فرهنگ و هنر

شایسته نیست که بعد از ۴۰ سال وضعیت مقبرة الشعرا این گونه باشد

مجله خانواده / آذربایجان شرقی مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی درباره وضعیت مقبره این شاعر گفت: و شاعر ما مناسب نیست که وضعیت مقبره شاعر پس از 40 سال تغییر نکند.

روز دوشنبه 22 سپتامبر ، سید قاسم نظامی در نشست خبری و پوستر کنفرانس ملی رونمایی از روز شعر و ادبیات فارسی و سالگرد استاد شهریار گفت: تلاش هایی با جمهوری آذربایجان و تبلیس برای برگزاری روز حفاظت و سالگرد شاهزاده انجام شده است که به دلیل محدودیت در شریان های بیماری کرونا در خارج از خانه خواهد بود.

او ادامه داد. “شعر برای مردم ایران بسیار مهم است زیرا ایرانیان با آن زندگی کرده اند و در مکالمات روزمره از آن استفاده می کرده اند. برخی از دانش دینی از طریق شعر و شعر به عنوان مثال معنوی منتقل شده است. می توانید به مثنوی اشاره کنید که به گفته برخی تفسیر قرآن است

وی اظهار می کند که کشور ما در زمینه ادبیات و شعر در جهان بی نظیر است ، “اگر این روز در تقویم با نام شعر و ادبیات فارسی نبود ، جای خالی دیده می شد. شما خواهید بود ، بنابراین ما افتخار می کنیم که این روز با نام استاد چاریار مزین شده است. “

نظامی با تاکید بر اینکه محدودیت عروق بیماری کرونا نباید برنامه های مربوط به روز را تعطیل کند ، می گوید: “ما اصرار داریم همه برنامه ها مطابق پروتکل بهداشت انجام شود.”

وی اظهار می دارد: طبق پیشنهاد دولت ایالتی به وزارت فرهنگ و اسلام ، مراسم همزمان با برنامه تهیه شده برای این روز در تبریز در سراسر کشور برگزار می شود.

وی گفت: “نمایندگان فرهنگی ایران در کشورهای مختلف ، از جمله کشورهای مرتبط با فارسی ، باید برنامه هایی را برای به اشتراک گذاشتن مناسب این فرهنگ در جهان تهیه کنند.”

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در ارتباط با برنامه تهیه شده برای این روز گفت: این روز با 50 برنامه فرهنگی هنری در ایالت محدود به تبریز و مقبره شاعران نیست و در همه شهرها برگزار می شود.

او اضافه کرد: کارگاه های تولید شعر ، ارائه کتاب و جلسات نقد ، جلسات پژوهشی شهریار ، کارگاه های تولید هنرهای تجسمی و وب های رو در رو از جمله برنامه هایی است که برای این روز تهیه شده است.

وی در مورد آرامگاه این شاعر گفت: “مقبره شاعر تنها گورستان ادبی در جهان است که بیش از 400 شاعر ، عارف و حکیم در آن دفن شده اند.”

نظامی گفت: مراسم یادبود استاد شرعیه بعد از ساعت 20 شب 17 شهریور در محوطه سنگ فرش آرامگاه شاعر و مراسم گل آرایی مقبره استاد شرعیه توسط مقامات دولتی برگزار می شود.18 سپتامبر.

وی تأکید کرد که: همچنین برنامه های بین المللی در زمینه فضای مجازی و گفتگو با کشورهایی مانند ترکیه ، روسیه ، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان برگزار می شود. “

وی همچنین گفت: “یکی از مواردی که همیشه مورد بحث است ، نبود روز فرهنگ و ادبیات ترکیه است ، اما مفتخرم که علاوه بر فارسی به زبان ترکی نیز مسلط هستم. این روز استاد شهریار. این افتخار و ناسازگاری ماست که نام دیگر را بگذار. “هیچ روز دیگری با این عنوان وجود ندارد.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به من یادآور شد: شهریار یکی از بازماندگان شعر و ادبیات فارسی است و شعر فارسی و ترکی در آذربایجان بسیار ارزشمند و شایسته مطالعه است. مدتی است که چندین کنفرانس در این منطقه ، اما شهریار هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

وی در مورد خانه موزه استاد شهریا گفت: “خانه موزه استاد شهری یک مجموعه جدی و حرفه ای است که تامین زیرساخت های لازم اولین قدم در این زمینه است. توانایی مورد نیاز برای یک برنامه توسعه ای.” مجموعه ای از مقبره های شاعر. ارائه می دهد.

“مهمترین اقدام تجهیز مقبره شاعران در زمینه های ادبیات ، شعر و تحقیقات شاهزاده است و تا زمانی که این مجموعه از نظر توسعه و کاربرد ارتقا نیابد ، هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد.”

آقای نظامی اشاره کرد که: ما باید فرصت های تحقیقاتی را در اختیار شهرای داخلی و بین المللی قرار دهیم و دانشگاه های دولتی نیز در این مورد باید به مارها کمک کنند.

وی اظهار می دارد: بازسازی مقبره شاعر کار دشواری نیست زیرا علاوه بر بودجه دولت محلی ، بودجه آن را وزارت کشور تعیین کرده است.

وی گفت: “رسانه های محلی موظف هستند این مسائل را با طرح نگرانی ها و مسائل محلی پیگیری کنند و البته ما هرگز از این موضوع خسته نمی شویم.”

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در ارتباط با تعمیر این سایت گفت: تعمیر این سایت به شهرداری واگذار شده است. امیدواریم با تیم شهرداری جدید آن را تکمیل کنیم ، اما مرمت و بازسازی تا پایان 1401 به پایان نرسیده است.

وی در پایان تأکید کرد: بر اساس نظارت ، شهر تبریز به عنوان شهر ادبیات خلاق کشور معرفی شد و این توانایی تعیین می کند که چه چیزی در آینده خوب است.

باید بگویم ؛ این مراسم در روز درگذشت استاد چریار با نام روز شعر و ادبیات فارسی بر سر مزار شاعری تبریزی برگزار شد و در انتهای مراسم پوستری مخصوص بر روی آن نصب شد. اعلام شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا