عمومی

عدد دلار پس از توافق وین

همان شلوغی ها و همان صف های طولانی روز قبل جلوی برخی مغازه ها برای گرفتن 2000 دلار کارت ملی به نام مسافر و نمی دانم این رویه اشتباه تا کی ادامه خواهد داشت. و کشوری است که از یک طرف تحریم است و در تامین ارز مشکل دارد و برای مخارج مهم تری محدودیت دارد و از طرف دیگر کشوری است که همه را به جز گردشگران با ارز روز تحت تاثیر قرار می دهد من اهدا می کنم.

جدای از این، روند اصلی خرید و فروش ارز مخالفت این صف های طولانی شالیزار بود.
و نوازندگان ویولن سل با وجود اینکه قیمت میز 28700 تومان بود از خرید دلار خودداری کردند.

در بازار حواله نیز وضعیت به همین منوال است. بیشتر فعالان اقتصادی نیز دست به دامن این معامله شده بودند تا خبر خوش این معامله نرخ سود بهتری را به همراه داشته باشد.

به نظر من به عنوان یک فعال اقتصادی، بهترین هدیه ای که فعالان اقتصادی به دنبال آن هستند، ثبات است، بیان چشم انداز روشنی از آینده اقتصاد توسط دولت ها به فعالان بخش خصوصی. باشد که راه خود را بسازند و در این جنگ اقتصادی پیروز شوند.

پیش بینی نرخ ارز پایین 23 هزار تومانی در بودجه را باید خوش بینانه تلقی کرد اما برخی کارشناسان در کوتاه مدت امکان پذیر است. با این حال، با توجه به ظرفیت اقتصاد ایران، نرخ 25 تا 26.500 دلار واقع بینانه به نظر می رسد که با واقعیت اقتصادی کنونی ایران همخوانی دارد.

انتظار می رود در صورت دستیابی به معامله تا هفته اول سپتامبر، روند نزولی به این رقم پیش بینی شده برسد
و اینجاست که باید گام‌های معقولی برای تثبیت نرخ بهره به‌جای افزایش مجدد آن پس از معامله برداشته شود.

در پایان تاکید می کنم در شرایط فعلی اقتصاد کشور، موتور محرکه ثبات قیمت ارز است نه کاهش ارزش آن. در شرایط فوق پس از یک دوره تثبیت، دولت از مابه التفاوت حاصل از فروش بازار و ارز برای ایجاد رقابت در بخش های صنعتی و تولیدی، کاهش تدریجی اجاره بها و افزایش شفافیت، کاهش مداخله و … استفاده می کند. نظام قیمت گذاری و از همه مهمتر مبارزه با فساد مالی و اداری را در دستور کار قرار دهید.

*عضو اتاق بازرگانی ایران و چین

223225

دکمه بازگشت به بالا