گاهی اوقات مجبور به تعمیر کمپرسور باد می شوید و باید در همان لحظه پمپ باد را راه بیندازید. در ادامه از تعمیر قطع کن پمپ باد گرفته تا تعمیر پمپ باد تک سیلندر را یاد داده ایم. ایران کمپرسور به عنوان یکی از بزرگترین مراکز اطلاع از قیمت و در ایران می باشد که در بین یکی از بهترین کمپرسورهای باد ایرانی قرار دارد.
در این مقاله به مطالبی مثل علت دیر پر شدن پمپ باد، تعمیر کمپرسور باد، تعمیر پمپ باد تک سیلندر، علت روغن دادن کمپرسور باد و خواهیم پرداخت. پس تا انتها با ایران کمپرسور همراه باشید.
چرا کمپرسور باد کار نمی کند؟
اگر شما کار نمی کند، بهتر است نکات زیر را بررسی نمایید:
- عدم وجود توان کمپرسور
- عدم وجود روغن کمپرسور
- خراب شدن کلید روشن/خاموش کمپرسور
- اختلاف فشار کمپرسور
عدم وجود توان کمپرسور
ابتدا چک کنید که آیا کمپرسور هوا به برق وصل است یا خیر. دکمه روشن/ خاموش را کنترل کرده و کلید ریست را چک کنید. قطع کن را نیز بررسی کنید. همچنین اگر کمپرسور شما دیگر قابل تعمیر نیست، می توانید به صفحه برای انتخاب کمپرسوری جدید اقدام کنید.
عدم وجود روغن کمپرسور
کاربران گاهی اوقات بررسی و یا تغییر سیالات موجود در کمپرسور باد را فراموش می کنند و عواقب آن هم بسیار جدی است. اگر کمپرسور شما نتواند به درستی کار کند، می تواند علت آن عدم وجود روغن در آن باشد. در این صورت نیازی به تعمیر نیست و کافی است مقداری روغن به آن اضافه کنید. (البته قبل از اینکه کمپرسور گیرپاژ کند. در صورتیکه موتور بدون روغن برای مدتی کار کند گیرپاژ خواهد کرد. به یادتان خیلی حساس باشید.)
خراب شدن کلید روشن/خاموش کمپرسور
زمانی که دستگاه روشن نمی شود ممکن است علتش عدم بر قراری ارتباط کلید روشن/ خاموش و مدار داخلی باشد. این احتمال با تنظیماتی در سوئیچ فشار کمپرسور قابل تعمیر و اصلاح است.
اختلاف فشار کمپرسور
ممکن است اختلاف فشار داخل به حدی کم شود که کمپرسور قادر به جبران آن نباشد. در این حالت حتما کلید قطع کن را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.
تعمیر قطع کن پمپ باد
با مشاهده ویدیو بالا که توسط ایران کمپرسور آماده شده است، می توانید تعمیر قطع کن پمپ باد را خودتان انجام دهید.
تعمیر پمپ باد تک سیلندر
یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که در زمینه تعمیر کمپرسور و پمپ باد پرسیده می شود، تعمیر پمپ باد تک سیلندر است. در این مقاله به طور کلی درباره این تعمیرات صحبت کرده ایم. نمونه ای از کمپرسورهای تک سیلندر، می باشند.
دلیل سرو صدای بیش از حد کمپرسور باد چیست؟
زمانی که سر و صدای بیش از حد کمپرسور به گونه ای که صدا کاملا از حالت عادی خارج شده و برای گوش تان آزاد دهنده است، به بررسی نکات زیر بپردازید تا صدا را کاهش داده و به حالت اولیه برگردانید.
- شل شدن
- مشکل میل لنگ کمپرسور
- پیستون های کمپرسور
- نصب نادرست کمپرسور
شل شدن قطعات
سرو صدا اغلب حاصل از شل شدن قطعات می باشد. در این حالت بهتر است برای تعمیر به بخش های مانند قرقره، چرخ لنگر، بست، تسمه، لوازم جانبی، و غیره مراجعه کنید. با سفت کردن آنها یا جایگزینی شان با قطعات جدید تر مشکل بر طرف می شود.
مشکل میل لنگ
یکی دیگر از علل اصلی ایجاد سر و صدا در پمپ باد خرابی یا کمبود روغن میل لنگ است. توصیه می کنیم همواره میل لنگ را روغن کاری کنید. در بیشتر اوقات از طریق روانکاری مشکل بر طرف می شود ولی اگر بر طرف نشد باید میل لنگ را تعویض نمایید.
پیستون ها
زمانی که پیستون ها به شیر بالای خود ضربه بزنند، سرو صدای زیادی ایجاد می شود. سر سیلندر را بیرون آورده و بررسی کنید شاید آلودگی یا گرفتگی در پیستون موجود باشد، سپس واشر را تعویض کرده و دوباره سر سیلندر را وصل کنید.
نصب نادرست
یکی دیگر از دلایل سر و صدا این است هنگام نصب کمپرسور دقت کافی نشده است. پیچ های روی کمپرسور را محکم کنید و بررسی کنید که آیا لنت های لرزش به درستی نصب شده اند یا نیاز به تعمیر دارند.
علت روغن دادن کمپرسور باد چیست و چرا زود تمام می شود؟
علت روغن دادن کمپرسور باد چیست؟ کمپرسور باد برای کار نیاز به روغن دارد تا به شکلی درست و بدون مشکل کار کند. به جرات می توان گفت بزرگ ترین مشکل زمانی است که روغن کمپرسور باد خیلی زود تمام شود. مخزن روغن را باید دائما پر کنید، ممکن است یکی از 4 حالت زیر برای کمپرسور شما اتفاق افتاده باشد:
- انسداد ورود کمپرسور
- نشتی روغن کمپرسور
- رینگ پیستون ساییده شده کمپرسور
- از دست رفتن کیفیت روغن کمپرسور
انسداد ورودی
نشانه آن زمانی است که انسداد در ورودی هوا شکل می گیرد. اگر این اتفاق بیفتد، شما به تمیز کردن فوری و در بعضی موارد جایگزینی نیاز دارد.
نشتی روغن
نشت روغن معمولاً می تواند با سفت شدن پیچ قطعات دستگاه بر طرف شود یا با تعویض واشر روغن متوقف شود. همچنین می توان آن بخش را برای تعمیر کردن جدا کنید و نزد متخصص مربوطه ببرید.
رینگ پیستون ساییده شده
زمانی که رینگ پیستون به شدت ساییده شود زمان تعویض آنها فرا رسیده است و باید هرچه زودتر برای تعمیر این بخش وارد عمل شوید.
چرا در هوای فشرده خارج شده از کمپرسور باد روغن وجود دارد؟
زمانی که روغن اضافی به صورت دانه های ریز در می آید باعث آسیب رسیدن به قطعات کمپرسور باد می شود. این آسیب ها در بلند مدت خود را نشان می دهند و تعمیر آنها بسیار هزینه بر خواهد بود. گاهی اوقات خرابی ها به حدی هستند که باید تمام پروژه متوقف شود و تا زمان تعمیر استفاده مجدد از کمپرسور باد ممکن نخواهد بود.
در بسیاری از کمپرسورهای باد، هنگام فشرده کردن هوا، مقداری روغن از داخل موتور وارد مخزن خواهد شد. به این دلیل وقتی شیر خروجی باد را باز می کنید،همراه هوا مقداری روغن هم خارج خواهد شد.
خوشبختانه حل این مشکل بسیار ساده است و به راحتی قابل شناسایی خواهد بود، زیرا وجود روغن تنها به یکی از دلایل معرفی شده در زیر مربوط می شود. پس با برطرف کردن آنها می توانید از این مشکل پیشگیری کنید.
- ورودی محدود شده کمپرسور
- خرابی رینگ پیستون های کمپرسور
- پر کردن بیش از حد مخزن روغن کمپرسور
- ویسکوزیته روغن کمپرسور
- رینگ پیستون معکوس شده کمپرسور
- عدم تخلیه مخزن کمپرسور
ورودی محدود شده کمپرسور
تخلیه روغن اغلب به دلیل محدودیت در مصرف هوا کمپرسور باد ایجاد می شود. در مواردی از این قبیل فیلترهای هوا یا باید کاملاً تمیز شوند یا تعویض گردند.
خرابی رینگ پیستون های کمپرسور
دقیقاً مانند نشت روغن، تخلیه روغن نیز از رینگ پیستون های فرسوده ناشی می شود، که باید به صورت دوره ای جایگزین یا تعمیر شوند.
پر کردن بیش از حد مخزن روغن کمپرسور
اگر کمپرسور روغن زیادی داشته باشد، مقداری از این روغن اضافی می تواند در هوای فشرده وارد شود. سطح روغن باید دقیقا تا علامت “کامل” باشد نه بیشتر از آن.
ویسکوزیته روغن کمپرسور
عدم توجه به توضیحات سازنده کمپرسور باد در مورد مقدار چرب بودن یا همان ویسکوزیته روغن می تواند صدمات جدی به دستگاه وارد کند. پس اگر ویسکوزیته با شرایط کمپرسور شما مطابقت ندارد، مخزن روغن را خالی کرده و با روغن متفاوت ویسکوزیته مناسب مجددا مخزن را پر کنید.
رینگ پیستون معکوس شده کمپرسور
علت احتمالی تخلیه روغن رینگ پیستون وارونه است، این بدان معنی است که زمان تعویض میل لنگ فرا رسیده است.
عدم تخلیه مخزن کمپرسور
هر کمپرسور بادی نیاز به تخلیه مرتب مخزن دارد. در صورتیکه مخزن کمپرسور باد را تخلیه نکنید، بعد از مدتی در باد خروجی مقداری مایعات همراه هوای پر فشار خارج خواهد شد. در اکثر کمپرسورهای باد روغنی، مقدار کمی روغن در باد خروجی طبیعی می باشد. رعایت نکات مهم در ارتباط با ، ممکن است منجرب به باد نشدن کمپرسور شود. اگر اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید مقاله را مطالعه کنید.
اما در صورتیکه روغن زیادی در هنگام خروج باد از مخزن، همراه هوا خارج می شود، باید برسی شود و ایراد را پیدا کنید، زیرا در مدت طولانی باعث کم شدن روغن و احتمال قفل کردن کمپرس وجود خواهد داشت.
شبیهسازی دو مایع با مختلف (ویسکوزیته مایع سمت راست بیشتر از مایع سمت چپ است)
دلیل لرزش مداوم کمپرسور باد چیست؟
یکی از شایع ترین مشکلات در تعمیر پمپ باد، می باشد. در بعضی از کمپرسورهای باد لرزش موتور در هنگام کار کاملا طبیعی میباشد. اما اگر لرزش خیلی زیاد باشد و به طور غیر طبیعی باشد باید موارد مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم.در رابطه با همین موضوع همیشهاین سوال وجود داره ،که پمپ باد ایستاده بهتر است یا خوابیده
لرزش هر قطعه از ماشین آلات می تواند مشکل ساز باشد. در مورد پمپ هوا، لرزش می تواند نتیجه سست شدن در بخشی از قطعات و تجهیزات باشد. در صورت وجود لرزش و ضربه، قسمت های زیر باید به دلیل مشکلات شل شدگی یا تراز نبودن مورد بازرسی و تعمیر قرار گیرند و بر این اساس سفت یا تنظیم شوند.
- پیچ و مهره های نصب شده کمپرسور
- بررسی میل لنگ کمپرسور
- تسمه های کمپرسور
- بررسی پولی و چرخنده های کمپرسور
پیچ و مهره های نصب شده کمپرسور
بررسی کنید تا پیچ ها شل نباشند، اگر پیچ ها شل هستند، باید با آچار کشی مناسب آنها را سفت کنید. گاهی اوقات پیچ ها نیز دچار خوردگی می شوند یا پیچ جا گشاد می کند که در این مواقع نیاز به تعمیر و تعویض دارند.
بررسی میل لنگ کمپرسور
اگر میل لنگ تاب برداشته است، وقت آن است که میل لنگ جدیدی جایگزین شود.
تسمه های کمپرسور
تسمه ها وظیفه اصلی در حرکت کمپرسور باد را بر عهده دارند. باید بدانید که هر تسمه عمر مفیدی بر اساس ساعت کارکرد دارد. پس از مدتی اگر طول عمر آن تمام شود و تسمه را تعویض نکنید، تسمه گشاد می شود و باعث لرزش و عدم فعالیت مناسب می گردد.
بررسی پولی و چرخنده های کمپرسور
اگر هر یک از آنها نیز در عملکرد خود دچار مشکل شده باشند یا دچار زنگ زدگی و خوردگی شده باشند باید بلافاصله باید تعمیر شوند و از ضد خوردگی استفاده شود. مورد بعدی در واقع زمانیست که کمپرس شاتون زده باشد. یعنی به دلیل کمبود روغن شاتون در قسمت مکانیکی در حین کار روان نیست و دایما صدای ناهنجاری ایجاد مینماید که باید قطعه معیوب تعویض شود.
علت صدای زیاد پمپ باد
صدای بالای کمپرسور باد یکی از آزاردهنده ترین اتفاقات در حین استفاده از کمپرسور است. حال چاره چیست؟ ما در مقاله ای جامع درمورد صحبت کرده ایم که می توانید به این صفحه مراجعه کنید. اگر هم دیگر توانی برایتان نمانده و از کمپرسور پرصدا خسته شده اید، پیشنهاد ما به شما خرید یا یخچالی می باشد که حتی لرزش هم ندارد!
دلیل فشار ناکافی هوا در کمپرسور باد چیست؟
یکی از اشکالات در تعمیر پمپ باد می تواند از فشار ناکافی هوا در کمپرسور باشد. از کمپرسور هوا به منظور ایجاد هوای فشرده با فشار بالا استفاده می شود. حال اگر هوای خروجی دارای فشار مطلوب نباشد پس کمپرسورباد با مشکل مواجه شده است.
در این صورت بهتر است موارد زیر را بررسی و تعمیر کنید:
- نشت فشار کمپرسور
- محدود کردن هوای ورودی کمپرسور
- گشادشدن تسمه های کمپرسور
- شلنگ با اندازه نامناسب کمپرسور
نشت فشار کمپرسور
مسیر خروجی را بررسی کنید ممکن است در این مسیر جایی سوراخ شده باشد. همچنین محل اتصالات را به دقت بازرسی کنید.
محدود کردن هوای ورودی کمپرسور
به دلیل تعویض دیر هنگام، فیلتر ها ممکن است دچار گرفتگی شوند و فشار کاهش یابد.
گشادشدن تسمه های کمپرسور
در مورد تسمه ها در بخش های قبلی به اندازه کافی توضیح دادیم.
شلنگ با اندازه نامناسب کمپرسور
ممکن است شلنگ برای انتقال هوا بسیار نازک باشد.
علت برگشت مایع به پمپ باد
دلایل مختلفی موجب برگشت مایع به پمپ باد می شود که می توانید در این باره در مقاله اطلاعات تکمیلی را بدست آورید.
نتیجه گیری
در این مقاله از ایران کمپرسور به دلایل خرابی کمپرسور و راه های تعمیر آن تحت عنوان تعمیر پمپ باد، پرداخته ایم. همچنین به چند سوال مهم از جمله آمپر کشیدن کمپرسور و لرزش کمپرسور اشاره کردیم. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.