مهم‌ترین سوالاتی که نامزدهای انتخابات باید در مناظره ها پاسخ دهند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

قدرت‌الله نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین با اشاره به راهیابی نامزد جبهه اصلاحات به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: پزشکیان باید در مناظره‌ها جسورتر و نکته‌گیرتر صحبت کرده و با آمادگی بیشتر و حاضرجواب‌تر باشد تا توجه مردم را جلب کند.

وی اضافه کرد: در دور اول انتخابات طرف مقابل او پنج نفر بودند یعنی پنج در برابر یک اما اکنون یک نفر است و او می‌تواند پرونده طرف مقابل را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوتش را بداند تا با جسارت و کیاست با وی برخورد کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب از مشاوران و ستادهای انتخاباتی پزشکیان خواست سخنان جلیلی را پیش‌بینی کنند تا بدانند رقیب چه می‌خواهد بگوید تا بدین شکل پرسش‌هایی توسط نامزد جبهه اصلاحات مطرح و با ایجاد چالش، منظومه فکری رقیب او به هم بریزد.

نوروزی افزود: در مناظرات گذشته هنگام اظهارات پورمحمدی آسیب‌پذیری رقیب فعلی پزشکیان مشخص شده است.

وی به مناظره تلویزیونی ۲ نامزد که دوشنبه‌شب برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: پزشکیان باید با تسلط، با برنامه و قوی صراحتاً نظر خود را درباره مسائل مختلف کشور بگوید و از طرف مقابل نیز بپرسد تا برای کسانی که انتخابات دور اول را تحریم کردند مشخص شود نظر او درباره مسائلی مانند fatf و گشت ارشاد چیست.

نوروزی به لزوم پرداختن به مذاکره مستقیم با اروپا و آمریکا برای خروج از تحریم‌ها اشاره و اظهار کرد: هر ۲ نامزد باید درباره میزان نقش‌آفرینی نیروهای نظامی و امنیتی و بخش خصوصی و مردم در اقتصاد نظر بدهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به مداخله شوراهای عالی انقلاب فرهنگی، فضای مجازی و امنیت ملی در امر قانونگذاری اشاره کرد و گفت: این شوراها گاهی تصمیماتی می‌گیرند که از قانونگذاری محکم‌تر و قوی‌تر است بنابراین هر ۲ طرف باید نظر خود را درباره این حرکت موازی بگویند.

وی با بیان اینکه باید نظر نامزدها درباره راهکارهای عملی مبارزه با رانتخواری‌ها گفته شود، ادامه داد: درباره حقوق ملت و آزادی نیز باید بحث و در خصوص گردش آزاد اطلاعات و راهکارهای عملی آن صحبت شود.

وی خاطرنشان کرد: نامزدها درباره موضوع معیشت مردم تنها اشارات کلی داشتند و به برنامه‌ها و جزئیات پرداخته نشد درحالی که اگر این مسائل گفته نشود دغدغه مردم پاسخ داده نمی‌شود؛ به طور مثال موضوع افزایش حقوق متناسب با تورم که توسط قالیباف مطرح شد یک قانون است که توسط دیوان عدالت اداری تأیید شده بنابراین آیا نامزدها می‌خواهند این قانون را اجرا کنند یا خیر؟

وی از هردو نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواست که درباره زندانی‌های سیاسی و حقوق اقلیت‌ها نظر خود را بگویند زیرا در مشارکت قشر بزرگی از جامعه تأثیرگذار است.

اشتغال زنان بی‌سرپرست و دارای مدارک تحصیلی یکی دیگر از موضوعاتی بود که به گفته نوروزی در افزایش تعداد رای‌دهندگان تأثیرگذار است.

وی با اشاره به لزوم پرداختن به چگونگی رابطه ایران با روسیه و چین، گفت: باید مشخص شود که اگر این رابطه استعماری شد چگونه تداوم پیدا کرده و تعدیل شده و مصالح کشور و جامعه در آن لحاظ می‌شود.

نوروزی با اشاره به نقل قول پزشکیان که گفته بود «اینترنت در مواقع بحرانی باید محدود شود»، تصریح کرد: نمی‌توان به بهانه استقلال و امنیت کشور حقوق و آزادی مشروع مردم را حتی با وضع قانون سلب کرد و باید مشخص شود که این محدودیت تا کی و با مجوز کجا وضع شده و رفع محدودیت‌ها و نیز ضرورت آن چگونه تشخیص داده می‌شود.

وی از ظرفیتی که در اصل ۵۹ قانون اساسی برای مشارکت مردم قید شده یاد کرد و افزود: رئیس جمهور می‌تواند رفراندوم در خصوص مسائل مهم سیاسی اقتصادی و فرهنگی را از مجلس بخواهد و حل مسئله را با مشورت مردم انجام دهد راهکاری که تاکنون از آن استفاده نشده و یکی از اصول معطل مانده قانون اساسی است.

وی با تاکید بر اینکه باید اعمال نظر مردم در قالب رفراندوم جدی گرفته شود چون قانونی است، گفت: در ۴۵ سال گذشته مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود را چگونه حل کرده‌ایم؟ آیا حل کرده‌ایم یا لاینحل مانده است؟ مثلاً موضوع ارتباط با آمریکا یکی از این مسائل است و اگر مردم منشأ قدرت هستند، باید نظرشان را بیان کنند.

وی با بیان اینکه ۲ نامزد انتخابات باید نظر خود را به صراحت در این خصوص اعلام کنند، تصریح کرد: اینکه این موضوعات را از مردم سوال نمی‌کنیم دلیل آن چیست؟ آیا از طرق دیگر حل شده یا دردست حل است؟

دکمه بازگشت به بالا