فرهنگ و هنر

مخوف‌ترین عملیات نیروی هوایی علیه ارتش بعثی

عملیات کمان 99 در 22 اکتبر ، درست یک روز پس از اولین حمله رژیم بعث عراق ، در ایران انجام شد.

به گزارش مجله خانواده ، “دفاع پرس” در ادامه می نویسد: این عملیات شامل 200 جنگنده ایرانی ، تاسیسات و زیرساخت های هوانوردی ، مخازن سوخت و مهمات انبار برای پاسخ به حمله عراق به پایگاه های هوایی عراق در افوارس ، تهران ، همدان ، سنندج ، تبریز ، بوشهر ، کرمانشاه و اسلام آباد خواهد بود. جنگنده های هدفمند در کرکوک ، موصل ، Arrased ، Havaniya ، Nasiriya ، Shoaibiya ، Kutt ، Mutanna ، برجهای نظارتی و سیستمهای فرماندهی ، مراکز ارتباطی و آنتنهای هدایت رادارها.

این عملیات یکی از مهمترین و هولناک ترین عملیات نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس است.

محمد اسماعیل شریفان ، مدیر اصلی تحقیق در موسسه دکترین دانشگاه و موسسه استراتژی دفاعی ، در مورد این عملیات گفت: شب و روز در میدان نبرد. چنین نشد زیرا شهرها و مناطق عملیاتی شبانه روز بمباران شدند.

وی ادامه می دهد: نیروی هوایی مرکز همه عملیات ها و اکثریت قدرت نظامی است. زمانی که جهاناله با ارتش و خلبانان خرمشهر خانه به خانه می جنگید ، شهید آکاربا پالست اجازه نداد لشگر زرهی وارد خرمشهر شود و همت و زین الدین مقاومت کردند. خلبانان عراق را به دزفول رساندند و خاکریز ما در دهانه هاردان مورد حمله قرار گرفت. در حقیقت ، من از دشمن اجازه حرکت رو به جلو را گرفتم.

شریفان گفت: تعظیم 99 را به عنوان یک مانور سریع ، خط بی اعتباری در برابر مشت های محکم و شهرت صدام قرار دهید. ” مهمترین عملیات علیه نیروی هوایی دشمن بود که دست دشمن را از اهداف روی زمین جدا می کند. در این مأموریت از قوی ترین ابزارها استفاده شد و ثابت کرد که نیروی هوایی قادر به هزینه بسیاری از شهدای نیروی هوایی است. هربار که از ورودی پایه وارد می شوم ، بوی شهید می دهم.

سرتیپ جواد محمدیان ، یکی از خلبانان ارتش و نیروی هوایی ، عملیات کمان 99 را به شرح زیر توصیف کرد: ماموریت های تعریف شده نیروی هوایی که در آن ما را آموزش دادند پنج مورد بود. یکی از آنها حمله به نقاط حساس و عمق استراتژیک دشمن بود. وقتی عراق حمله کرد ، ما به شهید باکایی خدمت کردیم و در کردستان در گایلا شرکت داشتیم. منطقه کمی عصبی بود و من فکر کردم ممکن است به عراق حمله کند. با شهید عگبری و اکبری گشت می زدیم و ساعت 12:30 ظهر از هواپیما برگشتیم. صدای بمباران عراق ساعت 13:30 شنیده شد و من دیدم که سوخوی عراقی از بالای سر می گذرد.

محمدحسین گفت: نیروی هوایی دائما در حال برنامه ریزی عملیات هر پایگاه است و ما می دانیم در صورت حمله چه کنیم. برنامه عملیاتی و اهداف پایگاه تبریز از قبل تعیین شده بود. در ابتدا گفته می شد که چهار هواپیما به پایگاه موصل می روند و فردا عملیات شناسایی انجام شد.

خلبانان ارتش و نیروی هوایی گفتند: در روز عملیات کامان 99 ، حدود 40 فروند هواپیما از پایگاه تبریز در این عملیات شرکت کردند و 30 هواپیما در حال انجام عملیات پوشش هوایی در منطقه بودند. به خلبانان هواپیما گفته شد که در صورت برخورد دشمن با پایگاه نیروی هوایی ما ، ماموریت شما چیزی جز بمباران هواپیماهای دیگر نیست ، زیرا جایی برای پرواز وجود ندارد. عراق یک به یک به پایگاه نیروی هوایی حمله کرد اما تنها یک هواپیما از بین رفت و تبریز واقعاً به دام عراق تبدیل شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا