فرهنگ و هنر

یک تعرض به محوطه ساسانی

رئیس کمیسیون باستان شناسی قلعه قدیم ریگان میرآباد امامکلی از حمله شرکت گاز کرمان و احداث جاده در این محوطه ساسانی خبر داد و تاکید کرد: انجام داد. وزارت راه و شرکت گاز صدمات جبران ناپذیری به میراث این کشور وارد کرده اند و باید جبران شود.

به گزارش مجله خانواده، منطقه سابق قلعه میرآباد در شرق روستای میرآباد امامکلی از توابع شهرستان ریگان و بخش نصیریه در بخش گمبکی کرمان قرار دارد. باستان شناسان این محوطه 12 هکتاری را مربوط به دوران ساسانی و اسلامی دانسته اند.

به گفته شرم زارع، رئیس کمیسیون باستان شناسی قلعه قدیم، تپه های متعددی در این منطقه وجود دارد که بلندترین آنها از سطح زمین مجاور حدود 3 تا 3.5 متر ارتفاع دارد.

در سال 1397 پرونده ثبتی این منطقه تشکیل شد و در نهایت در سال 1399 به شماره 33062 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت اما پیش از آن بارها منطقه مورد حمله قرار گرفته بود.

زارع مدیر کمیسیون باستان شناسی قلعه قدیمی امامقلی ریگان گفت: جاده آسفالته ففرازی در اوایل دهه 1370. در سال های اخیر یک شرکت گاز در استان کرمان زیر نظر شرکت گاز دولتی ایران خسارت های جبران ناپذیری به بخشی از این میراث ملی وارد کرده است.

وی معتقد است این آسیب ها ناگهانی و غیرقابل جبران بوده است، اما گفت:مربوط به مطالعه و حفظ آثار در این کشور عضویت

به گفته این باستان شناس، از جمله محوطه های کلیدی این منطقه، چهار بنای طاقدار یا آتشکده است که در بررسی سیر تحول معماری مذهبی در دوره ساسانی حائز اهمیت است. این ساختمان دارای یک فضای میدان مرکزی و یک صومعه پیرامونی است که در اطراف آن فضاهای معماری زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به کشفیات دیگر در این منطقه گفت: بنای بزرگی که احتمالاً قلعه یا کاروانسرا بوده در این مجموعه سکونت دارد و هنوز کاربرد آن مشخص نیست و بیشتر آنها پس از رها شدن در زیر خاک مدفون شده اند.

زارع اخیراً طرح میدانی برای تعیین مساحت قلعه قدیمی امامقلی میرآباد را تکمیل و محدوده آن را پیشنهاد کرده است. وی گفت: تصمیمات منطقه ای و پیشنهاد حریم خصوصی برای رفع خطر، حمایت قانونی و پیگیری برخی سوالات پژوهشی در دستور کار قرار گرفت که این امر باید پس از تدوین گزارش ها و نقشه های مربوطه و ارزیابی های لازم توسط مراجع میراث فرهنگی انجام شود.

رئیس کمیسیون باستان شناسی قلعه قدیم گفت: روستاییان میرآباد می خواهند از آن به عنوان میراثی برای حال و آینده محافظت کنند.

وی ادامه می دهد: مسئولان و مسئولان محلی نیز دغدغه مسائل میراث فرهنگی را دارند، اما در عین حال هنوز آگاهی عمیقی از لزوم توجه به ارزش میراث فرهنگی و استفاده از آن برای عبور از بحران وجود ندارد. مسائل محلی

حمله به سایت های ساسانی

تخریب بی احتیاطی یا عمدی تنها مشکل این سایت ساسانی نیست. زارع می گوید: بحران زیست محیطی مشکلات زیادی را در مناطق خشکی مانند ریگان ایجاد کرده است و توسعه آینده این مناطق بدون شناخت و مدیریت منابع فرهنگی جدید غیرممکن است. مشکلات ناشی از بحران آب به اقتصاد تک محصولی و معیشت سنتی کشاورزی منطقه آسیب جدی وارد کرده و نیازمند اقدامات بیشتر است.

این باستان شناس گفت: شهرهای حاشیه کویر متأسفانه از هر طرف متروک هستند و این مناطق با وجود غنای فرهنگی و وجود بناهای تاریخی متعدد، گام های مهمی در مدیریت منابع فرهنگی خود برداشته اند.

به گفته شهرام زارع، با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، برنامه میدانی گمانه زنی باستان شناسی برای تعیین حریم و پیشنهاد حریم قلعه قدیمی میرآباد امامقلی استان کرمان برگزار شد. گردشگری و صنایع دستی، نمایندگی میراث شهرستان ریگان، شهرستان ریگان، بخش گامبکی و روستایی شدن روستای میرآباد امامقلی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا