چرا موتور دیزل شمع ندارد؟

در این مقاله می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا موتور دیزلی شمع ندارد، دلیل این امر به فرآیند سیستم های دیزلی مربوط می شود که در آنها نیازی به شمع نیست، زیرا انفجار با فشار هوا در پیستون که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد. اگر پست های دانشجویان ایرانی را دنبال کنید، دلایل شمع نداشتن موتورهای دیزلی را به شما خواهیم گفت.

 چرا موتورهای دیزلی شمع ندارند؟

باید بدانید که موتورهایی که امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، گازوئیل یا بنزین هستند، البته در خودروها و خودروهای شهری از گازوئیل استفاده نمی کنند، اما حتما بارها در اتوبوس های حمل و نقل عمومی بوده اید و می دانید که خودروها حرکت می کنند. موتورهای دیزلی و بنزینی از دیزل استفاده می کنند.

موتورهای دیزلی سالهاست که وجود دارند و دارای مزایایی هستند که موتورهای بنزینی نمی توانند با آنها مطابقت داشته باشند.

یکی از مزایا عدم وجود شکاف جرقه است و می توان گفت که فرآیند احتراق در موتورهای دیزلی به صورت خودکار با فرآیندهای مکانیکی و شیمیایی اتفاق می افتد.

چرا هیچ جرقه ای در موتورها وجود ندارد؟

یکی از تفاوت های اصلی بین موتورهای دیزلی و بنزینی این است که آنها شمع ندارند، زیرا مرحله انفجار در این موتورها با فشرده سازی هوا رخ می دهد.

اگر با چهار مرحله موتور مکانیکی آشنا باشید، می دانید که در موتور بنزینی، زمانی که پیستون به بالاترین نقطه خود می رسد [به نام و این چرخه ادامه دارد.

اما تفاوت زیادی با موتورهای دیزلی وجود دارد، این تفاوت و فرآیند به خوبی در وب سایت دستگاه توضیح داده شده است که در ادامه می خوانید:

هنگامی که پیستون به نقطه مرگ پایین می رسد، دریچه هوا باز می شود و مقداری اکسیژن وارد پیستون می شود. هنگامی که دریچه بسته می شود، پیستون به سمت بالا حرکت می کند و اکسیژن را به قدری متراکم می کند که هوای داخل پیستون بسیار داغ می شود. باید بدانید که یکی از عواملی که باعث حرکت مولکولی می شود این است که وقتی مولکول های هوا تحت فشار زیاد هستند، یکدیگر را فشرده می کنند و از اصطکاک بین آنها گرما ایجاد می شود. بنابراین زمانی که هوای داخل پیستون گرم می شود مقداری از سوخت دیزل مانند گازوئیل به دلیل دمای زیاد داخل پیستون مستقیماً به داخل پیستون پاشیده می شود. به همین دلیل است که موتورهای دیزلی شمع ندارند.

آیا موتورهای دیزلی از شمع استفاده نمی کنند؟

در واقع باید گفت که خیر، موتورهای دیزلی دارای شمع مشابهی نیستند که در موتورهای بنزینی استفاده می شود، بلکه این موتورها دارای نوعی شمع به نام شمع تراکمی (یا شمع) هستند. فقط اتاق را گرم می کند و در زمان سرد بودن موتور بیشتر استفاده می شود.

یکی از دلایلی که موتورهای دیزلی راه اندازی می شوند، نداشتن موتور دیزل است. بنابراین، موتورهای دیزل جرقه فشرده سازی را برای گرم کردن سریع محفظه اضافه می کنند و باعث می شود موتور روشن شود.

از طرف دیگر، از آنجایی که موتورهای دیزلی شمع ندارند، معمولاً در مناطق سردسیر کمتر مورد استفاده قرار می گیرند زیرا راندمان عملکرد آنها کمتر خواهد بود.

خلاصه ای از اینکه چرا موتورهای دیزلی شمع ندارند

بیایید توضیح کاملی در مورد موارد بالا بدهیم، موتورهای دیزلی در واقع نیازی به شمع ندارند.

فراموش نکنید که نبود شمع در موتورهای دیزلی به معنای معیوب بودن آنها نیست، شاید ندانید که راندمان این موتورها بسیار بالاست و امروزه خرید موتور دیزلی تک سیلندر پس از تک سیلندر رتبه دوم را دارد. موتور بنزینی، به عنوان مثال در بسیاری از ساختمانی، کشاورزی، صنعتی برای اتومبیل و غیره. از این موتورها مستثنی هستند.

دکمه بازگشت به بالا