آیا شکستن سقف پانوراما پژو ۲۰۷ در زمان جک زدن واقعیت دارد؟
پژو ۲۰۷، رانا پلاس و اخیراً ۲۰۶ تیپ ۳ با سقف شیشهای یا همان پانوراما معرفی شدهاند. قبلاً برخی ویدئوهای پربازدید در شبکههای مجازی به مشکلات این سقف از جمله نفوذ آب اشاره کرده بودند اما چند وقتی هست که اخبار عجیبی درباره مشکل شکستن سقف شیشهای یا همان پانوراما پژو ۲۰۷ منتشر شده است. ظاهراً برخی مالکان این خودرو در زمان پنچر شدن و جک زدن در یک طرف شاهد ترکخوردگی و شکستگی سقف شیشهای خودروی خود بودهاند.
گفته شده این اتفاق در صورت رخ دادن به ستونهای ۲۰۷ مربوط خواهد بود. برخی افراد نیز راهحل رفع این مشکل را جک زدن از وسط خودرو و ایجاد نیروی متوازن به منظور جلوگیری از شکستن سقف شیشهای محصولات ایرانخودرو دانستهاند. ایران خودرو برای پاسخ به این ابهام، در نمایشگاه خودروی تهران، یک جک را زیر خودروی ۲۰۶ پانوراما قرار داد تا اثبات کند که چنین مشکلی برای این خودرو وجود ندارد.
پژو ۲۰۷ از همان پیشرانه TU5 مشهور با قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتون متر استفاده کرده است. در ماههای آینده نسخه MC (مولتی کالر) این خودرو تولید خواهد شد که به پیشرانه TU5P با خروجی ۱۱۳ اسبی و گشتاور ۱۴۴ نیوتون متر مجهز میشود. این پیشرانه نسخه بهبود یافته TU5 بوده و با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همکاری میکند. از جمله تغییرات ۲۰۷ دو رنگ نسبت به مدل عادی میتوان به تریم رنگی در بدنه و کابین اشاره کرد.
۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشهای هم یکی دیگر از ابتکارات ایرانخودرو برای بهروز نگه داشتن این خودروی پیر است. این هاچبک سالخورده تفاوت چندانی با مدلهای عادی ندارد و تنها از سقف شیشهای و برخی جزئیات دیگر همچون رینگ آلومینیومی استاندارد سود میبرد.
جهت آگاهی از شرایط فروش اقساطی پژو 207 و فروش اقساطی 207 پانورما با کارشناسان فرنام خودرو تماس بگیرید.
بهروزرسانی:
بعد از انتشار این اخبار که نگرانیهایی را برای مالکان در پی داشت؛ شرکت ایرانخودرو با انتشار بیانیهای وقوع چنین اتفاقی را رد کرد.
در بیانیه شرکت ایرانخودرو آمده است:
پیرو انتشار مطالبی پیرامون آسیب دیدن سقف شیشهای پژو ۲۰۷ هنگام جک زدن خودرو به استحضار میرساند این موضوع اساساً کذب بوده و تاکنون هیچ گزارشی در این زمینه دریافت نشده است.
این خودروساز با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گزارشی دال بر این موضوع در شبکه خدمات پس از فروش گزارش نشده است اظهار میدارد:
در حال حاضر تمامی خودروهای دارای سقف شیشهای، در دوره گارانتی بوده و بدیهی است، در صورت وقوع چنین موضوعی، مشتریان برای جبران خسارت به نمایندگیهای مجاز مراجعه میکردند، اما تاکنون هیچ مراجعهای به شبکه خدمات پس از فروش ایرانخودرو برای این موضوع صورت نگرفته است.
به منظور تنویر افکار عمومی و اطلاع دقیق مشتریان از ایمنی سقف شیشهای محصولات یادآور میشود، بر خلاف سقف خودروهای عادی که از یک لایه ورق ساخته شده است، سقف خودروهای پانوراما بهصورت یک مجموعه کلاف تقویتشده هفتتکه و با ورق ضخیمتر تا میزان ۴۰ درصد تولید میشود و این امر موجب افزایش استحکام کل بدنه به خصوص در آزمونهای پیچش و خمش بدنه نسبت به خودرو سقف فلزی شده است.
شیشه سقف دستکم پنج میلیمتر با قطعات صلب بدنه فاصله دارد. میزان تغییر شکل بدنه اندازهگیری شده در آزمونهای مرتبط، چند دهم میلیمتر است و در حالتهای بسیار شدید و مخرب آزمون پیچش و خمش تا حداکثر دو میلیمتر میرسد.
چنانچه استفاده از جک باعث تغییر شکل بدنه و شکسته شدن شیشه سقف میشد، در این خودروها و همچنین خودروهای معمولی، شیشههای جلو و عقب خودرو نیز شکسته شود که چنین امری اتفاق نمیافتد و هیچگونه ریسکی متوجه این خودروها نیست.
شکستن سقف شیشهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ هنگام جک زدن و جلوگیر از آن
میان تمامی آپشنهای رفاهی که تاکنون در خودروهای روز جهان به کار گرفته شده است، سقف پانوراما (پانورامیک/Panoramic) یکی از معدود آپشنهایی است که در بازار ایران یافت میشود. یکی از آپشنهای رفاهی خودرو که ایرانیان معمولاً از آن بسیار لذت میبرند، سانروف است. اکنون تصور کنید ابعاد سانروف با افزایش خیرهکننده و چشمگیر مواجه شود. بهاندازهای که بتواند تقریباً با ابعاد سقف خودرو برابری کند.
پژو ۲۰۷i پانوراما بهطور ذاتی خودرویی قدیمی است که با ظاهر بهنسبت جدید و آپشنهای امروزی سعی میکند، خود را بهعنوان محصولی مدرن جا بزند. شکستن سقف شیشهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ پاناروما در صورت جکزدن زیر خودرو مشکل جدیدی است که دامنگیر مالکان خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۷ سقف شیشهای شده است.
در برخی از خودروهایی که سقف پانوراما دارد، دیده میشود که آب به درون کابین نفوذ میکند و بروز این اتفاق بهدلیل آببندینشدن درست بین شیشه و بدنه است. در صورت بروز چنین مشکلی باید شیشه سقف باز شود و ۲ مرتبه بهطور اصولی آببندی شود. بهتازگی مشکلات زیادی در صنعت خودرو و خودروهای تولید داخل به وجود آمده است که بخشی از آن را میتوان به موضوع تحریمها مرتبط دانست، اما بخش عمدهای از آن به افت کیفیت قطعات خودرو بهدلیل نبود نظارت و استاندارد مناسب باز میگردد.
سقف شیشهای از سقف فلزی سنگینتر است و وزنی بهاندازه وزن یک انسان به ماشین اضافه میکند، این موضوع باعث میشود تا توازن وزنی و نقطه ثقل ماشین بهم بخورد و تأثیر منفی روی پایداری ماشین بگذارد. علاوه براین مصرف سوخت را هم افزایش میدهد. یکی از این مشکلات که بهتازگی از سوی چند تعمیرکار خودرو و نمایندگیهای مجاز ایرانخودرو مطرح شده است، مربوط به نسخه سقف شیشهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ است.
بنابر اطلاعات موجود برخی از این خودروها زمانی که پنچر میشود و مالک با جکزدن میخواهد اقدام به تعویض تایر معیوب کند، ناگهان سقف شیشهای خودرو ترک خورده یا خرد میشود. البته تعمیرکاران راهکار رفع این مشکل را نیز همچون دهها مورد دیگر در خودروهای تولید داخل میدانند، اما ارتباط این ایراد با مقوله امنیت رانندگان حساسیت این موضوع را دو چندان کرده است.
این مشکل که در ماههای گذشته چند بار تکرار شده است را نمیتوان به کمدقتی در مونتاژ ربط داد، بلکه مشکل فراتر از این است و احتمالاً به ستونهای خودرو مربوط میشود. هرچند این اتفاق برای تعدادی از مالکان رخ داده است و مشکل فراگیری نیست، اما بهدلیل حساسیت موضوع لازم است تا گروه صنعتی ایرانخودرو نسبت به این اتفاق با حساسیت بیشتری برخورد و هرچه سریعتر شفافسازی کند.
بااینحال ایرانخودرو اعلام کرده است، مطابق مدارک پروژه پانوراما تستهای ایمنی تصادف از جلو (ECE R۹۴)، تصادف از پهلو (ECE R۹۵)، مقاومت سقف (FMVSS ۲۱۶) و آزمونهای شیشههای ایمنی و نصب آنها روی خودرو (ECE R۴۳) و ایمنی سرنشین در برخورد با قطعات داخل کابین (ECE R۲۱) با موفقیت انجام شده است.
در پایان لازم است تا به مالکان این خودروها هشدار دهیم که در صورت پنجری از زدنجک در کنارههای خودرو خودداری و سعی کنند، جک را در وسط خودرو قرار دهند تا از این طریق از اعمال فشار نامتناسب به سقف شیشهای جلوگیری شود.
چگونه از شکستن سقف شیشه ای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ پانوراما جلوگیری کنیم؟
لازم به ذکر است که مالکان خودروهای مذکور در هنگام پنچری برای جلوگیری از این مشکل باید جک را در وسط خودروها قرار دهند تا از این طریق، سقف شیشهای از فشار حداکثری در امان بماند. به این ترتیب از زدن جک در کنارهی این خودروها خودرو خودداری کنند.
منبع مقاله:
https://www.hertzcarsales.com/