رضا داوری اردکانی؛ فیلسوف آینده

اردکان | رضا داوری اردکانی

حرفس حدود هفت قرن پیش در غم و حسرت گذشته می سراید.
هیچ کس نمی تواند کمک کند، اما چه اتفاقی برای کمک کننده افتاد؟
دوستی کی تموم شد؟ چه بر سر عاشقان آمد؟

خضر فرخ کجاست که آب حیوان تاریک است؟
چه شد خونی که از گوشه نسیم بهاری می چکید؟

و مورانا جالاردین بالکی صدا زد:
همه از اصل خود دور بودند
زمان اتصال را بررسی کنید.

همچنین در کتاب اول مثنوی:
لطفاً به این نی که شاکی است گوش دهید
در مورد جدایی صحبت می کند

آنها نمی خواستند من را ببرند
در برادرزاده ام زن و مرد شاکی هستند

توضیحی در مورد خداحافظی می خواهم
برای توضیح درد دلتنگی

از دیدگاه استاد الدکانی;
آینده نگری منحصر به جامعه مدرن است و راه را برای توسعه فناوری هموار می کند. دنیای سنت کم و بیش همان جهان بود، بی ارتباط با نوآوری های موقعیت ها و زمان های مختلف. در کتاب گرانقدر «فلسفه و آینده پژوهی» انتشارات سخن در سال 1392.

او دیدگاه خود را درباره «آینده و آینده نگری» توضیح می دهد.

آینده نگری یک رویا نیست، بلکه واقعیتی است که می توان آن را در قالب منحنی های گذشته خودمان دید، اما تاریخ مجموعه ای از حقایق دقیق نیست، بلکه آینه ای از سیالیت درک خود ماست. اکنون ما گذشته و آینده را داریم. یک آینه دو طرفه که ادراک و تجربه ما را متعادل می کند. در بسیاری از موارد آینه و آینده خود را به دیگران واگذار می کنیم و در صورت نیاز مسئولیت را بر عهده می گیریم. تمام باغ‌ها و قلعه‌های جذاب امروزی به‌طور سفارشی بر اساس دیروز طراحی شده‌اند، برخی به آرامی و برخی بی‌صدا در تاریکی. امروز، اقتصادهای در حال فروپاشی جهان از درد فریاد می زنند و میلیاردها پناهنده را در فقر رها می کنند. نوآوری خلاق نماد بلندی صدا است. اکنون پس از اینکه همه‌گیری کرونا با سلامت، اقتصاد و روحیه انسان مواجه شده است، وعده‌های آینده امیدوارکننده‌ای مطرح شده است. آینده پژوهان بدون سواد آینده نگر هستند، مقداری روشنگری یک پیش نیاز است و جهت گیری ماهرانه برای پیشرفت و رفاه عمومی به عنوان یک نیاز اساسی. از امروز هرکس به آینده فکر می کند منتظر زمان بهتری است.
با این وجود، سیل در جریان است و این بار کشتی پر از هوش انسانی است که باید زنده بماند. در غیر این صورت، وزن قبیله گرایی منحط به سادگی قایق را غرق می کرد.

آینده بزرگترین چالش در حال حاضر است. “اپیدمی” با “تغییر آب و هوا” مرتبط است، مهارتی که برای داشتن شجاعت رویارویی با واقعیت لازم است. در سراسر جهان، فقدان رهبری ماهر در بسیج کارآفرینی در سراسر جهان وجود دارد، در حالی که اقتصاد متوسط ​​در آشفتگی است. مشکلاتی از این دست اغلب به بودجه یا هزینه اضافی خاصی بستگی ندارد.
امروز و در آینده، در حالی که گرداب آشفتگی کشورها را در آشفتگی فرو می‌برد، طوفان‌های غیرقابل توقفی وجود دارند که برای توسعه اقتصادی پایدار و سازگار با محیط‌زیست نیاز به فرمان‌های نوآورانه در هر نقطه از جهان دارند.

* استاد مهندسی زلزله شناسی پژوهشکده زلزله و عضو دانشیار فرهنگستان علوم

دکمه بازگشت به بالا