عمومی

خودروهایی که به‌زودی وارد بازار می‌شوند

در حال حاضر خودروساز با ضرر 150 هزار تومانی مواجه است. اگرچه این امر باعث کاهش جریان نقدینگی خودروسازان شده است، اما مسئولان صنعتی همچنان خواهان تحقق پروژه‌های بزرگی مانند از بین بردن پلت فرم‌های قدیمی و تولید بر اساس پلت فرم‌های جدید در شرایط فعلی هستند.

به گزارش مجله خانواده دنیای اقتصادی وی می‌نویسد: «نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران با راه‌اندازی پلت‌فرم، با مشکلات نقدینگی ناشی از قیمت‌گذاری اجباری خودروها، مانع بزرگی بر سر راه ادامه این مسیر است.» کلید آن در دست دولت سیزدهم بود. وضعیتی که انتظار می رود باشد.”

بر اساس نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران که در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است، بخش مهمی از آن به مقابله با تحریم‌های صنعت خودرو، حرکت به سمت پلتفرم‌های جدید و رویکرد پلتفرمی اختصاص دارد. در نتیجه، خودروسازان محصولات و پلتفرم های قدیمی را با محصولات مبتنی بر پلتفرم ها و ساختارهای بومی جدید جایگزین می کنند. همانطور که اشاره شد، مسیری که دولت سیزدهم برای توسعه و تداوم صنعت خودروی داخلی در پیش گرفت، در راستای مقابله با تحریم های بین المللی است و دولت از ابتدا بر اساس برجام و مقررات ملی به تعهدات خود عمل کرده است. روشن او صنعت خودرو را با فعالیت هسته ای برنامه ریزی کرد و پیش بینی کرد که تحریم ها ادامه پیدا کند تا سال ها مهمان اقتصاد ما باشد.

اینکه آیا زیرساخت های این طرح برای اجرای نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران روان خواهد بود یا خیر، سوالی است که مسئولان این صنعت باید به آن پاسخ دهند. اما آنچه واضح است این است که سیاست گذاران هیچ گاه نمی توانند با طرح مسائل و مشکلاتی که منجر به زیان انباشته شدن این صنعت شده است، در صنعت خودرو به خودکفایی دست یابند، قیمت گذاری و رانت اجباری است که علاوه بر آن بین افراد خاصی توزیع می شود. به این سیاست خسارات سنگینی را برای خودروسازان به همراه خواهد داشت. در حال حاضر خودروساز با ضرر 150 هزار تومانی مواجه است. اگرچه این امر باعث کاهش جریان نقدینگی خودروسازان شده است، اما مسئولان صنعتی همچنان خواهان تحقق پروژه‌های بزرگی مانند از بین بردن پلت فرم‌های قدیمی و تولید بر اساس پلت فرم‌های جدید در شرایط فعلی هستند.

البته ایده‌ها و نقشه‌های راه بیش از یک دهه است که در بین مسئولان صنعتی کشور در گردش است، بنابراین نظرات در این زمینه فراوان است. حتی در سال‌هایی که تحریم‌ها مثل الان شدید نبود و خودروسازان منابع مالی فراوانی داشتند، صنعت خودرو کشور ترجیح می‌داد این منابع را صرف کارهایی غیر از تولید کند و پوست‌اندازی کند، ما پولی ندادیم. به نظر می رسد وضعیت فعلی سیاستمداران را مجبور می کند راهی را که سال ها پیش باید طی می کردند، انتخاب کنند.

از سال 1376 صنعت خودرو یکی از اولین صنایعی است که طعم تلخ تحریم ها را در پی اجرای مقررات سختگیرانه بین المللی بر اقتصاد ایران چشید. خروج شرکای خارج از کشور خودروسازان، تعلیق واردات قطعات ضروری محصولات تولیدی، کاهش شدید تولید خودرو و علاوه بر این موارد، افزایش نظارت دولت بر عملکرد خودروسازان منجر به وخامت صنعت خودرو شده است. با شرایط سختی مواجه شد. شرایط دشوار. علاوه بر همه این موارد، صنعت خودرو به دلیل تداوم قیمت گذاری اجباری از یک سو و افزایش هزینه های نهاده تولید از سوی دیگر با نقدینگی و کاهش تولید مواجه شد. با این سخنان بسیاری از پروژه های توسعه محصول و ارتقای کیفیت خودروسازی متوقف شد و خودروسازان چاره ای جز ادامه تولید نداشتند. در حال حاضر صنعت خودرو کشور در وضعیت بهبود نسبی قرار دارد و توزیع آن نسبت به سال های 1388 و 1379 بهتر است اما به دلیل قیمت گذاری اجباری، مشکل کمبود نقدینگی در بین شرکت های خودروسازی همچنان پابرجاست.

با توجه به این موضوع، سیاست گذارانی که با وجود این وضعیت نسبت به توقف مذاکرات برجام و ادامه تحریم ها هشدار داده اند، به دنبال راه حلی در صنعت خودرو هستند. بنابراین نقشه راه تحول صنعت خودروسازی ایران نیز بر همین اساس در حال تدوین است. همانطور که قبلا ذکر شد، اجرای این سند شامل ساماندهی وضعیت نقدینگی سه خودروساز کشور است که زیان انباشته و زیان تولید آنها برای اجرای طرح های توسعه گره خورده است، قطعاً به زیرساخت نیاز دارید. به گفته بسیاری از کارشناسان، اگر سیاستگذاران به فکر زیرساخت نباشند، این سند نیز به اسناد بی خاصیت قبلی می پیوندد که بسیار جاه طلبانه و فاقد قابلیت اجرا هستند.

از سوی دیگر، وزارت زمین، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری به طور جدی اقدام به خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی می کند که به نظر می رسد با طرح اصلاحی صنعت خودرو همخوانی نداشته باشد. اگر قرار بود انتقال سهام صورت گیرد، سهامداران عمده مطمئناً قیمت‌گذاری یا رویکردی را برای حذف پلتفرم قدیمی و ایجاد یک محصول جدید برنامه‌ریزی می‌کنند و سیاست‌گذارانی که قبلاً نقشه راه را طراحی کرده‌اند، شما دیگر تصمیم‌گیرنده در این زمینه نخواهید بود. حوزه. .

مقاومت در برابر تحریم ها

همانطور که در بالا ذکر شد، دولت سیزدهم در ابتدای آغاز به کار، زمینه را برای خدمت به بخش تولید خودرو در راستای تحریم ها فراهم کرد. یعنی این دولت با توجه به ادامه تحریم ها به دنبال راه حلی برای صنعت خودرو بوده است. آنچه مشخص است خودرو یکی از محرک های اقتصادی کشور است و رشد تولید منجر به افزایش شاخص های صنعتی و رشد اقتصادی می شود. بنابراین برنامه ریزی برای این صنعت برای سیاست گذاران و دولت ها مهم است. با این حال، بر اساس نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران، در بخش برنامه تحول بر حرکت به سمت پلت فرم های جدید و رویکرد پوست اندازی پلت فرم تاکید شده است.

در این سند تاکید شده است که وقتی خودروسازان تولید را از طریق پلتفرم‌ها یا ساختارهای داخلی افزایش دهند، در استفاده از پالس‌های طراحی محصول و دانش فنی آزاد خواهند بود و تاب‌آوری صنعت خودرو کشور را افزایش می‌دهند. چهره مجازات با این وجود، این سوال ایجاد می کند که چرا وضعیت فعلی وزارت امنیت را مجبور به برچیدن سکوها و سازه های قدیمی می کند. در این رابطه در سند ذکر شده است که این محصولات نه تنها به استانداردهای 85 دست یافته اند، بلکه از نظر کیفی نیز مشکلات زیادی دارند، بنابراین دستیابی به کیفیت در صنعت خودروسازی کشور ضروری است.یکی از مهمترین رویکردها تمرکز بر روی توسعه محصولات جدید – محصولات مبتنی بر پلتفرم ها یا زیرساخت های جدید.

اما نکته دیگری که در سند تحول آفرین به آن اشاره شده، تولید اقتصادی خودرو است. خلأ این گونه خودروها با حذف برخی از محصولات اقتصادی کشور مانند پراید و 405 توسط خودروسازان پر نشد. بنابراین مقاله تحولات صنعت خودرو ایران این خلأ را پر می کند. در این سند تاکید شده است که تنها با توسعه محصول تولید داخل می توان یک جایگزین اقتصادی ایجاد کرد. به همین دلیل توسعه آخرین زیرساخت های اقتصادی که در سال های اخیر مغفول مانده است در برنامه های توسعه محصول خودروسازان داخلی قرار گرفته است.

با این حال، برخی از مهم ترین پروژه های توسعه محصول جدید برای خودروسازان داخلی هنوز در راه است. طراحی و توسعه خودروی ایران خودرو “ری لا”، طراحی و توسعه خودرو آریا سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصادی سایپا، طراحی و توسعه خودروی اقتصادی ایران خودرو (و نوع برقی محصولات اقتصادی)، طراحی و توسعه ایران خودرو طراحی و توسعه خودروی اطلس، خودرویی بر پایه پلت فرم تندر. این در حالی است که سیاستگذاران در نقشه راه تحول صنعت خودرو ایران خاطرنشان کرده اند که توسعه صنعت خودرو بر اساس ساختارهای بومی تنها به دو خودروساز بزرگ کشور محدود نخواهد شد، اجرای این رویکرد نیز مبتنی بر هم افزایی است. در بخش خصوصی روند توسعه محصول شرکت کلمان موتور در توسعه محصول نیز نشان دهنده دستیابی به برندهای داخلی و نزدیک به 80 درصد بومی سازی است.

اما علاوه بر رویکردهای پلت فرم و تولید محصولات جدید، سیاستگذاران همچنین می گویند که خودروسازان در مراکز تحقیقاتی نیز فعال هستند تا رویکردهای جدید صنعت خودرو مانند توسعه خودروهای برقی، اتصالی و خودران را به روز کنند. حمل و نقل و نمونه‌های صنعتی این پروژه‌ها نیز در حال ساخت و آزمایش اعتبار هستند.

ماشین جدید تولید شده

وزارت ایمنی در ادامه سیاست های خود در صنعت خودروسازی ایران، پروژه های راهبردی را برای این دو شرکت ایران خودرو و سایپا تعریف کرده است. علاوه بر طراحی و توسعه محصولاتی مانند ری را، آریا، خودروهای اقتصادی هر دو شرکت و طراحی و توسعه خودروهای ایرانی بر اساس پلت فرم تندر، جدول پروژه های استراتژیک برای عموم باز است. ایران خودرو و سایپا برای تولید خودروهای سواری. در جدول مشخص شده است که خودروی CVT شاهین تولید سایپا از اول اسفند ماه سال جاری با پیشرفت 80 درصدی در اجرای پروژه طبق برنامه زمان بندی شده آغاز به تولید کرده است. مجموع بودجه جمع آوری شده برای این پروژه 72.2 میلیارد تومان بوده است.

محصول دیگر شاهین پلاس با بودجه آماده و 30 درصد پیشرفت است. پیش بینی می شود این خودرو در دو فاز تا پایان سال جاری و تیرماه آینده وارد خط تولید شود. تولید آریا نیز از 24 اسفند آغاز می شود. این پروژه نیز 60 درصد پیشرفت داشته است. اطلسکار نیز با بودجه کل 404.3 میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد. تولید این محصول از اول ژوئن 1402 آغاز شد. سهند یکی دیگر از محصولاتی است که بدون تامین مالی 34 درصد پیشرفت داشته است. این خودرو از اول سپتامبر سال آینده وارد خط تولید خواهد شد.»

خودرویی که به زودی وارد بازار می شود

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا