عمومیکسب و کار برتر

چجوری فالوور جذب کنیم

جذب فالوور اینستاگرام دغدغه مهم افراد و کسب‌وکارهای امروز است. خرید فالوور واقعی لایک زن یک راه موثر برای افزایش تعاملات در صفحه اینستاگرام شماست . این روزها اکثر افراد از مرحله حضور در شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام عبور کرده‌اند و کسی در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام موفق‌تر است که بتواند سهم بیشتری از مخاطبان مرتبط با خود را نسبت به رقبا به‌دست آورد.

همان‌طور که شما بهتر از من می‌دانید، برای افزایش فالوور اینستاگرام راه‌های اخلاقی و غیراخلاقی زیادی وجود دارد؛ اما تنها افزایش فالوور نمی‌تواند امری موثر باشد. پس باید تأکید ما بر روی جذب مخاطب باشد که شیوه‌ای کاملاً اخلاقی و البته اثربخش است. در این مقاله ۳ روش تضمینی را برای جذب مخاطب مرتبط و ماندگار در اینستاگرام معرفی خواهیم کرد و نکاتی را برای استفاده بهتر از آن‌ها خواهیم گفت.

برای جذب فالوور اینستاگرام سه روش کلی وجود دارد:

✔ جذب ارگانیک

✔ تبلیغات

✔ فالو موقت

بهترین روش برای افزایش و جذب فالوور اینستاگرام جذب ارگانیک است. این شیوه به‌صورت مستقیم نیز هیچ‌هزینه‌ای مانند تبلیغات برای شما ندارد. اگر که وب‌سایت دارید و یا با مباحث سئو آشنا هستید، باید بگوییم که این شیوه نیز تقریباً بر اساس همان استراتژی کار می‌کند؛ یعنی ما کاری کنیم که به‌صورت طبیعی برای افراد بیشتری و درجاهای بیشتری دیده شویم. معمولاً در بحث سئو تلاش می‌شود که در گوگل بیشتر دیده شویم؛

اما در اینستاگرام هدف ما حضور و دیده شدن در اکسپلور است. برای موفقیت در جذب فالوور اینستاگرام به‌صورت ارگانیک، مهم‌ترین چیز تولید محتوای اصیل و اثربخش است. محتوایی که بتواند مخاطب را درگیر خود کند و مخاطب را قانع کند که در زیر آن کامنت بنویسد یا آن را با سایر دوستانش به اشتراک بگذارد. جذب ارگانیک سخت‌ترین و البته اثربخش‌ترین روش جذب فالوور اینستاگرام است. این روش برای جذب فالوور اینستاگرام به اثربخشی جذب ارگانیک نیست؛ اما اگر به‌صورت درست و حرفه‌ای اجرا شود، می‌تواند نتایج بسیار خوب و اثربخشی را به همراه داشته باشد.

البته اگر این روش را به‌درستی استفاده نکنیم فرقی با فردی که هرروز پیامک‌های به‌دردنخور تبلیغاتی ارسال می‌کند نداریم. تبدیل به یک اسپمر بزرگ می‌شویم. هم هزینه خود را هدر داده‌ایم، هم هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و در آخر برای برند خود نیز چیزی جز دشنام و بدنامی فراهم نکرده‌ایم. برای اجاره تبلیغات مؤثر در اینستاگرام به مرتبط بودن محتوا و زمینه فعالیت شما با صفحه‌ای که در آن قصد تبلیغ را دارید، توجه کنید. در بحث تبلیغات در دنیای امروز کمیت و تعداد به‌تنهایی هیچ اهمیتی ندارند. چیزی که مهم است نسبت یکپارچگی مخاطب است.

فرض کنید شما درزمینهٔ فروش کتاب مشغول به فعالیت هستید؛ حال در صفحات مختلف اینستاگرام جست‌وجو می‌کنید و یک صفحه ۷۰ هزارنفری را که در آن جدیدترین داب‌اسمش‌ها قرار می‌گیرد، پیدا می‌کنید و در آن تبلیغ می‌کنید. در اینجا تعداد مهم نیست؛ ممکن است در حالت دیگر صفحه‌ای را پیدا کنید که ۸ هزار فالوور داشته باشد؛ اما موضوع و مخاطبان آن درزمینهٔ کتاب‌خوانی باشند. در اینجا مطمئناً می‌توانید مخاطب یکپارچه‌تری را جذب کنید. دقت داشته باشید که در دام تعداد گرفتار نشوید. چیزی که مهم است درصد تبدیل است. گاهی ما با افزایش مخاطبانی که هیچ ارتباطی با ما و خدمات‌مان ندارند، تنها درصد تبدیل را کاهش می‌دهیم.

روش سوم برای جذب فالوور اینستاگرام، روش فالو موقت است. این روش پرطرفدارترین، پراستفاده‌ترین و آسان‌ترین روش جذب مخاطب است. این روش برخلاف روش اول و حتی دوم، هیچ سختی ندارد. افراد در این روش با استفاده از یک ربات هوشمند یا خودشان به سراغ هشتگ‌های مرتبط و صفحات رقیبان خود می‌روند، سپس افراد موردنظر خود را فالو می‌کنند. حال منتظر می‌مانند تا این افراد نیز آن‌ها را فالو کنند. وقتی‌که اصطلاحاً فالو‌بک انجام شد، پس از گذشت مدتی –معمولاً ۴۸ ساعت- آن‌ها را آنفالو می‌کنند.

درباره این‌که از این روش در جذب فالوور اینستاگرام استفاده کنیم یا نه، بین اکثر فعالان این حوزه اختلاف شدیدی وجود دارد. ما نیز درگذشته و دربرخی از موارد از این روش‌ استفاده کرده‌ایم؛ اما هم‌اکنون با انجام روش فالو موقت مخالف هستیم. برای این مخالفت دو دلیل داریم: ازنظر اصول اخلاقی و اتیکت، این عمل را شاید بی‌احترامی به آن فرد است، همچنین این کار نمی‌تواند حس خوبی را به افراد بدهد. مورد دیگری که در آنالیزهای زیادی مشاهده کردیم، پایین آمدن نرخ تبدیل نسبت به شرایط قبل از جذب فالوور با ربات بود.

این عمل در بهترین حالت در افزایش فروش شما هیچ تأثیری نمی‌گذارد. تنها اتفاقی که رخ می‌دهد بالا رفتن تعداد لایک‌ها است که البته تعداد لایک‌ها نیز بیان‌گر هیچ موفقیت خاصی نیست و معمولاً امری از روی عادت است. همچنین مشاهده کردیم که گاهی این افزایش مخاطب، باعث کمبود توجه ما نسبت به مخاطبان ارگانیک می‌شود؛ درنتیجه پاسخگویی ضعیف‌تر، خدمات ضعیف‌تر و در کل نمودار رشد و درآمد ما ضعیف‌تر خواهد شد. و در نهایت نیز با پیشرفت الگوریتم‌های جدید اینستاگرام نه‌تنها این روش کارکرد مناسبی در رضایت مخاطبان ندارد، بلکه از نظر فنی نیز خطرناک است و ممکن است دچار محدودیت‌های شدیدی از طرف اینستاگرام شویم

سعی کنید برخی از پست‌های اینستاگرام خود را به‌صورت صوتی ارائه دهید. تولید محتوای صوتی بسیار آسان‌تر از ویدیو است و تجربه نشان داده که مخاطبان نیز محتوای صوتی را دوست دارند.البته اینستاگرام اجازه استفاده مستقیم از صوت را به ما نمی‌دهد؛ اما می‌توانیم این نقطه‌ضعف را تبدیل به یک نقطه قوت کنیم. برای قرار دادن صوت در اینستاگرام، ابتدا باید صوت را جداگانه ضبط کرد و سپس آن را از طریق نرم‌افزارهای متعددی که برای این کار وجود دارد بر روی یک تصویر قرار دهیم و از آن‌ خروجی ویدیویی بگیریم. در اینجا می‌توانیم به‌خوبی از تصویری که زیر صوت قرار می‌گیرد به نفع خود استفاده کنیم و پیام موردنظر خود یا هرچه را که مدنظر داریم به‌عنوان تصویر زمینه صوت قرار دهیم.

متن را می‌توانید به‌آسانی در پایین تمامی فرمت‌های موردنظر در اینستاگرام قرار دهید. سعی کنید حتی اگر از سایر فرمت‌ها مانند عکس و ویدیو استفاده می‌کنید، حتماً در کپشن آن متنی هرچند کوتاه نیز قرار دهید. رفتار مخاطبان در اینستاگرام به‌این‌صورت است که قبل از این‌که بخواهند به‌صورت کامل به پست شما توجه کنند، ابتدا با یک نگاه کلی به کپشن آن، قضاوت می‌کنند که پست شما برایشان مفید است یا خیر؛ سپس به سراغ محتوای اصلی می‌روند. دقت کنید که در کپشن‌های اینستاگرام خود متن‌هایی بنویسید که مخاطب را ترغیب به دیدن آن پست کند و از تکرار محتوای خودِ پست در کپشن خودداری کنید.

گاهی پیش می‌آید که می‌خواهیم پیام اصلی -مثلاً یک پیام بلند- را به شکل متن به مخاطبان اینستاگرام خود ارائه دهیم، در این صورت می‌توان قاعده فوق را برعکس کرد و از تصویر به‌عنوان عامل ترغیب خواندن متن استفاده کرد. سعی کنید از متن‌های بلند در اینستاگرام استفاده نکنید. مخاطب زمانی که در حال استفاده از اینستاگرام است، در حالت توجه کامل نیست و رفتارش به شکلی است که علاقه‌ای به خواندن متن‌های بلند ندارد. او نمی‌خواهد زمان زیادی را صرف یک پست کند و می‌خواهد سریع‌تر به اسکرول خود ادامه دهد. متن‌های طولانی خود را باید در  یا  خود قرار دهید چراکه رفتار مخاطب در آن محیط کاملاً متفاوت است.سعی کنید به‌صورت متعادلی از همه این فرمت‌ها جهت ارائه محتوای خود استفاده کنید.

مدیریت پاسخگویی به کامنت‌ها

کامنت یا نظرات یکی از بخش‌هایی است که ارزش بسیار زیادی برای صاحبان وب‌سایت‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام دارد. کامنت‌ها اگر به‌شکل قدرت‌مند و خلاقانه مدیریت شوند، نتایج بسیار فوق العاده‌ای در مسیر رشدِ نرخِ جذب فالوور اینستاگرام دارند. همچنین کسب‌وکارها روز‌به‌روز تلاش می‌کنند در سایت و صفحه خود افراد بیشتری را به کامنت‌گذاری ترغیب کنند. تنها به یک فرمت بسنده نکنید. مخاطب امروز تنوع‌طلب شده است و دوست‌دارد محتوای متنوع‌تری را دریافت کند.

اما کامنت‌‌ها همان‌قدر که قدرت بسیار زیادی در جلب اعتماد مخاطب دارند، اگر از نوع منفی و تخریبی باشند، می‌توانند برای ما آثار بسیار مخربی را بر روی اعتماد مخاطبان برجا بگذارند. در این بخش به نحوه مدیریت صحیح کامنت‌ها می‌پردازیم تا در نتیجه بتوانیم تعامل بهتری با مخاطبان خود داشته باشیم و همچنین به افزایش قدرت برند خود نیز کمک کنیم. برخی کامنت‌ها را فقط محلی برای نظر دادن دیگران تصور می‌کنند و در همین حد از کامنت‌ها استفاده می‌کنند؛ اما کامنت‌ می‌تواند موهبت‌های بسیاری به همراه خود داشته باشد؛ در زیر چند نمونه از رایج‌ترین‌ها را می‌نویسم:

???? مشاوره به مشتریان

???? پاسخگویی به سؤالات

???? پاسخگویی به اعتراضات

???? آگاهی از دید‌گاه‌ افراد درباره خودتان

???? توضیحات تکمیلی و رفع ابهام

???? شناسایی مخاطبان و تحلیل رفتار آن‌ها

اگر سایت و اینستاگرام توسط فرد دیگری مدیریت می‌شود، حتما روالی را طراحی کنید تا حتما کامنت‌ها توسط آن فرد بررسی گردند و پاسخ داده شوند. همچنین موارد کلیدی (مانند مواردی که درادامه مطرح خواهد شد) را با مشورت شما پاسخ دهند. توجه داشته باشید که نباید برای پاسخگویی عجله کنید و تلاش کنید بهترین پاسخ را ارائه دهید. البته تمام سعی خود را انجام دهید که زمان پاسخگویی بیشتر از ۲۴ ساعت نشود. در برخی موارد ممکن است کامنت‌هایی را دریافت کنید که حاوی مطالبی اعتراضی باشند، در این موارد سرعت پاسخگویی خود را به حداکثر میزان ممکن برسانید.

زیرا ممکن است عدم پاسخگویی به‌موقع شما، موجب تأثیرپذیری سایر مخاطبان از آن کامنت اعتراضی شود و باعث تغییر دیدگاه آن‌ها شود. معمولاً تعدادی از کامنت‌های شما دارای محتوای اعتراضی یا توهین‌آمیز است. سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که نحوه مدیریت این کامنت‌ها به چه شکل است. اگر کامنت‌ها دارای محتوای رکیک، غیراخلاقی و توهین‌آمیز بودند، با سرعت هرچه بیشتر آن‌ها را حذف کنید. نوع دیگری از کامنت‌ها هستند که غیراخلاقی نیستند؛ اما با پوشش انتقاد و به‌قصد آسیب زدن نوشته می‌شوند. این کامنت‌ها را به‌هیچ‌عنوان حذف نکنید؛

اما همان‌طور که در بالا اشاره کردیم باید هرچه سریع‌تر به آن‌ها پاسخ داد. اکثر ما حس خوبی به کامنت‌های اعتراضی نداریم و معمولا تمایل داریم براساس احساسات و هیجانات‌مان به این افراد پاسخ دهیم. اما اگر کمی هوشمند باشیم، می‌توانیم این نوع کامنت‌ها را خصوصا در فضای اینستاگرام به موهبتی بزرگ برای خود و جلب اعتماد مخاطبان تبدیل کنیم. برای به‌دست آوردن این موهبت، تلاش کنید پاسخ‌هایی را که در جواب این کامنت‌ها می‌نویسید، مستقیماً برای نویسنده آن کامنت نباشد.

در عوض پاسخ را به شکلی بنویسید که جایگاه شما در نزد سایر مخاطبان که این کامنت‌ها را می‌خوانند تصحیح شود و حتی بالاتر برود. در اینجا اصلاً آن فردی که کامنت توهین‌آمیز یا مخرب را نوشته است، مهم نیست؛ مهم خنثی‌سازی اثر اقدام اوست. در پایان توجه داشته باشید، بسیاری از افراد در تعاملاتی که در کامنت با شما دارند، ایده‌هایی بسیار عالی به شما ارائه می‌کنند یا حتی ممکن است به شما انتقاد کنند. در هر دو صورت این فرصتی طلایی برای شما است که درباره مخاطبان خود بیشتر بدانید. هرچه از مخاطبان خود بیشتر بدانید، بهتر می‌توانید به آن‌ها خدمت کنید و هرچه بهتر بتوانید خدمت کنید، بهتر می‌توانید کسب‌درآمد کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا