برگی از یک جنایت شیمیایی

برگی از یک جنایت شیمیایی

“جمهوری اسلامی ایران قدرت استفاده از اسلحه های یکسان را در همه زمان ها دارد و اقدامات پیشرفته تری برای قرار دادن حاکمان عراقی در موقعیتی اسفبار دارد.” اما وقتی صحبت از حقوق بشر ، اصول اسلامی و قوانین بین المللی می شود. تاکنون از تلافی جویی پرهیز کرده ام. ”

به گزارش مجله خانواده ، در تاریخ 9 اکتبر 1987 ، در پی حمله شیمیایی عراق به منطقه سمر ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد فرستاد تا شورای امنیت را وادار به رسیدگی سریع به موضوع کند. من درخواست کردم دکتر علی اکبر بلایتی در این نامه نوشت:

“توجه شما را به این نکته جلب می کنم که دولت جنایی عراق بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از سلاح های شیمیایی در مقیاس بزرگ درخواست کرده است. این اقدام شرورانه و ضد بشری بین المللی است. این همه قوانین و عملکردهای شناخته شده را نقض می کند و فقط توسط رژیم های فاشیستی از ماهیت توسعه ای انجام می شود.

حاکمان چنین رژیم هایی به انسانیت ، مردم و حتی عزت ملت خود توجه نمی کنند. متأسفانه ، حتی سازمان های بین المللی و دولت هایی که معاهده های منع استفاده از چنین سلاح های مهلکی را امضا کرده اند ، با نقض پروتکل ژنو در سال 1925 ، استفاده از این نوع سلاح ها را به شدت محکوم نکرده اند. این یک چراغ سبز برای تکرار به مقامات عراقی است. مورد تمسخر قرار گرفتند. به دنبال این اقدامات ، شهر سومار (بخش غربی کشور) در 8 اکتبر 1987 ، در ساعت 10:05 و 10:15 (به وقت محلی) ، مورد بمباران شیمیایی سنگین و ترسو قرار گرفت.

من می خواهم اطمینان حاصل کنم که جمهوری اسلامی ایران قدرت استفاده از سلاح های یکسان را در همه زمان ها دارد و اقدامات پیشرفته تری برای قرار دادن حاکمان عراقی در یک وضعیت وخیم دارد. با این حال ، تاکنون ما در مورد حقوق بشر ، مبانی اسلامی و قوانین بین المللی از قصاص اجتناب کرده ایم.

بنابراین ، شورای امنیت موظف است برای جلوگیری از آن ، اقدام قاطع و مجازات جنایتکاران جنگی مسئول این اقدامات وحشیانه ، فوری اقدام کند. ما همچنین امیدواریم که قبل از محو شواهد این جنایات ، تیمی از کارشناسان در اسرع وقت به منطقه اعزام شوند. عدم پاسخ کافی به درخواست جمهوری اسلامی ایران برای اعزام تیمی از کارشناسان برای بازدید از منطقه مسکونی خصوصی سردشت بمباران شده شیمیایی و نقطه عطف در تاریخ استفاده از سلاح های شیمیایی ، حاکمان عراق هستند. لازم به ذکر است که ما شما را به اقدامات غیرقانونی تشویق می کنیم. ادامه هید. ما امیدواریم که این موضوع مهم با مسئولیت پذیری و مستقل تری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است که از صبح تا عصر 28 ژوئیه 1987 ، هواپیماهای ارتش عراق سردشت و حومه آن را در مناطق مسکونی و مرکز شهر بمباران کردند. روز بعد (4 آوریل 1987) ، یک هواپیمای عراقی بار دیگر بیمارستان سالدشت و حومه آن را بمباران کرد. در این جنایت وحشیانه بیش از 5000 نفر زخمی و 200 نفر شهید شدند.

در همین حال ، سخنگوی ارتش عراق استفاده از سلاح های شیمیایی را تکذیب کرد و گفت: “ادعاهای دروغین مقامات ایرانی بهانه ای برای کتمان شکست نظامی در جبهه است و بنابراین می خواهد افکار عمومی جهان را فریب دهد. دارم فکر می کنم. “

تجزیه و تحلیل دفاع جین از حملات شیمیایی عراق

مجله Jeans Defense در مقاله ای با عنوان “خاورمیانه مرحله جنگ شیمیایی است” نوشت. در جنگ بین ایران و عراق ، عراقی ها ابتدا در سال 1983 ، سپس در فوریه 1984 و سپس در مارس و آوریل 1985 جنگیدند. 64) و تاکنون ، من از این سلاح علیه ایران استفاده کردم که بیش از 30 بار بیش از 5000 نفر را مجروح کرده است.

تیم های بازرسی سازمان ملل گازهای مورد استفاده به عنوان گاز خردل و گاز اعصاب را شناسایی کردند و متعاقباً عراقی ها از گازهای سمی سیانید هیدروژن و لویسیت استفاده کردند. برخی از این گازها در عراق تولید شده اند. ما همچنین از تکنولوژی اروپا برای ساخت بمب طاعون استفاده می کنیم. عراق همچنین سیستم هایی را از کشورهای آمریکای لاتین دریافت می کند.

منبع:
-علی اکبر ولایتی-وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران “(سند شورای امنیت سازمان ملل متحد به شماره S / 19193 ، 9 اکتبر 1987 ، ترجمه شده توسط مرکز تحقیقات و تحقیقات جنگ).

– (خبرگزاری جمهوری اسلامی ، مجله گزارش های ویژه ، مجله شماره 205 ، 19/7/1366 ، ص 9 ، بغداد ، خبرگزاری عراق ، 18/8/1366).

– (سند شماره 137256 مرکز تحقیقات و تحقیقات جنگ: فرماندهی کل سپاه ، 25 تیر 1366).

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا