فرهنگ و هنر

آیین بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران برگزار می‌شود

استاد علینکی وزیری (مای نهم 1265 – شهریور هجدهم 1358)، معروف به کلنل وزیری، نوازنده زبردست و از پیشگامان ساخت موسیقی ایرانی برای اجرای ارکستر بود. او که پس از سالها خدمت سربازی به کلنل وزیری شهرت یافت و به درجه سرهنگ ارتقا یافت، عاشق موسیقی بود و بین خدمت سربازی و حرفه موسیقی را انتخاب کرد.

علینقی خان وزیری سهم مهمی در موسیقی ایرانی داشته است. از جمله، او نت نویسی را در سنت موسیقی شفاهی ایران رواج داد. او همچنین یک دبیرستان موسیقی تأسیس کرد و بعداً مدرسه موسیقی دولتی (مدرسه موسیقی نظام) را مدیریت کرد. او در پی آشنایی نوازندگان ایرانی با مبانی نظری موسیقی، اصول آهنگسازی و ارکستراسیون غربی بود. معلمان روانشاد ابوالحسن خان صبا، روح الله خالقی، موسی معروفی و ​​اسماعیل مهرتاش از مهم ترین شاگردان علینقی خان وزیری بودند.

استاد وزیری در نواختن تار و آهنگسازی نیز مهارت زیادی داشت. «دختر آشفته»، «دو عاشق» و «سمفونی نفت» از مشهورترین آثار این نوازنده هستند.

بزرگداشت علینکی وزیری پدر موسیقی معاصر ایران. به مناسبت تولد یکصد و سی و ششمین زادروز این استاد برجسته موسیقی، این نوازنده بزرگ ایران روز پنجشنبه (14 مهرماه) ساعت 17:00 حضور یافت. جمعی از حسن ناهید، میلاد کیایی، بهرام گودرزی، محمد مقدسی، فرهاد فخرالدینی، جهانشاه صارمی، لوریس چکناواریان، هادی منتظری، مسعود حبیبی و دیگر هنرمندان و موسیقیدانان در فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی برگزار می شود.

بهنام مهدان (پندار) تنها متولی آرامگاه علینقی وزیری و برگزارکننده مراسم یادبود استاد درباره نحوه برگزاری این مراسم گفت: با هزینه شخصی و بدون مشارکت یا همکاری هیچ شخص یا سازمان حقیقی یا شرکتی.

محدان گفت: چهل سال از سال 58 می گذرد، آرامگاه پدر موسیقی ایران در اثر فراموشی و بی توجهی دولت و دولت به ویژه بی تدبیری، بی احتیاطی و مدیریت نادرست سازمان و اداره امور هنری رو به ویرانی نهاد. بود خانه موسیقی و خانه هنرمندان. فاز اول مرمت برای رنگ آمیزی کامل آرامگاه و جایگزینی گچ و سنگ آرامگاه 38 میلیون تومان هزینه شد.

مراسم بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران برگزار شد

سردیس استاد توسط امیر محدان نقاش و مجسمه ساز ساخته شد و اساتید برجسته موسیقی در مراسم اکتبر 2018 حضور داشتند. چند تن از نوازندگان از جمله ارفع عطارایی، حسن ناهید، بهرام گودرزی، میلاد کیایی، کامبیز روشنروان، معصومه مهرعلی و تنی، شهرام صارمی و مهدی فلاح به تجلیل از استاد پرداختند و از آرامگاه و سنگ جدید سردیس رونمایی کردند.

مدیر مقبره استاد علینکی واسیلی گفت: روح الله خالقی و ابوالحسن صبا آنها را بر روی دیوارها و پرده های بقعه نصب کردند.

موحدان گفت: فاز سوم بازسازی و مرمت آرامگاه استاد وزیری را شهریورماه جاری پیگیری می کنم و در طبقه داخلی، بیرونی و محوطه درب ورودی بقعه کار خواهم کرد. بیش از 45 میلیون تومان مقبره به طور کامل با سنگ و موزاییک پوشانده شد. دیوارها، درها و سقف بقعه تماماً گچ بری و نقاشی شده است. مرمت و زیباسازی تقریباً کامل شده است و تنها کسری از کار نهایی زیباسازی باقی مانده است. این در آینده تکمیل خواهد شد.

وی گفت: استاد باسیلی در جمع دوستداران موسیقی و عموم مردم در فرهنگسرای اندیشه با توجه به سپری شدن دوران شیوع کرونا و رفع محدودیت های اجتماعی مراسم یادبودی به منظور گشایش رسمی آرامگاه استاد باسیلی برای عموم مردم برگزار می شود. بازدید کنید. .

برگزارکنندگان مراسم یادبود استاد علینقی وزیری افزودند: بنده و علیرضا میرعلینقی محقق و مورخ موسیقی در مورد جایگاه استاد وزیری، نبوغ هنری و تأثیر اندیشه و هنر در فرآیندهای توسعه و تعالی سخنرانی خواهند کرد. درباره فرهنگ موسیقی کشور اجرای دونوازی بین هادی منتظری (نوازنده کمانچه) و احمد کاک طینت (نوازنده دفاع)، پخش بخشی از فیلم مستند «کلنل» ساخته پروفسور علینکی وزیری از دیگر بخش‌های این مراسم است.

5757

دکمه بازگشت به بالا