فرهنگ و هنر

راه‌آهن از تپه‌حصار 7000ساله می‌رود؟

مجله خانواده / سمنان مدیرکل میراث ، فرهنگ ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: “اولین توافق با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای بررسی حرکت ریل های راه آهن از طریق تپه های حصار حاصل شده است.”

حمیدرضا دوست محمدی در جلسه با مدیر عامل و بسیاری از اعضای خانه مجله خانواده دامغان ، مرمت ، ساماندهی و حفاظت از ویرانه های باستانی تپه حصار را تشریح کرد و اظهار داشت:

مدیرکل میراث ، فرهنگ ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان در مورد اقدامات لازم برای زمینه سازی برای ثبت جهانی تپه های حصارکشی شده گفت: بخشی از این سایت سازمان یافته و محافظت شده است.

وی ادامه داد: با استفاده از تحقیقات انجام شده در این زمینه ، کار ساختمانی با مصالح همگن ، حفظ لایه های تاریخی و جداسازی آنها با لایه های تازه بازسازی شده انجام شد.

دوست محمدی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساماندهی و مدیریت آبهای سطحی در هوای بارانی و جلوگیری از صدمه دیدن این تپه باستانی ، ایجاد زیرساخت های چوبی برای بازدید گردشگران از تپه می کند. با این مسیر مشخص شده ، آنها می توانند از سطح تپه بازدید کنند.

وی با اشاره به مشکل قدیمی عبور از تپه های حصار ادامه داد. “با حمایت از خانه مجله خانواده ، پیگیری برای ثبت جهانی تپه حصار قویتر شده است ، و به گفته وزارت میراث ، فرهنگ و جهانگردی ، ایالات ، صحنه ها و آثاری که برای چندین دهه از این تپه باستانی گذشته است حریم خصوصی در حال نزدیک شدن به واقعیت است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان افزود: تعیین حریم خصوصی و منطقه مهمترین وسیله برای ثبت جهانی تپه های حصاری است ، علامت گذاری این حریم خصوصی و منطقه و توافق با صاحبان فردی در حال انجام است.

دوست محمدی خاطرنشان کرد: این تپه باستانی در دامغان به عنوان استاندارد علمی برای تپه های عصر آهن جهان شناخته می شود و خوشبختانه راه آهن های این تپه توسط راه آهن اسلامی تغییر شکل می یابد. جمهوری ایران ، امید به ثبت جهانی زنده است.

هدر تپه یکی از مهمترین مکانهای ماقبل تاریخ فلات ایران است که قدمت آن به 7000 و 500 سال پیش برمی گردد.

این تپه باستانی سه دوره مهم فرهنگی را از اواخر نوسنگی تا اواخر عصر مفرغ پنهان می کند و تمدن تپه حصار باستانی به 4000 سال قبل از میلاد تا 1000 قبل از میلاد باز می گردد.

تپه دامگان هیل در سال 1310 به فهرست آثار ملی اضافه شد.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا