فرهنگ و هنر

داستانِ نامه‌هایی که بافت تاریخی همدان را سرگردان کرد

داستان آنها با تحصن کمتر از 15 سرمایه گذار در این شهر آغاز شد که با نشستن و اعتراض برای گرفتن مجوز ساخت آسمان خراش در بافت تاریخی همدان. اقدام در پی اعتراض به میراث فرهنگی برای مصوبه دادگاه شورای شهر همدان ، که از استعلام میراث فرهنگی برای صدور مجوزهای مختلف در بافت تاریخی همدان خودداری کرد.

با این حال ، به گزارش مجله خانواده ، این امر به دلیل اعتراض فعالان میراث فرهنگی و نامه ای از سوی مدیر حقوقی وزارت میراث فرهنگی به مدیریت شهرداری همدان بوده است. مصوبه با رد فرماندار همدان در کمیته اجرایی ، گفتگوها ادامه یافت که در هر قسمت از پیشینه تاریخی همدان ، او از هر نوع ساختمان ، بدون در نظر گرفتن ارتفاع و ارتفاع ، بناهایی می ساخت و از میراث فرهنگی س askال نمی کرد.

و با این وجود حاضر “اصلاح قطعنامه مرز تاریخی 168 شهر کشور” توسط پیروز حناچی ، دبیر وقت شورای عالی شهرسازی و معماری ، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و سازمان های میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است. به معاون مدیر مصوبه شورا 27 اکتبر 2015 مربوط را اصلاح کرد تا سرانجام مرزهای تاریخی 168 شهر کشور را تعیین کند ، با یک رویکرد کلی برای حفاظت و احیای مرزهای تاریخی و فرهنگی در ژوئن 2017. اگرچه در شانزدهم ماه مه اعلام شده است ، اما شهر همدان و دادگستری هنوز باید تاریخچه ، استانداردهای دقیق تر و دقیق تری را در همدان تعیین کرده و آن را در مدت زمان کوتاه و کمتر از 100 روز اعلام کنند.

بنابراین ، در هجدهم اکتبر ، دادستان همدان حسن کنجانی موگر در 7 اکتبر در نامه ای خطاب به علی میرمیر مدیر میراث فرهنگی همدان به او تأکید کرد. نامه ای را برای اجرای استانداردهای معماری ، برنامه ریزی شهر و ساخت و ساز ذکر کرد. پیشینه تاریخی همدان باید اقدام کند.

وی در نامه خود به مارمیر گفت: “اجرای استانداردهای برنامه ریزی ساختمان و شهر و انطباق با دارایی های آنها از نظر قانونی بر عهده شهرداری است ، بنابراین اگر استانداردی از طرف مقامات در مورد بافت تاریخی و فرهنگی همدان در محدودیت زمانی وجود دارد یک ماه باید به شهرداری همدان ابلاغ شود تا شهرداری بتواند روند کار را بررسی کرده و از آن جلوگیری کند و مردم را از سردرگمی و مراجعه به امور عمومی جلوگیری کند. امور عمومی به نامه توجه نمی کند ، واضح است که شهرداری های همدان از اول دسامبر موظف به استعلام میراث فرهنگی سازنده نخواهند بود و در صورت اعلام نکردن استانداردهای مورد نیاز شهرداری موظف به بررسی و صدور پروانه ساخت مطابق با سایر استانداردهای قابل اجرا نخواهند بود. “این به نمایندگی از شخص عمل می کند و مسئولیت قانونی آن به عهده دولت ایالت میراث فرهنگی است.”

مارمیر همچنین در نامه ای به شهردار صوفی همدان در یک روز خاص در 22 دسامبر نوشت که استانداردهای مصوب برای حفاظت از بنای تاریخی همدان در تاریخ 20 نوامبر توسط معاون وزیر میراث فرهنگی محمد حسنتا تعیین شده است. رسماً اعلام كرد كه لويان به استاندار همدان اطلاع داده است. همچنین برای شهردار ارسال می شود.

علی رغم همه این اقدامات ، یک روز بعد ، در روز دوم آذر ماه ، در نامه ای به مدیران مناطق چهارگانه شهر همدان در مورد دارایی های موجود در پس زمینه تاریخی همدان ، معاون برنامه ریزی و معماری شهر. امیر فتیان نسب به شرح زیر توضیح داد. موضوع شورای اسلامی شهر همدان “اجرای استانداردهای برنامه ریزی دقیق تا زمان تصویب استانداردهای میراث فرهنگی توسط کمیته ماده 5 و ابلاغ به شورای عالی ساختمانهای شهرداری به استثنای ساختمانهای ثبت شده” است. طبق نامه شهردار در تاریخ 22 دسامبر و 12 نوامبر ، “دادستانی هیچ گونه تحقیق درباره پرونده از سازمان میراث فرهنگی در مورد املاک خارج از مرز بناهای با ارزش را ثبت نکرده است و امسال اجرا خواهد شد. از ابتدای دسامبر به بهره برداری ارسال می شود. “

علی رغم همه این اقدامات و ارتباطات بین شهر و شورای میراث همدان و اعلام استانداردهای تعیین شده توسط معاون میراث فرهنگی به استاندار ، اما چند ساعت پس از شروع مدیریت ، چند مارمیر براساس گزارش تأیید نشده تا زمانی که شهردار را یادآوری کند ، معاون معماری و شهرسازی شهر همدان در تاریخ 23 دسامبر نامه ای به شهرداران مناطق چهارگانه همدان نوشت که بر اساس یک طرح تفصیلی ، تاریخی است. اعلام کرد که در متن مجوز ساخت صادر خواهد کرد. این به معنای عدم توجه به قوانین منتشر شده توسط میراث فرهنگی است.

برخی دیگر از مقامات این اقدام را انکار کرده اند اما به نظر می رسد معاون عمرانی استاندار و اعضای شورای شهر همدان اعلام کرده اند که در مرحله صدور این نامه هستند. اقداماتی که ممکن است تنظیم کنندگان برای دریافت پاسخ صحیح در مورد صحت آنها انجام داده باشند.

مستندات این گزارش توسط مجله خانواده محافظت می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا