عمومی

گذرگاه لوهانسک _ دونسک، گذر تاریخی دیکتاتوری

در ژوئن 1941، زمانی که ناپلئون بناپارت سیصدمین سالگرد تهاجم خود به روسیه را جشن گرفت، نیروهای هیتلر به مرز شوروی حمله کردند زیرا نیروهای ناپلئون به راحتی از اوکراین و لوهانسک-دونتسک در شرق اوکراین عبور کردند. ادامه جنگ، مسائل آذوقه و آذوقه هر دو ارتش وقت کشور را به اسارت گرفتند و از این گذر به کشور خود بازگشتند و در نهایت ناپلئون و هیتلر و کشورشان شکست و مصیبت بزرگی را متحمل شدند.

هشتاد سال بعد، تقاطع لوهانسک و دونتسک شاهد تنها کمپین بزرگی است که تغییر جهت داده است.

ارتش پوتین در حمله ای که مدافعان مانند ناپلئون و هیتلر آن را ضربه برق آسا می دانستند، مانند جنگ گرجستان و شبه جزیره کریمه، کیف، پایتخت اوکراین را در سه روز اشغال کردند. اما تاریخ تکرار شد و قدرت حمله در محاسبه خود اشتباه کرد و در باتلاق تجمل خود گرفتار شد.

به گفته برخی تحلیلگران، روسیه تاکنون در جنگ با اوکراین 800 میلیارد دلار ضرر اقتصادی متحمل شده است، از جمله سقوط روبل، سقوط بازار سهام مسکو، تحریم های اقتصادی و هزینه های لجستیکی جنگ. واضح است که روسیه تا کی می تواند این جنگ را مدیریت کند، واضح است، اما افول جنگ به معنای رکود اقتصاد روسیه و رکود جدی این اقتصاد است و در سال های اخیر چندان راضی نبوده است.

جنگ در هر نقطه از جهان بدون توجه به رنگ چشم و موی افراد آسیب دیده محکوم و غیرقابل دفاع است و امید است که زشتی جنگی دیگر هر چه زودتر از جهان رخت بربندد و روسیه مایل باشد برقراری صلح امنیت جهانی به حمله پایان خواهد داد.

* دکترای روابط بین الملل، مدرس دانشگاه، مدیر دفتر همکاری پژوهشی مناقشه خاورمیانه

دکمه بازگشت به بالا