ورزشی

سیری بر تحول حریم خصوصی در خانه‌های معاصر ایران

به گزارش خبرنگار گروه محلی خبرگزاری آنا از بیلجند، مقاله ISI به قلم علیسا بیهی، دانشجوی دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیلجند با عنوان «حریم خصوصی در خانه مدرن ایرانی با استفاده از فناوری نحو فضا. تکامل”. مجله بین المللی در رتبه بندی سه ماهه اول پذیرفته شد.

زاویچ پژوهشگر دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بیلجند با تشکر از استاد راهنما به خبرنگار آنا گفت: زیرا خانه هم سرپناه و هم امنیت انسان را فراهم می کند و هم مظهر حریم خصوصی انسان است.

وی مفهوم حریم خصوصی را یکی از عناصر کلیدی مورد استفاده در طراحی خانه دانست و افزود: “”

ذبیحی گفت: این بررسی بر اساس رویکرد کمی به چیدمان فضایی انجام شده است که 15 خانه در شهر کرمان متعلق به سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی با استفاده از UCL از نظر شاخص چیدمان فضایی، بررسی شده از نرم افزار DepthMap. همچنین با استفاده از ANOVA یک طرفه تجزیه و تحلیل شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که چیدمان فضاهای خانه از دهه 1920 با تفاوت های چشمگیری بین سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی تغییر کرده است. سلسله مراتب دسترسی و حریم خصوصی اخیراً کاهش یافته است.

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی بیلجند می‌گویند: عوامل متعددی بر مفهوم حریم خصوصی تأثیر می‌گذارند (مثلاً رابط، روش باز کردن، کیفیت باز کردن، بصری) اما در این پژوهش بر تأثیر ترکیب فضایی بر حریم خصوصی تأکید شده است. قابل ذکر است که طراحی خانه سلسله پافلاوی به دلیل همزمانی با معماری مدرن و تغییرات فرهنگی با کاهش تدریجی حریم خصوصی همراه است.

ذبیحی گفت: “حریم خصوصی یکی از مفاهیم اساسی جامعه خاورمیانه است، بنابراین نتایج این مطالعه به طراحان و سایر سازمان های مرتبط کمک می کند تا مفهوم حریم خصوصی را در کنار سایر عوامل راحتی در مراحل اولیه طراحی افزایش دهند.”

سیر تحول حریم خصوصی در خانه های مدرن ایرانی را ببینید

رضامیل زایی، عضو و مدرس دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی بیلجند در این باره به آنا می گوید: گروه معماری است.

میرزایی افزود: انتشار مقاله مشترک با ذبیحی در سطح سه ماهه اول بین المللی نشان داد که دانشجویان معماری واحد بیرجند در سطح بالایی از صلاحیت هستند. اگر مقاله ای در رده اول مجله ISI باشد، بالاترین رتبه علمی بین المللی را خواهد داشت.

انتهای پیام/4062/

دکمه بازگشت به بالا