خلاصه کتاب آواشناسی پیتر روچ

کتاب «آواشناسی انگلیسی» اثر پیتر روچ مرجعی جامع در زمینه آواشناسی و آواشناسی زبان‌شناسی است که به تحلیل آواهای زبان انگلیسی با رویکردی کاربردی می‌پردازد. این اثر به‌ویژه برای زبان‌آموزان و پژوهشگران حوزه آواشناسی مفید است.

ایران پیپر | خلاصه کتاب | کتاب

خلاصه فصل 1 کتاب آواشناسی پیتر روچ : مقدمه‌ای بر آواشناسی و فونتیک

فصل ‘مقدمه‌ای بر آواشناسی و فونتیک’ از کتاب آواشناسی انگلیسی نوشته پیتر روچ به معرفی مفاهیم پایه‌ای در آواشناسی و فونتیک می‌پردازد. آواشناسی به مطالعه آواهای زبانی نحوه تولید انتقال و درک آن‌ها در انسان‌ها و فونتیک به بررسی ویژگی‌های فیزیکی صداها و فرایندهای فیزیکی تولید و انتقال آن‌ها در گفتار اختصاص دارد. در این فصل تفاوت‌های اصلی بین آواشناسی و فونتیک به وضوح بیان می‌شود. فونتیک به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود: فونتیک آرتیکولاسیون (مطالعه تولید صداها) فونتیک آکوستیک (بررسی ویژگی‌های فیزیکی صداها) و فونتیک ادراکی (مطالعه نحوه درک صداها توسط انسان). فصل همچنین به معرفی نهادهای مختلف آواشناسی نظیر واج‌شناسی (تحلیل واحدهای آوایی زبان) و ارتباط آن با سایر رشته‌های زبان‌شناسی می‌پردازد. در این بخش تمرکز بر برقراری تمایز بین انواع مختلف صداهای گفتاری و شیوه‌های دسته‌بندی آن‌هاست. علاوه بر این چگونگی ارتباط فونتیک با زبان‌شناسی عمومی و نقش آن در تحلیل‌های زبان‌شناسی نشان داده می‌شود. این فصل پایه‌گذاری برای درک اصول اولیه و پیشرفت‌های علمی در زمینه آواشناسی و فونتیک را فراهم می‌آورد و خواننده را با ابزارها و مفاهیم اساسی در این حوزه آشنا می‌سازد.

نکات کلیدی فصل 1 کتاب آواشناسی پیتر روچ

  • تعریف آواشناسی و فونتیک و تمایز بین آن‌ها
  • بخش‌های اصلی فونتیک: آرتیکولاسیون آکوستیک و ادراکی
  • معرفی واج‌شناسی و ارتباط آن با سایر رشته‌های زبان‌شناسی
  • اهمیت دسته‌بندی صداهای گفتاری
  • نقش فونتیک در زبان‌شناسی عمومی

خلاصه فصل 2 کتاب آواشناسی پیتر روچ : تولید صداهای گفتاری

فصل ‘تولید صداهای گفتاری’ از کتاب آواشناسی انگلیسی نوشته پیتر روچ به بررسی فرایندهای فیزیکی و فیزیولوژیکی مرتبط با تولید صداهای گفتاری می‌پردازد. در این فصل ابتدا به شرح اعضای گفتاری بدن انسان از جمله ریه‌ها حنجره حنجره و دهان و چگونگی مشارکت این اعضا در تولید صدا پرداخته می‌شود. همچنین مکانیسم‌های فیزیولوژیکی مانند حرکت هوا از ریه‌ها ارتعاشات در حنجره و تغییر شکل در دهان و زبان برای تولید صداهای مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد. فصل همچنین به تفصیل فرآیند تولید انواع مختلف صداها از جمله صداهای مصوت صامت و نیمه‌صامت‌ها پرداخته و نحوه تغییر ویژگی‌های فیزیکی هر یک از این صداها بررسی می‌شود. در این بخش عوامل مختلفی که بر تولید صدا تأثیر می‌گذارند از جمله فشار هوا کشش تارهای صوتی و تغییرات در کانال‌های صوتی توضیح داده می‌شود. همچنین نحوه تولید انواع صداهای انفجاری اصطکاکی و سایر دسته‌های صامت نیز در این فصل مورد توجه قرار می‌گیرد. فصل در نهایت به اهمیت شبیه‌سازی دقیق این فرایندها در آزمایش‌های آواشناسی و کاربردهای عملی آن در تحلیل گفتار پرداخته و بر اهمیت آگاهی از ساختار فیزیکی تولید صدا در درک آواشناسی تأکید می‌کند.

نکات کلیدی فصل 2 کتاب آواشناسی پیتر روچ

  • شرح اعضای گفتاری و نقش آن‌ها در تولید صدا
  • بررسی مکانیسم‌های فیزیولوژیکی تولید صدا
  • توضیح فرآیند تولید صداهای مصوت صامت و نیمه‌صامت
  • عوامل موثر بر تولید صدا: فشار هوا کشش تارهای صوتی تغییرات در کانال‌های صوتی
  • اهمیت شبیه‌سازی فرایندهای تولید صدا در آزمایش‌های آواشناسی

خلاصه فصل 3 کتاب آواشناسی پیتر روچ : واژگان بلند دوتایی و صامت‌ها

فصل ‘واژگان بلند دوتایی و صامت‌ها’ از کتاب آواشناسی انگلیسی نوشته پیتر روچ به بررسی ویژگی‌های خاص صداهای گفتاری و روابط آن‌ها با واحدهای معنایی زبان می‌پردازد. در این فصل ابتدا واژگان بلند و دوتایی که به صورت ترکیبی از دو یا چند بخش آوایی تشکیل می‌شوند تحلیل می‌شوند. این واژگان معمولاً در قالب صداهایی از جمله ترکیب‌های مصوت و صامت با ویژگی‌های خاص مطرح می‌شوند. در ادامه به بررسی ویژگی‌های آوایی و ساختاری این نوع واژگان پرداخته شده و تفاوت‌های آن‌ها با کلمات تک‌واژ (واژگان کوتاه و منفرد) روشن می‌شود. همچنین به تحلیل فرآیندهای گویشی و تفاوت‌های آوایی در ترکیب‌های دوتایی و ترکیب‌های چندبخشی اشاره می‌شود که در بسیاری از زبان‌ها از جمله انگلیسی دارای ساختارهای خاص خود هستند. در بخش دیگری از فصل انواع مختلف صامت‌ها از جمله صامت‌های انفجاری اصطکاکی و صامت‌های بینی به طور مفصل بررسی می‌شود. ویژگی‌های تولیدی این صامت‌ها و نحوه تاثیر آن‌ها بر جریان گفتار نیز تشریح می‌شود. فصل با معرفی نحوه تحلیل این صامت‌ها و ترکیب آن‌ها در واژگان و جملات به پایان می‌رسد به گونه‌ای که خواننده می‌تواند دیدگاه دقیقی از نقش این صداها در زبان‌شناسی آوایی و تحلیل‌های زبانی پیدا کند.

نکات کلیدی فصل 3 کتاب آواشناسی پیتر روچ

  • تحلیل واژگان بلند و دوتایی و تفاوت آن‌ها با تک‌واژها
  • بررسی ویژگی‌های آوایی و ساختاری واژگان بلند و دوتایی
  • توضیح فرآیندهای گویشی در ترکیب‌های دوتایی و چندبخشی
  • بررسی انواع صامت‌ها: انفجاری اصطکاکی و بینی
  • تشریح ویژگی‌های تولیدی صامت‌ها و تاثیر آن‌ها بر گفتار

خلاصه کتاب آواشناسی پیتر روچ

خلاصه فصل 4 کتاب آواشناسی پیتر روچ : واج‌ها و ویژگی‌های آن‌ها

فصل ‘واج‌ها و ویژگی‌های آن‌ها’ از کتاب آواشناسی انگلیسی نوشته پیتر روچ به تحلیل و بررسی واج‌ها و ویژگی‌های آوایی آن‌ها در زبان انگلیسی می‌پردازد. در این فصل واج‌ها به عنوان واحدهای صوتی بنیادی در زبان معرفی می‌شوند که به تنهایی یا در ترکیب با دیگر واج‌ها معنی می‌دهند. فصل به تفصیل به انواع واج‌ها پرداخته و آن‌ها را به دو دسته اصلی واج‌های مصوت و واج‌های صامت تقسیم می‌کند. ویژگی‌های مختلف هر کدام از این واج‌ها از جمله نحوه تولید ویژگی‌های آوایی و تاثیر آن‌ها بر ساختار کلی گفتار توضیح داده می‌شود. در ادامه ویژگی‌های فیزیکی واج‌ها از جمله ارتفاع بلندی و نوع تحریک تارهای صوتی در تولید صداها مورد بحث قرار می‌گیرد. همچنین تفاوت‌های میان واج‌ها از نظر نحوه ایجاد ارتعاشات صوتی و تاثیر آن‌ها بر ویژگی‌های آوایی دیگر صداها به تفصیل بررسی می‌شود. فصل همچنین بر اهمیت شناخته شدن واج‌ها در تجزیه و تحلیل‌های زبان‌شناسی تأکید دارد و نقش آن‌ها را در تحلیل دقیق‌تر ساختار زبان و بهبود درک نحوه عملکرد زبان در سطح آوایی روشن می‌کند. در نهایت فصل با بررسی تطبیقی ویژگی‌های واج‌ها در زبان‌های مختلف و چگونگی تغییرات آن‌ها در کاربردهای گویشی مختلف به پایان می‌رسد.

نکات کلیدی فصل 4 کتاب آواشناسی پیتر روچ

  • تعریف واج به عنوان واحد صوتی بنیادی زبان
  • تقسیم‌بندی واج‌ها به مصوت و صامت
  • توضیح ویژگی‌های مختلف واج‌ها: نحوه تولید ویژگی‌های آوایی تاثیر بر ساختار گفتار
  • بررسی ویژگی‌های فیزیکی واج‌ها: ارتفاع بلندی نوع تحریک تارهای صوتی
  • اهمیت شناخت واج‌ها در تحلیل‌های زبان‌شناسی

خلاصه فصل 5 کتاب آواشناسی پیتر روچ : صامت‌های انفجاری و اصطکاکی

فصل ‘صامت‌های انفجاری و اصطکاکی’ از کتاب آواشناسی انگلیسی نوشته پیتر روچ به تحلیل دقیق دو گروه اصلی از صامت‌ها یعنی صامت‌های انفجاری و صامت‌های اصطکاکی اختصاص دارد. در این فصل ابتدا صامت‌های انفجاری بررسی می‌شوند. این صامت‌ها هنگامی تولید می‌شوند که جریان هوا به طور ناگهانی از طریق دهان آزاد می‌شود پس از اینکه در یک نقطه خاص از دهان حلق یا لثه‌ها مسدود شده باشد. این صداها معمولاً شامل صامت‌های مانند /p/, /t/, /k/ و سایر صامت‌های مشابه هستند. در ادامه ویژگی‌های فیزیولوژیکی این صامت‌ها شامل فشار هوا و تغییرات در تارهای صوتی و حرکت‌های فک و زبان مورد بررسی قرار می‌گیرد. فصل به تفاوت‌های میان صامت‌های انفجاری در زبان‌های مختلف و چگونگی تولید آن‌ها در گویش‌های گوناگون نیز اشاره دارد. سپس به تحلیل صامت‌های اصطکاکی پرداخته می‌شود. این صامت‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که جریان هوا از یک کانال تنگ عبور کرده و اصطکاک تولید می‌کند. صامت‌هایی مانند /f/, /s/, /ʃ/ و دیگر صامت‌های مشابه در این گروه قرار دارند. در این بخش فرآیند تولید این صامت‌ها مکان‌های ایجاد اصطکاک و نوع تأثیر آن‌ها بر آوای کلی گفتار تشریح می‌شود. فصل همچنین به نحوه کاربرد این صامت‌ها در زبان‌های مختلف و تاثیر آن‌ها بر وضوح و درک گفتار اشاره می‌کند. در نهایت تحلیل تطبیقی این دو نوع صامت از منظر ویژگی‌های آوایی و نقش آن‌ها در تولید کلمات و جملات مختلف به پایان می‌رسد.

نکات کلیدی فصل 5 کتاب آواشناسی پیتر روچ

  • بررسی صامت‌های انفجاری و ویژگی‌های تولید آن‌ها
  • بررسی ویژگی‌های فیزیولوژیکی صامت‌های انفجاری
  • بررسی صامت‌های اصطکاکی و فرآیند تولید آن‌ها
  • تحلیل مکان‌های ایجاد اصطکاک در تولید صامت‌های اصطکاکی
  • مقایسه و تحلیل تطبیقی صامت‌های انفجاری و اصطکاکی

خلاصه فصل 6 کتاب آواشناسی پیتر روچ : صامت‌های بینی و دیگر صامت‌ها

فصل ‘صامت‌های بینی و دیگر صامت‌ها’ از کتاب آواشناسی انگلیسی نوشته پیتر روچ به بررسی صامت‌های بینی و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازد. در این فصل ابتدا به معرفی صامت‌های بینی پرداخته می‌شود که صداهایی هستند که تولید آن‌ها مستلزم عبور هوا از طریق بینی است. این صامت‌ها زمانی تولید می‌شوند که مسیر دهانی بسته شده و هوا از طریق حفره‌های بینی خارج می‌شود. از جمله صامت‌های بینی می‌توان به صامت‌های /m/, /n/ و /ŋ/ اشاره کرد. فصل به ویژگی‌های فیزیولوژیکی این صامت‌ها از جمله نحوه تولید و تغییرات در کانال‌های صوتی پرداخته و توضیح می‌دهد که چگونه این صامت‌ها بر اساس وضعیت دهان و بینی ایجاد می‌شوند. همچنین تفاوت‌های این صامت‌ها با دیگر انواع صامت‌ها مانند صامت‌های انفجاری و اصطکاکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش دیگری از فصل به دیگر صامت‌ها و ویژگی‌های خاص آن‌ها اختصاص دارد که شامل صامت‌های معکوس احتباسی و دیگر صامت‌های پیچیده می‌شود. ویژگی‌های تولیدی این صامت‌ها نحوه تولید فشار هوا و تأثیر آن‌ها بر وضوح گفتار در این بخش شرح داده می‌شود. فصل در نهایت به کاربردهای گویشی این صامت‌ها و نقش آن‌ها در بهبود وضوح و درک گفتار در زبان‌های مختلف اشاره دارد.

نکات کلیدی فصل 6 کتاب آواشناسی پیتر روچ

  • معرفی صامت‌های بینی و ویژگی‌های آن‌ها
  • بررسی ویژگی‌های فیزیولوژیکی صامت‌های بینی
  • توضیح نحوه تولید صامت‌های بینی و نقش دهان و بینی
  • بررسی دیگر صامت‌ها (معکوس احتباسی و غیره)
  • تشریح ویژگی‌های تولیدی صامت‌های دیگر و تاثیر آن‌ها بر وضوح گفتار

خلاصه فصل 7 کتاب آواشناسی پیتر روچ : هجا و ساختار هجا

فصل ‘هجا و ساختار هجا’ از کتاب آواشناسی انگلیسی نوشته پیتر روچ به تحلیل هجاها و ساختار آن‌ها در زبان انگلیسی می‌پردازد. در این فصل ابتدا مفهوم هجا به عنوان واحدی آوایی که در گفتار نقش اساسی ایفا می‌کند معرفی می‌شود. هجاها به طور کلی به عنوان ترکیبی از صامت‌ها و مصوت‌ها در نظر گرفته می‌شوند که از لحاظ ساختاری به بخش‌های کوچکتری تقسیم می‌شوند. فصل به انواع هجاها از جمله هجاهای ساده و پیچیده پرداخته و نحوه تشکیل آن‌ها از ترکیب صامت‌ها و مصوت‌ها را توضیح می‌دهد. در این راستا ساختار هجاها بر اساس الگوهای مختلفی مانند CV (صامت-مصوت) CVC (صامت-مصوت-صامت) و دیگر ترکیب‌های مشابه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه تحلیل دقیق‌تر هجاها از نظر نقش مصوت‌ها در تعیین هویت هجا و تأثیر آن‌ها بر جریان گفتار انجام می‌شود. همچنین تفاوت‌های میان هجاهای باز و بسته و نحوه تأثیر این تفاوت‌ها بر ساختار آوایی کلمات توضیح داده می‌شود. در بخش دیگری از فصل تأثیر ساختار هجا بر آواشناسی و الگوهای هجایی زبان‌های مختلف بررسی می‌شود و اهمیت آن در شناسایی و تحلیل ساختارهای گویشی زبان‌ها توضیح داده می‌شود. در نهایت فصل با تحلیل کاربرد هجاها در تنظیم ریتم و تکیه‌گذاری در زبان‌های مختلف به پایان می‌رسد.

نکات کلیدی فصل 7 کتاب آواشناسی پیتر روچ

  • معرفی مفهوم هجا و نقش آن در گفتار
  • بررسی انواع هجاها: ساده و پیچیده
  • تحلیل ساختار هجاها بر اساس الگوهای CV CVC و غیره
  • توضیح نقش مصوت‌ها در تعیین هویت هجا
  • بررسی تفاوت‌های میان هجاهای باز و بسته

خلاصه فصل 8 کتاب آواشناسی پیتر روچ : تاکید در کلمات ساده

فصل ‘تاکید در کلمات ساده’ از کتاب آواشناسی انگلیسی نوشته پیتر روچ به بررسی مفهوم و کاربرد تاکید در زبان انگلیسی می‌پردازد. در این فصل تاکید به عنوان یکی از ویژگی‌های آوایی و معنایی زبان مورد تحلیل قرار می‌گیرد. تاکید در کلمات ساده به تغییر در شدت تن مدت و موقعیت آوایی یک واژه اطلاق می‌شود که در انتقال معانی خاص یا اهمیت بیشتر به یک بخش از کلمه نقش دارد. فصل به تفصیل فرآیندهای فیزیکی و آوایی تاکید شامل تغییرات در شدت صدا تغییر در طول هجاها و بالا و پایین رفتن تن صدا را توضیح می‌دهد. همچنین تفاوت میان تاکید در کلمات ساده و نحوه تأثیر آن بر وضوح و درک کلمات در گفتار بررسی می‌شود. فصل به ویژه به بررسی نحوه وقوع تاکید در کلمات مختلف و تأثیر آن بر نظم هجاهای کلمه می‌پردازد که این فرآیند می‌تواند باعث شفافیت بیشتر یا تاکید معنایی در گفتار شود. در ادامه به نحوه تمایز کلمات با تاکید از کلمات بدون تاکید اشاره می‌شود و چگونگی تأثیر این تفاوت‌ها بر فهم گفتار و پردازش زبان توسط شنونده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت این فصل تأکید را به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در زبان‌شناسی آوایی معرفی می‌کند که به درک بهتر نحوه استفاده از زبان در محیط‌های گوناگون کمک می‌کند.

نکات کلیدی فصل 8 کتاب آواشناسی پیتر روچ

  • معرفی مفهوم تاکید در زبان انگلیسی
  • بررسی فرآیندهای فیزیکی و آوایی تاکید (شدت صدا طول هجا تن صدا)
  • توضیح تفاوت تاکید در کلمات ساده و تاثیر آن بر وضوح گفتار
  • بررسی نحوه وقوع تاکید در کلمات و تاثیر آن بر نظم هجاها
  • تمایز کلمات با تاکید از کلمات بدون تاکید و تاثیر آن بر درک زبان

خلاصه فصل 9 کتاب آواشناسی پیتر روچ : تاکید در کلمات مرکب

فصل ‘تاکید در کلمات مرکب’ از کتاب آواشناسی انگلیسی نوشته پیتر روچ به بررسی نحوه تاکید در کلمات مرکب و تأثیر آن بر ساختار آوایی زبان انگلیسی می‌پردازد. در این فصل کلمات مرکب به عنوان ترکیب دو یا چند کلمه مستقل با یکدیگر تعریف می‌شوند که در نتیجه تشکیل یک واحد معنایی جدید را می‌دهند. فصل به تحلیل ساختارهای هجایی و آوایی این کلمات مرکب پرداخته و تأکید را به عنوان یک ویژگی کلیدی در درک معنای این ترکیبات مورد بررسی قرار می‌دهد. در کلمات مرکب معمولاً تاکید در بخش اول یا دوم کلمه قرار می‌گیرد که بستگی به نوع ترکیب و کاربرد کلمه در جمله دارد. فصل توضیح می‌دهد که چگونه تأکید در کلمات مرکب می‌تواند معانی مختلفی را ایجاد کند و بر تفاوت‌های معنایی میان ترکیبات مختلف تأثیرگذار باشد. علاوه بر این فصل به نحوه تغییر محل تاکید در کلمات مرکب بر اساس قواعد دستوری زبان انگلیسی و نقش آن در برقراری ارتباط‌های معنایی دقیق‌تر پرداخته است. در نهایت این فصل اهمیت تحلیل صحیح تاکید در کلمات مرکب را در تحلیل‌های زبان‌شناسی و درک بهتر ساختارهای زبانی برجسته می‌کند.

نکات کلیدی فصل 9 کتاب آواشناسی پیتر روچ

  • بررسی نحوه تاکید در کلمات مرکب
  • توضیح تاثیر تاکید بر ساختار آوایی کلمات مرکب
  • تحلیل نحوه ایجاد معانی مختلف توسط تاکید در کلمات مرکب
  • بررسی تغییر محل تاکید بر اساس قواعد دستوری
  • اهمیت تحلیل صحیح تاکید در کلمات مرکب در تحلیل‌های زبان‌شناسی

خلاصه فصل 10 کتاب آواشناسی پیتر روچ : مسائل تحلیل فونمیک و جنبه‌های گفتار متصل

فصل ‘مسائل تحلیل فونمیک و جنبه‌های گفتار متصل’ از کتاب آواشناسی انگلیسی نوشته پیتر روچ به تحلیل فونمیک و نحوه تأثیر آن بر جنبه‌های مختلف گفتار متصل می‌پردازد. در این فصل ابتدا به مفهوم فونم و فونمیک پرداخته می‌شود و توضیح داده می‌شود که فونم به عنوان کوچک‌ترین واحد معنایی در زبان‌ها نقش کلیدی در تحلیل آوایی زبان دارد. سپس مسائل تحلیل فونمیک و کاربرد آن در زبان‌شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد به‌ویژه نحوه شناسایی و دسته‌بندی فونم‌ها در زبان‌های مختلف. فصل به چالش‌های تحلیل فونمیک اشاره کرده و از مشکلات احتمالی در شناسایی فونم‌ها در شرایط خاص سخن می‌گوید به ویژه زمانی که تلفظ‌های متفاوت یک فونم در گویش‌های مختلف یا در کلمات مختلف وجود داشته باشد. در ادامه توجه ویژه‌ای به گفتار متصل و نحوه تأثیر آن بر تحلیل فونمیک معطوف می‌شود. فصل توضیح می‌دهد که در گفتار متصل صداها به‌طور طبیعی در جریان گفتار به هم متصل می‌شوند و برخی از ویژگی‌های آوایی مانند هم‌خوانی‌ها و تغییرات در تلفظ ممکن است به‌طور متفاوت از زبان نوشتاری ظاهر شوند. همچنین بررسی می‌شود که چگونه این تغییرات در گفتار متصل به تحلیل‌های فونمیک و شناسایی صحیح فونم‌ها آسیب می‌زنند و می‌تواند نیاز به روش‌های پیچیده‌تر برای شناسایی و تجزیه و تحلیل صداها داشته باشد. در نهایت فصل بر اهمیت درک دقیق این مسائل در تجزیه و تحلیل‌های آوایی و زبان‌شناسی تأکید می‌کند.

نکات کلیدی فصل 10 کتاب آواشناسی پیتر روچ

  • معرفی مفهوم فونم و فونمیک
  • بررسی مسائل تحلیل فونمیک و کاربرد آن در زبان‌شناسی
  • توضیح چالش‌های تحلیل فونمیک و مشکلات شناسایی فونم‌ها
  • بررسی گفتار متصل و تاثیر آن بر تحلیل فونمیک
  • اهمیت درک دقیق مسائل در تجزیه و تحلیل‌های آوایی و زبان‌شناسی

درباره نویسنده کتاب آواشناسی پیتر روچ :پیتر جان روچ

پیتر جان روچ (متولد ۳۰ ژوئن ۱۹۴۳ در لندن) زبان‌شناس بریتانیایی و استاد بازنشستهٔ آواشناسی است که بیشتر به‌خاطر آثارش در زمینهٔ تلفظ انگلیسی بریتانیایی شناخته می‌شود. او در دانشگاه‌های لیدز و ریدینگ تدریس کرده و در سال ۲۰۰۴ با عنوان استاد افتخاری آواشناسی از دانشگاه ریدینگ بازنشسته شد. روچ در زمینه‌های ادراک گفتار و تحلیل رایانه‌ای گفتار نیز پژوهش‌هایی انجام داده و در پروژه‌های بین‌المللی مرتبط با شناسایی خودکار گفتار و پایگاه‌های دادهٔ گفتاری شرکت داشته است.

نویسنده کتاب آواشناسی پیتر روچ :پیتر جان روچ

کتاب های مرتبط با آواشناسی پیتر روچ

  • English Phonetics and Phonology: A Practical Course :

    کتاب اصلی Peter Roach که به‌عنوان یک دوره کاربردی برای یادگیری آواشناسی و آواشناسی زبان انگلیسی طراحی شده است. این کتاب شامل تمرینات نوشتاری و شنیداری توضیحات مفصل در مورد تولید صداها و پوشش‌دهی به لهجه‌های مختلف انگلیسی می‌باشد.

  • English Phonetics and Phonology: An Introduction :

    کتاب Philip Carr که مقدمه‌ای جامع بر ساختار آوایی زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. این کتاب برای دانشجویان مبتدی مناسب است و به‌طور خاص بر روی تلفظ و ساختار آوایی زبان انگلیسی تمرکز دارد.

  • Understanding Phonology :

    کتاب Carlos Gussenhoven و Haike Jacobs که به‌عنوان یک منبع مقدماتی برای آواشناسی طراحی شده است. این کتاب برای دانشجویان بدون پیش‌زمینه قبلی در آواشناسی مناسب است و به‌طور جامع به مباحث آواشناسی می‌پردازد.

  • A Course in Phonetics :

    کتاب Peter Ladefoged که یکی از منابع کلاسیک در زمینه آواشناسی است. این کتاب به‌طور جامع به تولید صداها ویژگی‌های آوایی و تحلیل‌های آوایی می‌پردازد.

  • Acoustic and Auditory Phonetics :

    کتاب Keith Allan Johnson که به‌طور خاص بر روی جنبه‌های آکوستیکی و شنوایی آواشناسی تمرکز دارد. این کتاب برای دانشجویان علاقه‌مند به جنبه‌های فیزیکی و شنوایی تولید صداها مناسب است.

  • Introductory Phonology :

    کتاب Bruce Hayes که به‌عنوان یک منبع مقدماتی برای آواشناسی طراحی شده است. این کتاب برای دانشجویان با پیش‌زمینه ابتدایی در آواشناسی مناسب است و به‌طور جامع به مباحث آواشناسی می‌پردازد.

  • Metrical Phonology: A Coursebook :

    کتاب Richard Hogg و C. B. McCully که به‌طور خاص به نظریه آواشناسی متریک می‌پردازد. این کتاب برای دانشجویان علاقه‌مند به نظریه‌های پیشرفته‌تر در آواشناسی مناسب است.

  • The Cambridge Handbook of Phonology :

    کتاب ویرایش‌شده توسط Paul de Lacy که مجموعه‌ای از مقالات تخصصی در زمینه آواشناسی را ارائه می‌دهد. این کتاب برای دانشجویان پیشرفته و محققان مناسب است.

  • Phonetics: Transcription, Production, Acoustics, and Perception :

    کتاب Henning Reetz و Allard Jongman که به‌طور جامع به مباحث آواشناسی از جمله ترنسکریپشن تولید صداها ویژگی‌های آکوستیکی و ادراک شنوایی می‌پردازد.

دکمه بازگشت به بالا