اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

طراحی خانه ویلایی با مداد سیاه

ان محوطه سازی همچون یک نقشه کاربردی موقعیت عناصر به کار رفته در طراحی محوطه سازی را نشان میدهد.معماران و شرکت‌های طراحی نقشه محوطه می‌توانند به کمک این نقشه‌ها درست‌ترین تصمیم را برای آن فضا بگیرند. این پلان در واقع به عنوان یک طرح اولیه نشان می‌دهد که قرار است چه چیزی در محوطه سازی باغ و ویلا به مرحله اجرا برسد. اما در طراحی یک پلان برای محوطه سازی باغ یا ویلا به چه نکاتی باید توجه کرد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با اصول طراحی پلان برای محوطه سازی آشنا کنیم.

سوالات متداول:

طراحی داخلی ویلای دو طبقه به چه صورت است؟

  1. ایجاد طرح کلی 2. افزودن المان‌های مورد نظر 3. افزودن پوشش زمین در صورت تمایل 4. اضافه کردن عناصر طراحی محوطه جدید

در طراحی پلان محوطه سازی باید چه اصولی را رعایت کنیم؟

  1. توجه به محور خطی 2. اهمیت طراحی فرم 3. استفاده از بافت 4. ایجاد تنوع

پلان چیست؟

طراحی ویترین مغازه قبل از اینکه با مفهوم پلان برای محوطه سازی آشنا شوید ابتدا باید بدانید منظور از پلان چیست؟ پلان یک برش فرضی است که با نشان دادن دید از بالا به تمامی جزئیات میپردازد.ارتفاع این برش فرضی در یک سوم ساختمان یا محوطه بوده که باعث دیده شدن جزئیات در معماری می‌شود.

معماران بزرگ، پلان را قلب طراحی می‌دانند. طراحی دو بعدی پلان توسط یک طراح، باعث می‌شود تا کارفرما به همه بخش‌های طراحی تسلط داشته باشد. به همین دلیل از پلان میتوان به عنوان یک نظم دهنده اجزای طراحی و ایجاد کننده وحدت در معماری یاد کرد.

مفهوم پلان محوطه سازی 

نقشه محوطه یک نقشه یا طرحی است که هنگام محوطه سازی می‌تواند تمامی جزئیات به کار رفته در آن را مشخص کند. این نقشه از زاویه بالا دیده می‌شود، به همین دلیل همه اجزای طراحی به خوبی در آن قابل مشاهده هستند. پلانی که در محوطه سازی طراحی میشود، جزئیات و موقعیت عناصر طبیعی همچون گل و گیاه، نحوه کاشت و ، چگونگی مرزبندی درختچهها، حصارکشی و موقعیت نصب ، ساخت ها، پیاده رو ورا نشان میدهد.

همچنین می‌توان جایگاه عناصری که توسط دست انسان ساخته شده‌اند همچون حوض و استخر، ، نیمکت، فضای، فوارهها و… را مشخص کرد.

کاربرد پلان در محوطه سازی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، پلان یک نقشه یا طرحی است که جزئیات طراحی را در معماری نشان می‌دهد. پلانی که برای محوطه سازی طراحی می‌شود، می‌تواند متعلق به یک ساختمان تجاری، و باغ شخصی یا یک مکان عمومی با فضای سبز بسیار زیادی باشد. معماران برجسته، نقشه محوطه را یک مرجع بسیار مناسب برای به کار بردن عناصر جدید یا تعمیر المانهای قدیمی آن فضا می‌دانند.

یکی از کاربردهای مهم پلان در محوطه سازی این است که شما میتوانید عناصر زنده یا مصنوعی به کار رفته در آن محیط را به سلیقه خود انتخاب کنید.این امر باعث می‌شود تا برنامه‌ریزی دقیقی برای میزان هزینه مورد نیاز انجام بگیرد. از دیگر کاربردهای بسیار مهم طراحی یک پلان برای محوطه سازی باید به جلوگیری آن از اشتباهات احتمالی اشاره کرد

پلان در معماری محوطه به شما کمک میکند تا اشکالات موجود در طراحی را به خوبی ببینید تا پس از صرف زمان یا هزینه بسیار زیاد، نیاز به دوبارهکاری نداشته باشید.

چند نکته مهم در طراحی پلان برای محوطه سازی

پلان یا همان نقشه‌ای که برای محوطه طراحی می‌شود دارای ویژگی دید از زاویه بالا است. به همین دلیل شما می‌توانید همه جزئیات طرح‌تان را به خوبی مشاهده کنید. این امر موجب می‌شود تا به درک درستی از طراحی محوطه مورد نظرتان برسید. اما برای طراحی درست یک نقشه مرتبط با محوطه مورد نظر، باید چند نکته اساسی در نظر گرفته شود.

در متن زیر با این نکات مهم برای طراحی نقشه محوطه آشنا می‌شوید:

  • اولین نکته مهم در طراحی پلان برای محوطه این است که بدانید فضای شما دارای چه نوع کاربری است. طراحی پلان برای یک محوطه مربوط به ساختمان اداری با یک محوطه‌ای که برای ویلا یا باغ شخصی انجام می‌شود، تفاوت‌های زیادی دارد. به همین دلیل ابتدا باید مشخص کنید قرار است پلان و نقشه شما برای محوطه چه نوع ساختمانی طراحی شود.

به عنوان مثال نقشه‌ای که برای محوطه یک آپارتمان مسکونی طراحی می‌شود، تفاوت‌های بسیاری با محوطه سازی یک ویلا خواهد داشت. بنابراین از توجه به اهمیت کاربری ساختمانتان در طراحی پلان غافل نشوید.

یکی دیگر از نکات مهم طراحی نقشه محوطه سازی توجه به اندازه فضای سبز است.بزرگ بودن محوطه یک ساختمان، باغ یا ویلا باعث می‌شود تا دست شما برای طراحی پلان آن فضا باز باشد. در این صورت به راحتی می‌توانید تغییرات مورد نظرتان را در آن محیط لحاظ کنید.

  • در طراحی پلان برای محوطه سازی اگر فضای سبز شما متراژ زیادی داشت، از آن برای طراحی ویو ساختمان کمک بگیرید.در دنیای معماری امروز دیگر محوطه تنها به فضای سبز گفته نمی‌شود. بلکه به راحتی می‌توانید با طراحی یک پلان درست در محوطه ساختمان، از و پنجره‌ها به عنوان یک ویو استفاده کنید.

پلان یک محوطه را چگونه طراحی کنیم؟

طراحی نقشه در محوطه سازی به دلیل حساسیت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. یک پلان یا نقشه را باید راهنمای دقیقی برای ساخت تمام اجزای محوطه در نظر گرفت. اما چگونه می‌توان یک پلان درست و دقیق برای محوطه ساختمان، باغ یا ویلا طراحی کرد؟

در زیر با نحوه طراحی نقشه محوطه سازی آشنا می‌شوید:

ایجاد طرح کلی 

ایجاد طرح کلی، اولین قدم در طراحی نقشه برای محوطه سازی به شمار می‌آید. در واقع باید گفت طراحی محوطه با یک نمای کلی از آن فضا آغاز میشود.با طراحی پلان، یک طرح کلی از محوطه جلوی روی شما قرار خواهد گرفت.

پس از آن می‌توانید جزئیات مورد نظرتان را به دقت در طرح کلی نقشه اضافه کنید. ایجاد طرح کلی به دلیل ماهیت باز فضای سبز، کمی دشوار است. اما طراحی محوطه باید تنها منطقهای را که در معرض محوطه سازی قرار گرفته نشان بدهد. برای طراحی نقشه دقیق، ابتدا مرزهای محوطه را مشخص کنید. این ممکن است لبه باغ، یا هر منطقه دیگری باشد که نقشه محوطه دیگر مربوط به آن نیست.

افزودن المانهای مورد نظر 

بعد از ایجاد طرح کلی ،زمان آن رسیده است تا هر نوع عنصری که مد نظرتان است را به پلان اضافه کنید.این المان‌ها می‌توانند سنگها، آبراهها، ساختمانها، جهتهای مختلف، شیب و… باشند.

البته بهتر است ابتدا جهت شمال و جنوب را مشخص کنید تا بتوانید درک درستی از نور خورشید و سایه‌های مختلف داشته باشید. حتما از نمادها و رنگ‌های درست و مختص هر یک از المان‌ها در طراحی پلان برای محوطه استفاده کنید.

افزودن پوشش زمین در صورت تمایل 

اگر کارفرما از شما خواست تا محوطه‌ای که طراحی آن را برعهده دارید، دارای پوششی همچون و طبیعی یا آسفالت باشد، آن را لحاظ کنید. شما می‌تواند پوشش زمین را به کمک نرم افزارهایی که به این نوع طراحی مربوط می‌شوند، به شکل بافت اضافه کنید.

نرم افزارهای مربوطه کمک می‌کنند تا عناصر مد نظرتان به صورت دقیق‌تر در این مناطق جاگذاری شوند و نقشه محوطه سازی شما بدون عیب و نقص طراحی شود.

اضافه کردن عناصر طراحی محوطه جدید 

در طراحی نقشه محوطه سازی، می‌توانید پس از مشخص کردن عمر درختان، بوته‌ها، گیاهان و چمن‌ها، آنها را به نقشه اضافه کنید. همچنین می‌توانید طرحی از ، ، ساختمان همراه با فوارهها در یک یا و تعدادی بکشید و با اضافه کردن عمر آن به نقشه محوطه، طراحی خود را تکمیل سازید.

اصول طراحی پلان برای محوطه سازی

برخی از افراد تصور می‌کنند طراحی فضای سبز و محوطه سازی کار بسیار ساده‌ای است. به همین دلیل خودشان دست به کار می‌شوند اما به نتیجه مورد نظرشان نمی‌رسند. اینجاست که باید گفت طراحی محوطه و اجرایی کردن آن یک کار تخصصی است و باید زیر نظر متخصصین این عرصه انجام بگیرد.هنگام طراحی نقشه محوطه سازی اگر اصول و نکات آن را بدانید، قطعا عملکرد بهتری خواهید داشت.

در ادامه اصول اساسی در طراحی پلان برای محوطه سازی را بررسی میکنیم:

توجه به محور خطی:شما به کمک محور خطی می‌توانید کنترل بهتری بر روی طرح پلان خود برای محوطه سازی داشته باشید. محور خطی باعث می‌شود تا طراح بتواند با کنترل بیشتری حرکت بصری و فیزیکی انجام دهد. این خطوط کمک می‌کنند تا افراد در مراحل اجرایی به راحتی متوجه تغییرات لازمه شوند.

  • اهمیت طراحی فرم:فرم همان ظاهر طبیعی هر جسم است. مثلا فرم گیاهان را بر اساس فرم تنه، برگ‌ها، شاخه و سایر تشکیلات آن گیاه تشخیص می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید، فرم ظاهری گیاهان و درختان با هرس شدن تغییر پیدا می‌کند. بنابراین با طراحی فرم در پلان یک محوطه می‌توانید به زیباسازی فضای سبز آن باغ، ساختمان یا ویلا کمک بزرگی کنید.

استفاده از بافت: یکی از اصول بسیار مهم در طراحی نقشه محوطه سازی، توجه به بافت است. بافت همان رابطه موجود بین گیاهان در نظر گرفته می‌شود، که باید از آن در طراحی پلان محوطه استفاده کرد. اغلب فضای سبز یک خانه آپارتمانی، مکان عمومی، ویلا و یا باغ دارای پوشش گیاهی متنوعی است. طراحان فضای سبز باید دقت کنند تا طراحی نقشه محوطه سازی آنها تنها شامل یک گونه از گیاهان نباشد. وجود گیاهان و درختانی با گونه مشابه باعث می‌شود تا فضای سبز محوطه شما ظاهری یکنواخت به خود بگیرد. بنابراین از گونه گیاهی مختلف در پلان محوطه سازی خود استفاده کنید.

ایجاد تنوع:پلان مربوط به محوطه سازی باید دارای ویژگی تنوع باشد. تنوع در محوطه سازی به معنی استفاده از رنگ، بافت و فرمهای مختلفی است که با هم ترکیب شدهاند.ترکیب این عناصر با یکدیگر باعث زیبایی و ایجاد تنوع در فضای سبز محوطه می‌شود. همچنین می‌توان یکی از مزایای مهم استفاده از تنوع در پلان یک محوطه را ایجاد یکنواختی و عدم سردرگمی افراد برای پیدا کردن مسیر مورد نظرشان دانست.

طراحی پلان برای محوطه سازی ویلا

ویلاها اغلب دارای متراژ زیادی برای ساختمان و فضای سبز هستند. به همین دلیل طراحی پلان محوطه سازی ویلا با ساختمان‌های مسکونی متفاوت خواهد بود. ویلا برعکس ساختمان‌های مسکونی آپارتمانی که صاحبان متعددی دارند، متعلق به یک نفر است و باید آن را در دسته ساختمانهای شخصی قرار داد.

به همین خاطر طراحان می‌توانند پلان مورد نظرشان را برای محوطه آن ارائه بدهند. در واقع دست طراحان هنگام طراحی پلان برای محوطه سازی ویلا کاملا باز است.

یکی از نکات مهم در طراحی پلان محوطه سازی ویلا این است که محوطه بخش مهمی از چشم انداز ویلا به شمار میآید.بنابراین باید در طراحی پلان آن دقت فراوانی داشت. کاشت انواع گل و گیاهان، شیک و منحصربه‌فرد، استفاده از عناصر طبیعی و مصنوعی جذاب مواردی هستند که باید در طراحی پلان برای محوطه ویلا مورد توجه قرار بگیرد.

ویلاها به دلیل داشتن متراژ بالا، فضای مناسبی برای یا آبشارهای مصنوعی هستند. همچنین شما می‌توانید طراحی پلان برای محوطه ویلا را با استفاده از سبک ، یونانی و یا حتی انجام دهید. به کار بردن این طرح‌ها در پلان محوطه سازی یک ویلا، باعث می‌شود تا با طراحی فضای سبز بسیار شیک و زیبا روبه‌رو شوید.

دکمه بازگشت به بالا