اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

حکم حلقه طلا برای مرد

حکم شرعی استفاده از هدیه ی طلا برای آقایان:

طبق یک سنّت غلط، بسیارى از خانواده ها انگشتر یا ساعت یا گردن بند یا حلقه طلا را به دامادشان هدیه مى دهند و مردان با استفاده از آن، زشتى این کار از بین مى رود. خواهشمند است حکم استفاده مردها از زیور آلات و همچنین هدیه دادن آن به دامادها و جوانان، صریحاً مکتوب شود تا جوانان نسبت به این وظیفه شرعى خود مطلع شوند.

دستبند مهره ای: مردان نباید خود را با استفاده از طلا زینت دهند؛ بدین دلیل که حکم استفاده از آن حرام است و به پیروى از دستورات آن بزرگواران، مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت( علیهم السلام) نباید از آن استفاده کنند و در میان هدیه و غیر هدیه و داماد و غیر داماد، حکم یکسانی دارد. ساختن و خرید و فروش طلای مخصوص مردان، طبق احکام ایراد دارد و حکم ساخت و خرید و فروش طلا به شکل صلیب و پوشیدن آن برطبق احکام، گناه مضاعف دارد.

 حکم شرعی استفاده از طلای سفید و زرد برای آقایان:

مهره ای: به آلیاژی از طلا که همراه با فلز سفیدرنگ ساخته می شود؛ طلای سفید می گویند. برای ساخت طلای سفید معمولاً از آلیاژی نظیر منگنز و پالادیم، نیکل و در مواردی نقره، پلاتین، روی و مس استفاده میشود. البته رنگ طلای سفیدی که عموم در جواهرسازی از آن استفاده می کنند؛ به عنوان رنگ واقعی این آلیاژ محسوب نمیشود بلکه با استفاده از فلز رودیم، طلا را روکش می کنند تا به آن رنگ تبدیل شود. باتوجه به نرم بودن طلا در حالت خالص، از این رو برای مقاوم کردن آن در جواهرسازی، فلز دیگری را به آن اضافه می کنند.

معمولاً با استفاده از مس، طلای زرد را می سازند درحالیکه از فلزی سفید یا نقره ای رنگ برای ساخت طلای سفید استفاده می کنند. درهر صورت استفاده از طلای زرد یا سفید برای مردان حرام است. نام پلاتین در زبان عامیانه، طلای سفید میباشد ولی بهتر است بدانید که پلاتین با طلای سفید فرق دارد و مقاوم تر، کمیاب تر و درخشان تر از طلای سفید میباشد و مردان از نظر شرعی مجاز به استفاده از پلاتین هستند چون ماهیت آن نسبت به طلای سفید و زرد، متفاوت است. استفاده از طلا( سفید یا زرد) طبق منابع اسلامی برای آقایان حرام است. منظور از استفاده از طلا، هرگونه جواهری از جنس طلا نظیر ساعت، انگشتر، گردنبند ، دست بند می باشد.

 استفاده از طلا بدون قصد زینت:

بهتر است بدانید که درصورت استفاده ی مردان از طلا به قصد زینت یا غیر آن و پوشاندنش از نامحرم، بنابر نظر مراجع تقلید، حرام است و حتی خرید و فروش طلای مردان جایز نیست.

 استفاده از دندان طلا:

حکم استفاده از دندان با روکش طلا توسط مردان از نظر مراجع تقلید به شرح زیر میباشد :

عقیده ی امام خمینی و آیت‌الله خامنه ای اینست که اگر مردان بخواهند دندانشان را نه به قصد زینت بلکه اصلاح، درست کنند؛ بلامانع است.

ایا حلقه ازدواج طلا برای مرد حرام است | جایگزین حلقه طلا برای مرد | چرا طلا برای زنان مفید است

 احکام طلا برای آقایان

استفاده از روکش طلا برای دندان مرد از نظر آیات عظام بهجت، تبریزی، سیستانی و نوری، بدون ایراد است.

آیت الله صافی بر این باورست که اگر مردان از طلا برای دندان های جلو حتی به قصد غیر زینت استفاده کنند، جایز نیست.

 حکم شرعی استفاده از نقرۀ آمیخته به طلا برای مرد:

درصورت درست کردن آلیاژی از طلا و فلز دیگر با مقدار خیلی کمی طلا برای مردان که عرفاً به آن طلا نمی گویند، مانع ندارد.

 حکم استفاده از طلای مخلوط:

گاهی وقت ها با استفاده از دو فلز، انگشتر یا دستبند را می سازند و طلایی که در آن استفاده شده، کم تر از فلز دیگر است به عنوان مثال نسبت ۲۰ به هشتاد درصد؛ در چنین شرایطی برای استفاده از این جواهر باید احکام زیر را مدنظر قرار داد:

نظر همه مراجع تقلید بجز آیت‌الله فاضل در چنین شرایطی اینست که مثلا درزمان درست کردن انگشتر یا طلا، اگر واقعا از طلا استفاده نشده یا مقدار آن، بسیار ناچیز است؛ بلامانع است.

دیدگاه آیت‌الله فاضل لنکرانی به این شرح است که درهر صورت استفاده از چنین جواهری، حرام است.

 حکم شرعی استفاده از انگشتر طلا:

استفاده ی مردان از انگشتر طلای سفید که درواقع همان مخلوط طلاى زرد با ماده‏ى سفید رنگ است، بنابر احکام، حرام شده ولى درصورت استفاده از طلا به میزان خیلی ناچیز که عرفاً طلا نامیده نمیشود؛ بدون اشکال است و پلاتین نیز ایرادی ندارد.

 حکم شک در جنس جواهر:

نظر مراجع تقلید درخصوص استفاده ی مرد از جواهری که از طلا یا پلاتین بودن آن مطلع نیست، اینست که می تواند از آن جواهر استفاده کند و درواقع بدون اشکال است.

به گزارش خبرآنلاین، چاپ هفتاد و دوم ترجمه فارسی رساله «اجوبة الاستفتائات» از سوی شرکت چاپ و نشر بین الملل با قیمت 4500 تومان در  بازار نشر توزیع شد. «اجوبه الاستفاتائات»، پاسخ های مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌‌الله سیدعلی خامنه‌ای به پرسش‌های شرعی است که در آن به احکام تقلید، احکام طهارت، احکام نماز، احکام خمس، جهاد، امر به معروف، کسب‌های حرام، صدقه، وکالت و احکام بانک‌ها آورده شده است.

حضرت آیت‌‌الله‌ سیدعلی خامنه‌ای در کتاب «اجوبه الاستفاتائات» به 2118 پرسش شرعی پاسخ داده‌اند.

در بخشی از کتاب با عنوان «پوشیدن طلا و نقره و به کار بردن آن‏» می خوانیم:

س 442: به دست کردن انگشتر طلا توسط مردان بخصوص در نماز چه حکمى دارد؟

ج: به دست کردن انگشتر طلا براى مردان در هیچ حالى جایز نیست و نماز با آن هم بنابر احتیاط واجب، باطل است.

س 443: استفاده مردان از انگشترى که از جنس طلاى سفید است، چه حکمى دارد؟

ج: اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى‏شود همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏اى رنگ آن سفید شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفا به آن طلا نمى‏گویند مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.

س 444: آیا استفاده از طلا بدون قصد زینت به طورى که دیگران نبینند، اشکال شرعى دارد؟

ج: پوشیدن طلا، خواه حلقه انگشترى باشد یا غیر آن، براى مردان مطلقا حرام است هر چند به قصد زینت نباشد و از دید دیگران مخفى باشد.

س 445: استفاده از طلا براى مردان به مدت کوتاه چه حکمى دارد؟ ما اشخاص بسیارى را مشاهده مى‏کنیم که مى‏گویند استفاده از آن براى مدت کوتاه، مثل لحظه عقد، اشکال ندارد.

ج: پوشیدن طلا براى مرد حرام است و فرقى بین مدت کم یا زیاد نیست.

س 446: با توجه به احکام لباس نمازگزار و حرام بودن زینت کردن با طلا بر مردان، خواهشمندیم به دو سؤال زیر پاسخ فرمائید:

الف آیا مقصود از زینت با طلا، مطلق استفاده از آن توسط مردان است هر چند براى جراحى استخوان و دندانسازى باشد؟

ب با توجه به این که در شهر ما به دست کردن انگشتر طلاى زرد توسط جوانانى که تازه ازدواج مى‏کنند، مرسوم است و این امر از نظر عموم مردم براى مرد زینت محسوب نمى‏شود، بلکه علامت آغاز زندگى زناشوئى فرد است، نظر حضرتعالى در این باره چیست؟

ج: الف: ملاک حرمت استفاده از طلا براى پوشیدن یا به گردن آویختن توسط مردان، صدق زینت نیست، بلکه استفاده از آن به هر صورت و به هر قصدى حرام است هر چند انگشتر، حلقه، گردنبند و مانند آن باشد. ولى استفاده از آن توسط مردان براى جرّاحى استخوان و دندانسازى اشکال ندارد.

ب: استفاده از انگشترى طلاى زرد توسط مردان در هر حال حرام است.

س 447: ساخت و فروش جواهرات طلا که مخصوص مردان است و زنان از آنها استفاده نمى‏کنند، چه حکمى دارد؟

ج: ساخت جواهرات طلا اگر به منظور استفاده مردان باشد، حرام است و خرید و فروش آن به این قصد جایز نیست.

س 448: در بعضى از میهمانیها دیده مى‏شود که شیرینى‏ها را در ظرفهاى نقره‏اى مى‏گذارند، آیااین‏کار، خوردن غذا در ظرف نقره محسوب‏مى‏شود، وحکم‏آن‏چیست؟

ج: اگر برداشتن غذا و مانند آن از ظرف نقره به قصد خوردن، استعمال ظرف نقره در خوردن و آشامیدن محسوب شود، حرام است.

س 449: آیا گذاشتن روکش طلا روى دندان اشکال دارد؟ روکش پلاتین چطور؟

ج: گذاشتن روکش طلا یا پلاتین روى دندان اشکال ندارد، ولى پوشاندن دندان‏هاى جلو با طلاى زرد، اگر به قصد زینت باشد، خالى از اشکال نیست.

محتوای این مطلب پنهان
3 احکام طلا برای آقایان
3.4 – حکم شک در جنس جواهر:
دکمه بازگشت به بالا