عمومی

تنوع پوشش اسلامی را بپذیریم/حجاب امری تعبدی، زیبا و دوست‌داشتنی است

اصولاً اگر محدودیت هایی که در قرآن در مورد حجاب در نظر گرفته شده رعایت شود، حجاب کامل و بدون حجاب است. این نظر من است! اسلام یک کلمه از اجرای یکنواختی آداب و سلایق نمی گوید! پس چرا باید حلقه حجاب آنقدر باریک باشد که اکثر مردم نتوانند آن را جا بیندازند؟

ایسناپلاس – لیلا شکیب میل: تنوع پوشش اسلامی یکی از دغدغه های نسل جدید فعالان عرصه حجاب، عفاف و پوشش اسلامی است. طراحی لباس و پوششی که مورد پسند نسل های جدید و تنوع طلبان امروزی است با رعایت عفاف و حجاب با در نظر گرفتن خواسته های آنان در انتخاب لباس مناسب و زیبا برای حضور در اجتماع موضوعی گاه بحث برانگیز. سال ها پیش زمانی که چادرهای مدل دار وارد بازار پوشاک اسلامی شد، برای اولین بار با نگهبانان تیزبین مخصوصاً از گروه های سنتی و قدیمی مواجه شدند و به دلیل راحتی آنها، طولی نکشید که چادرهای طرح دار مورد استقبال بیشتر خانم ها به ویژه قرار گرفت. نسل جدید. برای زنان برای داشتن این پوشش سلطنتی در ملاء عام.

تنوع طرح های پوشاک اسلامی همواره یکی از سلسله مراتب محجبه جامعه ایرانی بوده است. گروهی که می‌خواستند با پوشیدن لباس‌های زیبا و متنوع‌تر، حجابی زیباتر و شاداب‌تر به دختران نوجوان خود ارائه کنند، با محدودیت‌های موجود در بازار با چالش‌های جدی مواجه شدند و اغلب، نسل جدید پوشش‌های متواضعانه و متواضعانه را رد می‌کردند. ما مدلی همه کاره تر و زیباتر را انتخاب کردیم که براق تر بود اما پوشش دهی آزادتری داشت.

این روزها بحث حجاب و تربیت نسل محجبه از دغدغه های جامعه مسلمان ایرانی است. اما متأسفانه این روزها کلیدواژه بیش از آنکه با حجاب و عفاف همراه باشد با کلماتی مانند ارشاد و اعتراض همراه شده است.به دیدن منصور مصطفی زاده رفتم. فردی که سال ها در عرصه روزنامه نگاری فعال بوده و در مورد لباس ها، رنگ های مختلف و حجاب های مختلف نوشته است.

به نظر شما چرا در گذشته تنوع پوشش اسلامی برای زنان با حجاب کمتر بود؟

به نظر من این به ترس از قضاوت شدن توسط دیگران برمی گردد، اما ترس نابجا نیست! من خودم از 15 سال پیش شروع به پوشیدن چادرهای رنگی کردم، یادم می آید آن زمان چادر داخلی تازه وارد بازار شده بود و توسط به هر حال در کشور نیز ثبت شد. بسیاری از مردم از آن استقبال کردند زیرا واقعا راحت تر از یک چادر معمولی بود. اما باز هم گارد عجیبی در ذهن برخی افراد وجود داشت. نیروی محرکه من دانشجوی هنر بود. خوب، هیچ کمبودی در قیافه های عجیب و غریب وجود نداشت. ریش های بلند و کوتاه، دامن های بلند، شلوارهایی با ساق های خیلی گشاد، خلاصه خیلی قیافه های عجیب و غریبی بود که در آن فضا چندان مورد توجه قرار نمی گرفت. این به این دلیل بود که دانشکده اساساً تنوع ظاهری را پذیرفت. من هم تعجب کردم که چرا حجاب مورد نظرم را ندارم. آنچه ارزش های شخصی من را برای رعایت و پوشش محدودیت های شرعی حفظ می کند.

تنوع پوشش اسلامی را بپذیرید/ حجاب خانواده ما مقدس، زیبا و دوست داشتنی است.

ارزش های شخصی چیست؟

نگاه کن من در خانواده ای بزرگ شدم که حجاب جزء ارزش های آنها بود و لباس های رنگارنگ و روشن می پوشیدند. ترجیح من همیشه پوشیدن رنگ بوده است. صورتی هنوز رنگ مورد علاقه من است. اتفاقا اولین چادر رنگی که پوشیدم گل صورتی بود. از بچگی مردم فقط وقتی در عزا بودم مشکی می پوشیدند و بقیه اوقات مرا با رنگ هایی مثل صورتی و سرخابی می دیدند.

گفتید ترس از قضاوت شدن و دریافت عکس العمل منفی مهمترین دلیل عدم امتناع از شنل مشکی و روسری دو نفره بوده است.

من پاسخ های متناقضی دریافت کردم، همانطور که شما می خواهید! از اول تا الان مورد تمسخر و تشویق و انتقاد قرار گرفتم. در چند روز اول خیلی به نقدها فکر می کردم، اما برخی از آنها هنوز مرا از نظر ذهنی به چالش می کشند.

اولین و متداول ترین واکنش تمسخر بود، وقتی برای اولین بار سر کار چادر رنگی سر کردم، یکی از همکارانم به من نگاه کرد و گفت: «این بچه با سرت چیکار می کنه؟» راستش اولش که من عمامه رنگی ملی پوشیده بودم، یکی از من پرسید برای حضور در تیم ملی دعوت شدی؟ من واقعاً بدم نمی آمد که مورد تمسخر قرار بگیرم و هنوز هم ندارم! اول از این حرف ها بیشتر می خندیدم اما حالا یکی از من می پرسد این رختخواب یا پتوی مسافرتی روی سرت چیست یا چرا در پارچه پیچیده ای و … گفتن این حرف ها رایج شده است.

تنوع پوشش اسلامی را بپذیرید/ حجاب خانواده ما مقدس، زیبا و دوست داشتنی است.

لطفا در مورد بررسی و واکنش خود به آن توضیح دهید.

به نظر من اصولاً دو دسته نقد درباره حجاب های غیراستاندارد وجود دارد. آنها یا به اعتقاد شما به حجاب شک می کنند و سعی می کنند اعتقاد شما را زیر سوال ببرند یا می خواهند حجابی را که می خواهند داشته باشند و دلیل محکمی از من بشنوند باید بگویم که چادرهای غیر مشکی هیچ چیزی نیست. معمولی هم! ما فقط چند سال با آن فاصله داریم، اما در گذشته اتفاقاً این نوع پوشش در همه جا وجود داشت و نوعی نوآوری در حجاب استاندارد اسلامی تلقی می شود. یا مرا متهم می کنند که لطف می خواهم. در ابتدا خیلی ها می گفتند که این مقدمه ای برای کنار گذاشتن حجاب اسلام است، اما پیش بینی آنها غلط از آب در آمد، همان طور که گفتم! پوشیدن چادر مشکی ساده بدعت است! در جوامع دیگر و در ایران خودمان پوشش های زیادی را می بینیم که سابقه ای بسیار قدیمی تر از چادر مشکی ساده دارند، به عبارت دیگر، عبا در چند سال اخیر در جامعه ما مستقر شده است، اما در آن زمان حواسش به ابا بود.

بسیاری از مردم تصور می کنند که پوشاندن چیزی خارج از هنجار، یعنی چیزی که برای چشم جامعه ناآشنا است، نوعی جلب توجه است و این با فلسفه حجاب در تضاد است.

اصولاً اگر محدودیت هایی که در قرآن در مورد حجاب در نظر گرفته شده رعایت شود، حجاب کامل و بدون حجاب است. این نظر من است! اسلام یک کلمه از اجرای یکنواختی آداب و سلایق نمی گوید! پس چرا باید انگشتر حجاب آنقدر باریک باشد که اکثر مردم نتوانند آن را جا بیاندازند؟به نظر من هرکسی با توجه به ارزش ها و ترجیحات خود طرح، رنگ و مدل را انتخاب می کند. ، و کمتر کسی از پوشیدن آن دلسرد می شود.

شما فقط به واکنش های منفی اشاره کردید. احتمالاً پاسخ های مثبت زیادی دریافت کرده اید. نیست؟

خیلی بارها به ما گفتند ای کاش چادرهای بیشتری از این نوع وجود داشت که بتوانیم از آن استفاده کنیم. کسانی که این را می گویند تنوع و زیبایی در پوشش اسلامی را می خواهند، اما نمی خواهند بهای عبور از این مرحله از جامعه را بپردازند. یا همانطور که گفتم، من هنوز معتقد نیستم که در انتخاب حجاب مسلمانان تنوع وجود داشته باشد. یعنی همان قیافه و مشکلات حمله اول را دارد. اما فکر می کنم شرایط شکل گیری این تنوع به میزان قابل توجهی بهتر شده است. مثلا پیاده روی امسال آلباینی با همان چادرهای طرح دار رنگارنگ، عبای اسلامی و… نظرم را جلب کرد، اما چیزهای دیگر هم خیلی معمولی به نظر می رسید.

تنوع پوشش اسلامی را بپذیرید/ حجاب خانواده ما مقدس، زیبا و دوست داشتنی است.

خانم مصطفی زاده، به نظر شما تسهیل کننده در معرفی تنوع پوشش اسلامی برای زنان در جامعه ما چیست؟

فکر می‌کنم اولین جایی که می‌توان این تنوع را پذیرفت و با آن سازگار شد، رادیو و تلویزیون است. در برنامه های سازمان ما به ندرت شاهد هستیم که زنانی با پوشش عشایری یا ماسونی و یا سایر لباس هایی که در کشور ما فراوان است و در تریبون های رسمی نمایش داده نمی شود، نباید به پوشش استاندارد جامعه ما تبدیل شود و در این میان تنوع و انتخاب محجبه. زنان باید نادیده گرفته شوند.به نظر من استفاده از انواع مختلف پوشش با توجه به محدودیت‌های آن مهم است. اکنون بسیاری از تولیدکنندگان حجاب را دیده ام که لباس های مختلفی مانند چادر من تولید و عرضه می کنند، خوشحال باشید، برندهای حجاب اسلامی که فراتر از چادرهای مشکی ساده هستند، در نمایشگاه های حجاب نیز با استقبال خوبی مواجه می شوند و اگر این موارد مورد تایید رسانه های رسمی باشد، بحث تنوع است. در پوشش اسلامی در جامعه ما به آن پرداخته خواهد شد.در خانواده من همه چادرها چادرهای رنگارنگ و خوش طرح هستند و دخترانمان هم همینطور. علاوه بر این، حجاب در دل آنها عبادت است و زیبا و قابل ستایش است. حداقل من اینطوری حجاب را می فهمم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا