عمومی

سوگواره‌ای برای امام؛ نقاهت علی(ع)

در قسمت جلویی امام علی (ع) آسیب دید در این بخش کوتاه از بهبودی او صحبت شد.

الف. ابو الفتو الرج با خوشحالی می گوید وقتی ابن مرجم امام را مجروح کرد و اطرافیانش از ناامیدی و امید بی تاب بودند ، کاری کرد که هرگز زنده نماند. من این را نوشتم. نوشته شده است که وی برای انجام مأموریت خود شمشیری به هزار درهم خرید و هزار درهم برای مسموم کردن آن خرید تا راهی برای نجات امام نباشد و این عمل در بهترین بهشت ​​به دنبال لذت خدا بود ( روض الجنان ، مشهد ، 1371 ، ج 15 ، ص 389).

ب- حال امام خیلی بد بود ، اما از توجه به دیگران بی خبر بود. یکی از همسالان ما ، آسبرگ بن نباتا ، گفت: او یک سربند زرد بسته بود و ریش و تمام صورتش مملو از خون بود (همان ، ص 390).

ص. در چنین شرایطی که از درد و رنج زخم ها ، و بزدلی و خشونت مجرمان خشمگین رنج می بریم ، البته لازم نیست فقط انتقام و مجازات در نظر گرفته شود ، اما امام همان است ، جز اخلاق. این بدون درد است و وقت بی رحمانه ، و او به قانون فکر نمی کند ، بنابراین او دو توصیه مهم به فرزندان خود می دهد.

1. ابن ملجم اسیر شما است ، بنابراین با آن مانند یک اسیر رفتار کنید ، نه یک قاتل. او را به خوبی تغذیه کنید و لباس نرم بپوشانید (یعقوبی ، تاریخ ، بیروت ، ج 2 ، ص 212).

2. وقتی می میرم ، فقط قاتل را تلافی می کنم و برای آرامش عصبانیت از قطع معمول او اجتناب می کنم. من می دانم که اگر زنده بمانم چه کاری باید انجام دهم. ببخشید یا مقابله به مثل کنید (ابن عبد البر ، استیعاب ، بیروت ، 1992 ، ج 3 ، ص 1125).

ت رعایت حدود خدا یا اصطلاحات امروزی حقوق بشر ، یک نیاز متمدنانه است و بیش از آن ، یک مسئله اخلاقی است که باید رعایت شود. نقض مرزهای قانونی و اخلاقی پایه های زندگی اجتماعی / انسانی را سست می کند ، بنابراین او سزاوار بود و انتظار می رفت که چنین کند ، با این حال به آن فکر می کند و به شما توصیه می کند خشم را ایجاد کند ، باعث ناراحتی بیش از حد ، رفتارهای غیرقانونی یا غیراخلاقی می شود.

این یک اصل مهم در فرهنگ دین / ارزش است. مقیاس جرم مجوزی برای مجازات فراتر از آنچه شرعا / قانون (مائده / 8) مشخص کرده است نیست و قطعاً خداوند یک متخلف است (باکارات / 190).

* عضو م theسسه علوم و فرهنگ اسلامی

دکمه بازگشت به بالا