عمومیکسب و کار برتر

مواد شیمیایی مضر در مواد اولیه آرایشی بهداشتی

طبق آمارهای جهانی تقریبا هر فرد ( خانم ) در روز 12 نوع مختلف محصول آرایشی استفاده می کند.گفته می شود که در مجموع مواد اولیه لوازم آرایشی 168 ماده شیمیایی در ترکیبات خود دارند. تولید کننده ها در این صنایع کاملا از این موضوع مطلع هستند و می دانند که می تواند بمنظور ساخت محصولات خود از مواد اولیه طبیعی استفاده کنند.

ولی از آنجایی که استفاده از مواد اولیه طبیعی و ارگانیک در ساخت اینگونه محصولات هزینه های بسیار بیشتری برای سازنده ها دارد ترجیح می دهند که از مواد شیمیایی جایگزین برای هر یک از مواد طبیعی استفاده کنند. در این صورت است که این صنعت با ارائه محصولات بسیار متنوع و جلب نظر بانوان در تمامی نقاط جهان به یکی از مشاغل بسیار پر در آمد برای صاحبان خود تبدیل شده است.

کمترین آسیبی که محصولات آرایشی به سلامت مصرف کنندگان وارد می کند نفوذ بسیار سریع از طریق پوست و ایجاد تداخل در عملکرد هورمون ها و همچنین بروز انواع سرطان می باشد. و تمامی این عوارض و مشکلات طی سالها تحقیق و آزمایش توسط متخصصین حوزه سلامت به اثبات رسیده است.

پارابن ماده ای با بیشترین میزان مصرف در صنایع تولید محصولات آرایشی

یکی از موادی که بیشترین میزان استفاده را در صنایع تولیدی محصولا آرایشی دارد پارابن می باشد که به عنوان ماده نگهدارنده به فرمولاسیون ساخت لوازم های آرایشی افزوده می شود. 90-75 درصد از مواد آرایشی و بهداشتی حتی در سطح پایین حاوی پارابن هستند.

پارابن به راحتی از طریق پوست به داخل بدن نفوذ پیدا می کند، کمیسیون اروپایی اختلالات هورمون های درون ریز پارابن را به عنوان اولین اولویت در لیست مواد مداخله گر در تنظیمات هورمونی طبقه بندی کرده است. پارابن می تواند مانند استروژن عمل کند و در جایگاه استروژن قرار بگیرد.

هم چنین پارابن می تواند در سیستم هورمونی مردانه نیز ایجاد اختلال کرده و تولیدمثل مردان را دچار مشکل کند. متیل پارابن در ترکیب با اشعه فرابنفش بتا سبب پیری زودرس پوست می شود و به دنبال آن جهش در سلول های پوست را به وجود می آورد که منجر به سرطان پوست می شود.

پارابن زمانی که از طریق خوراکی وارد بدن شود به سیستم سوخت وساز بدن راه پیدا می کند و خاصیت استروژنی آن کم می شود. این در حالی است که جذب نوع صنعتی آن از طریق پوست اجازه ورود این ماده به چرخه سوخت وساز را نمی دهد و به طور مستقیم وارد ارگان ها می شود.

طبق آمار به طور متوسط 50 میلی گرم پارابن در روز از طریق لوازم آرایشی وارد بدن خانم ها می شود. ازجمله  انواع پارابن می توان به متیل پارابن، بوتیل پارابن و پروپیل پارابن اشاره کرد. یک تحقیق نشان داده است بیش از 800 ماده شیمیایی در لوازم آرایش و عطرهای صنعتی وجود دارد که استفاده دائمی از آنها باعث می‌شود به مرور ترکیب‌های مضرشان جذب بدن شود.

انواع آسیب لوازم آرایش

لوازم آرایش بخش جدانشدنی زندگی خانم ها است که شاید جدایی از آن برای برخی از خانم ها بسیار دشوار و حتی غیر ممکن باشد. اما باید بدانید که استفاده مدام از لوازم آرایشی باعث صدمات جبران ناپذیری می شود. در لوازم آرایشی موادی به کار برده شده است که سلامت تمامی اعضای بدن از جمله مغز و کلیه ها را به خطر می اندازد .

علاوه بر این آسیب های جدی مواد شیمیایی لوازم آرایشی موجب ایجاد انواع سرطان ها در بدن می شود. لوازم آرایشی دارای ترکیبات شیمیایی متعددی است و این مواد ساخته شده از رنگ ها، اسانس ها، فیلترهای رنگی و…. است که باعث می شود پوست صورت تغییر رنگ دهد.

در جدول ذیل برخی مواد شیمیایی و تاثیرات خطرناک آن در محصولات آرایشی دیده می شود.

نام ماده شیمیایی کاربرد تاثیر
پارابن خمیر دندان، شامپو، عطرها واکثر محصولات بهداشتی اختلال در سیستم هورمونی وبروز ناباروری و ایجاد آلرژی
سدیم لوریل سولفات مواد شوینده،کف کننده ها، نرم کننده های مو و لباس ایجاد آلرژی در پوست وچشم
فتالات عامل پلاستیک کننده وحلال رنگ ها نقص مادر زادی، ناباروری ،تیروئید وسرطان سینه عطر
فرمالین لاک ناخن سرطان زا و ایجاد التهاب و تحریک پوست
استات سرب مواد پاک کننده صورت، رژ لب و رنگ مو اختلال در سیستم هورمونی و بروز ناباروری و سرطان زا
جیوه اشک مصنوعی و قطره چشم سرطان زا
تالک پودر بچه، دئو دورانت و پودرهای آرایشی سرطان زا
اکریلامید  

نرم کننده ها، مرطوب کننده ها وماسک های صورت

سرطان زا
تولوئن عطرها آلرژی زا و اختلال در سیستم هورمونی و بروز ناباروری
دی اتانول آمین برای کرمی و کفی کردن مواد بهداشتی،مرطوب کننده ها و کرم های ضد آفتاب سرطان زا، ایجاد التهاب در چشم وپوست، مصرف بیش از حد ایجاد تومور در پوست و تیروئید
پلی اتیلن گلیکول نگهدارنده، حجم دهنده ونرم کننده عامل جهش زا درایجاد سرطان، درگیر شدن سیستم عصبی
سدیم لارث سولفات ماده ای جهت تهیه مواد به صورت کف و فوم سوزش چشم و پوست، اختلال غدد درون ریز، سمیت رشدی، تولید مثلی، عصبی و جهش احتمالی در ژنها
سرب خط چشم، سایه چشم، کرم پودر و رژ لب ناباروری، اختلالات عصب شناختی و حتی سرطان
آرسنیک لوازم ارایش تقلبی سرطان، زنان حامله نیز بسیار خطرناک واثر گذار بر جنین است
آلومینیوم اکثر لوازم آرایشی مسمومیت و سرطان
کادمیوم اکثر لوازم آرایشی کادمیوم در دوزهای سمی آن که باعث تاثیرات مختلفی شامل کمبود کلسیم آهن زینک در انسان می شود.
بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون بدن، شامپو، لوازم آرایش و حتی عطرها که در طول روز استفاده می کنیم حاوی مواد شیمیایی مضر هستند. این مواد می توانند باعث مشکلاتی از تحریک پوست و واکنش های آلرژیک گرفته تا سرطان و مشکلات ناباروری شوند. با وجود پژوهش های فراوانی که در این زمینه صورت گرفته همچنان تولیدکنندگان این محصولات از آنها در تولیدات خود استفاده می کنند. علت این استفاده ارزان بودن این مواد و از طرفی نبودن قانونی برای محدودکردن استفاده از آنها می باشد. بنابراین لازم است اطلاعات خود را در مورد این مواد مضر بالا ببریم و سعی کنیم از محصولاتی استفاده کنیم که فاقد مواد مضر در لوازم آرایشی و بهداشتی هستند. بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون بدن، شامپو، لوازم آرایش و حتی عطرها که در طول روز استفاده می کنیم حاوی مواد شیمیایی مضر هستند. این مواد می توانند باعث مشکلاتی از تحریک پوست و واکنش های آلرژیک گرفته تا سرطان و مشکلات ناباروری شوند. با وجود پژوهش های فراوانی که در این زمینه صورت گرفته همچنان تولیدکنندگان این محصولات از آنها در تولیدات خود استفاده می کنند. علت این استفاده ارزان بودن این مواد و از طرفی نبودن قانونی برای محدودکردن استفاده از آنها می باشد. بنابراین لازم است اطلاعات خود را در مورد این مواد مضر بالا ببریم و سعی کنیم از محصولاتی استفاده کنیم که فاقد مواد مضر در لوازم آرایشی و بهداشتی هستند. بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون بدن، شامپو، لوازم آرایش و حتی عطرها که در طول روز استفاده می کنیم حاوی مواد شیمیایی مضر هستند. این مواد می توانند باعث مشکلاتی از تحریک پوست و واکنش های آلرژیک گرفته تا سرطان و مشکلات ناباروری شوند. با وجود پژوهش های فراوانی که در این زمینه صورت گرفته همچنان تولیدکنندگان این محصولات از آنها در تولیدات خود استفاده می کنند. علت این استفاده ارزان بودن این مواد و از طرفی نبودن قانونی برای محدودکردن استفاده از آنها می باشد. بنابراین لازم است اطلاعات خود را در مورد این مواد مضر بالا ببریم و سعی کنیم از محصولاتی استفاده کنیم که فاقد مواد مضر در لوازم آرایشی و بهداشتی هستند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا