عمومیکسب و کار برتر

چرا موتور دیزل شمع ندارد؟

باید بدانید که موتورهایی که امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند یا گازوئیل هستند یا بنزین. بله، گازوئیل در خودروها و خودروهای شهری استفاده نمی شود، اما احتمالاً در اتوبوس های حمل و نقل عمومی بوده اید و می دانید که این وسایل نقلیه با موتورهای دیزل و سوخت دیزل کار می کنند.

واقعیت این است که موتورهای دیزلی سالهاست که مورد استفاده قرار می گیرند و اتفاقاً آنها مزایایی دارند که موتورهای بنزینی نمی توانند با آنها مطابقت کنند.

یکی از مزیت ها عدم وجود شمع است و در واقع می توان گفت که فرآیند احتراق در موتورهای دیزلی به صورت خودکار و طی یک فرآیند مکانیکی و شیمیایی انجام می شود.

چرا موتورهای دیزلی شمع ندارند؟

یکی از تفاوت های اصلی بین موتورهای دیزلی و بنزینی عدم وجود شمع است، زیرا مرحله انفجار در این موتورها با استفاده از فشرده سازی هوا رخ می دهد.

اگر با چهار مرحله موتور مکانیکی آشنا هستید، می دانید که در موتور بنزینی زمانی که پیستون به بالاترین نقطه خود می رسد. [این نقطه مرده نامیده می شود] جرقه از طریق شمع باعث می شود که مخلوط هوا منفجر شود. و این چرخه ادامه دارد.

اما موتورهای دیزلی یک تفاوت بزرگ دارند، این تفاوت و روند به وضوح توسط وب سایت Tool توضیح داده شده است که در زیر می توانید بخوانید:

هنگامی که پیستون به نقطه مرگ پایین می رسد، دریچه هوا باز می شود و مقداری اکسیژن وارد پیستون می شود. هنگامی که دریچه بسته می شود، پیستون بالا می رود و اکسیژن را به قدری متراکم می کند که هوای داخل پیستون بسیار داغ می شود. باید بدانید که یکی از علل حرکت مولکولی فشار است. هنگامی که مولکول های هوا تحت فشار زیاد هستند، به هم فشرده می شوند و از اصطکاک بین آنها گرما تولید می شود. بنابراین وقتی هوای داخل پیستون گرم می شود، سوخت گازوئیل مانند گازوئیل به داخل پیستون پاشیده می شود که به دلیل دمای زیاد داخل پیستون بلافاصله منفجر می شود. به همین دلیل است که موتورهای دیزلی شمع ندارند.

آیا موتورهای دیزلی از موم استفاده نمی کنند؟

در واقع باید گفت که از انواع شمع های مورد استفاده در موتورهای بنزینی و دیزلی خبری نیست اما در این موتورها نوعی شمع به نام شمع وجود دارد. فقط اتاق را گرم می کند و این عمدتاً موقتی است زیرا موتور سرد است.

یکی از دلایلی که موتورهای دیزلی به سختی راه اندازی می شوند این است که این موتورها شمع ندارند، به همین دلیل شمع تراکمی نصب می کنند که محفظه را به سرعت گرم می کند و موتور به راحتی روشن می شود.

از طرف دیگر، از آنجایی که موتورهای دیزلی دوشاخه ندارند، معمولاً در مناطق سردسیر کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا راندمان عملیاتی کمتر خواهد بود.

خلاصه ای از اینکه چرا موتورهای دیزلی شمع ندارند

در بالا توضیح کاملی در این مورد داده ایم، در واقع موتورهای دیزلی نیازی به شمع ندارند.

فراموش نکنید که نبود شمع موتور دیزل به معنای معیوب بودن آنها نیست، شاید ندانید که این موتورها بسیار کارآمد هستند و خرید دیزل تک سیلندر این روزها از اهمیت بالایی برخوردار است. موتورهای بنزینی، یعنی بسیاری از موتورهای تجهیزات ساختمانی، کشاورزی، صنعتی و غیره از این موتورها مستثنی هستند.

دکمه بازگشت به بالا