عمومیکسب و کار برتر

معرفی انواع آجر سفال

انواع آجر سفال را می‌توان از نظر کاربرد، کیفیت و رنگ در دسته‌های مختلفی جا داد. آجرهای سفال می‌توانند یا تیغه‌ای باشند یا سقفی، یا ساده یا فوم‌دار و رنگ آن‌ها نیز ممکن است طیفی از زرد تا قرمز باشد که بر اساس این رنگ می‌توان کیفیت آجر را حدس زد. در ادامه مقاله، در مورد این موارد بیشتر توضیح خواهیم داد.

آجرها یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌روند که هنوز هم در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این که قدمت آجرها به طور دقیق مشخص نیست، اما استفاده از آن را می‌توان در آثاری هم‌چون چغازنبیل و ایوان مداین دید. مهم‌ترین مواد اولیه‌ای که در ساخت آجرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاک رس و خاک سفال است که می‌توان با آن‌ها آجرهای سفال را تهیه کرد.

از آن‌جا که آجرها از مصالح قدیمی به شمار می‌روند، در طی سال‌ها دچار تغییراتی شده‌اند و انواع مختلفی از آن‌ها تولید شده که در این میان می‌توان به آجر سفال فوم‌دار، به عنوان یکی از جدیدترین انواع آجر سفالی اشاره کرد. پیش‌تر در مقاله‌ای، دسته‌بندی انواع آجر سفال از لحاظ ابعاد آن‌ها را بررسی کردیم و گفتیم که پراستفاده‌ترین چیست و کاربرد هرکدام در کجاست. اما تنها راه دسته‌بندی به ابعاد آن محدود نمی‌شود و در یک دسته‌بندی دیگر، انواع آجر سفال را به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‌کنند:

  • کاربرد آجر سفال
  • کیفیت آجر سفال
  • رنگ آجر سفال

انواع آجر سفال از نظر کاربرد

در گذشته برای ساختن بیشتر بخش‌های ساختمان از آجرها استفاده می‌شد. اما امروزه به خاطر خروج بناها از آن فرم قدیمی و افزایش تعداد طبقات آن‌ها، مصالح دیگری به وجود آمده‌اند که به خاطر مزایایشان، جایگزین آجرها شده‌اند. کاربرد آجر سفال امروزه محدود به فضای بین ساختمانی شده و از آن‌ها به عنوان آجر نسوز ،  آجر تیغه‌ای، آجر نما و … استفاده می‌کنند.

ابعاد آجر سفال 10 سانتی | ابعاد آجر سفال 15 سانتی | ابعاد آجر سفال ۲۰ سانتی

آجر سفال تیغه‌ای

یکی از مهم‌ترین انواع آجر سفال را می‌توان آجر سفال تیغه‌ای دانست. این نوع آجر سفال از خاک رس، شن، آهک و … ساخته می‌شود. و پس از مخلوط کردن مواد اولیه و آماده‌سازی خمیر، آن را قالب‌گیری می‌کنند و در کوره‌هایی با دمای 900 درجه سانتی‌گراد می‌پزند. پراستفاده‌ترین سایز این آجرها 10 و 15 است و از آن‌ها برای جداره‌های جداکننده داخلی و جدا کردن دیوارهای خارجی استفاده می‌کنند.

آجر سفال سقفی

از دیگر انواع آجر سفال، می‌توان به آجر سفال سقفی اشاره کرد. از این نوع آجر سفال برای پر کردن فضای بین تیرچه‌های سقف استفاده می‌شده است. اما امروزه با روی کار آمدن مصالح جدیدتری مانند فوم سقفی و قالب‌های سقفی مثل وافل‌ها،دیگر کمتر از آجر استفادهمی‌شود. چون آجرها هم وزن بسیار بالایی را به سازه اعمال می‌کردند و هم در مقایسه با متریالی مثل فوم‌ها، مقرون به صرفه نیستند.

آجر سفال نما

مورد بعد از انواع آجر سفال که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، آجر سفال نما است. آجرهای سفال نما از خاک رس خالص تهیه می‌شود و چون کاربرد آن‌ها در نما است، از تنوع طرح و رنگ بیشتری برخوردار هستند. انواع آجر سفال نما به آجر سفال نمای پلاک، زرد و قرمز تقسیم می‌شود.

آجر سفال فوم‌دار

در نهایت، آخرین مورد از انواع آجر سفال را می‌توان آجر سفال فوم‌دار دانست، که با اسم تیغه فوم‌دار یا تیغه یونولیت‌دار نیز شناخته می‌شود. همان‌طور که از اسم این نوع آجر معلوم است، در وسط آن فوم قرار دارد. وجود فوم عایق خوبی در برابر صوت و انرژی ایجاد کرده و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند. هم‌چنین بر روی این نوع آجر سفال شیارهایی وجود دارد که باعث می‌شود با ملات بهتر درگیر شود و استحکام دیوار ساخته شده با آن بالا باشد.

آجرهای سفال فوم‌دار به خاطر مزایایی که دارند، در قسمت‌های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم‌ترین کاربردهای آجر فوم‌دار رامی‌توان مربوط به فونداسیون ساختمان، دیوارهای حائل و نگهدارنده، سازه‌های زیر زمین و محوطه‌سازی و پارک‌ها دانست. پرکاربردترین اندازه‌های این آجر، سایز 10 و 15 است.

انواع آجر سفال از نظر کیفیت

به جز کاربرد، انواع آجر سفال را می‌توان از نظر کیفیت آن‌ها نیز دسته‌بندی کرد. معمولا آجرهای سفال در سه سطحی کیفی درجه 2، درجه 1 و ممتاز تولید می‌شوند. انواع کیفیت آجرها در تمامی سایزها تولید می‌شوند. اما موضوعی که قابل ذکر است، این است که ابعاد آجرهای سفال ممتاز، به ابعاد استاندارد نزدیک‌تر هستند. هم‌چنین وزن آن‌ها نسبت به دو کیفیت دیگر پایین‌تر است و بالطبع قیمت بالاتری هم دارند. شما می‌توانید برای اطلاع از به صفحه مربوطه در سیوان لند مراجعه کنید.

انواع آجر سفال از نظر رنگ

انواع آجر سفال را در رنگ‌های مختلفی می‌توان یافت. رنگ آجر سفال، یک معیار نسبتا خوب برای پی بردن به کیفیت آجر است. چرا که هرچه آجر از کیفیت بهتری برخوردار باشد، رنگ آن یکدست‌تر و زرد است. اما اگر رنگ آجر سفال به قرمزی و تیرگی بود، نشانه‌ی این است که دمای پخت آن استاندارد نبوده است.

جمع‌بندی

آجرهای سفال یکی از انواع پرکاربرد آجرها هستند که خود انواع گوناگونی دارند. انواع آجر سفال را از سه جهت می‌توان دسته‌بندی کرد: کاربرد آجر سفال، کیفیت و رنگ آن. آجرهای سفال از نظر کاربرد به آجرهای سفال تیغه‌ای، سقفی،نما و فوم‌دار تقسیم می‌شوند. از نظر کیفیت نیز، انواع آجر سفال در سه نوع ممتاز، درجه 1 و درجه 2 هستند. از نظر رنگ نیز آجرهای سفال ممکن است در طیفی از زرد تا قرمز باشند. که هرچه رنگ آن‌ها یکدست‌تر باشد و زرد‌تر باشد، کیفیت آجر بالاتر است.

به این نوشته امتیاز دهید ! انواع آجرهای سفالی

این دسته از آجرها از نظر ساخت، شکل، رنگ و مشخصات فنی در نهایت دقت تهیه‌ می‌شوند و بسته به شکل آنها در نقاط مختلف ساختمان استفاده می‌شوند.

به آجرهای سفالی بلوک سفالی نیز گفته می ‌شود. بلوک های سفالی خود به دو دسته دیواری و سقفی تقسیم می شوند.

بلوک های سفالی دیواری در ضخامت های ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ تولید می گردند.

البته برخی از کارخانه ها ابعاد مخصوص به خود را داشته و همه ابعاد ذکر شده را تولید نمی‌ کنند.

بلوک‌های سفالی دیواری، معمولاً دارای طول و عرض ۲۰ سانتیمتر هستند.

آجر های سفالی در دو مدل درجه یک و درجه دو تولید می شوند.

سفال های درجه یک دارای کیفیت بهتری نسبت به سفال درجه دو می باشند.

سفال های درجه یک سبک تر هستند، که در سبک سازی ساختمان اثر بسزایی دارند و همچنین دارای ترک و شکستگی کمتری می باشند و

ابعاد آن به سایز واقعی نزدیک تر است.

ü در خرید سفال درجه یک به موارد زیر توجه کافی را داشته باشید:
o شکل سفال منظم باشد.
o رنگ سفال یکنواخت باشد.
o بافت سفال همگون باشد.
o جداره سفال به راحتی خش دار نشود.

انواع آجرهای سفالی به این شرح است :

آجرسفال تیغه ۱۵ سانتی درجه یک

وزن تقریبی آجرسفال تیغه ۱۵ سانتی، ۳ کیلوگرم است. آجرسفال ۱۵ به دلیل ضخامت بیشتر، عایق بهتری نسبت به سایر سفال ها با ضخامت کمتر است.

آجرسفال نیمه ۱۵ سانتی درجه یک نیز موجود می باشد.

انواع آجرهای سفالی

آجرسفال تیغه ۱۰ سانتی درجه یک

همانطور که گفته شد آجرسفال های درجه یک دارای کیفیت مناسبی هستند ، ابعاد آنها نزدیک تر به ابعاد واقعی، و وزن آنها سبک تر می باشد.

وزن تقریبی آجر سفالی تیغه ۱۰ درجه یک، ۲ کیلوگرم می باشد.

آجرسفال ۱۰ سانتی درجه یک دارای آجرسفال نیمه نیز می باشد.

آجرسفال تیغه ۱۵ سانتی درجه دو

آجر سفال های درجه دو معمولا دارای کیفیت پایین تری نسبت به سفال های درجه یک دارا می باشد،

لایه های آن ضخیم تر ، معمولا دارای ترک و خراش بیشتر می باشد و وزن بیشتری دارند.

در مکان هایی که سبک سازی ساختمان مد نظر باشد پیشنهاد میشود از سفال درجه یک استفاده گردد.

آجر سفال درجه دو کمتر به سایز واقعی نزدیک می باشد و حدود ۱ الی ۲ سانتی متر اختلاف بین سایز واقعی و اسمی آن وجود دارد.

آجر سفال درجه دو از لحاظ قیمت نیز مقرون به صرفه می باشد.

آجرسفال نیمه تیغه ۱۵ سانتی درجه دو نیز موجود می باشد.

آجرسفال تیغه ۱۰ سانتی درجه دو

آجر سفال های درجه دو معمولا دارای کیفیت پایین تری نسبت به سفال های درجه یک دارا می باشد،

لایه های آن ضخیم تر ، معمولا دارای ترک و خراش بیشتر می باشد و وزن بیشتری دارند.

در مکان هایی که سبک سازی ساختمان مد نظر باشد پیشنهاد میشود از سفال درجه یک استفاده گردد.

آجر سفال درجه دو کمتر به سایز واقعی نزدیک می باشد و حدود ۱ الی ۲ سانتی متر اختلاف بین سایز واقعی و اسمی آن وجود دارد.

آجر سفال درجه دو از لحاظ قیمت مصالح نیز مقرون به صرفه می باشد.

آجرسفال نیمه تیغه ۱۰ سانتی درجه دو نیز موجود می باشد.

آجرسفال تیغه ۱۵ سانتی فوم دار درجه یک

آجر سفال های فوم دار فقط در عرض ۱۵ سانتی متر تولید می گردد و درجه ۱ می باشد، سفالهای فوم دار به هیچ وجه ، درجه دو نمی باشد.

وزن تقریبی آجر سفال تیغه ۱۵ سانتی فوم دار، ۳ کیلوگرم است. آجر سفال فوم دار نسبت به آجر سفال های معمولی، عایق ترند.

آجرسفال تیغه ۱۵ سانتی پشم و شیشه درجه یک

این نوع آجر سفال که جزء دسته آجر سفال های عایق قرار می گیرد، جهت دیوارچینی استفاده می شود.

آجر سفال پشم و شیشه در نوع درجه یک و در دو ابعاد تولید می گردد.

به دلیل پشم و شیشه بکار رفته در آن، این نوع آجر سفال دارای قیمت بالاتری نسبت به آجرهای سفال معمولی می باشد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا