مشکلات سراتو کوپه چیست؟

تجربه رانندگی با کیا سراتو کوپ

از هر منظر که صنعت و بازار خودروی ایران را مورد بررسی قرار دهیم، با حجم وسیعی از محدودیت ها و عقب ماندگی ها مواجه هستیم که نمی توان آن را در مقام مقایسه با سایر بازارهای جهانی قرار داد.

اما در این بین، بخش هایی از بازار هستند که در اوج بی توجهی قرار گرفته اند. به عنوان مثال، جای خالی خودروهای اسپرت در بازار کشورمان آن قدر محسوس است که نمی توان از آن به عنوان یک بخش تأثیرگذار یاد کرد. این درحالی است که در بسیاری از کشورها، خودروهای اسپرت از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند و می توانند سیاست های خودروسازان را در راستای نیازسنجی بازار تغییر دهند.

اما در ایران بازار خودروهای اسپرت بسیار محدود است و به چند نمونه از برندهای لوکس اروپایی ختم می شود. شاید بتوان ارزان ترین خودروهای اسپرت بازار را به کره ای ها و ژاپنی هایی اختصاص دهیم که طی سال های گذشته توانستند با تیراژ کم تر نسبت به سدان ها و شاسی بلندها پا به بازار ایران بگذارند. از جمله این خودروهای اسپرت می توان به «کیا سراتو کوپ» اشاره کرد که توانست بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ در دو نسل توسط شرکت «اطلس خودرو» به بازار عرضه شود. در این مقاله به بررسی نسل اول این خودرو در بازار کشور می پردازیم و ویژگی های آن را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

تاریخچه کیا سراتو کوپ

«کیا موتورز» کره جنوبی نخستین بار در سال ۲۰۰۸ با معرفی نسخه کوپه از مدل سراتو در نمایشگاه خودروی نیویورک، نوید عرضه محصولی اسپرت و ارزان قیمت را به بازار جهانی داد. این محصول، که بر مبنای پلت فرمی مشترک با «هیوندای النترا» توسعه یافته است، از نظر مشخصات فنی تفاوتی با نسخه سدان و هاچ بک نداشت و تنها در قالب یک خودروی کوپه دودر ظاهر شده بود.

فرآیند طراحی و توسعه این محصول در زمان فعالیت «پیتر شرایر» صورت گرفته است. بر این اساس می توان گفت دارای ظاهری مورد قبول بوده که نتیجه تیمی حرفه ای و کاربلد است. تولید این نسل تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت و در نهایت نسل دوم این خودرو با ظاهری متحول شده از اوایل سال ۲۰۱۳ به بازار جهانی راه پیدا کرد.

ظاهری متفاوت و جذاب

همان طور که گفته شد کیا سراتو کوپ از نظر فنی هیچ گونه تفاوتی با نمونه سدان، که پیش از آن راهی بازار کشور شده بود، ندارد. اما در طراحی، تفاوت های قابل توجهی دارد که باعث شد نظر بسیاری از جوانان و علاقه مندان به خودروهای اسپرت را به خود جلب کند. شاید بتوان گفت که بیش ترین شباهت میان این نسخه و نمونه سدان در قسمت جلوی خودرو نمود پیدا کرده است، با این تفاوت که در نسخه کوپ شاهد استفاده از سپری اسپرت تر با دریچه های ورودی هوای بزرگ تر و چراغ مه شکن های عمودی هستیم.

در نمای کناری، به رسم تمامی خودروهای دودر، شاهد استفاده از درهای بزرگ تر از نسخه سدان هستیم. در این بخش، به دلیل حذف ستون B، از شیشه های بدون فریم استفاده شده که جذابیت ظاهری این کوپه کره ای را دوچندان کرده است. نکته قابل توجه در طراحی ظاهری این خودرو مانند چراغ عقب سراتو، حذف هرگونه اضافه کاری و پرهیز از خطوط درهم تنیده است. تنها خطی که روی بدنه نقش بسته، از چراغ های جلو کشیده شده و تا قسمت انتهایی خودرو امتداد یافته است. رینگ های آلومینیومی اسپرت، که دارای طرحی ۵ بازویی است، نمایی زیبا به این خودرو بخشیده که با ماهیت کلی خودرو هماهنگی دارد.

در نمای عقب سراتو کوپ نیز شاهد طرحی بسیار ساده هستیم که از چراغ هایی کشیده با گرافیک داخلی، شبیه به نسخه سدان، بهره مند شده است. تنها بخشی که توانسته چهره ای اسپرت به این خودرو ببخشد، دیفیوزر مشکی نصب شده در قسمت زیرین خودروست که دو خروجی اگزوز را در سمت راست خود جای داده است. با این حال نمی توان گفت طراحی ظاهری سراتو کوپ خسته کننده و قدیمی است، زیرا همین سادگی باعث شده، حتی پس از گذشت چند سال از آن، همچنان طرف داران پروپاقرصی داشته باشد.

کابین نه چندان اسپرت

با ورود به کابین کیا سراتو کوپ با فضایی آشنا مواجه می شویم که پیش از این در نسخه سدان این خودرو مشاهده کرده ایم. در واقع این موضوع کمی ممکن است علاقه مندان به این محصول را مأیوس کند، زیرا آن چه از یک خودروی اسپرت انتظار می رود را نمی تواند برآورده کند. شاید بتوان اصلی ترین تفاوت میان نسخه سدان و کوپه را وجود جلو پنجره سراتو شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان در نسخه کوپ دانست که حس بهتری از رانندگی را در اختیار راننده قرار می دهد.

طراحی داشبورد و کنسول میانی این خودرو دقیقاً مشابه نسخه سدان بوده و از همان اسلوب پیروی کرده است. تریم داخلی آن با سه طرح مشکی، مشکی – قرمز و کرم قابل سفارش است که بیش تر نمونه های واردشده به بازار ایران دارای تودوزی چرمی مشکی رنگ هستند. نکته ای که در کابین این خودرو بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می کند، کیفیت نه چندان مطلوب قطعات به کار رفته در آن است. البته باید گفت این خودرو به عنوان محصولی ارزان قیمت پا به میدان گذاشته و نمی توان از آن انتظار مواد ساخت مرغوب داشت.

اما نکته  مثبتی که در کابین این خودرو مشاهده می شود، فضای کافی برای سرنشینان ردیف جلو و عقب است. در واقع این خودرو، با وجود این که از نوع کوپه به شمار می رود، دارای فضای مناسبی برای سرنشینان عقب است که از مزایای آن به شمار می رود. اما به دلیل شیب سقف و کاهش ارتفاع در قسمت عقب، به رسم سایر کوپه ها، دارای ارتفاع سقف کم تری برای سرنشینان عقب است.

امکانات رفاهی و آپشن ها

کیا سراتو در چندین نسخه مختلف با امکانات رفاهی متنوع به بازار ایران راه پیدا کرد. عموماً سراتو کوپ های واردشده به کشور دارای امکاناتی مشابه هستند، از جمله آپشن های موجود در این خودرو می توان به سانروف، سنسور پارک، کروزکنترل، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، آینه میانی الکتروکرومیک، گرم کن صندلی های جلو، فرمان هیدرولیک، صفحه کیلومتر سوپرویژن، سنسور نور، گرم کن آینه های کناری، تنظیم برقی آینه ها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و سیستم صوتی حرفه ای با قابلیت CD چنجر ۶ عددی اشاره کرد.

همچنین در بخش ایمنی نیز می توان به مواردی از قبیل ۶ عدد کیسه هوای راننده، سرنشین، کناری و پرده ای، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، پشت سری های فعال، ترمزهای مجهز به سیستم ABS و EBD و سیستم کنترل پایداری  ESCو ESP اشاره کرد. لوازم یدکی سراتو نیز به وفور در بازار ایران یافت می شود و از این بابت مشکلی نخواهید داشت.

ویژگی های فنی پیشرانه

کیا سراتو کوپ راه یافته به بازار ایران، همچون نسخه سدان، از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ از نوع Theta II بهره می گیرد. در واقع این پیشرانه با حجم دقیق ۱۹۹۸ سی سی قادر به تولید نیرویی معادل ۱۵۶ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه است. همچنین حداکثر گشتاور خروجی این موتور ۱۹۴ نیوتن متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه است. سیستم انتقال قدرت در این کوپه کره ای از یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک تشکیل شده است که نیروی تولیدشده پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می کند.

طبق اعلام رسمی کیاموتورز، شتاب صفر تا صد سراتو کوپ ۱۲۴۶ کیلوگرمی حدود ۹ ثانیه است که با توجه به پیشرانه ۲ لیتری به کار رفته در آن کمی کند به نظر می رسد. همچنین سیکل مصرف سوخت این خودرو در شهر ۹٫۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶٫۹ لیتر در جاده و سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۷٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. به همین دلیل می توان گفت کیا سراتو کوپ یکی از گزینه های اسپرت اقتصادی در بازار شناخته می شود.

گفتنی است کیا سراتو کوپ در برخی از بازارها با نسخه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی نیز عرضه می شود، اما همان طور که گفته شد، تمامی نمونه های واردشده به ایران دارای موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی هستند.

تجربه رانندگی

با نگاهی به طراحی این خودرو و همچنین مروری بر مشخصات فنی و قابلیت های آن، پشت فرمان نسل اول کیا سراتو کوپ می نشینیم. نکته ای که در همان ابتدا توجه را جلب می کند، موقعیت مناسب قرارگیری راننده و دید کافی نسبت به فضای اطراف خودروست، که به واسطه پنجره های کناری بزرگ پدید آمده است.

با فشردن دکمه استارت و روشن کردن پیشرانه ۲ لیتری سراتو کوپ، برخلاف انتظار، صدای اسپرتی از موتور و خروجی های اگزوز به گوش نمی رسد که این موضوع می تواند از نکات منفی در آن به شمار رود. زیرا صدای اسپرت یکی از بدیهی ترین مواردی است که از یک خودروی اسپرت انتظار می رود. به هر حال، با قرار دادن اهرم دنده در حالت D شروع به حرکت می کنیم. با فشردن پدال گاز تا انتها هم نمی توان توقع شتاب اولیه قابل توجهی از آن داشت. اما با این وجود موتور ۲ لیتری نصب شده روی این خودرو می تواند از پس نیازهای ابتدایی راننده به خوبی برآید.

یکی از نکات قابل توجه در سواری این خودرو، مصرف سوخت اقتصادی آن است. به همین دلیل در حالت رانندگی نرمال شاهد تعویض دنده ها در دورهای میانی هستیم. این رویه تا جایی ادامه دارد که با نزدیک شدن به سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت، شاهد استفاده از دنده ۶ توسط جعبه دنده اتوماتیک هستیم.

در واقع این موضوع باعث می شود تجربه ای آرام و اقتصادی از رانندگی با این کوپه کره ای داشته باشید. همچنین گوش به فرمان بودن جعبه دنده از دیگر مواردی است که می تواند لبخند رضایت را برای راننده به همراه داشته باشد، زیرا به محض اعمال فشار بیش تر روی پدال گاز، شاهد کم شدن دنده ها و بالا رفتن دور موتور هستیم.

اگر تجربه رانندگی با کیا سراتو سدان را داشته باشید، به یقین متوجه سیستم تعلیق خشک آن شده اید. این موضوع در نسخه کوپ نیز مشاهده می ود. البته در این خودرو سواری خشک و اسپرت دور از انتظار نبوده و ماهیت کلی خودرو نیازمند وجود چنین سیستم تعلیقی است. باید این نکته را در نظر داشته باشید که تکان های عرضی و کوبشی این خودرو ممکن است در سفرهای طولانی مدت موجب خستگی و آزار سرنشینان شود.

سیستم ترمزهای چهار چرخ دیسکی به کار رفته در سراتو کوپ، به خوبی از پس جثه حدوداً ۱۳۰۰ کیلوگرمی برآمده و می تواند آن را کنترل کند. همین موضوع این اطمینان خاطر را به راننده می دهد که با فشردن بیش تر پدال گاز، حداکثر توان خروجی پیشرانه را به کار بگیرد.

درخصوص هندلینگ و فرمان پذیری این خودرو نمی توان گفت که از پس خواسته ها و نیازهای سخت پسندان برمی آید، زیرا به صورت کلی سراتو کوپ خودرویی آرام و متین است که در قالب یک خودروی اسپرت ایفای نقش می کند. به همین دلیل تجربه ای هیجان انگیز همراه با ایمنی بالا را به شما ارائه نمی کند. اما سیستم کنترل پایداری این خودرو در زمان نیاز به سرعت وارد مدار شده و از بروز بیش فرمانی و یا کم فرمانی ممانعت می کند.

مزایا و معایب کیا سراتو کوپه 2010

مدتی است که نسل جدید سراتو کوپ در تعداد محدودی وارد کشور شده، اما هم‌چنان نمونه‌های دست دوم نسل قبلی، از کوپه‌های پر طرفدار بازار هستند.

سراتو کوپ از ظاهری اسپرت‌تر و جذاب‌تر نسبت به سراتو سدان بهره می‌برد و مهم‌ترین تفاوت آن با نمونه سدان در طراحی قسمت عقب است. البته فرم طراحی ستون عقب و پنجره‌های کوچک جانبی با سایر کوپه‌ها تفاوت دارد و چندان عامه پسند نیست. اما هماهنگی چراغ‌های کشیده جلو و عقب، گلگیرهای وروم کرده و طراحی جذاب سپرها باعث شده‌اند تا بیشتر به کوپ علاقه‌مند شوید.

با وارد شدن به کابین، فضایی مشابه با کابین سراتو سدان نسل قبل مقابل چشمانتان قرار می‌گیرد، که در مدل کوپه، چاشنی اسپرت آن افزایش یافته و باب میل جوان‌ترها شده است. کنسول میانی جلو ترکیب مناسبی دارد و صفحه نشان‌دهنده‌های پشت فرمان که از سه دایره فرورفته تشکیل شده‌اند، به خوبی حس و حال سواری با یک کوپه اسپرت را به سرنشین منتقل می‌کنند. در این میان از وجود پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان نیز نمی‌توان گذشت.

کیفیت متریال کابین و مونتاژ قطعات مناسب است اما کیفیت معمولی بعضی قطعات را نمی‌توان نادید گرفت. که با وجود اینکه سراتو کوپ یک کوپه اکونومی ‌به شمار می‌رود، چندان تعجب‌برانگیز نیست. صندلی‌های جلو راحت هستند و فرم خاص طراحی قسمت عقب باعث شده تا بر خلاف بعضی کوپه‌ها، سرنشینان عقب از فضای نسبتا مناسبی بهره ببرند.

سراتو کوپ با دو پیشرانه ۱.۶ لیتری و ۲ لیتری در ایران عرضه شد، که نمونه‌های ۲ لیتری تنفس طبیعی به عنوان رایج ترین مدل‌ها، قادرند ۱۵۴ اسب‌بخار قدرت تولید کنند. سراتو کوپ با وجود پیشرانه کم‌حجمش چندان چابک و تند و تیز نیست. اما با هندلینگ و فرمان پذیری مناسبش، تا حدودی می‌تواند حس و حال رانندگی اسپرت را منتقل کند. فنربندی و سیستم تعلیق نیز با ماهیت اسپرت خودرو هماهنگی دارند و شاهد سواری نسبتا خشکی با سراتو کوپ هستیم.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت سراتو کوپ که باعث محبوبیت آن میان جوانان شده، مصرف سوخت مناسب و قیمت منطقی لوازم و قطعات آن است. هم‌چنین سراتو کوپ نسبت به رقیبش هیوندای کوپه، از بازار خرید و فروش بهتری برخوردار است.

رقبای داخلی و خارجی

Hyundai Veloster

Hyundai Coupe

Toyota GT86

پیشنهاد نهایی

نسل قبلی کیا سراتو کوپ که به عنوان جدی‌ترین رقیب هیوندای کوپه در ایران شناخته می‌شود، با قیمت پایین‌تر نسبت به سایر کوپه‌های بازار، جوان‌هایی که با بودجه نسبتا محدود به دنبال تجربه کوپه سواری هستند را به سوی خود جذب می‌کند.

کیا سراتو کوپه 2010-2013

KIA CERATO COUPE 2010-2013

بررسی کیا سراتو کوپه

کیا سراتو کوپ یا کوپه، یک خودرو کامپکت اسپرت است که از همان نسل اول، وارد سری محصولات سراتو شد. سراتو کوپ کمی بعد از مدل سدان، وارد بازار ایران شد و اتفاقا به خودرو محبوبی میان خریداران جوان تبدیل شد.

البته نسل اول سراتو در سال 2004 معرفی شد ولی در سال 2009، به عنوان اولین نسل از کیا فورته راه خود را به بازار پیدا کرد. سراتو در نسخه‌های سدان، کوپه و هاچبک عرضه می‌شود که مدل‌های سدان و کوپه در بازار کشورمان عرضه شدند و در اینجا در مورد نسخه کوپه صحبت می‌کنیم. سراتو کوپه از سال 2010 تا 2013 در ایران به فروش رسید و پس از آن در نسل جدید وارد بازار کشورمان شد.

نکات مثبت کیا سراتو کوپه

ظاهر جذاب کوپه سراتو ، کابین جادار خصوصاً در ردیف عقب ، تسلط خوب بر محیط اطراف ، قیمت منطقی ، تعداد زیاد ، تجهیزات استاندارد ، هندلینگ و فرمان پذیری مناسب

نکات منفی کیا سراتو کوپه

طراحی داخلی ساده و کسل کننده ، افت شتابگیری در دورهای بالا

امنیت کیا سراتو کوپه

اولین کوپه ساخته شده توسط کیا ، سراتو کوچ است که با ظاهری جوان پسند و قیمتی رقابتی مشتریان خود را هر چه سریع تر پیدا کرد . ارزان ترین کوپه ی بازار داخلی از موسسه ANCAP 4 ستاره ایمنی دریافت کرده است

نقد کارشناسی کیا سراتو کوپه

کیا سراتو کوپ یک خودرو اسپرت کوچک است که بر اساس کانسپت کیا کوپ ساخته شده است. این کانسپت در سال 2008 در نمایشگاه خودرو نیویورک به نمایش درآمد و همزمان با معرفی نسخه نهایی، وارد بازار شد. کیا از همان ابتدا اعلام کرد که هدف از ساخت سراتو و به ویژه سراتو کوپ، جلب توجه مشتریان جوان بوده و باید گفت تاحدودی هم در رسیدن به این هدف موفق بوده.

کیا سراتو کوپ از سال 2010 توسط اطلس خودرو در بازار کشورمان عرضه شد و باتوجه به موفقیت مدل سدان و نیز طراحی جذاب و جوان پسند، توانست به فروش خوبی دست پیدا کند. می‌توان سراتو رقیب خاصی در این کلاس نداشت و همین موضوع باعث شد به یک خودرو خاص تبدیل شود. هرچند اگر هدف از خریداری آن، در اختیار داشتن یک خودرو اسپرت است، گزینه‌های اسپرت‌تری هم وجود دارند.

کیا سراتو کوپه در نسل‌های بعدی هم همانند گذشته در دسترس است ولی باید گفت سراتو کوپ جدید، به هیچ عنوان جذابیت مدل‌های قدیمی را ندارد و به همین دلیل، نه در ایران و نه در بازارهای جهانی نتوانست موفقیت برادر بزرگ‌تر خود را تکرار کند.

کیا سراتو کوپ مدل 2010، از نظر ظاهری تفاوت‌های مهمی با مدل سدان دارد تا به این ترتیب، به یک خودرو اسپرت تبدیل شود. در نمای جلو، ورودی‌های هوای جانبی بزرگ‌تری دیده وجود دارد و در نمای جانبی رینگ‌های متفاوتی از مدل سدان برای مدل کوپه در نظر گرفته شده. اما شاید بیشترین تفاوت‌ را بتوان در نمای عقب مشاهده کرد. در نمای عقب، یک دیفیوزر مشکی رنگ وجود دارد و ورودی دوگانه اگزوز، موجب شده تا چهره جذاب‌تری به خود بگیرد. چراغ‌های عقب هم باریک‌تر شده و در مجموع باید طراحی سراتو کوپ را خوب ارزیابی کرد.

در طراحی کابین سراتو کوپ و سدان تفاوت زیادی دیده نمی‌شود و طراحی داشبورد و فرمان شباهت زیادی به هم دارند. تفاوت میان این دو در بخش جلو، بیشتر در پنل درهاست و محل قرارگیری کلیدهای کنترلی در پنل درها، متفاوت است. صندلی‌های عقب در سراتو کوپ باوجود اینکه ابعاد چندان بزرگی ندارند، اما تقریبا راحت هستند. در بعضی مدل‌ها کابین تریم دو رنگ دارد و سعی شده تا نمای اسپرت بیشتری داشته باشد.

کیا سراتو کوپ از نظر تجهیزات رفاهی و آپشن‌ها، عملکرد نسبتا خوبی دارد و ویژگی‌هایی چون 6 عدد کیسه هوا، ایموبلایزر، ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی با قابلیت پخش USB, iPod, CD, MP3، آینه‌های الکتروکرومیک، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، سانروف، گرمکن صندلی‌های جلو و چراغ‌های جلو اتوماتیک را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کیا سراتو کوپ عرضه شده در ایران از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که قادر است 154 اسب بخار قدرت و 194 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. سراتو کوپ همواره سعی دارد خود را به عنوان یک خودرو اسپرت معرفی کند اما از نظر فنی، چندان به این هدف نزدیک نیست. یعنی نمی‌توان انتظار یک عملکرد عالی را از آن داشت.

اگر به دنبال خرید یک خودرو اسپرت هستید و از نظر قیمتی اختلاف میان خودروهایی چون جنسیس کوپه و تویوتا GT86 با سراتو کوپ برایتان اهمیت ندارد، می‌تواند به سراغ اینها بروید اما اگر صرفا قصد خرید یک خودرو با ظاهر جذاب و اسپرت را دارید، سراتو کوپ بهترین گزینه به شمار می‌رود.

کیا سراتو کوپ مدل 2010 تا 2013 در حال حاضر در نسخه‌های دست دوم در بازار به فروش می‌رسد.

دکمه بازگشت به بالا