عمومیکسب و کار برتر

چرا باید سایت فروشگاهی داشته باشیم؟

چندین دلیل قانع‌کننده برای ساخت فروشگاه اینترنتی

طبق آماری که مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعلام کرده، در سال 1399 در مجموع 3 میلیارد و 155 میلیون و 885 هزار و 586 معامله اینترنتی در کشور انجام شده. چند تا از این معامله‌ها را شما انجام دادید و چقدر از طریق تجارت الکترونیک پول درآورده‌اید؟ اگر هنوز نتوانستید با طراحی سایت مشهد از اینترنت کسب درآمد کنید باید بدانید که بازار بزرگ و پرسودی را از دست داده‌اید.

همین‌الان تعداد زیادی کسب و کار بزرگ و کوچک اینترنتی هستند که درآمدهای بالایی از فروش اینترنتی دارند. جالب این جاست که خیلی از این کسب و کارها فقط به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و فروش فیزیکی و سنتی ندارند. اگر هنوز از خودتان می‌پرسید که چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشم، در ادامه به شما چندین دلیل قانع‌کننده برای ساخت فروشگاه اینترنتی می‌دهیم.

چه دلیلی دارد سایت فروشگاهی راه‌اندازی کنم؟

خیلی از افراد را دیده‌ام که می‌گویند من همین الان هم درآمد خوبی از کسب و کار سنتی خودم دارم و نیازی به فعالیت در اینترنت ندارم. خیلی از کسب و کارهای سنتی دیگر هم همین فکر را می‌کردند اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که باید در اینترنت هم حضور داشته باشند. شاید تا الان خیلی ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی را احساس نکرده باشید، اما خرید اینترنتی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و در آینده حتماً به سایت فروشگاهی نیاز پیدا می‌کنید.

به همین دلیل از الان باید به فکر تأسیس فروشگاه اینترنتی باشید. هر چه زودتر سایت فروشگاهی خودتان را راه‌اندازی کنید، زودتر هم به درآمد می‌رسید. شاید درآمد شما از سایت به‌قدری زیاد شود که دیگر نیازی به فروشگاه فیزیکی نداشته باشید و آن را تعطیل کنید. دلایل مختلفی برای راه‌اندازی سایت فروشگاهی وجود دارد که چند تا از آن‌ها را در ادامه ذکر کرده‌ایم:

1- فروش محصول به همه نقاط ایران

بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل برای ساخت فروشگاه در اینترنت این است که می‌توانید محصولات خودتان را بدون محدودیت جغرافیایی بفروشید. یک فروشگاه فیزیکی فقط می‌تواند از مناطق اطرافش مشتری داشته باشد، اما سایت فروشگاهی هیچ محدودیتی ندارد و مشتری از دورترین نقاط کشور هم می‌تواند از شما خرید کند.

چرا این مورد این‌قدر اهمیت دارد؟ چون برداشته شدن محدودیت فیزیکی کسب و کار شما، به‌راحتی مشتریان‌تان را چندین برابر می‌کند. مردم از مناطق دور و نزدیک و حتی از روستاها و شهرهای کوچک کالاهای شما را می‌خرند. به این ترتیب در مدت کوتاهی کسب و کار شما رشد چشمگیری خواهد داشت و درآمدتان هم بیشتر می‌شود.

2- هزینه‌های بسیار پایین فروشگاه اینترنتی

تا اسم مغازه می‌آید اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد هزینه بسیار زیاد کرایه مغازه است. همین الان اگر بخواهید در یک خیابان خلوت مغازه بگیرید باید چندین میلیون تومان پول پیش بدهید و ماهانه هم اجاره پرداخت کنید. حتی اگر درآمدی هم نداشته باشید بازهم باید ماهانه هزینه اجاره و قبوض مغازه را پرداخت کنید.

تازه اگر بخواهید شاگرد و فروشنده هم بگیرید حقوق او را هم باید سر ماه بپردازید. فروشگاه فیزیکی هزینه‌های ریز و درشت زیادی دارد و خیلی‌ها از پس این هزینه‌ها برنمی‌آیند. به همین دلیل بعد از مدتی با کلی ضرر مغازه را جمع می‌کنند. فروشگاه اینترنتی این‌طور نیست و هزینه راه‌اندازی آن خیلی کمتر از فروشگاه فیزیکی است.

در ضمن سایت فروشگاهی هزینه‌های جانبی مثل دکوراسیون، تعمیرات و تابلو را ندارد. شما با هزینه‌ای حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان می‌توانید یک سایت فروشگاهی کامل و با تمام امکانات داشته باشید. پیشنهاد می‌کنم نگاهی به صفحه تعرفه طراحی سایت بیندازید. شما می‌توانید با توجه به بودجه خودتان یک پکیج را برای طراحی سایت فروشگاهی انتخاب کنید و در کمترین زمان ممکن سایت خودتان را بسازید.

3- تعطیل نشدن فروشگاه اینترنتی

از زمانی که کرونا آمده تعطیلی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها هم کاملاً عادی شده. تا بازار کاسبان می‌خواهد کمی رونق بگیرد و بهتر شود، موج جدیدی از کرونا می‌آید و دوباره مدتی باید مغازه را تعطیل کنند. نکته مهم این است که در چنین شرایطی فقط فروشگاه‌های فیزیکی تعطیل می‌شوند و فروشگاه‌های آنلاین همچنان باز هستند، تازه مشتریان‌شان هم بیشتر از قبل می‌شود. فروشگاه اینترنتی هیچ‌وقت تعطیل نمی‌شود و 24 ساعته باز است.

به همین دلیل هم درآمد یک سایت فروشگاهی 24 ساعته است و هرگز متوقف نمی‌شود. وقتی فروشگاه اینترنتی داشته باشید، روز تعطیل با روزهای عادی تفاوتی ندارد. در تعطیلات عید، تعطیلات محرم و صفر و هر روز تعطیل دیگری سایت فروشگاهی مشتری و درآمد دارد. پس نتیجه می‌گیریم که یکی از دلایل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی این است که درآمدش پایدار و همیشگی است.

4- دسترسی راحت مشتری به فروشگاه اینترنتی

مشتری برای رفتن به مغازه باید زمان زیادی را در ترافیک و شلوغی خیابان تلف کند، اما با چند کلیک ساده می‌تواند همان محصول را از اینترنت بخرد. همین موضوع باعث شده است که خیلی از مردم خریدهای خود را از اینترنت انجام دهند. چون خرید اینترنتی ساده و سریع است.

به همین دلیل باید شما هم در اینترنت حضور داشته باشید تا این مشتریان را از دست ندهید. علاوه بر این وقتی فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید، همیشه جلوی چشم مشتریان هستید. مثلاً فرض کنید یک تخفیف ویژه روی محصولات فروشگاه گذاشتید. اگر فقط مغازه داشته باشید، مردم و مشتریانی که از جلوی مغازه رد می‌شوند تخفیف شما را می‌بینند. مشتریان زیادی هستند که ممکن است به تخفیف شما علاقه داشته باشند، اما چون از کنار مغازه نگذشته‌اند متوجه تخفیف نمی‌شوند.

حالا اگر فروشگاه اینترنتی داشته باشید مشتریان شما هرچند وقت یکبار سایت فروشگاه را چک می‌کنند. به این ترتیب اگر تخفیفی قرار دهید، سریع متوجه می‌شوند و خرید می‌کنند. علاوه بر این راه‌های زیادی مثل ایمیل و پیامک وجود دارد که با آن می‌توانید مشتریان را از تخفیف کالاها در سایت فروشگاهی خودتان آگاه کنید.

5- کنترل بدون دردسر و عدم ازدحام جمعیت

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که در زمان خاصی مثلاً نزدیکی ایام عید، مشتریان زیادی داشته باشید و در مغازه جای سوزن انداختن نباشد. در این شرایط رسیدگی به مشتریان خیلی سخت است و از طرف دیگر مشتریان هم ناراضی می‌شوند. حتی ممکن است مغازه شما را ترک کنند و به مغازه دیگری بروند. همچنین مشتریان وقتی می‌بینند مغازه شما حسابی شلوغ است، اصلاً وارد نمی‌شوند و به مغازه دیگری می‌روند.

سایت فروشگاهی دیگر این دردسرها را ندارد و حتی هزاران مشتری می‌توانند به‌صورت هم‌زمان از آن خرید کنند. تازه شما هم لازم نیست کاری انجام دهید و فقط روی مبل نشسته‌اید و خرید مشتریان را تماشا می‌کنید.

6- پیداکردن مشتریان در اینترنت راحت‌تر است

یک مغازه فیزیکی راه‌های محدودی برای تبلیغات و جذب مشتری دارد. معمولاً مغازه‌ها فقط از طریق بنر، تراکت و تبلیغات محیطی می‌توانند مشتری جذب کنند. در مقاله «روش های تبلیغ مغازه برای افزایش فروش چیست؟» راه‌های مختلف تبلیغ مغازه را توضیح دادیم که حتماً به دردتان می‌خورد.

فروشگاه اینترنتی این‌طور نیست و ده‌ها روش برای تبلیغات و جذب مشتری برای آن وجود دارد. از طرف دیگر چون تبلیغات اینترنتی هدفمند هستند، تأثیر بیشتری دارند. علاوه بر این، هزینه تبلیغات در اینترنت خیلی کمتر از تبلیغات محیطی و فیزیکی است. اگر می‌خواهید با روش‌های تبلیغ سایت و فروشگاهی اینترنتی آشنا شوید، حتماً مقاله «چطور سایت یا فروشگاه اینترنتی را تبلیغ کنیم؟» را مطالعه کنید.

مزایای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی چیست؟

حالا که از دلایل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی گفتیم بهتر است کمی هم در مورد مزایایی که سایت فروشگاهی دارد صحبت کنیم. فروشگاه اینترنتی مزیت‌های زیادی دارد که باعث شده خیلی از کسب و کارهای سنتی و فیزیکی، سایت اینترنت هم داشته باشند. به‌طورکلی بعضی از مهم‌ترین مزیت‌های یک فروشگاه اینترنتی را می‌توان موارد زیر دانست.

1- فروشگاه اینترنتی ریسک کمتری دارد

همان‌طور که تأسیس مغازه هزینه بالایی دارد قطعاً ریسک بیشتری هم خواهد داشت. اگر خدایی نکرده مغازه شما مشتری زیادی نداشته باشد و کاسبی‌تان نگیرد، چندین میلیون تومان در عرض چند ماه ضرر می‌کنید. تازه محصولاتی که خریده‌اید هم روی دست‌تان مانده و باید زیر قیمت یا حتی با ضرر آن‌ها را بفروشید.

در مورد فروشگاه اینترنتی چنین چیزی وجود ندارد و اگر هم کاسبی‌تان جواب ندهد، نهایتاً 1 یا 2 میلیون تومان ضرر می‌کنید. تازه برای شروع فروشگاه اینترنتی نیازی به خرید تعداد زیادی محصول نیست. پس اگر فروشگاه‌تان را جمع کردید کالایی روی دست‌تان نمی‌ماند که بخواهید آن را با ضرر بفروشید.

2- مشتری می‌تواند محصولات را به‌راحتی پیدا کند

یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که شما می‌توانید 1000 نوع محصول داشته باشید و مشتری به‌راحتی و با چند کلیک کالای موردنظر خود را پیدا کند. یک فروشگاه فیزیکی یا مغازه که 100 نوع محصول داشته باشد قطعاً برای راهنمایی مشتری به مشکل می‌خورد. به همین دلیل تمام فروشگاه‌های بزرگ مثل هایپرمارکت‌ها چندین نفر را استخدام می‌کنند که مشتری را برای پیداکردن محصول راهنمایی کنند.

سایت فروشگاهی این امکان را به مشتری می‌دهد که با جستجوی اسم محصول، به‌راحتی کالا را در فروشگاه پیدا کند و آن را بخرد. همین مسئله سرعت خرید مشتریان را بالا می‌برد و دردسر کمتری هم برای آن‌ها دارد. در نهایت لازم نیست برای راهنمایی کردن مشتری انرژی و وقت زیادی را صرف کنید.

3- مدیریت فروشگاه اینترنتی از هر کجای دنیا

فرض کنید بخواهید 2 یا 3 روز به مسافرت بروید. در این شرایط اگر مغازه داشته باشید باید آن را ببندید و قطعاً درآمدی هم نخواهید داشت. حالا اگر فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید می‌توانید با خیال راحت به مسافرت بروید و در ایام سفر هم درآمد داشته باشید.

فروشگاه اینترنتی را از هرجایی می‌توانید مدیریت کنید و اصلاً نیازی نیست در یک مکان ثابت باشید. حتی از خارج کشور و در نقاط دوردست دنیا هم می‌توانید به سایت فروشگاهی خودتان رسیدگی کنید و مشتریان هم خریدشان را از شما انجام می‌دهند.

4- فروشگاه اینترنتی محدودیتی برای تعداد محصول ندارد

به نظر شما در یک مغازه 15 متری می‌توان لوازم‌خانگی بزرگ مثل یخچال و ماشین لباسشویی فروخت؟ اگر هم این کار را انجام دهید نهایتاً 3 یا 4 محصول می‌توانید داخل مغازه قرار دهید. یا مثلاً تمام محصولات یک هایپرمارکت بزرگ را می‌توان در یک مغازه 30 متری جا داد؟ قطعاً نمی‌شود چنین کارهایی را انجام داد چون مغازه‌های فیزیکی محدودیت جا و مکان دارند.

شرایط برای فروشگاه‌های اینترنتی خیلی فرق می‌کند. در یک سایت فروشگاهی هیچ محدودیتی برای اضافه‌کردن محصول نیست و شما می‌توانید حتی 1000 یا صدهزار نوع محصول هم در آن قرار دهید. حتی لازم نیست نگران ابعاد و حجم کالاها هم باشید. شما می‌توانید محصول را داخل سایت قرار دهید و وقتی مشتری از شما خرید کرد آن را تهیه کنید و برای مشتری بفرستید. با این کار حتی به انبار هم برای اجناس خود نیاز ندارید.

چرا به یک وب سایت فروشگاهی نیاز داریم؟

در این بخش از مقاله قصد داریم بررسی کنیم چرا به یک وب سایت فروشگاهی نیاز داریم. تا چند سال پیش بازار فروش محصول و خدمات آنلاین در ایران تقریبا دست نخورده بود. مردم به ندرت اعتماد می کردند و ترجیحشان خرید از بازار و مغازه های همیشگی بود. دیجیکالا، دیوار، کافه بازار و… مربوط به همون دوره هستند.

به مرور بُعد تازه‌ای از دنیای اینترنت برای ما روشن شد. شروع کردیم به سفارش آنلاین غذا و خرید لباس و لوازم مورد نیازمان از فروشگاه های اینترنتی. بیشتر اعتماد کردیم و متوجه یک نکته ی مهم شدیم: علاوه بر اینکه می توان اینترنتی خرید کرد؛ می توان اینترنتی فروخت!

در شرایط فعلی، کسی که هنوز وارد دنیای اینترنت نشده و یا کسی که واردش شده اما هنوز وب سایت ندارد، باخته است! و به نظرم بعد از شروع بیماری کرونا همه ما این موضوع رو به طور کامل درک کردیم.

چرا باید وب سایت فروشگاهی داشته باشیم؟

ساده بگویم چون باید در بازارِ بزرگِ اینترنت، یک مغازه برای کسب و کار خودمان داشته باشیم که با هر تعطیلی بسته نشود! اما موارد مهم دیگر این است که

  • می‌توانید در گوگل حضور پیدا کنید و از امکانات گوگل استفاده ‌کنید
  • تبلیغات در گوگل انجام می دهید و فروش خود را چند برابر می کنید.
  • در دنیای کسب و کارتان حرفه‌ای تر عمل می‌کنید و دیده می شوید.
  • با راه اندازی وب‌سایت فروشگاهی، در بسیاری از هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌شود.
  • روند فروش بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد و محدودیت زمانی برای ثبت سفارش وجود ندارد
  • به فرصت هایی خارج از محدوده جغرافیایی تون دسترسی پیدا می کنید.
  • اعتماد مشتریانتان به شما بیشتر می شود چرا که خرید اینترنتی از یک وب‌سایت فروشگاهی، بسیار مطمئن‌تر از یک پیج اینستاگرام یا تلگرام است.

مراحل طراحی سایت فروشگاهی چیست؟

انتخاب هاست و دامنه

اولین قدم برای داشتن سایت انتخاب هاست و دامنه است.

دامنه ( Domain ) همان آدرسی هست که شما با وارد کردن آن در مرورگرتان وارد یک سایت می شوید

برای راه اندازی وب سایت، ابتدا باید نام و پسوند دامنه خود را مشخص کنید و از طریق وب سایت هایی که خدمات ثبت دامنه انجام می دهند، دامنه مورد نظرتان را خریداری کنید.

آدرس وب سایت شما منحصر به کسب و کار شماست و هر وب‌سایت آدرس یکتای خودش را دارد. سعی کنید نام و پسوند مناسب و مرتبتی برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

می توانید از وب سایت NameMesh  برای انتخاب نام دامنه استفاده کنید. کلمه مد نظر خود را وارد کنید. این سایت دامنه های بسیار زیادی را مرتبط با آن کلمه لیست می کند که میتوانید از بین آن ها انتخاب کنید و یا ایده بگیرید.

انتخاب هاست و میزبان

هاست ( Host ) به زبان ساده فضایی هست که اطلاعات وب‌سایت شما برروی آن قرار می گیرد و شما با توجه به نیاز وب‌سایتتان یک هاست با ویژگی‌های مشخصی از شرکت‌های هاستینگ اجاره ‌می کنید! و بخشی از منابع یک سرور به شما تعلق می‌گیرد و می‌توانید تمام اطلاعات و فایل‌های سایت خود را در آنجا قرار دهید. درست مثل اجاره یک مغازه است که شما محصولات و خدمات‌تان را برای ارائه به مشتری در آن قرار می دهید.

قدم بعدی در مراحل راه اندازی وب سایت ، طراحی وب سایت و انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا مناسب است.

انتخاب سیستم‌های مدیریت محتوا

سیستم‌های مدیریت محتوا، همان Content Management System هستند که به آن CMS هم می‌گویند. یک CMS برنامه ای است که به شما اجازه می دهد ساخت، ویرایش و مدیریت یک وب سایت را به آسانی و بدون دانش کد نویسی انجام دهید. وردپرس، جوملا و مجنتو از نمونه‌های این سیستم‌ ها هستند.

امروزه بدون شک محبوب ترین و ساده ترین سیستم مدیریت محتوا وردپرس است و اگر در اول راه هستید به شما پیشنهاد می‌دهیم از آن برای وب سایت خود بهره ببرید.

وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا کاملا رایگان و متن‌باز است که هرکسی می‌تواند از آن برای راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاهی و غیره استفاده کند. نیازی به دانش کدنویسی ندارد. قابلیت شخصی سازی بالایی دارد و برای موتورهای جستجو کاملا بهینه سازی شده است.

ساخت سایت وردپرس

برای نصب وردپرس لازم از آخرین نسخه وردپرس را از سایت فارسی وردپرس دانلود کنید و مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • وارد هاست خود شوید.
  • برای وبسایت دیتابیس جدیدی بسازید.
  • فایل وردپرسی که دانلود کردید را در قسمت روت هاست آپلود کنید
  • آدرس وبسایت خود را در مرورگر وارد کنید تا صفحه نصب وردپرس برای شما ظاهر ‌شود.
  • اطلاعات دیتابیسی که ساخته اید را وارد کنید و به مرحله بعدی بروید.
  • اکانت کاربری خود را برای مدیریت بسازید
  • وارد پیشخوان وردپرس شوید.

قالب وب سایت

قالب وب سایت، روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس شما نصب می‌شود و محتوای سایت وردپرس هم، شکلِ آن قالب را به خود می‌گیرند.

افزونه وب سایت

برای اضافه کردن هر ویژگی به سایت خود، باید از افزونه یا «plugin»  استفاده کنید. مثلاً برای سیستم ارسال پیامک به کاربر، یک افزونه ارسال پیامک لازم است؛ یا برای بررسی سئو سایت به یک افزونه سئو نیاز دارید.

بعد از نصب وردپرس باید یک قالب وردپرسی مناسب انتخاب کنید و همراه افزونه های ضروری نصب کنید. شما می توانید قالب و افزونه ها را از سایت ما به صورت رایگان تهیه و نصب کنید.

محتوای این مطلب پنهان
دکمه بازگشت به بالا