عمومی

وعده صادق – مجله خانواده

یحیی السنوار، رئیس جنبش حماس در نوار غزه به‌ تازگی پیامی مهم و طولانی خطاب به رئیس و اعضای دفتر سیاسی این جنبش ارسال و در آن تاکید کرده گردان‌های عزالدین قسام درگیری‌های سخت، شدید و بی‌سابقه‌ای را ضد نیروهای صهیونیستی دنبال می‌کنند و موفق شده‌اند خسارت‌های بسیار زیاد مالی و جانی به‌ آن‌ها وارد کنند.

به گزارش مجله خانواده، در پیام السنوار آمده است: نیروهای مقاومت موفق شده‌اند تنها در عملیات زمینی افزون بر ۵ هزار افسر و نظامی صهیونیستی را کشته یا زخمی کنند. در این مدت همچنین ۷۵۰ خودرو، تانک و تجهیزات زرهی دشمن در عملیات‌های حماس به صورت کلی یا جزئی تخریب شده است. 

آتش‌بس فراگیر، منوط به توقف جنگ

علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا معتقد است پیام رهبر حماس در نوار غزه، آن هم در اواسط ماه سوم جنگ حاوی نکاتی مهم بوده و از جنبه‌های مختلف قابل تحلیل است.

این کارشناس سیاسی گفت: السنوار طی مدت گذشته از جنگ موفق شد با نوع موضع‌گیری و عملکرد خود، رژیم صهیونیستی را در دو بعد رهبری و مردمی دچار اختلاف کند و کابینه تحت‌رهبری نتانیاهو را متزلزل‌تر از همیشه نشان دهد. این موضوع و تأکید بر نقاط قوت مقاومت در صحنه میدان از پیام اخیر هم قابل استناد است. 

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: نکته دیگر اینکه امروز گروه‌های مقاومت بر این باورند اشغالگران از توافقات قبلی شانه خالی و چندین بار آن را نقض کرده‌اند، امری که غیرقابل قبول بوده و دستیابی به آتش‌بسی فراگیر، منوط به توقف جنگ است. بر این اساس است که سنوار و دیگر رهبران مقاومت هرگونه آتش‌بس موقت را رد کرده و تأکید دارند در صورت برقراری آتش‌بس دائمی آنگاه می‌شود سراغ دیگر موضوعات رفت. 

پیامی به مذاکره‌کنندگان در قطر

تقوی‌نیا در این‌باره افزود: این یعنی امروز اوضاع میدانی در غزه خوب است و حماس و جهاد اسلامی می‌توانند ماه‌های زیادی بدون هیچ نگرانی در برابر رژیم صهیونیستی مقاومت کنند. پس این یک پیام به مقامات حماس در قطر است که در مذاکرات، دست بالا را داشته باشید و شروط حداکثری را مطرح کنید.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که امروز برگ برنده مقاومت فلسطین در غزه، اسیران اسرائیلی است. این موضوع از یک طرف مانع حملات شدیدتر اشغالگران شده و از آن مهم‌تر اینکه می‌تواند به برگ مهمی برای چانه‌زنی و امتیازگیری از رژیم صهیونیستی در آینده تبدیل شود. نباید از یاد برد حماس در جریان آتش‌بس‌های موقت پیشین موفق شد ۲۴۰زن و کودک را در مقابل بیش از ۱۰۰ اسیر اسرائیلی از زن و کودک ازجمله شهروندان خارجی آزاد کند. درون سرزمین‌های اشغالی هم یکی از فشارهایی که همواره پایه‌های کابینه نتانیاهو را لرزانده، درخواست آزادی اسیران اسرائیلی از دست حماس است.

اوضاع میدانی خوب است

تقوی‌نیا ادامه داد: با این اوصاف برایند پیام اخیر سنوار این است جنگ هفتم اکتبر(طوفان الاقصی) به نفع مقاومت در جریان است. در دو ماه اخیری که رژیم صهیونیستی به‌صورت زمینی وارد شهر غزه شد، اگر روزی یک کیلومتر پیشروی داشت باید تا امروز غزه تحت اشغال اسرائیل می‌بود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه پیشروی‌ها گام به گام و با تلفات بالاست. جنگ تونل برای اشغالگران بسیار گران تمام شده و این در حالی است که نتانیاهو با رفتار شعارگونه و تبلیغاتی به دنبال آرام کردن افکار عمومی است که تا امروز در این زمینه موفقیتی نداشته است. ایالات متحده آمریکا و اروپا هم دیگر تمایل و رغبتی برای حمایت از اسرائیل را ندارند. این در حالی است که بایدن بسیاری از رأی‌های خود را در ایالت‌های آمریکا به‌خاطر حمایت از اسرائیل و جنگ غزه از دست داده است. آمریکا حتی نتوانست ائتلاف دریایی منسجمی علیه انصارالله در باب‌المندب تشکیل دهد؛ ائتلافی که با عدم همراهی متحدان عرب واشنگتن و ‌بی‌تمایلی اروپایی‌ها برای پیوستن به آن، در نطفه ناکام ماند. 

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا