد بر اقتصاد تأکید دارد، توسعه بر جامعه و محیط زیست تأکید دارد. اما امروزه در کنار مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی به مسائل فرهنگی بیش از هر زمان دیگری پرداخته می شود. بنابراین اگر این برنامه هفتم توسعه جنبه اجتماعی، اقلیمی، زیست محیطی و فرهنگی قابل توجهی نداشته باشد، اولاً توسعه ای محسوب نمی شود، ثانیاً بسیار ناقص است و راه به جایی نمی برد. بنابراین اگر در برنامه های توسعه ای به فرهنگ و هنر توجه نشود، این طرح ها ناقص خواهند بود.

اکنون عصر صنایع خلاق است

نامورتالک عصر مدرن را عصر آفرینش دانست و در این زمینه یادآور شد: اکنون در دورانی به سر می بریم که به آن عصر آفرینش می گویند و در این عصر باید به هنرها توجه ویژه ای شود و در این دوره خلاقیت به کار گرفته می شود. صنایع، اقتصادهای خلاق و بنگاه‌های خلاق پیشرو هستند و خلاقیت به عنوان یک اصل اساسی توسعه شناخته می‌شود، یعنی در عصر نرم‌افزار بشری زندگی می‌کنیم، این نقش مهم و برجسته باید در برنامه دیده شود. نقش هنر بیش از هر دوره دیگری در تاریخ مهم و برجسته شده است.»

تلاش فرهنگستان هنر برای تبیین نقش و جایگاه هنر

مدیر اجرایی فرهنگستان هنر درباره پویایی فرهنگ و هنر در توسعه کشور در این زمینه اظهار داشت: فرهنگستان هنر به‌عنوان یک نهاد سیاست‌گذار، متعهد به تبیین جایگاه و نقش هنر در برنامه‌های توسعه و تبیین و یادآوری این نقش مهم به برنامه‌ریزان است. اکثر مدیران و برنامه ریزان ما به توسعه نگاه تک بعدی دارند و بر مؤلفه اقتصادی و شاید تا حدی اجتماعی تأکید دارند، اما به سایر مؤلفه های توسعه مانند هنر کم توجهی دارند. یعنی توسعه ای که فرهنگ و هنر را در نظر نگیرد ناقص است و نمی تواند به اهداف خود برسد.

هنر شغل ایجاد می کند و انگیزه می آورد

بهمن نامورطلق با پرداختن به موضوع اشتغالزایی و ارزآوری در هنر در این زمینه توضیح داد: اولاً اگر هنر در کشور و دنیا توسعه پیدا کند بیشتر کشور توسعه پیدا می کند. یعنی توسعه این بخش توسعه بخش بزرگی از کشور است چرا که میلیون ها نفر در رشته های مختلف و متنوع هنری مانند سینما، تئاتر، صنایع دستی و هنرهای تجسمی مشغول به کار هستند. این بخش در واقع بخش مهمی از جامعه است. اما نقش دیگری که می تواند ایفا کند اساساً این است که فرهنگ و هنر نقش محرکی در توسعه سایر زمینه ها دارد. به طور خلاصه، توسعه اقتصادی موفق نخواهد شد مگر اینکه با زبان هنری و فرهنگی، ذینفعان این بخش را متقاعد کند. بدون اقناع، این توسعه حتی در بخش غیرفرهنگی به درستی و به درستی انجام نخواهد شد. ”

شرکت های فرهنگی هنری فروش بیشتری نسبت به صنایع نفت و خودرو دارند

وی در بحث جایگاه هنر در طرح توسعه افزود: اگر می‌خواهیم فرهنگ را صادر کنیم، در ازای صادرات فرهنگ، ارز کسب کنیم و هویت و زیبایی‌شناسی خود را در داخل و خارج ارتقا دهیم، باید به فرهنگ توجه کنیم. رشد قابل توجهی داشت، به جای اینکه با صادرات نفت افزایش پیدا کند و با آن ارز به دست آورد. من قبول نکردم. با توجه به منابع و توانمندی‌هایی که کشورمان برای آثار هنری دارد، باید به جای صادرات نفت، از هنر استفاده می‌کردیم، ارزآوری می‌کردیم و ایده‌ها و زیبایی‌شناسی را صادر می‌کردیم. امروزه گردش مالی برخی از شرکت های فرهنگی هنری بسیار بیشتر از گردش مالی شرکت های نفت و خودرو است.

بی توجهی به هنر، سبک زندگی و هویت مسلمانان ایرانی را تغییر می دهد

رئیس فرهنگستان هنر، اشاعه افکار و سبک زندگی و تغییر هویت ملی و میهنی را ناشی از بی توجهی به فرهنگ و هنر دانست و در این زمینه گفت: ما کشوری با فرهنگ غنی و کهن داریم و باید از این فرصت استفاده کنیم. این امر مستلزم هوشمندی برنامه نویس برای استفاده از این فرصت است. به همین دلیل علاوه بر اینکه زیبایی شناسی ما منتشر نمی شود، تاکید می کنیم که زیبایی شناسی دیگران در معرض دید ما قرار می گیرد و سبک زندگی ما را تغییر می دهد.به جای تمرکز سرمایه گذاری در در این صورت سبک زندگی خود را در داخل ترویج می کنیم و به خارج از ایران صادر می کنیم و ایجاد اشتغال و درآمد می کنیم. هنر در کنار مردم معنا پیدا می کند و با پیشرفت تکنولوژی، حضور هنرمندان نیز لازم است.

برنامه ریزی در حوزه هنر از منظر جهانی ضروری است

وی بر این باور است که هنر یکی از موتورهای محرک توسعه در صحنه جهانی است و باید از منظر جهانی مورد توجه قرار گیرد. در هم تنیده شده است. برنامه های توسعه باید به این درهم تنیدگی جهانی توجه کنند و طیف وسیعی از مخاطبان ملی و بین المللی را در برنامه های خود در نظر بگیرند. به عنوان مثال اگر در حال حاضر حوزه فرش با رکود مواجه است به این دلیل است که در بحث زیبایی شناسی فرش به تغییراتی که در خارج از مرزها و سبک زندگی خارجی ها رخ داده توجه نشده است. در نتیجه صادرات فرش ایرانی با رکود مواجه شد و کشورهای بدون فرش در جایگاه نخست قرار گرفتند. بنابراین، این طرح باید نه تنها به مخاطب داخلی، بلکه به مخاطب جهانی نیز نگاه کند. در هر صورت در مقایسه با بسیاری از کشورهای دنیا، هنر را می توان برای ما یک مزیت نسبی دانست. ما هم تجربه و هم سابقه هنر را داریم و افراد بسیار خوبی برای این کار داریم. حیف است از این استعدادها به خوبی استفاده نشود. با وجود همه این توانایی ها و استعدادها، کشور ما با کمبود مواجه است. عدم توسعه هنری یا عدم توسعه پایدار.

برنامه هفتم توسعه فرصت مغتنمی برای احیای زیرساخت های هنری کشور است.

رئیس فرهنگستان هنرهای زیبا در پایان سخنان خود استفاده از برنامه هفتم توسعه را برای رفع عقب ماندگی های حوزه هنری ضروری دانست و آن را فرصتی ویژه برای احیای زیرساخت های هنری کشور دانست. زمینه می گوید: نگاه شایسته به هنر در برنامه هفتم توسعه نه تنها برخی عقب‌نشینی‌های حوزه هنر را جبران می‌کند، بلکه ما را به آینده‌ای بهتر و توسعه پایدار سوق می‌دهد، قطعاً در آینده این شکاف بیش از پیش جبران‌ناپذیر خواهد شد. توزیع عادلانه امکانات ملی و احیای زیرساخت‌های فرهنگی و هنری به توسعه بخش‌های قوی، سودآور و محرک در این بخش نیز کمک خواهد کرد: در سایر حوزه‌های تولید، پژوهش و آموزش.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا