فرهنگ و هنر

توضیحات سازمان استاندارد درباره تغییر “نشان استاندارد”

مدیر روابط عمومی سازمان ملی استاندارد در پاسخ به انتقاد از تغییر لوگوی استاندارد ملی، علت تغییر این لوگو را توضیح داد و اظهار داشت: نظرات کارشناسان همیشه محل رجوع و احترام ویژه است، آنها امواج رسانه ای هستند. و با اعمال فشار و فضاسازی برای تحمیل نظرات غیرکارشناسی به سازمان ملی استاندارد، ناگزیر این سازمان از حقوق قانونی خود برای جایگزینی لوگوی بازطراحی شده استفاده خواهد کرد.

به گزارش مجله خانواده، اخیرا سازمان ملی استاندارد ایران طرح جدید نشان استاندارد ایران مخفف INSO را وارد کردم و به سبز تغییر دادم. نامه جدید مخفف سازمان ملی استاندارد ایران است.

مرتضی مامیز طراح و گرافیست، لوگوی استاندارد موسسه استاندارد ایران را در سال 1363 به رنگ مشکی، مخفف لاتین مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که مخفف کلمه ISIRI است، طراحی و ساخته شده است. در آن استفاده شد. ویژگی منحصر به فرد این علامت حروف مخفف عنوان موسسه استاندارد است که در مرکز این مونوگرام به دو زبان فارسی و انگلیسی قرار گرفته است و در حالت اولیه عبارت “ایران بدون نقطه” به چشم می خورد. وقتی 180 درجه بچرخد، “ISIRI” را نشان می دهد.

این تغییر با انتقاداتی مواجه شد انجمن طراحان گرافیک ایران وی در بیانیه ای اعلام کرد که از پیامدهای تغییر نشان استاندارد به هیچ وجه قابل دفاع نیست و آشکارا آسیب جدی به این نشان گرانبها وارد کرده است و از سازمان استاندارد خواسته شده در تغییر نماد «استاندارد ایران» به آن تجدید نظر کند. فرم فعلی

چرا لوگوی استاندارد تغییر کرد؟

مصطفی آجورلو، مدیر روابط عمومی سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این انتقادات دلیل تغییر این نشان را توضیح می دهد.

وی با اشاره به تغییر نام سازمان ملی استاندارد ایران، خاطرنشان کرد: با تغییر نام و مأموریت سازمان و همچنین وظایف قانونی، طبیعتاً سایر ارکان آن سازمان نیز باید تغییرات مشهودی داشته باشند و عواقبی را که مسئولان یک سازمان در پی خواهند داشت. و حتی دولت های سابق، نشانی که نماد آن است و نشان سازمان محسوب می شود و باید در راستای وظیفه جدید باشد.

همچنین با توجه به توضیحات وی، «این تغییرات را در طراحی مجدد لوگو جزئی خواهیم کرد و به هویت بصری و معنوی مخاطب و جامعه فهیم هنردوست ایرانی لطمه ای وارد نخواهد کرد.» تصمیم بین المللی برای تغییر لوگو سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین برندهای مطرح بین المللی و دولتی مانند ایزو، اپل، سامسونگ، ناسا و حتی شرکت ملی پست، بانک ملی و … حتی برند ایران وابسته به دولت ایران و ایران سابق خودرو، از این رنگ استفاده کرد یا لوگوی سازمان را بلافاصله تغییر داد.

برخی سوار بر موج رسانه ای شده اند

آجورلو در ادامه مخالفان تغییر لوگوی استاندارد را نظری غیرحرفه‌ای توصیف می‌کند و می‌گوید: اگر کسانی سوار موج رسانه ای شوند و با اعمال فشار و فضاسازی نظرات غیرکارشناسی خود را به سازمان ملی استاندارد تحمیل کنند، ناگزیر این سازمان از حقوق قانونی خود برای ایجاد لوگوی بازطراحی شده استفاده خواهد کرد. ضمناً هنردوستان تحصیلکرده بدانند که سازمان باید همانگونه که قبلاً اشاره شد، لوگوی خود را بازطراحی کند، اما با همه اینها در سال 1364 طراحی شده است.الزامات آن زمان نبود

وی افزود: سازمان ملی استاندارد ایران تنها با رویکردی نوین در بازآفرینی لوگوی سازمان تلاش کرده تا کار خود را احیا کند و در این روند دقیق ظاهر و شکل اصلی خود و همچنین مفهوم کار را حفظ کرده است. دو فلش بالا و پایین که حرف لاتین S را تشکیل می دهد، مخفف کلمه استاندارد است که برای کشورهای خارجی و مردمان آنها قابل درک است و مفهوم حداقل و حداکثر را نشان می دهد، اما هیچ ضرری ندارد.

آجورلو پس از تصویب یکصد و پنجاه و دومین شورای عالی اداری در مهرماه 1392 با انتقال از وزارت صنعت و معدن وقت به «موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی» به «سازمان ملی استاندارد ایران» تغییر نام داد. به نهاد ریاست جمهوری در نتیجه حروف داخل تابلوی طراحی شده توسط استاد مرتضی مامیز برای این موسسه، مخفف انگلیسی عبارت “Institute of Standard and Industrial Research of Iran” بود که مخفف “Institute” است که تحت عنوان ISIRI درج شده است. استانداردها و تحقیقات صنعتی ایران» باید به اختصار انگلیسی و «سازمان ملی استاندارد ایران» به INSO تغییر می‌کرد. حدود یک دهه پیش و در سه دولت گذشته، اتفاقات لازم رخ داده بود، اما دولت قبل برای اینکه با انتقاد مواجه نشود، از آن پرهیز کرد و حتی دولت قبل، دولت بعدی را ملزم به تصویب مصوبه در همایش نمایندگان اجرایی کرد. تغییر نماد . بود.

تغییر نشان های استاندارد بوروکراسی را کاهش می دهد

آجورلو توضیح داد: سازمان ملی استاندارد با تایید آکادمی پرشین به دنبال ارائه راهکار برای این مشکل بود. از این رو با توجه به پاسخ های متعدد بین المللی و درخواست سازمان ملی استاندارد مبنی بر تغییر لوگو و باقی ماندن دستورات الزام آور دولت های گذشته، این لوگو با حداقل تغییرات به روز شده است. یکی دیگر از دلایل تغییر لوگوی سازمان ملی استاندارد کاهش بوروکراسی اداری و سهولت استفاده از این لوگو در ارتباطات اداری و گنجاندن در محصولات مختلف بوده است. این مشکل سازندگان بود و صادرکنندگان با مشکلات زیادی مواجه بودند. بنابراین در طراحی مجدد نشان همچنان متن داخل نشان از سمت راست به زبان ایرانی-فارسی خوانده می شود در حالی که از سمت چپ کلمه انگلیسی INSO (مخفف نام جدید سازمان ملی استاندارد) دیده می شود. نیازی به تمدید بسته بندی محصول نیست، ممکن است در ژاپن و خارج از کشور گم شوید و این نشان حس بصری وحدت را ایجاد می کند.

چرا علامت امانی سبز است؟

مدیر امور عمومی سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: طی تماس تلفنی گروه بازطراحی که به احترام مرحوم استاد مرتضی ممیز نامی برده نشده است، برای تشخیص نشان استاندارد از آرم قبلی، آنها را اعلام کردند. او گفت که این نشان پیشنهاد تغییر رنگ‌ها از سیاه و آبی به سبز ایرانی یا سبز ایرانی است که از سال 1930 به نام ایران و فرهنگ ایرانی در فرهنگ لغت رنگ به ثبت رسیده است. تقویت هویت ملی با نشان های جدید و استاندارد «ایران پرچمی باشد که معرف تاریخ کهن ایران اسلامی باشد».

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا