عمومی

پنج سند قدیمی دوره صفویه در حرم رضوی رونمایی شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، همزمان با ۱۹ اردیبهشت، روز اسناد ملی و میراث مکتوب، از پنج سند قدیمی حرم مطهر رضوی مربوط به زمان صفویه در اداره اسناد آستان قدس رضوی واقع در حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

مالک رحمتی در این مراسم اظهار کرد: از کارهای بزرگی که باید برای تمدن ایرانی اسلامی انجام شود، بهره‌برداری از اسنادی است که در مجموعه آستان قدس رضوی قرار دارد از این رو، جمع‌آوری حدود ۱۳ میلیون سند قدیمی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی از اقداماتی است که در این مجموعه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در این مسیر، مجموعه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی نیز با همه توان بسیج شده‌اند تا خدماتی را در این موضوعات ارائه دهند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: خوشبختانه هفته‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی نیز تعریف شده است تا با تمرکز بر نیازمندی‌های جوانان، از اسنادی که در آستان قدس است استفاده بیشتر شود و بتوانیم پاسخگوی برخی از شبهات و نیازمندی‌های جوانان باشیم.

الهه محبوب، رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم بیان کرد: این اداره در بیش از ۲۰ سال فعالیت خود توانسته آمار اسناد مکتوب شامل اسناد اداری، احکام و فرامین و اسناد غیرمکتوب، از نوارهای ویدئویی و کاست تا کارتریج، مُهر و عکس خود را از طریق جمع‌آوری اسناد تولیدی در آستان قدس، اهدا، وقف و خریداری به بیش از ۱۳ میلیون برگ سند افزایش دهد.

وی با بیان این‌که قدمت قدیمی‌ترین سند موجود در این آستان مقدس به قرن ششم قمری برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: ۶۰ هزار برگ سند از دوره صفویه موجود در این اداره، ۳۰ هزار برگ سند از دوره افشاریه و حدود شش هزار برگ سند از مسجد گوهرشاد ثبت حافظه جهانی یونسکو شده است.

رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی افزود: تشکیلات اداری حرم مطهر رضوی از دوره صفویه فعال و در اسناد مکتوب شده است که نمونه‌ای از این اسناد به همراه سندی ممهور به قدیمی‌ترین مُهر حرم مطهر رضوی مربوط به دوره صفویه امروز رونمایی شد.

وی افزود: تهیه نسخه پشتیبان و الکترونیک از اسناد تاریخی موجود در گنجینه رضوی پس از طی فرآیندهای فهرست‌نویسی، ثبت و ورود اطلاعات به نرم‌افزار، در دستور کار قرار دارد چنان‌که تاکنون از بیش از چهار میلیون برگ سند آن، نسخه الکترونیک تهیه شده است.

دکمه بازگشت به بالا