عمومیکسب و کار برتر

راهنمای گام به گام استفاده از دستگاه CNC چوب

قبل از کار با دستگاه  برای جلوگیری از اشتباه و جهت گیری درست، ابتدا لازم است شش مرحله زير را رعایت كنيد. مطالعه اين مطلب که توسط گروه فرساد ماشین تولید شده، به شما كمك مي كند با اطلاعات کافی برای تصمیم گیری و آغاز مراحل بعدی کار اقدام نماييد. نرم افزار های مرتبط با سی ان سی CNC چوب  . در صورت ساخت، میزان هزینه، زمان مورد نیاز جهت ساخت و مشکلات پیش رو و در نهایت قابلیت انجام کار مورد نظر، مسائلی هستند که باید به آنها توجه نمود.

صفر تا صد یک قطعه را با  دستگاه سی ان سی راش ماشین بسازید . بهترین راه برای این منظور کمک گرفتن از يك فرد باتجربه تر است که خود یک دستگاه CNC دارد. ساخت يك قطعه ساده را می توان مرحله فارغ التحصیلی نامید. بعد از آن شما همچنان تازه کار هستید، اما بعد از این که اولین قطعه خود را ساختید می شود گفت که نسبت به کلیه مراحل این کار آگاهی کافی پیدا کرده اید. باقی ماجرا تلاش بیشتر و افزایش مهارت شما می باشد.

انواع دستگاه  CNC چوب را بشناسید

در زمینه، چه قصد خرید ماشین آلات CNC چوب داشت باشید و چه قصد ساخت آنها، بهتر است قبل از شروع با انواع  آنها آشنا شوید. براي مثال انتخاب فرز CNC يا تراش CNC جهت خريد، تاثیر کاملاً متفاوتی بر نوع قطعات قابل تولید خواهد داشت. همین طور بسیاری دیگر از انواع CNC مانند بورینگ، هوا برش، پلاسما و حتی پرینترهای سه بعدی، همه و همه با هم متفاوت هستند. در نظر گرفتن تعداد محورهای ماشین کاری و هم زمان بودن آنها، کنترلر آن ها، نوع اجزای مکانیکی و غیره نیز باید در نظر گرفته شوند.

جی کد یا G-Code در واقع زبان برنامه نویسی ماشین کاری و واسطه ارتباط با دستگاه CNC چوب است. داشتن دانش در این زمینه، حتی در حد ابتدایی، به دو دلیل بسیار کارآمد می باشد: دلیل اول داشتن توانایی برای فرمان دادن دستی به ماشین در حالت MDI است. در این وضعیت می توان دستورات را به طور مستقیم و بدون وجود واسطه های نرم افزاری در کنترلر دستگاه وارد و اجرا نمود. با اینکه ممکن است ظاهر G-Code در ابتدا به نظر ترسناک بیاید، اما پس از کمی مطالعه و آشنایی بیشتر کاربرد آنها آشکار خواهد شد. خوشبختانه در این مرحله نیازی به دانش عمیق در این زمینه وجود ندارد.

سرعت اسپیندل و پیشروی ابزار را بشناسید

در مورد وجوه نرم افزاری کار صحبت شد. اما در بعد مکانیکی و هنگام شروع به کار، انتخاب سرعت اسپیندل و پیشروی ابزار برای بسیاری از مبتدیان موضوعی پیچیده به حساب می آید. دستگاه CNC یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین دستگاه‌ها در صنعت است که برای ساخت قطعات با شکل‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. در این مطلب، با دستگاه CNC، نحوه کار آن و روال آموزش اپراتوری CNC آشنا می‌شویم. در حالی که تازه کارها تمایل دارند با سرعت پایین تر ماشین کاری کنند، این موضوع می تواند ریشه بسیاری از مشکلات آنها باشد. بنابراین همانند G-Code باید قبل از دست به کار شدن در این مورد نیز اطلاعات کافی کسب شود.

با روش های اندازه گیری آشنا شوید

اطلاع داشتن از روش های صحیح اندازه گیری برای آغاز به کار موضوعی حیاتی است و اندازه گیری از مرحله بستن قطعه کار تا چک کردن اندازه های نهایی آن کاربردی وسیعي دارد. در حالی که اندازه گیری کاری سخت به حساب نمی آید، اما شدیداً توصیه می شود تا با راهنمایی کسانی که در این زمینه تخصص دارند وارد این مقوله شوید. یادگیری اصول اولیه اندازه گیری در عمل و زیر نظر فرد متخصص بسیار کارآمد تر می باشد. برای شروع موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  1. استفاده صحیح از کولیس ۱۰ را بیاموزید.
  2. از ریزسنج ۱۱ برای اندازه گیری در جای مناسب استفاده نمایید.
  3. از ساعت اندیکاتور۱۲ برای چک کردن قطعات، هم سطح نمودن و ساعت کردن قطعه کار استفاده نمایید.
  4. با استفاده از لبه ياب ۱۳ ، لبه قطعه کار را پیدا نمایید.
  5. با کمک یک فرد متخصص مرکز یک سوراخ را بیابید.

دستگاه CNC چیست؟

قبل از آشنایی با دستگاه CNC و روال آموزش اپراتوری CNC ابتدا لازم است بدانیم که CNC مخفف “Computer Numerical Control” به معنای «کنترل عددی کامپیوتری» است. هنگامی که از کامپیوترها برای کنترل یک ابزار «کنترل عددی» (NC) استفاده می‌شود، آن ابزار یا دستگاه را CNC می‌نامیم. به عبارت دیگر، اگر برای کنترل ابزارهای ماشینی مانند تراش، آسیاب، شیار، شکل‌دهنده و غیره از کامپیوتر استفاده کنیم، به آن‌ها دستگاه CNC گفته می‌شود.

عملیات برش انجام شده توسط CNC را ماشین‌کاری CNC می‌نامند. خدمات مختلف ماشین‌کاری که در آن‌ها از دستگاه CNC استفاده می‌شود به عنوان خدمات ماشین‌کاری CNC شناخته می‌شوند. معمولاً در دستگاه CNC ابتدا برنامه‌ها طراحی یا تهیه می‌شوند و سپس به دستگاه CNC داده می‌شوند. طبق این برنامه‌ها، CNC حرکت و سرعت ابزارهای ماشین را کنترل می‌کند. همان‌طور که در قسمت قبل دیدیم، نمودار بلوکی یکی دستگاه CNC شامل بخش‌های مختلفی است. در ادامه، بخش‌های اصلی دستگاه CNC را معرفی می‌کنیم.

(الف) دستگاه‌های ورودی: دستگاه‌هایی هستند که برای ورود برنامه در دستگاه CNC استفاده می‌شوند. معمولاً سه دستگاه ورودی استفاده می‌شود که این سه دستگاه نوار پانچ‌ خوان، نوار مغناطیسی خوان و کامپیوتر از طریق ارتباط RS-232-C است. سه کارکرد مختلف برای دستگاه CNC وجود دارد. نوع اول دستگاه حفاری و ایجادکننده سوراخ است. این ماشین‌ها بر ایجاد سوراخ‌های دقیق با استفاده از یک مته متمرکز شده‌اند و در شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو رایج هستند. با استفاده از دستگاه CNC اطمینان حاصل می‌شود که سوراخ‌هایی در همان نقاط روی هر قطعه‌ای که از دستگاه عبور می‌کند، ایجاد می‌شوند.

نوع بعدی دستگاه تراش CNC است. این ماشین‌آلات تقریباً مانند تراش چرخان معمولی کار می‌کنند. تنها تفاوت این است که کامپیوتر به بازوی رایانه‌ای می‌گوید که کجا باید در امتداد کار حرکت کند. همچنین می‌گوید که چه مقدار فشار وارد شود تا شروع به قطع مواد کند. این تنظیمات می‌تواند برای افرادی که وسایلی مثل پایه میز یا چوب بیس‌بال می‌سازند عالی باشد. تبدیل از دستگاه دستی تراشکاری چوب به تراش CNC به شدت کارایی برش را افزایش می‌دهد و برش کامل هر قطعه را تضمین می‌کند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا