فرهنگ و هنر

ضرورت رعایت اخلاق رسانه‌ای و تأثیر آن بر جامعه

علی متقیان: مجله خانواده. از آنجا که اخلاق رسانه ای در جامعه اسلامی ریشه در فرهنگ اسلامی دارد ، با استناد به کلام خدا در قرآن کریم ، اهمیت و ضرورت اصول اخلاق رسانه ای ، و تأثیر آنها در اخلاق اجتماعی ، 2 ما باید دو مذهب و تاریخ را در نظر بگیریم مناسبت ها.

در سال ششم هجرت ، پیامبر (ص) در نبرد بانیمستارک موفقیت هایی کسب کرد و سرانجام قبیله یهود مسلمان شدند و یکی از معدود یهودیانی بود که به طور جمعی و قبیله ای اسلام را پذیرفتند و من یکی از مردم شدم. در راه بازگشت از نبرد بنی مستارک ، اتفاقی افتاد که شعر فاش شده پس از توضیح ذکر شد.

در حالی که از کمپین به خانه می رسید ، هنگام توقف در خانه ، بین دو جوان مهاجر و انصار بر سر کشیدن آب از چاه اختلاف افتاد. هر دو جوان هستند و تفاوت بسیار زیاد است. دو همراه جوان پسر برای اظهار نظر جمع شدند تا سرانجام حق مهاجران جوان درآمد و انصاری جوان دیگر به عنوان مرد صالحی شناخته نشد.

عبدالله بن ابی که ادعا می کرد خود انصاری است و قرار بود قبل از دیدار مردم یاسلب به عظمت مدینه برسد ، با پیامبر (ص) و مردم مدینه به اسلام آشنا شد و با تغییر دین ، ​​به عظمت مدینه ، اعتقادات پیشگویی های جوان را دید ، و كلماتی را بیان كرد كه در شأن مسلمانان نبود. با دیدن حق با مهاجران ، او به مسلمانان تکیه داد و فریاد زد که آنها تا دیروز جایی ندارند ، ما به آنها فضا دادیم ، آنها تحقیر شدند ، ما آنها بودیم و آنها را بزرگ کردیم! حالا آنها علیه ما قیام می کنند. وی همچنین از اصطلاحات بدون مراجعه استفاده کرد و ادامه داد که وقتی به مدینه بازگشتیم ، این مهاجران تحقیر شده و محبوب را تحقیر خواهیم کرد.

اندکی پس از شنیدن سخنان عبدالله ، جوانی که شاهد استکبار عبدالله بن ابی بود ، در خدمت پیامبر (ص) بود و گفت عبدالله چنین عباراتی را در میان مسلمانان در حمایت از جواب گفت. من داستان را گفتم!

وقتی به عبدالله خبر دادند که این خبر به پیامبر (ص) رسیده است ، با او تماس گرفت و سخنان جوان را رد کرد و اظهار داشت که او این حرف را نزده است!

اکنون پیامبر با دو خبر روبرو شده است. خبری که موجبات جوانی و انکار مشاهیر معتبر را برای وی فراهم آورد. (تعدادی از حوادثی که در کار خود با آن روبرو شده ایم این است که افراد قدرتمندتر خبر را انکار می کنند و روزنامه نگاران مظلوم بیشتری توسط افراد قدرتمند سرزنش می شوند !!)

اما ویژگی منحصر به فرد رسول خدا این است که او به دریای وحی و جبرئیل آمین متصل است. بنابراین ، “آیه هشت سوره منافیکون” صحت اخبار جوان و رد سخنان عبدالله را ثابت می کند. آنها می گویند: “و آنها می گویند اگر به مدینه برگردیم ، عزیزترین افراد را از مظلوم بیرون می آوریم.” اگر به مدینه برگردیم ، کسانی را که دوستشان داریم تحقیر خواهیم کرد. “الحمدلله و رسولان خدا و مrsمنان”

با نزول این آیه مشخص شد كه روزنامه نگاران جوان درست گزارش می دادند و عبدالله بن ابی كه خبر صحیح را انكار می كرد ، منافق معرفی شد. اکنون ، آنچه پس از این بخش اتفاق افتاد دیگر هیچ ارتباطی با بحث ما ندارد.

این مراجعه به شاهدان قرآنی به این دلیل بود که همیشه و در همه جا کسانی هستند که با اخبار درست مخالفت می کنند و خبرنگاران را سرزنش می کنند ، حتی در کنار منبع وحی و پیام آور خدا.

به طور هم زمان ، نمونه دیگری از قرآن وجود دارد که با قبیله بانیمستارک مرتبط است. گفته می شود قبیله بنی مستارک به دلیل تشویق یکی از همسران پیامبر متعلق به این قبیله مسلمان شده اند. این قبیله مسلمان آماده پرداخت زكات بودند. پیامبر ولید بن عقبه را به این قبیله فرستاد و زكات مورد نظر را جمع كرد و به مدینه فرستاد. وقتی به مسلمانان قبیله بانیمستارك اطلاع داده شد ، نمایندگان پیامبران برای جمع آوری زكات به منطقه آنها آمدند. طبق عادت آنها ، همه برای استقبال از محل زندگی خود بیرون می آمدند و این جمعیت زیادی را از دور نشان می داد. ولید بن عقبه (همان شخصی که بعداً در خلافت عثمان به فرمانروایی كوفه رسید و برای چهار مكر برای مست بودن دعا كرد) جمعیت را دید و احساس كرد كه به جنگ آمده اند و او را دستگیر كردند. وی از ادامه کار امتناع ورزید و به زودی به مدینه رسید و به او خبر داد که قبیله بنی مسترک آماده جنگ است و به سمت مدینه رهسپار شد. در همان زمان ، آن دو بنی مسترک به پیامبر گفتند که ما آمده ایم تا نماینده شما را تحویل بگیریم و او را در نزدیکی خود دیدیم ، اما او به زودی بازگشت !!. باز هم پیامبر با دو خبر متناقض روبرو شد! یک خبر از وارید که این قبیله آماده حمله به مدینه است و خبر دیگری که مورد استقبال ما قرار گرفت!

مجدداً ، جبرئیل پایین آمد و او ماموریت خبری را شناسایی كرد ، و كتابی خطاب به همه مrsمنان خطاب كرد. باورتان شود ، اگر متخلف هستید ، آن را بررسی کنید. به گروه آسیب نرسانید زیرا آنها خبر اشتباه نمی دانند. “Fasbahwa AliMa Falatam Nadmin” بعد از کاری که کردی ، پشیمان شدی.

نزول “سوره الفجورات آیه 6” بر تمایز اخبار درست و اخبار غلط تأکید کرد و ولید که حامل اخبار نادرست بود ، به عنوان یک گناهکار شناخته شد.

هدف از طرح این دو واقعه و نقل از کلام خداوند متعال و اشعار و افشاگری های وقایع تاریخی پیرامون آن ، وادی کابال ، بر اساس تصمیمات بزرگ و جدی اتخاذ شده توسط حاکمان است. متأسفانه ، در دنیای مجازی که امروز با آن روبرو هستیم ، اخبار سریعتر و سریعتر می شوند. بزرگترین آسیب به جامعه ارسال اخبار بدون تحقیق و توضیح بدون اطلاع از گوینده اخبار فاسد یا صادق است. متأسفانه ، ما در حال گزارش اخبار هستیم و به عواقب آن فکر نمی کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا