فرهنگ و هنر

بخش بین‌الملل سینما حقیقت جدی‌تر برگزار شود

محمد کزائی رئیس سازمان سینمایی در جلسه شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره «سینما هوکریت» گفت: فیلم مستند محلی.

به گزارش مجله خانواده، به نقل از معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش فیلم های مستند، تجربی و پویانمایی، اولین جلسه رسمی شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند «سینما گکریت» روز پنجشنبه برگزار می شود. برگزار شد. ، 19 شهریورماه مرکز توسعه با حضور محمد خزایی رئیس سازمان برگزار شد.

در این جلسه رئیس سازمان گفت: جشنواره «سینما گکریت» به‌عنوان مهم‌ترین رویداد فیلم مستند ایران، می‌تواند صدایی برای همه سینماگران در همه کشورها باشد و به جهانیان ارائه کند. تصویری رنگارنگ از اقلیم، فرهنگ، باورهای مذهبی و آیین های بومی، تصاویری که اغلب دیده نشده و برای مخاطب ناآشنا است. مستندهای ایرانی در سال های اخیر با مردم همراه بوده و از مهم ترین رویدادها و نقاط عطف آثاری ماندگار به جای گذاشته است.

خزاعی تاکید کرد: بخش بین المللی این جشنواره بسیار مهم است. امیدواریم عادی شدن شرایط باعث شود جشنواره به صورت فیزیکی برگزار شود و بخش بین المللی به صورت موثرتر و جدی تر برگزار شود و بخش مهمی از برنامه در این بخش است. فیلم‌های ایرانی در تمامی زیرمجموعه‌ها از جمله فیلم‌های مستند جایگاه ویژه‌ای در آسیا و منطقه دارند و امیدواریم جشنواره «فیلم حقیقت» بازتاب صدای سینماگران برجسته در عرصه مستند باشد. ما باید به فیلم های کشورهایی که ریشه های فرهنگی، مذهبی و مشترکی با ما دارند، توجه کنیم.

رئیس سازمان در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: تعامل با مستندسازان و سینماگران از برنامه ها و اولویت های سازمان سینمایی است. خوشبختانه توسعه این رابطه دو سویه دارد و «سینما-قکریت» از این بضاعت و همدلی استفاده می کند.

وی ادامه داد: توسعه عدالت فرهنگی و اهتمام به فیلمسازان داخلی از اولویت های سازمان سینمایی و محوریت تیم برگزار کننده شانزدهمین جشنواره سینما-قکریت است که بدون شک خواهد بود. کاری که باید در سازمان ها و زیر گروه های آن ها انجام دهیم افزایش آگاهی و توجه به اخلاق و امید است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: احیای جشنواره های مستند منطقه ای می تواند راهی برای نمایش و ارائه آثاری باشد که به دلایلی نتوانستند در جشنواره «سینما گکریت» شرکت کنند اما در ویترینی جداگانه قابل مشاهده و قدردانی هستند.

در ادامه جلسه، هر یک از اعضا پیشنهادات و نکاتی را در خصوص این دوره، ویژگی ها و اولویت ها ارائه کردند. رضا کشدر راد و امین قدمی نمایندگان صنفی شورا نیز با اشاره به انجمن اصناف فیلم مستند در جشنواره «سینما گکریت» مشکلاتی را در این زمینه بیان کردند.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای شورا در خصوص اهمیت توجه به قابلیت های اکران آنلاین صحبت کرد. از این قابلیت می توان برای نمایش آثار شما در کشورهای دیگر استفاده کرد. بحث در جشنواره ها و کارگاه ها باید به حوزه های فکری توجه شود. بحث های کیفی و فنی مهم است، اما باید به تولید فکر توجه ویژه داشت. فیلم‌های مستند مجموعه‌ای از پیشنهادات جدید را به جهان ارائه می‌کنند که فیلم‌های داستانی به ندرت انجام می‌دهند.

مهدی مسعودشاهی با اشاره به ضرورت مطالعات فیلم مستند بیان کرد: مطالعات فیلم مستند بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. از سوی دیگر توجه به قدرت بومی، جوان و حمایت از تولید و نمایش آثار مرتبط با فرهنگ ها و اقوام مختلف باید از اولویت های جشنواره باشد.

سید سلیم غفوری با تاکید بر اهمیت برگزاری کارگاه های آموزشی در جشنواره «سینما قکریت»، تصریح کرد: از یک طرف، ما باید به موضوع اهمیت دادن بیشتر به گونه هایی بپردازیم که کمتر در این زمینه مورد مطالعه قرار گرفته اند. توصیه می شود به ارائه تصاویر ایران در آثار بیشتر توجه شود. ضمیمه های رسانه ای و پخش برنامه های تلویزیونی مربوط به جشنواره «سینما-غکریت» نباید زودتر از روز جشنواره آغاز شود.

قدیر آشنا علاوه بر تاکید بر موضوع توجه به هنرمندان بومی و بومی در هیات داوران و هیات های انتخاب گفت: تعیین دبیر برای سه دوره متوالی جشنواره به ما کمک می کند تا سریعتر به اهداف خود برسیم.

محسن یزدی از خلق آثار مبتنی بر معنا و اندیشه می گوید و می گوید: هدف ما باید تعریف معنا باشد نه خوشایند جشن ها و باید بر اساس باورها و بینش ما باشد. این یک نگرانی و درخواست جدی است.

رضا کشدر راد با اشاره به اهمیت و نقش انجمن صنفی سینمای مستند گفت: باید اعضای صنف خود را جدی بگیریم و زمینه فعالیت و مشارکت عادلانه را برای همه فراهم کنیم. خیر. انجمن صنفی تهیه کنندگان اتفاقات خوبی به جشنواره سینما قکریت آورده است امیدوارم

امین قدمی با اشاره به اهمیت ایجاد فضای نقد و بحث در جشنواره سینما حقیقت، تصریح کرد: در حالی که داشتن فرصت همراهی با هنرمندان حرفه ای درجه یک خوب است، اما همدلی با هنرمندان و کسانی که با جشنواره ها تجارت می کنند موضوع مهم و مهمی است. افزایش تعداد اعضای کمیته گزینش احتمال خطا را کاهش می دهد.

در پایان این نشست محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره و مدیر عامل مرکز گسترش فیلم های مستند، تجربی و انیمیشن از توجه اعضای شورا و رئیس سازمان قدردانی کرد. یکی از شرکت کنندگان در جشنواره «سینما قکریت» گفت: هدف نهایی ما فقط برگزاری جشنواره و نمایش آثارمان نیست. از همکاری اعضای هیئت مدیره تشکر می کنم و امیدوارم در جلسات آینده بتوانیم در بحث های تخصصی شرکت کرده و از تخصص شما بهره مند شویم.

در پایان این جلسه اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره محمدرضا عصرانی، قدیر آشنا، سید سلیم غفوری، مهدی مسعود شاهی، محسن یزدی، محمد حمیدی مقدم، رضا کوشدر راد و امین قدمی تصمیم گرفتند. رئیس سازمان.

ششمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از 28 تا 28 آذرماه 1301 در تهران برگزار می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا