فرهنگ و هنر

آخرین تصمیم ها درباره آیین‌های خاص محرم

نخلستان یزد ، یوم‌العباس در زنجان ، استحمام اردبیل در اصفهان ، شیرخواران و بافندگان فرش از جمله آیین های محرم هستند که قرارگاه کرونا درخواست کرده است طبق پروتکل بهداشتی خود از آن پیروی نکند. در پاسخ به این دستور ، L’Orestan اعلام کرد که امسال مراسم “گل مالی” برگزار نمی شود. سمنان همچنین از ممنوعیت شکار نخل در ایالت خبر داد و اندازه گیری ها و هرس را در بوشهر ممنوع اعلام کرد. اکنون این وظیفه است که جان عزاداران مومن حسین (ع) را نجات دهیم.

به گزارش مجله خانواده ، این تصمیم توسط ستاد کرونا برای جلوگیری از ایجاد انسداد ، احتقان و مهاجرت افراد و همچنین لزوم جلوگیری از شیوع بیشتر و انتقال بیماری کووید 19 گرفته شده است. معروف به میراث محرم ، برخی از این آئین های ثبت شده در سطح کشور مانند نخلستان و گلمالی قدمت هزاران ساله دارند و بعدها با محرم در ارتباط هستند. در سالهای اخیر ، این آیین سنتی ، تعداد بیشماری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده و به یک جاذبه معنوی و مذهبی تبدیل شده است که به یک انگیزه قدرتمند برای سفرهای شخصی تبدیل شده است.

علاوه بر آینه هایی که ستاد کرونا در دستورالعمل های نگهداری یادبودهای محرم و صفار ممنوع کرده است ، آینه های سنتی محبوب دیگری نیز وجود دارد که هنوز به طور رسمی اظهار نشده است. به عنوان مثال ، در منطقه آذربایجان ، گروه بزرگی از “خصوصی ، خصوصی” 10 روز قبل از ماه محرم حرکت می کنند. شرکت کنندگان یک چوب را در دست راست خود به عنوان نمادی از شمشیر نگه می دارند ، و کمر یا شانه خود را در دست چپ نگه می دارند تا یک خط دایره ای ، زمزمه و صدای بلند بزنند. سن این آیین مشخص نیست. منشأ واژگان شکشی واکی مشهور نیست ، اما این آیین محبوب در منطقه است که هر شب تا دهم ماه محرم برگزار می شود.

تبریز فردی

مردم کاشان همچنین مراسمی به نام “یادبود چابوش” را در تیمچه امین الدولر در بازار تاریخی این شهر برگزار می کنند. در گذشته انگیزه برگزاری آن اطلاع رسانی مردم از ورود ماه به محرم بود ، جایی که اندازه گیری ها ، روایات و اعلامیه ها انجام می شود. نمونه دیگر این سرویس یادبود در حوالی آردجار در منطقه مرکزی برگزار می شود.

در ایلام در روزهای هفتم ، هشتم و دهم محرم و البرن یک یادواره ویژه برای زنان به نام “چین” برگزار خواهد شد. این مراسم ریشه در اعتقادات مذهبی مردم دارد و موضوع آن به اعتقاد عروسی حضرت قاسم فرزند امام حسن (ع) در روز عاشورا بر می گردد.

“حمیدیدنی” یک آیین رسمی است که توسط دسفریس در روز تاسوعا اجرا می شود. این قوس سیدنی نام دارد. در شهرهای دیگر خوزستان مانند بهبهان ، شوشتر و شوشا ، سالانه مشعلها ، تاجی ها و آئین های سنگ تراشی برگزار می شد. دبیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان اعلام کرده است که مراسم تشییع جنازه شوش با 300 سال ریشه تاریخی امسال برگزار نمی شود و یک مراسم دیگر نیز در یک مکان بسته با ظرفیت 25 درصد برگزار می شود. در همین حال ، فرمانده پلیس خوزستان گفت: 85 درصد از تجمعات پرخطر در ایالت با خدمات یادبود همراه هستند و هشدار داد: نباید مراسمی که باعث تظاهرات شده است برگزار شود.

مراسم دمام و سمبل در بوشر

با این حال ، در بوشر ، یک مقصد ویژه برای فریاد زدن ، جیغ زدن ، بازی و ضرب و شتم برای مسافران محرم ، مدیر تبلیغات اسلامی ایالت امسال دوره های سینما ، دمام ، طبل و محرم را دیده است. ممنوعیت استفاده از حرکات گروه عزاداری در خیابان ها و معابر داخل.

انواع مختلفی از مراسم محرم در ایران وجود دارد ، اما با اشاره به ممنوعیت برخی از این مراسم های سنتی سنتی ، اما در این مراسم در ستاد کرونا نیز ذکر شده است ، اما امسال یادبود محرم است. همچنین خط قرمز تصمیم گرفته شده است. ایرج حریریچی ، معاون وزیر بهداشت ، در مورد راه های مختلف عزاداری در مناطق مختلف ایران صحبت می کند. با توجه به همه موارد ، برخی از آیین ها ممنوع اعلام شد. شستشوی فرش ، نخل خواندن ، تایکو و کلاس های اندازه گیری دیده شده در خوزستان بوشهر ، هیچ مراسم حمام کردن امسال در اردبیل یا زنجان برگزار نمی شود.

البته همه این تأکید ها با این واقعیت همراه است که محرم امسال مطمئناً هیجان زیادی خواهد داشت. با این وجود ، نیاز به تنظیمات ویژه و تغییراتی در روش اجرای دارد.

چرخش نخل در شهر تفت

آئین های گل مالی در هول آباد که ناشی از سوگواری شیاباش است

عزاداری در چاوچه کاهاد آردار

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا