عمومی

یخبندان سراسری در استان اردبیل/مدیریت بحران برف چالش‌ شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین-گروه استان ها: با وجود کاهش بارندگی های اردبیل از ابتدای سال جاری، بارندگی ها از دی ماه سال جاری و بارش برف سنگین در هفته گذشته افزایش یافته است، اما این کمبودها تا حدودی جبران می شود، بارندگی ها به دلیل بیشترین کمبود افزایش یافته است. به 32 تا 9 درصد رسید اما همین بارندگی شدید و نبود امکانات مدیریت بحران مشکلات زیادی را برای مردم منطقه ایجاد کرد.

از پنجشنبه گذشته بارندگی شدید در ایالت باریده است، برف سنگین کل منطقه را فرا گرفته است و ارتفاع برف در شهرها و مناطق مختلف به 29 تا 110 سانتی متر رسیده است و شایعه شده است که این ایالت به شرح زیر است: چنین بارندگی در دهه گذشته بی سابقه بوده است.

اکنون وزیر هواشناسی در باره وی در گفتگو با خبرنگار آنلاین گفت: سیستم بارندگی نسبتاً قوی این ایالت که پنج شنبه تا دوشنبه گذشته به اوج خود رسید، کمترین بارندگی را در دهه گذشته در این ایالت داشته است، اما نسبتاً مشابه است. در فوریه 2009، در ایالت نیز شاهد آن بودم.

چالش جهانی یخبندان / مدیریت بحران برف اردبیل

کمبود بارندگی را با برف سنگین جبران کنید

به گفته مدیرکل هواشناسی استان اردبیل، بارندگی‌های استان در مدت مشابه سال گذشته قبل از بارندگی‌های دی ماه به‌ویژه هفته گذشته در سال جاری نسبت به بلندمدت 32 درصد کاهش داشته است. این میزان به ترتیب به 9 و 13 درصد افزایش یافته است.

سیاوش محمدی گفت: حداکثر ارتفاع برف در حین کار این سامانه بارشی 110 سانتی متر از حومه هرهر است. نقارق شهر نمقن سایر شهرهای این ایالت نیز در وضعیت مشابهی قرار دارند و گزارش شده است.

به گفته وی، کاهش قابل توجه دما تا 23 درجه زیر صفر نقطه عطفی در این سامانه بارشی بود و امروز وضعیت نسبتاً سختی را برای مردم استان ایجاد کرد.

چالش جهانی یخبندان / مدیریت بحران برف اردبیل

بارش برف سنگین در تمامی محورهای مواصلاتی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: شدت بارش برف در جاده های اردبیل از امروز افزایش یافته و در مناطق کوهستانی و گردنه های کوهستانی پوشیده از برف این استان به اوج خود رسیده است. کجل در محور اردبیل – سرچم این پدیده بسیار جدی گزارش شده است.

کلیم الله وثوقی گفت: در برخی از محورهای مواصلاتی استان مشکل ترافیکی وجود داشت که در این مرحله محور اسالم به کلکار از سوی گیلان مسدود اعلام شد و تا اطلاع ثانوی مسدود است و شرایط جوی محلی ممکن است تردد در سایر مسیرها را محدود کند. دور از انتظار نیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به بارش شدید برف در بسیاری از جاده های اردبیل، امکان استقرار و برف روبی در بسیاری از جاده های روستاهای استان وجود ندارد که ممکن است بر تعداد روستاهای در محاصره برف افزوده شود. من هم پیش بینی کردم.

چالش جهانی یخبندان / مدیریت بحران برف اردبیل

ناوگان جاده ای اردبیل فرسوده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: عمده فعالیت های بزرگراه اردبیل مربوط به تعمیر و نگهداری زمستانه است که با توجه به شرایط موجود و بارندگی های اخیر موفقیت آمیز بوده است اما متاسفانه مشکل اصلی در این زمان نامناسب است. ماشین آلات راهداری کمی و کیفی برای مدیریت شرایط بحرانی و سخت.

وی با اشاره به فعالیت 238 تجهیزات سبک و سنگین افزود: در طرح زمستانی 430 نفر در 22 پاسگاه مرکزی و میانی برای خدمات رسانی به تاسیسات فعلی مستقر شدند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل ادامه داد: وی ادامه داد: متأسفانه پس از بارندگی اخیر در وضعیت نسبتاً شدید، 30 تا 40 دستگاه دارای نقص فنی بودند و متعاقباً به کارگاه معرفی شدند. تعمیرات اساسی بازسازی پس از آن به چرخه برنامه ریزی زمستانی بازگشت و روند ارائه خدمات در ایالت را مختل کرد.

چالش جهانی یخبندان / مدیریت بحران برف اردبیل

مدیریت بحران برف به یک موضوع تبدیل شده است

در سال‌های اخیر در اردبیل این‌گونه باران می‌بارید که انتظار می‌رفت به خوبی مدیریت شود، اما متاسفانه کمبود تجهیزات و نیرو برای دو نهاد بزرگ شهرداری و راهداری وجود داشت. در مواجهه با مسائل جزئی و عمده.

در نتیجه، شهرداری ها و مسئولان راهداری ایالتی به صورت 24 ساعته در محورها و خیابان های سراسر ایالت فعال بودند و عملیات برف روبی و نمک پاشی را پیگیری می کردند، اما روند این عملیات آن طور که انتظار می رفت پیش نرفت.

برف روبی بلوار به سرعت انجام می شود اما متاسفانه شرایط خیابان های فرعی و پس کوچه های شهر مشخص نیست و یکی از بهانه های اصلی در این زمینه آژانس شهری است. شما مسئول پارک کردن ماشین خود در خیابان یا جلوی در هستید. این خانه است که پیشرفت کار برف روبی را کند می کند.

علاوه بر این، پرتاب برف در مکان‌های مختلف می‌تواند افراد را مبهم کند و مشکلات حرکتی ایجاد کند، اما یکی از اصلی‌ترین مواردی است که در شرایط مشابه به بهترین شکل می‌توان آن را مدیریت کرد.

با ادامه سردی منطقه و ورود سامانه جدید بارشی استان از چهارشنبه هفته جاری، پیش بینی می شود وضعیت فعلی در شهرهای مختلف استان تشدید شود و با قوانین سختگیرانه سرما، برخی از مردم مسئولیت کارهای روزمره خود را بر عهده بگیرند. آژانس راه حلی ارائه می دهد و وضعیت را مدیریت می کند.

دکمه بازگشت به بالا