فرهنگ و هنر

گزارشی از مراسم پایانی مسابقه «طراحی کتابخانه عشایری»

آثار برگزیده و ارزشمند مسابقه “طراحی کتابخانه عشایری” در مراسمی با حضور دبیرکل کتابخانه عمومی کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

به گزارش مجله خانواده ، در مراسم اختتامیه مسابقه “طراحی کتابخانه عشایری” که امروز (چهارشنبه 21 آنلاین) برگزار شد ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد کتابخانه های عمومی ، علیرضا مختارپور ، دبیرکل بنیاد کتابخانه های عمومی ، به نیاز اشاره کرد. به برای دسترسی به کتاب “خواندن کتاب و خدمات خواندن به تمام نقاط کشور در تمام مناطق کشور ، در هر یک از چهار فصل با دشت و کوه ، رودخانه و آب و هوا ، بنیاد کتابخانه های عمومی است. و ایجاد عدالت فرهنگی ، ما وظیفه داریم دسترسی به کتاب و کتابخوانی را برای همه مردم کشور فراهم کنیم.

نیاز به برآوردن نیازهای فرهنگی جامعه عشایری

وی در ادامه به چالش های پیش روی زندگی عشایر اشاره می کند و می گوید: نقش مهم عشایر این کشور نیاز به توجه ویژه در زمینه های دامداری و برخی محصولات کشاورزی دارد و به حفظ امنیت مناطق مرزی کمک می کند. در این راستا ، جنبشی در تأسیسات آغاز شده است تا براساس شرایط آب و هوایی ویژه عشایر اقدامی انجام دهد تا نیازهای فرهنگی و تحقیقاتی این طبقه نجیب برآورده شود. از فعالان و علاقه مندان این حوزه برای شرکت دعوت شد.

مختارپور با تمجید از شرکت کنندگان و ارائه آثار مختلف به این مسابقه ، گفت: برخی از طرح های ارائه شده در این مسابقه طرح های بسیار خوبی هستند. برای تکمیل نگرش طراح ، می توان تیمی از طراحان داوطلب با تیم مستند را در مدت زمان کوتاهی به منطقه عشایر اعزام کرد تا طراح بتواند جنبه های مختلف زندگی عشایری مانند حرکت و آب و هوا را مشاهده و لمس کند. که شما می توانید .. .. این تجربه قطعاً بر طراحی آنها تأثیر می گذارد. من فکر می کنم این مکمل این کار ارزشمند خواهد بود.

آماده سازی جامعه طراحی برای مشارکت در بحث های فرهنگی

یحیی نوریان ، مدیرعامل دانشبانیان فرایان معماری (فابل ایران) ، یک کتابخانه عمومی ملی است که به “طراحی” و ظرفیت فعال این حوزه برای خدمات رسانی و ارائه خدمات فرهنگی به هموطنان عشایر نیز توجه دارد. از کارکنان تشکر می کنم. شکل گیری همکاری با موسسات برای ایجاد این مسابقه طراحی شد و پس از برگزاری همایش ها و تعاریف مختلف از موضوعات حرفه ای ، فراخوان این مسابقه با دعوت از فعالان و علاقه مندان به این حوزه اعلام شد. در مرحله اول ، حدود 440 شرکت کننده حضور داشتند که اکثر آنها فارغ التحصیلان طراحی معماری و صنعتی بودند.

وی روند برگزاری این مسابقه را به شرح زیر توضیح داد: سرانجام ، 171 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و بیش از 20 اثر به دلیل نقض استانداردهای تعیین شده از طریق تلفن حذف شدند. پس از آن ، ما سه مرحله دیگر را قضاوت کردیم ، هر اثری که معیارها را رعایت نمی کرد حذف کردیم ، لیستی از هشت اثر برتر دریافت کردیم و سه اثر را در بررسی های فردی و آنلاین آنلاین منتشر کردیم. پنج اثر به عنوان آثاری معرفی شدند که به عنوان آثار انتخاب شدند و شایسته تقدیر هستند.

نورین افزود: “رویکردهای متفاوتی برای کار ارائه شده وجود دارد و هر اثر منتخب بر اساس یکی از این رویکردها طراحی شده است.” برخی از آنها رویکرد “ماشین” را برای طراحی در پیش گرفتند ، برخی دیگر استفاده از سازه های سبک را در نظر گرفتند و برخی دیگر بر اساس انواع مبلمان است. دبیرخانه جشنواره در طول رویداد به طور فعال با شرکت کنندگان همکاری کرد ، اما هنوز هیچ گزارشی از این حرکت وجود ندارد. ما مایل هستیم جلسات و بحث هایی را در این زمینه برگزار کنیم تا از قابلیت های موجود جامعه طراحان در این زمینه استفاده کنیم. ما خدمات م effectiveثر به جامعه عشایر ارائه می دهیم.

تجربه زندگی عشایری را به اشتراک بگذارید

زهیر متکی ، یکی از داوران مسابقه طراحی کتابخانه عشایر ، رویکردهای متفاوتی را برای ارائه خدمات به گروه های خاص در کشورهای مختلف شرح می دهد: اولین مخاطب ، جامعه عشایری است. اگرچه آنها عشایر هستند ، اما ما ساکنان نیز این شیوه زندگی را تجربه می کنیم. بر این اساس ، من معتقدم که ما نباید موضوع این جشنواره را به عنوان یک موضوع یا یک مسئله خواندن ، بلکه به عنوان یک امکان جدید و یک تجربه زنده ببینیم.

وی افزود: “ما خوشحالیم که کار انتخاب شده در این مسابقه ، با اجماع نزدیک داوران ، یک کار دفاعی است و می توانیم این تجربه زنده را به عموم مردم معرفی کنیم.” اساساً ، ژانر این کتاب دارای حسی زودگذر و متغیر در زمان است و رابطه معنایی جالبی با آثاری دارد که برای ایجاد کتابخانه برای عشایر طراحی شده اند. ما می خواهیم از شرکت کنندگان و کتابخانه عمومی ملی تشکر کنیم که به این طریق به مسئله خواندن پرداخته اند.

گردهمایی معماران برای مقابله با موضوعی فراموش شده

حامد مظاهلیان ، یکی دیگر از داوران مسابقه طراحی کتابخانه عشایر ، در سخنانی در این مراسم گفت: طراحی تم مواردی که اغلب در زمینه معماری فراموش می شوند. به طور خلاصه ، این طراحی برای جامعه عشایر است.

وی با اشاره به تغییر جمعیت جامعه عشایری کشور گفت: “بیش از 100 سال پیش ، حدود 40 درصد از جمعیت ایران عشایر بودند که در زمان انقلاب به 7 درصد می رسید.” اما امروزه این عدد به حدود 1.7٪ می رسد و بر ماهیت زندگی عشایر تأثیر می گذارد ، بنابراین جنبه گردشگری زندگی عشایری مهمتر از جنبه های دیگر است و مهمترین آن در بین گردشگران زندگی عشایری است. بسیاری معتقدند که بخش جذاب و سودآور روبه رو است است.

مظاهلیان ادامه داد: “انتظارات داوران بسیار بیشتر از کار ارائه شده در این مسابقه است و دانش آنها از جامعه بسیار محدود است ، همانطور که در بالا ذکر شد ، سفر کنید و”. Lab Lab ، که یک سازماندهی بسیار منظم بود و برای ویژگی موضوع ، طیف گسترده ای از شرکت کنندگان و مکان این مسابقه در دوران کرونا کار خوبی انجام داد. من باید از صمیم قلب از شما تشکر کنم.

با تشکر از آثار انتخاب شده کتابخانه کتابخانه عشایر

ادامه این مراسم با معرفی آثار منتخب با دقت همراه بود و بر اساس آن طرحی ارائه شد. نگار محمدی ، فرناز پیکان پور ، محمود قربانی ، محمد رجاییان رتبه های اول را کسب کردندطرح ارائه شده توسط الهه مرادی و حسین خراسانی در رتبه دوم قرار دارند و طرح ارائه شده توسط احسان لیسانی و محمدحسین اقلیدس در مقام سوم معرفی شد.

دوباره کار خواهد کرد کار گروهی زهره نژاد بیگلری ، سمانه طقیانی دولت آبادی ، سینا رضایی نوایی ، عطا خویی و مژگان افشارفر ، فرناز بیات ، فاطمه مفید ، محمد کاظم زاده نیز آثار ارزشمندی هستند. در کنوانسیون ملی “طراحی کتابخانه عشایری” معرفی شد.

در پایان برنامه ، دبیرکل موسسه به همراه نماینده و مدیر کل موسسه از نمایشگاهی از ماکت آثار منتخب بازدید کردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا