مجله خانواده/قم توفیقات الهی بر اثر لیاقتهاست؛ گاه افرادی چنان مست و مغرور و سرکش میشوند که هر گونه شایستگی هدایت را از دست میدهند و در واقع اعمال آنهاست که آنها را آنقدر از خدا دور کرده که حتی لیاقت هشدار ندارند، بلکه به عکس مستحق مجازات سنگیناند.
امام علی (ع) در حکمت ۲۵ نهجالبلاغه میفرماید: «یَا ابْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَیْتَ رَبَّکَ سُبْحَانَهُ یُتَابِعُ عَلَیْکَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِیهِ، فَاحْذَرْهُ؛ ای فرزند آدم! هنگامی که میبینی پروردگارت نعمتهایش را پی در پی بر تو میفرستد در حالی که تو معصیت او را می کنی از او بترس (مبادا مجازات سنگینش در انتظار تو باشد)»
حجتالاسلام شکیبایی در گفتوگو با مجله خانواده به تشریح حکمت ۲۵ نهجالبلاغه امیرالمومنین (ع) پرداخته که شرح آن زیر آمده است:
امیرالمومنین (ع) در این سخن حکمتآمیز به گنهکاران مغرور هشدار میدهد.
گنهکاران سه دستهاند: گروهی آلودگی کمی دارند و یا اعمال نیک بسیار توأم با صفای دل دارند. خداوند این گروه را در همین جهان گرفتار مجازاتی میکند تا پاک شوند و پاک از جهان بروند.
گروه دیگری گناهان سنگینتر و مجازات بیشتری دارند که خداوند به آنها فرمان توبه داده و اگر توبه نکنند در آخرت گرفتارند.
گروه سومی هستند که طغیان و سرکشی را به حد اعلی رساندهاند خداوند آنها را در همین دنیا گرفتار عذاب استدراج میکند. منظور از عذاب استدراجی این است که لطف و رحمت خود را از آنها میگیرد و توفیق را از آنها سلب میکند، میدان را برای آنها باز میگذارد، بلکه هر روز نعمت بیشتری به آنها میدهد تا پشت آنها از بار گناه سنگین گردد.
ناگهان مجازات سنگین و دردناکی به سراغشان میآید و آنها را در هم میکوبد و به یقین مجازات در این حالت که در ناز و نعمت به سر میبرند بسیار دردناکتر است.
این درست به آن میماند که شخصی ساعت به ساعت از شاخههای درختی بالا برود و هنگامی که به انتهای آن برسد ناگهان تعادل خود را از دست بدهد و فروافتد و تمام استخوان هایش در هم بشکند.
قرآن مجید بارها به عذاب استدراجی اشاره میفرماید؛ درباره گروهی از امتهای پیشین میگوید: ما آنها را گرفتار رنج و ناراحتی ساختیم شاید بیدار شوند و تسلیم گردند… «فَلَمّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَیْء حَتّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ؛ هنگامی که آنچه را به آنها تذکر داده شده بود به فراموشی سپردند درهای همه چیز (از نعمتها) را به روی آنها گشودیم تا (کاملاً) خوشحال شدند (و به آن دل بستند) ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم) و در این هنگام همگی مأیوس شدند.»
در سوره اعراف آیه ۱۸۲ و ۱۸۳ نیز میخوانیم: «وَالَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ * وَأُمْلی لَهُمْ إِنَّ کَیْدی مَتینٌ؛ و آنها که آیات ما را تکذیب کردند به تدریج از جایی که نمی دانند گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد * و به آنها مهلت میدهیم (تا مجازاتشان دردناکتر باشد) زیرا تدبیر من قوی (و حساب شده) است.»
در کتاب شریف کافی از امام صادق (ع) چنین نقل شده: «إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْد خَیْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَة وَیُذَکِّرُهُ الاْسْتِغْفَارَ وَإِذَا أَرَادَ بِعَبْد شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَة لِیُنْسِیَهُ الاْسْتِغْفَارَ وَیَتَمَادَی بِهَا؛ هنگامی که خداوند نیکی بندگی را بخواهد، به هنگامی که گناهی انجام میدهد او را گوشمالی میدهد تا به یاد توبه بیفتد و هنگامی که بدی برای بندهای (بر اثر اعمالش بخواهد) هنگامی که گناهی میکند نعمتی به او میبخشد تا استغفار را فراموش کند و به کار خود ادامه دهد.»
این همان چیزی است که خداوند متعال میفرماید: «(سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ) بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِی؛ ما آنها را تدریجا از آنجا که نمی دانند (به سوی عذاب) می بریم با بخشیدن نعمت به هنگام گناه.»
در اینجا این سوال پیش میآید که کار خداوند هدایت و بیدار ساختن است نه غافل کردن و گرفتار نمودن. در پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه داشت که توفیقات الهی بر اثر لیاقتهاست؛ گاه افرادی چنان مست و مغرور و سرکش میشوند که هر گونه شایستگی هدایت را از دست میدهند و در واقع اعمال آنهاست که آنها را آنقدر از خدا دور کرده که حتی لیاقت هشدار ندارند، بلکه به عکس مستحق مجازات سنگیناند.
انتهای پیام