عمومیکسب و کار برتر

نحوه محاسبه قیمت تابلو فرش

دستمزد قالی بافی یکی از اولین مواردی می باشد که یک هنرجو و بافنده فرش و تابلو فرش برای  شروع کار خود سعی دارد در مورد آن اطلاعات کافی کسب کند. به طور کلی محاسبه قیمت و درآمد شغل قالی بافی یکی از موضوعاتی می باشد که خیلی در مورد آن اطلاعات دقیق و مشخصی وجود ندارد و البته تا حدی این کار صحیح و قابل دفاع می باشد، زیرا این حقوق بسته به میزان حرفه ای بودن شخص و کارگر می تواند کاملاً متفاوت باشد.  به طور دقیق به بررسی دستمزد قالی بافی و نحوه محاسبه آن در سال 1400 بپردازیم و این موضوع را بررسی کنیم.

دستمزد قالی بافی در منزل

قبل از آنکه بخواهیم در مورد دستمزد قالی بافی و محاسبه درآمد این شغل بپردازیم لازم است روش کار بافنده را مشخص کنیم و به این موضوع بپردازیم که شما ترجیح می دهید کدام یک از این روش ها را انتخاب کنید؟

به طور کلی دو روش برای کسب درآمد از قالی بافی وجود دارد، ما نمی خواهیم بگوییم کدام یک از این دو روش برای شما بهتر می باشد زیرا این موضوع متناسب با روحیه شخصی و شرایط شما می تواند متغیر باشد، ما فقط درآمدها و شرایط را برای شما بیان می کنیم و تصمیم گیرنده اصلی شما می باشید:

الف) کار به صورت پروژه ای و انجام صفر تا صد تولید فرش

ب)  انجام کار به صورت همکاری در پروژه و کسب درآمد صرفاً به عنوان بافنده

الف) دستمزد قالی بافی پروژه ای

وقتی صحبت از درآمد و محاسبه آن می شود خیلی از افراد به دنبال آسانترین و مطمئن ترین راه می روند و از فکر کردن به روش های کمی ریسکی، ترس دارند، اما باید پذیرفت که سود اصلی در هر عرصه ای به فردی می رسد که توانایی پذیرفتن این ریسک ها را داشته باشد.

این موضوع و ریسک در مورد دستمزد قالی بافی نیز وجود دارد هرچند که میزان آن نسبت به بسیاری از مشاغل دیگر کمتر می باشد و شما می توانید با سرمایه گذاری بسیار اندک (نسبت به شرایط اقتصادی امروز)،در حدود 15 میلیون تومان و گذراندن یک دوره 3 ماه آموزشی یک شغل نسبتاً پر درآمد را در منزل و آپارتمان شخصی خود داشته باشید.

روش محاسبه اینگونست که شما به استخدام شرکت یا کارگاه های تولیدی در نمی آیید و با گذراندن یک دوره ای که به صورت رایگان توسط مراکز فنی حرفه ای در نقاط مختلف کشور انجام می شود، مهارت قالی بافی را به طور کامل فرا خواهید گرفت.

بعد از گذراندن مرحله قبل کافیست شما 15 میلیون تومان هزینه کنید (برای فرش دستباف 6 متری)، برای خرید مواد اولیه و شروع به بافندگی در منزل که البته این عدد نسبت به و سایر موارد می تواند کمی تغییر کند، نکته جالب تر این موضوع می باشد که شما می توانید در حدود 12 میلیون از این هزینه اولیه را به صورت تسهیلات و وام دریافت کنید.

پس از شروع بافت تقریباً 9 ماه زمان می برد که بافت فرش شما تمام شود و اگر کار خود را خوب انجام داده باشید قیمت قالی بافته شده توسط شما بین 50 تا 60 ملیون تومان ارزش دارد که اگر نیز برای بافت انتخاب شود این عدد بالاتر هم می رود، که یک دستمزد قالی بافی عالی می باشد.

نکات درآمد قالی بافی پروژه ای

بعد از آنکه روش اول کسب درآمد را شناختیم لازم است نکاتی را در مورد دستمزد قالی بافی در این روش بیان کنیم که باید به آنها دقت کنید تا بتوانید نتیجه بهتری را کسب کنید:

نکته 1 ) این روش درآمد در منزل فقط مخصوص خانوم ها نمی باشد و آقایان نیز قادر هستند درآمد خوبی از این شغل کسب کنند.

نکته 2) شما می توانید پس از گذشت 2،3 سال در این روش به راحتی کار خود را گسترش داده و با گرفتن بافنده های مختلف به عنوان یک کسب و کار و کارگاه قالی بافی شروع به کار کنید.

نکته 3) بافت قالی و تابلو فرش به این روش نیاز دارد شما بتوانید مشتری کار خود را پیدا کنید و دارای قدرت فروش باشید، این را فراموش نکنید که اگر شما بتوانید فرش خود را به قیمت واقعی آن به فروش برسانید به طور قطع درآمد شما بسیار ایده آل خواهد شد.

بافنده فرش نیازمندیم | درآمد بافت تابلو فرش در منزل نی نی سایت | دستمزد بافت تابلو فرش سال ۱۴۰۱

ب) دستمزد قالی بافی به عنوان بافنده

وقتی در مورد این روش کسب درآمد و دستمزد قالی بافی می خواهیم صحبت کنیم موضوعی که در ابتدای کار پیش می آید این است که در اینجا بافنده دیگر به خودی خود صاحب کار نمی باشد و به نوعی روش کار به شکل کارگر و کارفرما پیش می رود.

اگر ساده تر بخواهیم بگوییم در این روش حقوقی برای بافنده در نظر گرفته شده تا به ازای آن بافت قالی یا تابلو فرش را انجام دهد، حال اینکه میزان حقوق و دستمزد این نوع قالی بافی چقدر است و چگونه در نظر گرفته می شود دو روش محاسبه خاص خود را دارد که در ادامه آن را برای شما بیان خواهیم کرد.

یک نکته مهم قبل از بیان این دو روش باید به آن دقت کنیم که در محاسبه دستمزد قالی بافی توافق طرفین بسیار حائذ اهمیت می باشد و این اعدادی که ما بیان می کنیم حالت استاندارد این موضوع می باشد که می تواند متناسب با حرفه ای یا مبتدی بودن شخص کمی تغییر کند.

محاسبه حقوق بر اساس تعداد گره

در این روش که به سه عامل وابسته می باشد دستمزد قالی بافی متغیر می باشد، که این سه مورد به این شرح می باشد:

  1. بافنده مبتدی،نیمه ماهر یا حرفه ای باشد؟
  2. تعداد رنگ استفاده شده در بافت قالی چه تعداد است؟
  3. چله استفاده شده در فرش ابریشم یا پشم می باشد؟

این سه عامل در تعیین دستمزد قالی بافی نقش اصلی را ایفا می کنند و در سال 1400 این نرخ به طور متوسط به این شرح می باشد.

اگر بافنده استخدام شده تازه کار باشد و در مراحل ابتدایی خود باشد، درآمد آن از گرهی 3 الی 6 تومان می باشد که این بازه نیز متناسب با تعداد رنگ ها می باشد؛ اگر حداکثر 100 رنگ د بافت استفاده شود اصولاً این عدد روی 3 تومان می باشد، اگر حداکثر 110 باشد عدد 4 تومان، اگر حداکثر 120 رنگ باشد عدد 5 تومان و اگر این حداکثر 150 رنگ باشد درآمد روی عدد 6 تومان می باشد.

حال اگر بافنده دارای مهارت متوسطی باشد، این بازه درآمدی به عدد 6 الی 9 تومان تغییر می کند و دقیقا به روش بالا نسبت به رنگ ها این اعداد تقسیم بندی می شود.

برای بافنده ماهر و حرفه این نیز هر  گره بیش از 9 تومان درآمد خواهد داشت که هر چقدر این توانایی بالاتر باشد این عدد به نسبت نیز بالاتر خواهد بود.

لازم است به این موضوع نیز اشاره کنیم که در شهرستان ها گاهاً مشاهده می شود که این اعداد تا نصف نیز کاهش پیدا می کند که برای جلوگیری از این اتفاق باید نظارت بر کارگاه های قالی بافی بیشتر شود.

دستمزد قالی بافی بر اساس تعداد رج

این روش کسب درآمد از قالی بافی بیشتر به جای اینکه بر اساس اعداد باشد توافقی می باشد و برای محاسبه آن بین کارگر و کارفرما بر اساس میزان تسلط و حرفه ای بودن بافنده یک عدد برای بافت رج انتخاب می شود و به ازای هر تعدادی که بافنده در طول هفته یا ماه تکمیل می کند تسویه و حقوق وی پرداخت می شود که برای تسلط در انجام اینکار نیاز است شما را کاملاً بشناسید.

روش دیگری نیز وجود دارد که برای حقوق فرد به این گونه عمل می شود که در ابتدای کار میزانی به عنوانی پیش پرداخت به بافنده داده می شود و با گذشت زمان و تکمیل پروژه باقی مانده حقوق آن پرداخت می شود، این نیز روش دوم دستمزد قالی بافی بود که بیان کردیم و می تواند برای دوست داران فرش و کار در منزل بسیار مناسب باشد.

نکات محاسبه درآمد بافت فرش و تابلو فرش

در پایان نیز اگر قصد استخدام و کسب درآمد از طریق بافت قالی دارید باید به این موارد نیز دقت کنید:

اگر یک بافنده فرش تازه کار می باشید ناامید نشوید از دستمزد قالی بافی ، زیرا تجربه نشان داده است که اگر یک بافنده قالی و تابلو فرش مبتدی 3 ماه زمان برای بافت یک فرشی که 200 هزار گره لازم داشته باشد صرف کند، زمان بافت همین مقدار گره برای یک فرد نیمه ماهر تقریباً دو ماه می شود در حالی که برای یک بافنده حرفه ای این زمان کمتر از یک ماه می باشد.

درست است که بیشتر بافنده های فرش در منزل و آپارتمان خود کار را انجام می دهند ولی باید یاد بگیرند کهیکی از سوالاتی که معمولا هنگام خرید توسط بافنده ها پرسیده می شود این است که چگونه باید تابلوفرش خود را قیمت گذاری کنیم؟ یک تابلوفرش دستبافت حاصل ماه ها زحمت بافنده و نتیجه سال ها مهارت و تجربه اندوزی است و زمانی این زحمت ها به نتیجه می رسد که محصول بافته شده با قیمت خوبی فروخته شود. اما ابهام در مورد نحوه قیمت گذاری تابلو فرش دستباف از یک سو و وجود منغعت طلبانی که قصد دارند با کمترین قیمت ممکن یک  را از بافنده خریداری نمایند باعث شد مقاله ای را به روش قیمت گذاری تابلو فرش دستباف اختصاص دهیم پس تا پایان با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر قیمت گذاری تابلو فرش

بعد از بافت تابلو فرش، مسئله ای که برای بافنده اهمیت زیادی دارد، قیمت گذاری تابلو فرش است که می تواند نشان دهنده کیفیت عملکرد و توانایی او باشد. عوامل گوناگونی در قیمت گذاری تابلو فرش مؤثر هستند که هر هنرمند و بافنده فرش باید با آنها آشنا باشد تا تابلو فرش خود را مطابق با ارزش واقعی آن، به قیمت منصفانه ای بفروشد. در ادامه به هر یک از این عوامل پرداخته می شود.

جنس به کار رفته در بافت، عامل تعیین کننده کیفیت و قیمت تابلو فرش

تابلو فرش را می توان براساس جنس به کار رفته در بافت به چهار دسته تقسیم بندی کرد که هریک می تواند قیمت متفاوتی داشته باشد. این چهار نوع عبارتند از:

  1. تابلو فرش دستبافت تمام ابریشمی: این نوع تابلو فرش از الیاف ابریشم بافته می شود که از پیله کرم ابریشم به دست می آید. این الیاف بسیار نازک و نرم هستند و باعث می شوند که تابلو فرش دارای درخشندگی و لطافت بالایی باشد. همچنین این الیاف از مقاومت و استحکام زیادی برخوردار می باشند که باعث می شوند تابلو فرش دیر فرسوده شود. بافت تابلو فرش تمام ابریشم نیاز به دقت و حساسیت زیادی دارد و زمان بسیار طولانی می برد. به همین دلیل، قیمت تابلو فرش ابریشمی بسیار بالا خواهد بود و معمولا به عنوان یک آثار هنری گران قیمت شناخته می شود.
  2. تابلو فرش دستبافت پشمی (مرینوس): این مدل تابلو فرش ها که اکثر تابلو فرش های موجود در بازار را شامل می شود، از الیاف پشمی بسیار ظریف که از گوسفندان نژاد مرینوس تهیه می شود بافته می شوند. علاوه بر آن معمولا مقداری هم ابریشم برای زیبایی بیشتر در این تابلو فرش ها استفاده می شود. این تابلو فرش ها به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در اثر تماس با آب دچار مشکل نخواهند شد. بافت تابلو فرش مرینوس نسبتا ساده تر و سریع تر از تابلو فرش تمام ابریشمی خواهد بود. و قیمت آن معمولا از تابلو فرش ابریشمی کمتر است.

 

دکمه بازگشت به بالا