عمومی

نماد قدرت هویتی ایران – مجله خانواده

انقلاب اسلامی هویت جامعه ایران را تعالی بخشیده است. جامعه ایران به طور عینی و عملیاتی فاصله معنایی بین عملیات نظامی دیرینه و امارات را مشخص کرده است. علاوه بر جنبه های نظامی و قدرتمند ج، گفتمان سلیمانی. ا. بازتاب شگفتی های تعامل با ایران، طراحی، مدیریت، صبر و مقاومت و ایجاد هویت دوگانه انقلاب و امت اسلامی است.
با چنین رویکردی، سلیمانی را می‌توان نمادی قدرتمند از هویت‌یابی مجدد ایران در سایه انقلاب اسلامی دانست که در چارچوب فرهنگ مقاومت، بعد جدیدی را به جهان عرضه کرد.
این روش کنش گرایانه، «کنشگری مبتنی بر هویت» با پتانسیل دوگانه در ایران، منطقه و جهان است که نشانه های آن در هر زبان و فرهنگی به راحتی قابل کشف است. این گفتمان کنشگرانه که ریشه در منطق هویت «مقاومت انقلابی» داشت، گفتمان «سلطه-اشغال» به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی را کم اهمیت جلوه داد و آن را تا حد زیادی باطل کرد.
شهید سلیمانی مغز متفکر ناکارآمدی ها و از خودبیگانگی گفتمان «تسخیر غالب» بود که زخم های عمیقی بر سیاست ها و برنامه های منطقه ای و جهانی آمریکا بر جای گذاشت. این شیوه مدیریتی مبتنی بر «احساس هدف – مقاومت – هدایت» نه تنها هویت تاریخی ایرانیان را تقویت کرد، بلکه هویت جامعه اسلامی را احیا کرد.

زندگی پرافتخار سالدار سلیمانی شاهرگ حیات فرهنگ مقاومتی بود که با شهادتش جان بیشتری به خود گرفت. این فرهنگ در عین ساختن هویت مهم است. سلیمانی فراتر از یک فرمانده نظامی، فردی تحصیلکرده، شاخص تربیت نسل انقلابی در منطقه است و تاثیر آن در آینده نزدیک نمایان خواهد شد.

موفقیت سردار سلیمانی در تفاهم انقلابی، اطاعت از رهبری، اعتقاد به پیروزی، همکاری فرامرزی، احساس هدف و هویت سازی بود. این خصلت ها در شخصیت سلیمانی به اوج خود رسید، اما دوستان و فرزندان او در سراسر جهان اسلام، به ویژه در جامعه اسلامی منطقه، روش ها، منطق و روش های مبارزه و صبر را از او آموختند. برای کشوری مقاوم تر و آزادی خواه تر خواهد بود.

* دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام سعدی

دکمه بازگشت به بالا