عمومی

نگاه ما به جام جهانی مشابه پیک‌نیک آخر هفته بود

چگونه می توان انتظار داشت که گردشگران خارجی یک ماه قبل از مسابقات، پروازهایی را انتخاب کنند که هنوز ناشناخته هستند یا تورگردانان بر اساس پروازهای سوداگرانه، تورها را تعریف کنند؟

به گزارش مجله خانواده “پیام ما” وی درباره اینکه چرا وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نتوانسته گردشگران جام جهانی را جذب کند، نوشت: این که گردشگری ورودی در ایران فرصت بسیار خوبی فراهم شد.. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حالی که انواع جلسات دولت برگزار می شد و فعالان گردشگری از بی نتیجه ماندن و بی برنامگی صحبت می کردند عزت الله ضرغامی هر بار اعلام کرد که همه چیز طبق روال و برنامه پیش می رفت. .

او در اسفند 1400 به مجله خانواده گفت: یک ماه بعد، در فروردین 1401، گفت: این برنامه ها متکی به جزایر کیش و قشم نیست، بلکه برای کل کشور برنامه ریزی هایی در نظر گرفته شده است. ”

لیلا اژدری، مدیرکل توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دو روز بعد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا استان های تهران، اصفهان، یزد، کرمان و فارس را به عنوان سایر استان ها معرفی کرد. پیش بینی می شود همراه با هرمزگان پذیرای گردشگران خارجی باشد. ضرغامی در حاشیه نشست هیات های دولت در 27 خردادماه گفت:

دو ماه بعد در 29 اوت تاکید کرد:

یک هفته بعد در ششم شهریور، زلگامی بار دیگر به بحث گردشگری دریایی پرداخت و گفت: «گردشگری دریایی برنامه وزارت فرهنگ، میراث و گردشگری برای جام جهانی قطر است».

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری آنلاین روز چهارشنبه با بیان اینکه قطر به دنبال استفاده از این ظرفیت در جام جهانی است، گفت: گردشگری دریایی ”

این اظهارات و امیدواری ها زمانی بیان شد که جمشید حمزه زاده، رئیس انجمن حرفه ای هتلداران ایران در مصاحبه ای در 30 مهرماه سال جاری گفت: “

جام جهانی از 29 نوامبر در قطر آغاز می شود. وسعت و در نتیجه امکانات محدود آن فرصتی برای جذب هزاران گردشگر از بیش از دو میلیون نفری که برای تماشای این بازی ها به قطر سفر می کنند، به کشورهای همسایه می دهد.این کشورها می توانند ضمن نمایش جاذبه های خود، صنعت گردشگری خود را ارتقا دهند. چرا ایران با وجود ادعای مکرر کارشناسان بر برتری ایران از نظر جاذبه های فرهنگی، تنوع قومیتی و … نتوانسته حتی یک گردشگر خارجی را جذب کند؟

برنامه ریزی نکردیم و شکست خوردیم

یک منبع در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به پیام ما گفت:

وی خاطرنشان کرد: شش ماه پیش کشورهایی مانند امارات، عمان و عربستان سعودی بسته مشترک جام جهانی را با قطر تعریف کردند. متأسفانه نگاه ما به جذب گردشگران خارجی به این رویداد، آخر هفته به نظر می رسید. این بدان معناست که ناگهان خانواده تصمیم می گیرند وسایل پیک نیک را بردارند و به سفری به مقصدی نزدیک محل سکونت خود بروند. گردشگران خارجی ماه هاست که برای سفر خود برنامه ریزی کرده اند و هیچ هماهنگی و برنامه ریزی برای این کار صورت نگرفته بود، بنابراین طبیعتا امکان میزبانی داخلی برای آنها وجود نداشت.

این منبع آگاه با اذعان به ضرورت رایزنی و توافق در این زمینه، افزود: کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات و عمان ماه ها پیش هماهنگی و رایزنی کردند. میزبانی از گردشگران جام جهانی و حتی در این ظرفیت تمرینات تیمی را که قرار است در کشورمان برگزار شود را مورد بحث قرار داده ایم نیز ناکام ماند.

حدس نمی تواند تور را تعریف کند

سهند عقدایی فعال در حوزه گردشگری نیز به پیام ما گفت: از یک سال پیش برنامه ریزی در این بخش را آغاز کردیم و به عنوان جامعه تورگردانان تا اوایل اردیبهشت برنامه ها و پیشنهادات خود را اعلام خواهیم کرد. . ما کسب و کار خود را در کنفرانس های مختلف از جمله در کنفرانس های اتاق بازرگانی و همچنین جلساتی با معاون گردشگری وزارت فرهنگ، میراث و گردشگری به مقامات ارائه کرده ایم.

وی می افزاید: پیشنهاد ما این بود که پروازهای روزانه را هم اکنون و شش ماه قبل از مسابقه اعلام کنیم. این پروازها باید بین قطر و طیفی از مقاصد گردشگری از جمله شهرهای شیراز، اصفهان، کیش و قشم انجام شود.

به گفته اقدایی، در مرحله مقدماتی بین هر مسابقه چهار روز فاصله وجود دارد و در دورهای هشتم و یک چهارم این فاصله ها بیشتر است. وی بیان کرد: برنامه 3 روزه را در پروپوزال خود تعریف کردیم و تور 2 شب و 3 روزه را در نظر گرفتیم تا همه گردشگرانی که این پکیج را انتخاب می کنند بتوانند در طول سفر خود یک سری جاذبه ها را تجربه کنند و امکان بازدید را فراهم کرد.

این فعال گردشگری ادامه می دهد: برنامه ما اعلام کرد که پروازهای چارتر برای گردشگران جام جهانی مناسب نیست و برخی از مسافران پروازهای مستقیم ممکن است ایرانیانی باشند که برای تماشای این بازی ها به قطر سفر می کنند و در آن زمان باید 6 ماه قبل از برگزاری این برنامه تخصیص این پروازها مشخص می شد. شروع یک بازی جام جهانی با تاکید بر اینکه یک ماه قبل از مسابقه نمی توان در این زمینه نتیجه گیری کرد. تور را تمام کنید.

وی با اشاره به اینکه تاکنون پاسخی از سوی مسئولان دریافت نشده است، گفت: چگونه انتظار دارید که گردشگران پروازهایی را انتخاب کنند که یک ماه قبل از مسابقات هنوز ناشناخته هستند یا تورگردانان بر اساس پروازهای سوداگرانه، تورها را تعریف کنند؟

عقدایی معتقد است بدون برنامه ریزی به جایگاه امروزی خواهیم رسید و افزود: او در جلسات زیادی شرکت کرد، اما نتوانست پاسخ مشخصی دریافت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا