فرهنگ و هنر

کارکردهای بقیع در عصر پیامبر(ص) در بیان حجت‌الاسلام والمسلمین نواب

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به جایگاه و منزلت ویژه بقیع نزد پیامبر (ص) گفت: نبی مکرم اسلام بقیع را محل عبادت، مدرسه، اردوگاه و مصلای نماز استسقاء(طلب باران) می‌دانستند که می‌تواند چراغ راه امت باشد.

به گزارش مجله خانواده، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح -نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی- امروز پنج‌شنبه(۳۰فروردین‌ماه) در همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» که در ساختمان بعثه مقام معظم رهبری در شهر مقدس قم برگزار شد، با اشاره به بقیع به عنوان یک مکان دارای شرافت، اظهار کرد: مسئله بقیع از جنبه‌های مختلف قابل بحث است و با وجود جایگاه معنوی و پربار، این مکان مقدس مظلوم واقع شده است.

وی با اشاره به این که مظلومیت بقیع ازآنچه پیش آمده دردناک‌تر است، تاکید کرد: امروز جامعه از انوار تابناک امامان معصوم و اصحاب مدفون در بقیع محروم است، این درحالی است که اگر ائمه بقیع(ع)، اصحاب پیامبر(ص) و بزرگان آرمیده در آن، در هر سرزمین دیگری مدفون شده بودند، مورد احترام بیشتر و زائرانشان مورد تکریم قرار می گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در ادامه با اشاره به اینکه شخصیت‌های گران‌سنگی در بقیع به خاک سپره شدند، گفت: بزرگان زیادی در این مکان آرمیده اند که هیچ نامی از آن‌ها نیست و اگر در رابطه با این شخصیت‌ها از خیلی از افراد سؤال کنید، شاید مطلب زیادی درباره آن‌ها ندانند، این در حالی است که جمع کثیری از اصحاب پیامبر(ص)، ائمه(علیهم السلام) و یاران و وفادران ایشان در این مکان دفن هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به شهدای احد اشاره کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان منزلت و جایگاه بقیع را یادآور شد و گفت: کتاب‌های زیادی درباه بقیع و ائمه معصومین(ع) و اصحاب پیامبر(ص) مدفون دراین مکان نوشته شده و بقیع در طول تاریخ شاهد تحولات زیادی بوده است.

وی با اشاره به این که بقیع بعد از مسجدالنبی(ص) جایگاه والایی نزد نبی مکرم اسلام داشته است، افزود: پیامبر(ص) هر شب به بقیع می‌رفتند که بیانگر فضیلت این مکان مقدس است و بقیع در طول تاریخ با وجود همه محدودیت‌ها در کانون توجه مسلمانان قرار داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب بر لزوم بازسازی مناسب بقیع تاکید و تصریح کرد: یکی از شخصیت‌های والامقام مدفون در بقیع، «فاطمه بنت اسد» مادرامام علی(ع) است که شاید خیلی از زائران ایشان را نشناسند، در صورتی که روایت شده است که نبی مکرم  اسلام(ص) زمانی که بر پیکرشان نماز اقامه کردند، 70 بار تکبیر گفتند و جهت ساماندهی قبر ایشان وارد قبر و در حالی که گریان بودند از قبر خارج شدند.

وی گفت: پیامبراسلام همچنین در شب نیمه شعبان به بقیع می‌رفتند و مسلمانان  بر این باروند که شب نیمه شعبان، شب مغفرت است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با تأکید بر اینکه پیامبر(ص) از بقیع به‌عنوان مدرسه و اردوگاه آموزشی استفاده می‌کردند، گفت: روایت شده است که رسول اکرم(ص) نماز استسقاء(طلب باران) را در این مکان مقدس اقامه کردند و همچنین با امام علی(ع) وارد بقیع شدند و درس‌ها، بحث‌های معنوی و آموزشی هم در این مکان مقدس ارائه کردند.

وی در ادامه درباره اهمیت زیارت قبور بقیع گفت: امام حسن بن علی (ع) از پیامبر خدا(ص) پرسید: پدرم! پاداش کسی که تو را زیارت کند، چیست؟ پیامبر خدا (ص) فرمود: فرزندم! هر کس مرا – زنده باشم یا مرده – پدرت، برادرت، یا تو را زیارت کند، بر عهده‌ی من است که در قیامت او را دیدار کنم و از گناهانش برهانم.

‌حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در پایان گفت: قبور ائمه(ع) و صحابه پیامبر(ص) در بقیع مکان های مبارکی هستند که باید مورد احترام و تکریم قرار گیرند.

کارکردهای بقیع در عصر پیامبر(ص) در بیان حجت‌الاسلام والمسلمین نواب

انتهای پیام

نشر فرهنگ و هنر

با استفاده از طنز و مرورگرهای زبانی، داستان‌هایی را می‌سازم که عقل و همچنین قلب شما را به لرزه درمی‌آورد.
دکمه بازگشت به بالا