عمومی

یار شاطر در ایام تحریم و همراه منصف در روزگار کرونا باشیم

برای درک بهتر منافع ملی ، مشکلات ایران باید واقع بینانه تر دیده شود. یک رویکرد واقع گرایانه مبتنی بر جزئیاتی است که حقیقت را تشکیل می دهد. در خوش بینانه ترین حالت ، فرد با یک اولویت کلی روبرو می شود که از منافع ملی بر منافع ملی حمایت می کند ، اگر دقیقاً توضیح ندهد که چرا یک بحران شکل می گیرد و هیچ راه حلی وجود ندارد. تمرکز رئیس جمهور بر ابلاغ حقایق اخیر نیز بر دیدگاه واقع بینانه این فضای عمومی متمرکز است.

طی هفت سال گذشته ، ایران دو دوره متفاوت را تجربه کرده است. اولین «باز بودن و پیشرفت» است. این از داده ها ، آمارهای ملی و بین المللی و البته انتخاب شهروندان مشخص است. دوم “استقامت و صبر” است که از زمستان ’96 گسترش یافته است. آنچه این دو دوره را از هم جدا می کند بزرگترین تهدید برای امنیت ملی در سالهای اخیر ، بزرگترین جنبش ضد ایرانی در تاریخ مدرن و تهدیدی است که در نتیجه ماجراهای جمهوری اسلامی ایران بوجود نیامده است.

متأسفانه ، در هفت سال گذشته ، تلاش های روشنی برای منحرف کردن افکار عمومی و چرخاندن این موضوع صورت گرفته است تا از ارائه راه حل ها جلوگیری شود. ادعای وحدت در هفت سال گذشته یک مسئولیت آشکار برای جلوگیری از حقیقت و منافع ملت است. آیا ممکن است “رشد اقتصادی” از منهای 6٪ در ابتدای دولت یازدهم به رشد دو رقمی 95 برسد و آن را در بازی پنهان کند؟ آیا می توان آن را با شعار گمراه کننده انکار کرد ، جایی که هیچ افت تورمی تک رقمی از 40 درصد در ابتدای دولت یازدهم تا آخرین سال دولت یازدهم نداشته است؟ با توجه به کاهش ریسک سرمایه گذاری در ایران ، آگاهی کمتر از فساد و در نهایت ثبات نمونه در بازار در دوره افتتاح و پیشرفت ، پنهان کردن آن در ساده سازی های خطرناک غیرممکن نیست. چه؟ منتقدان منصفانه دولت از پذیرش اختلافات در طی هفت سال گذشته خودداری می کنند.

در مواقع صبر و بخشش ، با شهر پر سروصدا کاخ سفید روبرو می شویم. یک ترکیب خطرناک در واشنگتن وجود داشت ، و من به اندازه کافی خوش شانس بودم که ضدترین سیاست ها و رویکردهای ضد ایرانی را دنبال کنم. مهم نیست که کدام دولت در تهران باشد ، جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز شد و “تهدید بزرگ” برای ما کاخ سفید ، وزارت امور خارجه و وزارت خزانه داری ایالات متحده با بیشترین چهره های ضد ایرانی بود. در حال تبدیل شدن به یک منافع ملی است. تخمین های تحویل چند ماهه در ایران. صبر و تاب آوری سخت ترین شغل دولت در سخت ترین سالها بوده است ، زیرا تخمین های تسلیم شدن چند ماهه ایران در برابر مقاومت چند ساله در برابر دولت و کشور از بین رفته است. کارزار فشار حداکثری یک شعار نیست بلکه به عنوان مختل کردن بازار و بی توجه بودن کشور به نظر می رسد. “جنون آمریكا” در جنگ اقتصادی و فشار كامل بر ایران به قدری واضح است كه علت تحلیلی تحلیلگران واقع گرایانه بزرگترین فشار و البته مقاومت دولت است كه نمی توان از سوء استفاده وحشیانه جنرال سوریمانی چشم پوشی كرد. جنون است آیا می توان تهدیدات باورنکردنی را انکار کرد و به همه کاستی های کنترل دولت اشاره کرد بدون اینکه شاهد بزرگترین همگرایی واشنگتن و تل آویو باشیم؟ آیا می توان بدون نگاه به بی تفاوتی و جنبه یک جانبه دولت ترامپ ، داستان را به کلیشه هایی مانند غرب گرایی کاهش داد؟ آیا می توان شگفتی های بولژام را در برابر ضرر ایران تفسیر کرد بدون اینکه تصویب 10 دولت دولت ایالات متحده را برای تقویت ایران پس از بولژام تشخیص دهد؟ این اعتراف را بشنوید که روز خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل شادترین روز او بود و اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد مجدداً تعبیر کودکانه و هذیان را به نفع ترامپ اعلام کرد. نمیتونی؟ آیا می توان این غضب دشمنان قسم خورده را در ایران مشاهده کرد و مقصر دولت را که سپر جلوی همه پیکان ها بود دوباره مقصر دانست؟

متأسفانه ، همه در شعار “مقاومت” شریک هستند ، اما برخی از آنها مشکل مقاومت ندارند. همه در شعار مقاومت شریک زندگی هستند ، اما وقتی با نتایج مورد انتظار روبرو می شوید ، برخی چهره مشکل را می چرخانند و مبارزان خط مقدم را فدا می کنند. منافع ملی ، اخلاق ، انصاف. فراموش کردن وقایع بی شماری ، مانند سیل ، زلزله ، حمله به دولت ها ناعادلانه تر می شوند و حتی اعتراف می کند که مدیریت بحران کشنده در مواجهه با فشار حداکثر مجازات چگونه می تواند باشد. چرا وقتی جهان به دنبال جنگ مداوم بین دولت و ملت در تحریم ها و قدرت های بزرگ است ، گنگ و تحمل نمی کنیم ، نمی توانیم صبر دولت را در همه بلایای کرونا ببینیم؟ این واقعیت که ما در دوره تحریم با ما متحد شطار نمی شویم یا در شرایط دشوار بعد از کرونا عادلانه نیستیم ، ممکن است فرصت هایی را برای یک آینده سیاسی ایجاد کند ، اما برای تأمین منافع ملی کمک کند. من نمی خواهم

ما یا با انتخابهای مهم مخالف هستیم ، با تهدیدهای اساسی برای امنیت ملی ایران روبرو هستیم ، روی منافع ملی متمرکز می شویم یا مشکلات فعلی را بدون مخالفت با جزئیات میدان جنگ و واقعیت ارائه می دهیم. آن را رها کنید و آن را فرصتی برای سرزنش دیگران بدانید.

با افتتاح کمیته خبرگان یازدهم مجلس ، پیش بینی می شود فرصت هایی برای “گفتگوی تخصصی” بین دولت و مجلس در زمینه های مختلف ، تثبیت موضوعات و گشودن آنها در یک فضای بلاغی قطعی فراهم شود. انجام خواهد شد. این راه را برای حمایت از ایران و ایرانیان هموار می کند.
* معاون ارتباطات و اطلاعات رئیس جمهور چئونگ وا دائه

* منتشر شده در روزنامه ایران. 28 ژوئیه 2016

دکمه بازگشت به بالا