عمومی

رافائل گروسی و حقیقت توافق

حقوقی به معنای تطبیق فعالیت های ایران با قوانین NPT یا پروتکل الحاقی است ، چه در نظر گرفته شود یا نه ، بخش فنی: نسبت اورانیوم غنی شده ایران ، ذخایر ایران ، و سانتریفیوژ مورد استفاده. گزارش فصلی را به هیئت مدیره ارائه دهید.
تا زمانی که این گزارش تهیه شده است ، ایران خوب است ، اما وقتی آقای گروسی اعلام می کند که ایران اجازه دسترسی به دوربین در سایت کرج را نمی دهد ، نشان می دهد که سیاسی است. زیرا خود او می داند که توافق در مورد مواردی است که مشخص شده است. در واقع قرار بود دوربین آسیب دیده در محلی تعیین شده بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تعمیر شود ، اما کاراسی بخشی از آن نبود. اگر در قرارداد از یک دوربین خاص نام برده شده و نام کرج ذکر نشده است ، پس آقای گروسی باید چیزی غیر از عدم دسترسی به کرج بگوید. چه کسی و چگونه این عملیات را انجام داد و در واقع جنبه ایمنی دارد ، زیرا اتفاقی در کرج رخ داد و تفسیرهای من و ایرانی مانع عملیات ضدتروریسم شد.

بنابراین ، قبل از اعطای دسترسی به آژانس باید به دقت در نظر بگیرید. نمی توانید به دشمن بگویید که چقدر موفق بوده یا چه کرده است. بنابراین ، ایران معتقد است تا زمانی که تحقیقات درباره کشور پشت این حادثه و نحوه انجام آن کامل نشود ، قابل دسترسی نخواهد بود. با این حال ، مرکز کرج خود مخفی نیست ، تحت کنترل یک نهاد دولتی است و اکنون که بحث دوربین مطرح شده ، بخشی از توافق نبوده است ، بنابراین دروغی است از آقای گروسی. جالب بود که گروسی از اسلام در سفر خود به وین درخواست کرد و توضیح داد که اسلام باید جنبه های امنیتی را مورد بررسی قرار دهد و پس از اتمام تحقیقات قابل دسترسی خواهد بود. با این حال ، به نظر خوب می رسد که ایران در طول تاریخ نشان داده است که تحقیقات در حال انجام است ، اما وقتی سه عملیات ضدتروریستی انجام شد ، آنها اطلاعاتی در مورد نحوه ارائه آنها به ما ارائه کردند. آیا انتظار دارید این کار را انجام دهید؟ ایران امیدوار است بتواند عاملان چنین اقدامات تروریستی را مورد رسیدگی قرار دهد. همانطور که می گوییم ، آژانس ها نباید سیاسی باشند و مدیران آژانس ها نباید به طور رسمی دروغ بگویند ، چه برسد به اینکه دروغ بگویند.

از سوی دیگر ، طرف ایرانی باید به خاطر داشته باشد که یافتن فرد مسئول خرابکاری کار آژانس ردیابی نیست. بنابراین به نحوی می توانیم با آژانس در مورد چگونگی جبران خرابکاری و نحوه انجام ترتیبات غیر تکراری همکاری کنیم. اما سرزنش تروریست ها وظیفه شورای امنیت سازمان ملل است. به عبارت دیگر ، ایران باید پرونده را با مقامات سیاسی و امنیتی پیگیری کند ، اما کار نهادهای دولتی قانونی و فنی است و قانون نهادهای دولتی چنین چیزی را پیش بینی نمی کند. بنابراین ، اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی محکومیت شفاهی داشته باشد ، باید به صورت قانونی پیگیری شود و توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد و نهادهای قادر به پیگیری موضوع مورد ارزیابی قرار گیرد.
بهتر است ایران این موضوع را در سازمان ملل متحد و شورای امنیت پیگیری کند تا عاملان اصلی چنین فعالیت های تروریستی شناسایی و شناسایی شوند. در واقع ، اگر این نهاد اساساً درگیر چنین فعالیت های سیاسی باشد ، اصلاً کار نخواهد کرد. دقیقاً همان شکلی که ما از آژانس گرفتیم و مدیر آن به موضع اشتباه در مورد ایران و به اصطلاح فضاسازی ناشیانه اشاره می کند.

* تحلیلگر امور بین الملل
چاپ شده در روزنامه امان چهارشنبه ، 16 آنلاین

دکمه بازگشت به بالا