عمومی

سرطان پستان را جدی بگیرید! حتی شما آقای محترم

مادرش هنوز 40 ساله نشده است و برای معاینه پزشکی به خودش آمده است. مادر وی زیر 48 سال سن نداشت که بر اثر سرطان پستان درگذشت. “مادرم خیلی جوان بود. چهار سال پیش به او مبتلا به سرطان شد. ای كاش او را از ابتدا به تهران می بردم. تشخیص پزشك شهر اشتباه بود و فهمیدم كه برای بیماری او خیلی دیر است.” من اینجا هستم تا خودم را غربال کنم. ”

سالن پذیرایی موسسه سرطان پستان پر از زنانی است که منتظر هستند هر کدام کاری انجام دهند. اپیدمی ویروس کرونا برای رعایت فاصله اجتماعی صندلی هایی مشخص کرده است. برخی از افراد در سرما روی صندلی های تختخواب نشسته و برخی دیگر ترجیح می دهند در باغ یا بیرون منتظر بمانند. برخی از مردان در میان زنان منتظر ایستاده اند. مشتریانی که قبلاً وارد شده بودند ، با مشتریان جدید جایگزین می شوند ، اما سالن خالی نخواهد بود.

بیشتر پیشخدمت ها خانم های جوانی هستند. زن جوانی با ابروها و موهای بی نظم از اتاق شیمی درمانی خارج می شود. او کلاه بافتنی به سر دارد ، دکمه های کت را باز می کند و از سالن خارج می شود. زن دیگری که به نظر می رسد یک پستان خالی است ، چادر خود را محکم می پیچد. برخی از زنان مسن با پسران و دخترانشان می آیند. آنها خودشان در گوشه سالن می نشینند و بچه ها کار را انجام می دهند. تعداد بیماران از شهر نیز مهم است.

شما موظف هستید قبل از مراجعه به پزشک به یک سری از سوالات پاسخ دهید. از سن تا ابتلا به سرطان و استفاده از صغره آب ، سابقه خانوادگی مصرف سیگار و الکل هر یک از این موارد می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

اما برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان چه کاری می توانید انجام دهید؟ طبق گفته دکتر احمدی ، بورسیه جراحی ماستکتومی ، بیشتر بیماران در مرحله پیشرفته بیماری به پزشک مراجعه می کنند ، که جالب نیست ، اما غربالگری زودهنگام می تواند درمان موفقیت آمیز را پشت سر بگذارد.

وی گفت ، در مصاحبه با مجله خانواده در مورد سرطان پستان ، روند درمان و مسائل مربوط به این زمینه ، رئیس اتاق عمل در جهاد دانشگاهی موسسه سرطان پستان.

شایعترین نوع سرطان در زنان ایرانی چیست؟

طبق آمار موجود ، سرطان پستان شایع ترین و شایع ترین علت مرگ سرطان در زنان است. این آمار در سراسر جهان مشابه است و به طور متوسط ​​از هر 8 زن 1 در طول زندگی خود به سرطان پستان مبتلا می شوند.

چه چیزی خطر سرطان پستان را افزایش می دهد؟ آیا می توانید از آن جلوگیری کنید؟

سن ، یائسگی دیررس ، قاعدگی زودرس و ژنتیک از جمله عواملی هستند که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند و یکی از مشکلات غیرقابل کنترل هستند زیرا بخشی از عملکردهای فیزیولوژیکی بدن هستند. با این حال ، برخی از عوامل را می توان کنترل کرد. به عنوان مثال ، شیردهی ، زایمان ، بارداری و مصرف داروهای ضد بارداری از مواردی هستند که زنان می توانند مدیریت کنند. چاقی ، اعتیاد به الکل و استعمال دخانیات نیز عواملی هستند که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهند ، اما افراد می توانند آنها را کنترل کنند. البته رعایت موارد فوق به معنای ابتلا به سرطان پستان در فرد نیست. بیمارانی با سرطان پستان هستند که هیچ سابقه خانوادگی سرطان ندارند و زندگی سالمی دارند. در واقع ، انجام برخی کارها می تواند به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

آیا بیماران سرطانی پستان می توانند بیماری های خود را کنترل کنند؟

زمان بیماری همیشه مهم است و هرچه بیماری زودتر تشخیص داده شود ، موفقیت درمانی بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال ، اگر خانمی در مراحل اولیه سرطان پستان باشد و تشخیص داده شود که سرطان پستان دارد ، می توان برای جلوگیری از شیمی درمانی جراحی انجام داد. این وقایع نشان می دهد که غربالگری بسیار مهم است. حتی اگر زنان بالای 40 سال بدون علامت باشند ، توصیه می شود یک بار در سال ماموگرافی و آزمایش انجام دهند. یکی از مشکلات کشور ما مراجعه بیماران با پیشرفت بیماری به پزشک است. به نظر من یکی از مشکلات فرهنگی ما نگرانی در مورد غربالگری نیست.

غربالگری از چه سنی باید آغاز شود؟

غربالگری سازوکار خاص خود را دارد. بیمارانی که چندین فاکتور خطر دارند ، از جمله اینکه در خانواده چند نفر مبتلا به سرطان پستان هستند ، در سنین پایین ، مانند 25 سال ، غربالگری می شوند. ماموگرافی در این سن خیلی دقیق نیست ، بنابراین سونوگرافی و ام آر آی معمولاً برای افراد زیر 30 سال توصیه می شود. برخی از افراد تصور می كنند كه ماموگرافی زیر 40 سال مضر است ، اما مضر نیست. به دلیل تراکم بالای بافت پستان ، ماموگرافی در تشخیص دقیق تر نیست. من 3 سال یک بیماری تحت نظر داشتم. در سن 28 سالگی با ام آر آی ، متوجه ضایعه سرطانی در قفسه سینه خود شد ، اما بهبود یافت و اکنون حال او خوب است. برای افراد فاقد عوامل خطر یا علائم ، سن غربالگری 40 سال است که با ماموگرافی و آزمایش شروع می شود و طبق گفته پزشکان باید سالانه تکرار شود. اگر مشکلی بین این سنین وجود نداشته باشد ، می توانید فاصله آزمون را افزایش دهید و هر دو سال یک بار در این آزمون شرکت کنید. البته این فاصله را می توان بسته به Pershak تغییر داد.

چند درصد از این افراد مشاوره ژنتیک دارند؟ بعضی از آزمایش ها مانند مشاوره ژنتیک گران هستند و همه توانایی خرید آنها را ندارند.

بسیاری از بیماران من به دلیل این مشکل به دنبال مشاوره ژنتیک نیستند. متأسفانه ، مشکلات زیادی در سیستم پیشگیری و پزشکی ژاپن وجود دارد و آزمایشاتی که می توانند زندگی انسان را تغییر دهند ، مانند مشاوره ژنتیک ، تحت پوشش بیمه نیستند. ما امیدواریم که همه افراد در کشور مسئول این وظایف ، بیمه کامل این آزمایشات را ارائه دهند.

لطفاً به عنوان پزشکی که سالها در این زمینه کار کرده است ، برآورد هزینه درمان این بیماری را به من بدهید.

هر بیمه درصد خاصی از بیماری را پوشش می دهد ، بنابراین من فقط می توانم محدوده قیمت را به شما ارائه دهم. تصور کنید شخصی بیمه نیست و وارد این چرخه شده است. مشاوره یک متخصص در یک کلینیک خصوصی حدود 70،000 تومان است. هزینه ماموگرافی و سونوگرافی به ترتیب تقریباً 150،000 تا 200،000 تومان است. اگر بیمار مشکلی دارد ، باید نمونه برداری شود. رادیولوژیست هایی که این کار را انجام می دهند هزینه اضافی تقریباً 800000 تومان دریافت می کنند. مشمول بیمه نیست و به یک سوزن مخصوص حدود 250،000 تومان احتیاج دارد. مرحله بعدی آزمون نمونه گیری است که حدود 800000 تومان هزینه دارد. اگر بیمار مبتلا به سرطان باشد ، باید جراحی را با مراحل جداگانه انجام دهد و متوسط ​​هزینه جراحی در یک بیمارستان خصوصی حدود 15 میلیون تومان است. هزینه آسیب شناسی نهایی حدود 1 میلیون دلار است زیرا توده خارج شده از بدن بیمار پس از جراحی نیاز به بررسی دارد. مرحله بعدی دریافت شیمی درمانی توسط بیمار است. در این مرحله ، ما با قیمت های متنوعی از دارو روبرو هستیم و ممکن است فقط 40 میلیون تومان برای این دارو هزینه شود. 100 مدل سرطان وجود دارد که هرکدام داروی خاص خود را دارند و ممکن است بعضی از آنها در برهه ای در دسترس نباشند. بنابراین برآورد هزینه در این بخش امکان پذیر نیست ، اما اگر شخصی به طور متوسط ​​8 آمپول کشنده انجام دهد ، هزینه هر جلسه 500000 تا 800،000 تومان در بخش خصوصی خواهد بود. مراحل بعدی پرتودرمانی و پرتودرمانی است. متوسط ​​جلسه پرتودرمانی 20 تا 25 جلسه است و هر جلسه حدود 1 میلیون تومان هزینه دارد. روند درمان در اینجا پایان می یابد ، اما بیمار باید چند بار در سال آزمایش های متعدد و تصویربرداری تشخیصی انجام دهد. به یاد بیاورید که این اعداد تخمین زده می شود و ممکن است در بعضی از مراکز بهداشتی درمانی بیشتر یا کمتر باشد.

چه تعداد دارو و درمان تحت تأثیر این تحریم ها هستند؟

بسیاری از داروهای شیمی درمانی در داخل کشور تولید می شوند و از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند ، اما داروی مشابهی از آن وارد نمی شود. در زمان تحریم ، موارد کمبود دارو وجود داشت. از اصطلاح تحریم ها می توان در این دسته سو mis استفاده کرد. گهگاه بیماران می گویند در هیچ داروخانه ای نمی توانستند دارویی را به قیمت 2 میلیون تومان پیدا كنند اما یك واسطه همان دارو را به قیمت 10 میلیون تومان به او فروخت. برخی از افراد با استفاده از درد بیمار درآمد کسب می کنند. اگر این دارو مورد تحریم باشد ، قطعاً نباید وارد کشور شود ، اما می بینید که همین دارو با قیمت های بسیار خوبی در بازار سیاه به فروش می رسد.

موقعیت مراکز درمانی ایران در زمینه سرطان پستان در مقایسه با کشورهای پیشرفته چگونه است؟

با اطمینان می توان گفت آنچه در ایران انجام می دهیم ، مانند موسسه سرطان پستان در جهاد دانشگاهی و در زمینه سرطان پستان ، از نظر كیفیت با مشهورترین مراكز جهان قابل مقایسه است. گواه ادعای من حضور افرادی از خارج از کشور است که برای معالجه به ما مراجعه می کنند. مطمئناً هزینه درمان در کشور ما برای کسانی که پول خرج می کنند بسیار ارزان است اما اگر کار ضعیفی انجام دهیم ، آنها به جراحی ما اعتماد ندارند. هیچ مشکلی برای سیستم درمانی ایران در منطقه وجود ندارد.

آیا آماری از تعداد افرادی که بر اثر سرطان پستان در ایران فوت کرده اند وجود دارد؟

تعداد دقیق مرگ و میرها مشخص نیست ، اما طبق آخرین آمار وزارت بهداشت ، هر سال حدود 13000 مورد جدید سرطان پستان وجود دارد که رقم وحشتناکی است ، تا سال 1410. این می تواند دو برابر شود. می توان گفت که در آینده با سونامی سرطان روبرو خواهیم شد. یکی از دلایل این است که جمعیت در دهه 1960 در حال پیر شدن است.

چند درصد از بیماران سرطانی تحت درمان هستند؟

با اطمینان می توان گفت سرطان پستان در مراحل اولیه کاملاً بهبود یافته است. با این حال ، بیشتر بیماران ما با پیشرفت بیماری مراجعه می کنند. با توجه به ارجاع بیماران ما در مراحل بالاتر بیماری ، می توان استنباط کرد که میزان مرگ و میر در کشور ما بالاتر از کشورهای پیشرفته است.

عموم مردم معتقدند که مصرف انگلی و غذاهای تراریخته باعث افزایش سرطان شده است. آیا این باور درست است؟

در پزشکی ، ما باید براساس شواهد و اطلاعات صحبت کنیم. شما باید قادر باشید انگل ها و مواد تراریخته را مطالعه کنید تا سرطان زا باشد یا اینکه می توانید با مقامات رسمی صحبت کنید. اگر این ویژگی ها در دسترس نباشد ، داده ای برای صحبت وجود ندارد. صحبت با چهار مقام وزارت بهداشت در این باره ، دو نفر می گویند سر و صدا مضر است و دو نفر دیگر می گویند از این موضوع اطلاعی ندارند. متأسفانه ، این نیز یک مسئله اداری است که هیچ کس نمی خواهد وارد آن شود و تا وقتی وارد آن نشویم نمی توانیم در مورد آن صحبت کنیم.

عکس هایی از زنانی که تحت عمل کامل تقویت سینه قرار گرفته اند بارها در شبکه های اجتماعی منتشر شده است تا آنها را در مورد سرطان پستان آگاه کند. آیا این عکس ها واقعی هستند؟

اگر بیمار در مراحل اولیه بیماری باشد ، تخلیه کامل انجام نمی شود. جراحی ما برای محافظت از پستان است. در بسیاری از موارد ، پستان در حین جراحی تخلیه قابل بازسازی است تا شکل خود را از دست ندهد. ممکن است نیاز به بافت مجدد باشد و بسته به شرایط بیمار ، بازسازی در همان جلسه ممکن نیست. از آنجا که این عکسها بازخورد بیشتری دارند و مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد ، چنین تصاویری منتشر شده و جزئیات آن بیشتر نیست ، اما این فقط 10٪ موضوع است و 90٪ افراد ممکن است رخ ندهد.

چند درصد از افراد متقاضی بازسازی پستان هستند؟

اکثر شرکت های بیمه هزینه نوسازی را پرداخت نمی کنند ، بنابراین اکثر افراد برای آن درخواست نمی دهند.

قیمت آن چند است؟

حدود دو شرکت در ایران اندام مصنوعی تهیه و تولید می کنند که در حال حاضر هر چند ماه یکبار به دلیل مسائلی از جمله قیمت دلار در حال افزایش هستند. در حال حاضر ، هر پروتز حدود 8 میلیون تومان است. هزینه های بیمارستان نیز بسیار متغیر است ، زیرا انواع مختلف بازسازی وجود دارد و بسته به شرایط بیمار ، بخش خصوصی می تواند بیش از 20 میلیون تومان باشد.

اخیراً ، زنان بیشتر تحت عمل جراحی زیبایی قرار می گیرند ، از جمله جراحی پستان. آیا این نوع جراحی می تواند به سرطان پستان نیز منجر شود؟

می بینید که تعداد متقاضیان جراحی زیبایی نسبت به سال قبل در دوران کرونا افزایش یافته است ، در حالی که شما نباید بی مورد به مراکز پزشکی مراجعه کنید! متقاضیان باید از عوارض احتمالی آگاه باشند ، زیرا جراحی زیبایی یک عمل غیرضروری است. بنابراین وظیفه جراح است که عوارض جراحی مانند عفونت ، خونریزی و پروتز خالی را با آمار و احتمال نشان دهد. تا عکس خوبی از رویه او به شما نشان دهد. اگرچه این پروتزها باعث سرطان پستان نمی شوند ، اما احتمال سرطان همراه با سرطان خون نادر است. در اینجا لازم است یک موضوع مهم ذکر شود. پزشکان از نظر قانونی مجاز به ارسال تصاویر از بدن برهنه بیمار در شبکه های اجتماعی نیستند. من همچنین از بیمارانی که مایل هستند عکسهای جراحی خود را به بیماران دیگر در مطب نشان دهند ، اجازه می گیرم ، اما هرگز آنها را در شبکه های اجتماعی پست نمی کنم. اخذ و انتشار تصاویر بیماران بیهوش اخلاقی و قانونی نیست.

آیا مردان به سرطان پستان مبتلا می شوند؟

بله ، و بیشتر مردانی که به ما مراجعه می کنند در مرحله ای از بیماری قرار دارند که پوست را درگیر می کند ، زیرا هرگز برای مردان این اتفاق نمی افتد تا پایان زمان ابتلا به سرطان پستان. اگر علائمی روی سینه مرد دارید ، توصیه می شود که همیشه معاینه پزشکی انجام دهید.

آیا به عنوان پزشک خانواده سرطانی توصیه ای دارید؟

خانواده بیمار نیز به شدت درگیر روند درمان سرطان هستند و تحت فشار روانی و حتی مالی قرار دارند. به طور خلاصه ، ما باید یاد بگیریم که به عنوان حوزه تخصصی دیگر به بیماران کمک کنیم و باید به یک متخصص مراجعه کنیم. به عنوان مثال ، شخصی که همسر او شیرده است باید از روانشناس یا روانپزشک کمک بگیرد. برخی فکر می کنند انگیزه دادن به بیمار هیچ ارتباطی با آن ندارد اما توصیه می شود بیمار با خود روانشناس مشورت کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا