عمومی

راه‌های جلوگیری از سرماخوردگی – مجله خانواده

سرماخوردگی ویروسی است که حلق و گلو را درگیر می کند. عفونت مرتبط با دستگاه تنفسی فوقانی که در درجه اول بینی را تحت تاثیر قرار می دهد. سرماخوردگی معمولاً با خستگی، لرز، عطسه و سردرد شروع می شود و به دنبال آن سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب رخ می دهد که معمولاً پس از 7 تا 10 روز فروکش می کند و می تواند تا 3 هفته ادامه یابد. .

به گزارش مجله خانواده فرادید وی ادامه می دهد: «به طور معمول، کودکی که به مدرسه یا مهدکودک می رود، ممکن است انتظار داشته باشد که شش تا ده بار در سال دچار سرماخوردگی شود. بله، این بیماری معمولاً بی ضرر است، اما علائمی مانند آبریزش بینی، گلودرد، سردرد خفیف، کم… تب شدید و کاهش اشتها ممکن است کمتر باشد.در حال حاضر درمان خاصی برای سرماخوردگی وجود ندارد.بیشتر افراد پس از دو هفته بهبودی بهبود می یابند که تنها با اقداماتی مانند استراحت و نوشیدن مایعات فراوان قابل انجام است.

اما چگونه می توان از سرماخوردگی جلوگیری کرد؟

گام اول

1- مایعات زیاد بنوشید. هیدراته نگه داشتن بدن به جبران مایعات از دست رفته و تب کمک می کند که می تواند وضعیت را تا حدودی بهبود بخشد. از نوشیدنی های گازدار اجتناب کنید زیرا می توانند باعث کم آبی بدن شوند.

۲- سوپ مرغ بخورید. مطالعات اخیر نشان داده است که در بین رژیم های غذایی خانگی، مصرف سوپ بهترین گزینه برای کاهش التهاب، علائم و گرفتگی عضلات است. خوردن سوپ مرغ می تواند به سرعت علائم را به حداقل برساند و روند بهبود را تسریع کند.

3- شستشوی دهان و گلو با آب نمک یکی از راه حل های ساده برای از بین بردن ویروس ها و خارش گلو است. می توانید محلول آب نمک را با افزودن 1/4 تا 1/2 قاشق غذاخوری نمک به یک لیوان آب تهیه کنید.

4- آب نبات های سرد برای تسکین التهاب. این آب نبات ها حاوی مسکن هایی هستند و می توانند به تسکین گلودرد کمک کنند. یک محصول تسکین دهنده درد حاوی اکالیپتوس و کافور. آنها را هر 2-3 ساعت یا طبق دستور مصرف کنید.

5- از اسپری بینی استفاده کنید. گرفتگی بینی یکی از بدترین علائم سرماخوردگی است. اسپری های بینی به کاهش ترشحات کمک می کند. استفاده از این محصول برای کودکان بی خطر است.

۶- بدن درد و گلودرد ناشی از سرماخوردگی را با داروهای بدون نسخه (OTC) تسکین دهید. داروهای بدون نسخه (OTC) (ضد انعقادها، اسپری های بینی، آنتی هیستامین ها) ممکن است به تسکین درد و ناراحتی کمک کنند. نکته مهم این است که آن را طبق دستورالعمل روی برچسب محصول استفاده کنید. استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم نقش مهمی در تسکین درد دارند. بدون تجویز پزشک به کودکان و نوجوانان آسپرین ندهید.

7- تا حد امکان استراحت کنید. استراحت کافی می تواند به کاهش علائم سرماخوردگی کمک کند. استراحت در خانه و هیدراته ماندن می تواند روند بهبود را تسریع کند. سعی کنید در طول روز بخوابید و حداقل 8 ساعت در شب بخوابید.

8- برای خود یک محیط خواب راحت ایجاد کنید. برای خوابیدن در اتاق خواب راحت و گرم بسیار مناسب است. با کنترل دما، رطوبت و جریان هوا در اتاق می توانید از بدتر شدن علائم سرماخوردگی جلوگیری کنید.

دمای اتاق خواب خود را بین 70 تا 75 درجه فارنهایت (21 تا 23.9 درجه سانتیگراد) نگه دارید و از یک مرطوب کننده برای مرطوب کردن هوای اتاق خواب خود استفاده کنید. همچنین مطمئن شوید که اتاق دارای هوای تازه است تا از رشد باکتری جلوگیری شود.

9- درمان های مکمل را در نظر بگیرید. بسیاری از افراد از درمان های مکمل به عنوان یک درمان پیشگیرانه استفاده می کنند. با این حال، تحقیقات در مورد اثربخشی ویتامین C و روی (روی) به عنوان یک درمان برای سرماخوردگی ادامه دارد. اگر مصرف این داروها باعث بهبودی شما می شود، از این داروها استفاده کنید.

در حال حاضر شواهد محدودی در مورد نتیجه مصرف ویتامین C برای کوتاه کردن زمان بهبودی وجود دارد.همچنین تحقیقات روی مکمل های روی نشان داده است که مصرف آن 24 ساعت پس از سرماخوردگی می تواند علائمی مانند حالت تهوع و بد دهان را از بین ببرد. من اینجا هستم.

10- به پزشک مراجعه کنید. سرماخوردگی معمولاً نیازی به ویزیت ندارد. با این حال، مواقعی وجود دارد که باید به پزشک مراجعه کنید. اینها شامل گلودرد و تب بالای 38.5 درجه سانتیگراد در بزرگسالان است. اگر علائم بدتر شد، مانند سردرد، استفراغ، سینوزیت، درد قفسه سینه یا مشکل تنفس، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر کودک 3 ماهه یا کودک نوپای شما تب دارد، باید وضعیت خود را توسط متخصص اطفال بررسی کنید.

مرحله دوم

1- به یاد داشته باشید که هیچ گلوله نقره ای برای سرماخوردگی وجود ندارد، اما راه های موثری برای پیشگیری از آن وجود دارد. اقدامات اولیه مانند شستن دست ها، بهداشت شخصی و غرغره کردن با آب نمک می تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را تا حد زیادی کاهش دهد.

برخلاف آنفولانزا، هیچ واکسنی برای سرماخوردگی وجود ندارد. از آنجایی که آنتی بیوتیک ها توسط ویروس ها ایجاد می شوند و آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت ها موثر هستند، در درمان سرماخوردگی بی تاثیر هستند.

2- دست های خود را مرتب بشویید. یکی از راه های موثر برای جلوگیری از سرماخوردگی می تواند شستن مرتب دست ها باشد. این عمل در واقع به کاهش انتشار باکتری ها و ویروس ها کمک می کند.

دست های خود را به مدت 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از محصولات ضد عفونی کننده استفاده کنید. همیشه پس از بازدید از وسایل نقلیه عمومی یا سایر مکان های شلوغ دست های خود را بشویید.

3- بینی و دهان خود را بپوشانید. همیشه هنگام سرفه یا عطسه بینی و دهان خود را با دستمال بپوشانید. این به جلوگیری از گسترش آلودگی کمک می کند. با پوشاندن بینی و دهان هنگام سرماخوردگی، می توانید خطر ابتلا به ویروس را برای دیگران به حداقل برسانید. همچنین می توانید دیگران را تشویق کنید که هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانند.

4. تا حد امکان از ازدحام پرهیز کنید. سرماخوردگی یک بیماری بسیار مسری است. به راحتی در کودکان و مناطق پرجمعیت پخش می شود. با صرف زمان کمتر در مکان های عمومی شلوغ می توانید تا حدودی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کنید.

اگر سرما خورده اید، بهتر است در خانه بمانید و استراحت کنید تا از انتشار عفونت جلوگیری کنید. بنابراین از تماس با افراد مبتلا خودداری کنید و ظروف و وسایل شخصی را از افراد سرماخورده جدا کنید.

5- سطوح مختلف را ضدعفونی کنید. میکروب ها و باکتری ها می توانند به راحتی در فضاهای مشترک مانند حمام و سطوح آشپزخانه پخش شوند. تمیز کردن و ضد عفونی کردن این فضاها به جلوگیری از شیوع سرماخوردگی کمک می کند. روی فضاهای مشترک مانند حمام، توالت و سینک آشپزخانه تمرکز کنید. دستگیره های درب را نیز می توان ضد عفونی کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا