یکی از روشهای پربازده برای جذب مشتری این است که متنهای تبلیغاتی خودتان را در سایتهای مختلف منتشر کنید. به این متنها رپورتاژ آگهی میگویند و تأثیر زیادی در معرفی کسب و کارتان دارد. اما سؤال اینجاست که چطور یک رپورتاژ آگهی قدرتمند بنویسیم؟ یا اینکه رپورتاژ چه تأثیری روی سئو سایت دارد؟ در ادامه پاسخ این سؤالات را میدهیم.
شاید تابهحال از خود پرسیده باشید که رپورتاژ آگهی چیست؟ . با انتشار رپورتاژ خبری اطلاعاتی مفید و کاربردی در اختیار کاربر قرار میدهید. با این کار مخاطب ترغیب میشود که از خدمات یا محصولات شما استفاده کند. از این روش تبلیغاتی خیلی قبلتر از این که اینترنت به وجود بیاید استفاده میشد. چون این روش تبلیغاتی تأثیر زیادی روی جذب مشتری داشت، خیلی زود به دنیای اینترنت هم کشیده شد و کسب و کارهای زیادی از آن استفاده کردند.با توجه به قیمت بالای رپورتاژ و تأثیری که روی سئو سایتتان دارد، در این مقاله هر چیزی که باید در مورد آن بدانید را به شما توضیح میدهیم.
انواع رپورتاژ
اگر بخواهیم انواع رپورتاژها را بر اساس نوع انتشار و نوع تبلیغات با هم مقایسه کنیم، ۳ نوع رپرتاژ داریم.
- رپورتاژ خبری: رپورتاژی در قالب گزارش که در سایتها یا کانالهای خبری منتشر میشود. این نوع گزارش به صورت محسوس کالا و خدمات را معرفی میکند.
- رپورتاژ تبلیغاتی: مقالهای بیطرفانه که بعد از ایجاد حس نیاز نسبت به محصول یا خدمات به صورت نامحسوس راه حلی به مخاطب ارائه میدهد. مثل استفاده از محصول x برای حل مشکل کم خوابی.
- رپورتاژ مالتی مدیا: تبلیغات تلویزیونی، پادکست یا شبکههای اجتماعی که در قالب نقد و بررسی یک محصول یا خدمات را معرفی میکنند.
ریپورتاژ آگهی آنلاین چیست؟
رپورتاژ آنلاین هم اشتراکات زیادی با رپورتاژ آفلاین دارد. مثلاً اینکه رپورتاژ آنلاین اغلب در یک رسانه معتبر منتشر میشود؛ سایتهای خبری، مجلهای و… . همینطور رپورتاژ آنلاین میتواند مثل نوع آفلاینش، حالت تبلیغاتی داشته باشد.
نمونه رپورتاژ آگهی:
همان طور که میبینید این نوع مقالات معمولاً با برچسب «اسپانسری»، «رپورتاژ خبری» یا «رپورتاژ آگهی» منتشر میشود. اما بههرحال میتواند باعث جذب مخاطب شود.تفاوت اصلی که میان این دو نوع ریپورتاژ وجود دارد، این است که ما از رپورتاژ آنلاین علاوه بر تبلیغات، برای بهینه سازی و سئو سایت خودمان هم استفاده میکنیم. درواقع از آن بک لینک میگیریم! چه؟ الان به شما توضیح میدهم.همانطور که در مقاله «» هم گفتم، سئو اجرای یک سری فاکتور روی وب سایت است که در نهایت باعث میشود روی کلماتی که مخاطبان در گوگل جستجو میکنند، سایتتان در صفحه اول نشان داده شود.
مثلاً اینکه الان سایت ما روی کلمه «» در صفحه اول گوگل است، نشان دهنده این است که سایتمان روی این کلمه سئو خوبی دارد.
حالا در این بین، یکی از تأثیرگذارترین کارهایی که میتواند باعث افزایش قدرت سایت شما در گوگل شود، گرفتن بک لینک است. بک لینک همان لینکی است که از یک سایت به سایت شما داده میشود. اما برسیم به رپورتاژ خودمان. بالاتر هم گفتم شما با خرید رپورتاژ، علاوه بر انتشار یک مقاله تبلیغاتی در سایت مورد نظر، میتوانید از آن یک تا پنج هم به سایت خودتان بدهید. اما آیا این بک لینک ها سئو سایتمان را یک شبه زیر و رو میکند؟ در ادامه جواب میدهیم.
خرید رپورتاژ چقدر روی سئو سایت شما تاثیر دارد؟
اول از همه دقت کنید: نه رپورتاژ و نه هیچ کدام از “راهکارهای سئو” قرار نیست در عرض یکی دو شب روی سئو سایت شما تأثیر بگذارند. بلکه همه آنها نیاز به صبر دارند. درواقع بک لینکی که از رپورتاژ به سایت خودتان میدهید، خیلی تأثیر بیشتری از انواع بک لینکهای دیگر مثل بک لینک کامنتی، بک لینک در شبکههای اجتماعی و… دارد. چرا؟ به این دلایل:
- در رپورتاژ وب سایتی که به شما لینک میدهد، یک سایت معتبر و قدرتمند است و لینکهای آن اعتبار بالایی به سایتتان منتقل میکند. به اصلاح از سایتهایی با Domain Authority بالا لینک میگیرید.
- بک لینکی که از میان یک مقاله متنی به سایت داده شود بسیار ارزشمند است، به همین دلیل بک لینک رپورتاژ هم تأثیر مثبت زیادی دارد. چرا که حداقل ۳ الی ۵ لینک Follow به سایت شما داده میشود.
- سایتی که در آن رپورتاژ میخرید بازدیدکننده ثابت دارد و کلیک کاربران ثابت آن روی لینکهای رپورتاژ، قدرت آن را زیاد میکند.
- تعداد بک لینکها اندک است و گوگل را به شما شکاک نمیکند.
- به خاطر بازدید بالای رپورتاژ آگهی، ترافیک سایت شما بالا میرود.
- و…
نکته: لینک و بازدید رپورتاژ اگهی شما تا ابد باقی میماند؛ اما میزان ترافیک ورودی سایت شما در بازههای زمانی مختلف یکسان نیست.علاوه بر همه اینها، با توجه به اینکه رپورتاژها اصولاً در سایتهای قدرتمند منتشر میشوند، ممکن است خود مقاله شما در آن سایت هم در گوگل سئو شده باشد. به این ترتیب ارزش رپورتاژتان چندین برابر خواهد شد. در مورد این موضوع در ادامه مقاله توضیح بیشتری میدهیم؛ اما اجازه بدهید الان یک سؤال مهم را جواب بدهیم.
آیا میتوان به رپورتاژ به چشم تبلیغات نگاه کرد؟
درگذشته که رپورتاژها در مجلهها و روزنامهها منتشر میشدند، تمام هدف از خرید و انتشار آنها، تبلیغات بود. اما امروز که دنیای کسب و کار به سمت اینترنتی شدن متمایل شده و سئو در آن نقش مهمی ایفا میکند؛ در اکثر موارد هدف از خرید رپورتاژ، بهبود سئو سایت است.با این حال، اگر بتوانید رپورتاژ خوبی بنویسید و آن را جای درستی منتشر کنید، میتوانید روی جنبه تبلیغاتیاش هم حساب کنید. البته اینکه چقدر این تبلیغ برای شما و کسب و کارتان بازخورد داشته باشد، واقعاً جواب دقیقی ندارد. تأثیر رپورتاژ به متغیرهای زیادی مثل آمادگی وب سایت شما، متن رپورتاژ، خود رسانه منتشرکننده و… بستگی دارد. پیشنهاد میکنیم حتماً مقالات ما را در زمینه مطالعه کنید و از آنها برای بیشتر کردن مشتریهای سایتتان کمک بگیرید.
چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟
در ادامه مقاله میخواهیم به شما توضیح بدهیم چطور باید رپورتاژی بخرید و بنویسید که بیشترین تأثیر سئو و تبلیغاتی را برای برند و وب سایت شما داشته باشد. به سراغ قدم اول برویم:
1- انتخاب سایت مناسب
انتخاب درست سایتی که رپورتاژ را در آن منتشر میکنید، اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر هدفتان از خرید رپورتاژ این است که بک لینکهای قدرتمندی گرفته و سئو سایت را بهبود بدهید، باید سراغ سایتهایی بروید که اعتبار سئو بالایی دارند. برای بررسی اعتبار سئو هم 2 راه دارید.
- کلمات مرتبط به سایت مورد نظر را جستجو کنید و ببینید آیا روی کلمات کلیدی مختلف، در صفحه اول رتبه دارد؟
- اعتبار سئو سایت را با که اعتبار دامنهها را چک میکند، بررسی کنید.
- آیا سایت مورد نظر به سایت شما مرتبط است و مخاطبانی دارد که به محصولات یا خدمات شما علاقهمند باشند؟
- آیا سایت مورد نظر پربازدید است یا مخاطبان زیادی ندارد؟
2- نوشتن محتوای خوب
بعد از اینکه با توجه به نیاز و هدفتان سایت مناسب را انتخاب کردید، نوبت این میرسد که یک محتوای خوب بنویسید. نمیدانیم هدفتان از خرید رپورتاژ تبلیغات است، سئو سایت یا هر دو. اما در هر حال طبق تجربه پیشنهاد میکنیم از این مسیر برای نوشتن محتوا پیش بروید.
بازاریابی محتوایی کنید
تصور کنید هدفتان از انتشار رپورتاژ آگهی، معرفی یک دوره آموزش ریاضی است. میتوانید در این مقاله فقط در مورد کسب و کارتان، خدماتش، افتخاراتش و در نهایت دورهای که برگزار میکنید حرف بزنید. احتمالاً هم هیچکس حوصله ندارد چند دقیقه زمانش را برای خواندن یک مقاله تبلیغاتی کامل صرف کند.
اما اگر رویکرد بازاریابی محتوایی را انتخاب کرده و بخواهید اعتمادسازی کنید، به جای نوشتن مقاله تبلیغاتی یک مقاله با موضوع تکنیکهای یادگیری ریاضی مینویسید. در این مقاله هم ابتدا تکنیکهای ارزشمند ریاضی را به مخاطبان آموزش میدهید و در همین حین به شکل مستقیم یا غیر مستقیم، کسب و کارتان را تبلیغ میکنید.
به این ترتیب احتمال اینکه مخاطبان مقاله را بخوانند، با نام کسب و کارتان آشنا شوند و حتی وارد سایتتان شوند، بسیار بالا میرود.
علاوه بر این اگر از این مسیر پیش بروید، احتمالاً در آینده این مقاله با همین کلمه کلیدی آموزش تکنیکهای ریاضی، در گوگل سئو میشود. به این ترتیب مخاطبان زیادی را از گوگل جذب کرده و آنها را به سایتتان میفرستد. همینطور اعتبار ریپورتاژ آگهیتان هم بیشتر میشود.
محتوای جذاب بنویسید
حواستان باشد که چهارچوب اصلی رپرتاژ شما باید مربوط به اطلاعات و نکات کاربردی باشد. حالا انتخاب با شما است که در قالب خبر بنویسید یا اینکه یک مقاله آموزشی داشته باشید. میزان کلیک رپورتاژ آگهی به تیتر جذاب شما هم بستگی دارد.
مخاطب در نگاه اول جذب تیتر مقاله میشود و تصمیم میگیرد تا مقاله را بخواند. به عنوان نکته آخر: در صورتی که لحن نوشتار شما نزدیک به سایت رسانه (منتشرکننده رپرتاژ) باشد، تأثیرگذاری بیشتری برای مخاطب خواهد داشت.
از تصاویر نهایت استفاده را کنید
ببینید، مخاطبان وب کلاً انسانهای کمحوصلهای هستند؛ بنابراین مخصوصاً در نوشتن مقالات متنی ما باید تمام سعیمان را بکنیم تا آنها را زمان بیشتری در سایتمان نگه داریم. با توجه به اینکه در رپورتاژ دستمان برای اضافه کردن ویدئو و صوت بسته است، از تصاویر نهایت استفاده را میکنیم.
برای اینکه بتوانید با مخاطبان ارتباط بیشتری برقرار کنید و در نهایت آنها را به سایت خودتان بفرستید، پیشنهاد میکنیم که از تصاویر باکیفیت و جذاب، عکسنوشته و حتی کاریکاتور استفاده کنید.
مستقیم درخواست کنید
این یعنی به جای اینکه صرفاً لینک یک صفحه را در رپورتاژ قرار بدهید و آن را معرفی کنید، با یک متن یا تصویر متنی کاملاً واضح از مخاطب بخواهید که برای به دست آوردن فلان ارزش، روی لینک کلیک کرده و وارد سایتتان شود. مثلاً: برای دریافت دوره رایگان آموزش تکنیکهای ریاضی، به صفحه دوره ریاضی سایت فلان بروید.تحقیقات در سطح وب نشان دادهاند که اقدام به عملهای واضح، تأثیر بسیار زیادی روی ذهن مخاطبان و متقاعد کردنشان برای انجام یک کار دارد.
3- انتخاب بک لینکهای مناسب
خب، تا اینجا سایت مناسبی انتخاب کرده و محتوای خوبی هم نوشتهاید. اما در محتوا کدام کلمات را به کدام صفحاتمان لینک کنیم؟ ببینید جواب دقیق این سوال نیاز به بررسی تخصصی سئو سایت شما و شرایطتان دارد. اما به طور خلاصه نکاتی که بهتر است رعایتشان کنید، اینها هستند:
- اول از همه اینکه بهتر است بیشتر از 3 لینک به سایتتان در ریپورتاژ ندهید.
- ترجیحاً یک لینک را با اسم برندتان به صفحه اصلی بدهید.
- دو لینک را با کلمه کلیدی هر صفحه، به صفحات مهم سایتتان بدهید.
- به هیچ عنوان به یک صفحه دو لینک ندهید؛ چون ارزش خاصی ایجاد نمیکند.
- بهتر است در سایتهای فروشگاهی، حداقل یک لینک به یک صفحه دستهبندی محصول بدهید.
- ترجیحاً صفحاتی را برای لینک دادن انتخاب کنید که همین حالا هم ارزش سئو خوبی داشته و در صفحات 1 تا 3 گوگل هستند.
خیلی ساده و روان توضیح دادید! حالا میدونم چطور میشه با رپورتاژ آگهی مخاطبهای بیشتری رو جذب کرد. مرسی از اطلاعات خوبتون
دمتون گرم! با این مقاله دیگه دقیقاً فهمیدم رپورتاژ آگهی چیه و چطور میتونم ازش برای رشد کسبوکارم استفاده کنم.
عالی بود! تا حالا فکر میکردم رپورتاژ فقط یه نوع تبلیغه، ولی با این توضیحات فهمیدم چقدر میتونه مؤثر و حرفهای باشه
مطلب خیلی کاربردی بود! اصلاً نمیدونستم رپورتاژ آگهی میتونه روی سئو سایت هم تاثیر بذاره. حتماً میخوام امتحانش کنم.
خیلی خوب توضیح دادید! همیشه برام سوال بود که رپورتاژ آگهی چیه و چطوری میتونه به کسبوکار کمک کنه. حالا دیگه کامل متوجه شدم.