عمومیکسب و کار برتر

تصفیه فاضلاب جهت کاهش مصرف آب برج خنک کننده

تصفیه آب در و تاثیر آن در عملکرد سیستم های خنک کننده را در این مقاله بررسی خواهیم نمود. سیستم تصفیه آب برج‌های خنک کننده چیست و چگونه کار می کند؟ و چطور فروش پکینگ برج خنک کننده داشته باشیم؟ این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید. تعداد فزاینده ای از کاربران برج‌های خنک کن از سیستم فیلتراسیون جهت کنترل سطح ذرات و حفظ پاکیزگی و آب در گردش سیستم استفاده و بهره برداری می‌کنند.

کولینگ تاورها همانند اسکرابرهای هوا عمل می کنند و تمام ذرات محیط اطراف را به درون دستگاه می کشند. این ذرات مانند گرد و غبار به راحتی در هنگام گردش در داخل سیستم به سطوح داغ می چسبند و باعث گرفتگی، خرابی، رسوب و کاهش راندمان دستگاه می شوند. سیستم فیلتراسیون، روشی بسیار کارآمد برای حفظ عملکرد مداوم سیستم‌های خنک کاری می باشد.

با استفاده از سیستم های تصفیه آب، نه تنها از این مشکلات جلوگیری خواهید کرد بلکه با فیلتر کردن آب، مصرف مواد شیمیایی برای رسوب زدایی را نیز کاهش خواهید داد. یک سیستم فیلتراسیون مکمل عملکرد با کیفیت و با راندمان بالای برج‌های خنک کننده خواهد بود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، روش های مختلفی جهت تصفیه آب وجود دارد که انتخاب مناسب‌ ترین روش برای فیلتر نمودن آب بستگی به پارامتر های مختلفی دارد. بعضی از این پارامترها عبارت است از:

  • نوع تجهیزات و جنس
  • آنالیز دقیق آب بلودان
  • آنالیز شیمیایی آب در گردش یا هر سیال فرآیندی دیگر

برای مجموعه‌های صنعتی که از برج‌های خنک ک برای خنک کاری تاسیسات خود استفاده و بهره برداری می کنند، معمولاً استفاده از نوعی سیستم تصفیه آب برای اطمینان از راندما بالای دستگاه و عمر طولانی تجهیزات امری ضروری است. اگر آب در گردش بصورت مداوم تصفیه نشود باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله؛ ، ، پوستگی و خوردگی در برج می شود. این مشکلات می تواند بهره وری مجموعه شما را کاهش دهد و باعث از کار افتادن دستگاه های در حال کار و همچنین بالا رفتن نیاز به تعویض تجهیزات و قطعات گران قیمت شود. مشکلاتی که در صورت عدم استفاده از سیستم تصفیه آب در دستگاه خنک کاری امکان برخورد با آنها بالا خواهد بود عبارتند از :

  • کاهش راندمان عملیاتی
  • افزایش هزینه‌های تصفیه آب
  • کوتاه شدن طول عمر تجهیزات و قطعات کولینگ تاور
  • افزایش زمان توقف برای تمیز کردن و نیز تعمیر دستگاه

آلاینده هایی که می توانند بر عملکرد و کارایی یک سیستم کولینگ تاور اثرات منفی و مخربی داشته باشند، عبارت است از؛ سختی، آهن، سیلیس، کلرید ها، مواد بیولوژیکی، سولفات ‌ها، TDS یا TSS. انتخاب سیستم تصفیه آب برای فیلتراسیون سیال فرایندی به چندین مورد بستگی دارد، از جمله:

  • غلظت آب
  • کیفیت آب
  • نحوه تخلیه
  • نوع مبدل حرارتی
  • نوع برج خنک کننده (مدار باز، مدار بسته و یا هیبریدی)
  • الزامات کیفی توصیه شده برای تجهیزات برج خنک کن

ساختمان سیستم تصفیه آب برج‌های خنک کن

همان طور که در بالا اشاره شد، اجزای دقیق یک سیستم تصفیه آب، به کیفیت و غلظت آب در گردش، آب جبرانی و تجهیزات مورد استفاده در ساخت دستگاه خنک کننده بستگی دارد. در واقع بسته به ناخالصی ‌های موجود در آب، هر یک از سیستم های تصفیه آب ممکن است به بهترین وجه برای تاسیسات شما مناسب باشد، بنابراین مهم است که با متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید که سیستم مناسبی برای شما در نظر گرفته شده است.

اگر سیستم شما ویژگی های خاصی دارد، برای نصب و راه اندازی تجهیزات تصفیه ممکن است نیاز به فناوری ‌های پیشرفته تری داشته باشید. در واقع می توان گفت برای داشتن سیستمی با عملکرد مطلوب و موثر، باید بر اساس مشخصات فنی و شرایط عملیاتی برج خنک کننده، سیستم تصفیه آب مناسب طراحی و اجرا کنید. این طراحی حتما باید با توجه به توصیه های در مورد کیفیت آب مورد نیاز باشد تا بتوانید بهینه سازی طراحی سیستم خنک کاری را به بهترین شکل انجام دهید.

پارامترهای قابل کنترل توسط سیستم تصفیه آب برج خنک کن

این تجهیزات با توجه به فناوری های پیشرفته شاخصه های کمی وکیفی آب را تنظیم و کنترل می کند، این موارد شامل:

  • قلیاییت آب: پتانسیل مقیاس کربنات کلسیم را مشخص می کند.
  • سیلیس‌ها: برای ایجاد رسوب در مقیاس سخت شناخته شده است.
  • سولفات‌ها: مانند کلریدها می توانند به شدت برای فلزات خورنده و خطرناک باشند.
  • سختی آب: به رسوب گذاری درون سیستم منجر می شود.
  • کلریدها: می توانند برای فلزات خطر آفرین باشند و باعث خوردگی آن ها شوند.
  • مواد آلی: سبب رشد میکروارگانیسم ها می شود.
  • آهن موجود در آب: زمانی که آهن با فسفات ها ترکیب می شود، این امر می تواند تجهیزات و قطعات برج خنک کننده را خراب کند و کارایی آن ها را پایین آورد.
  • کل جامدات محلول:(TDS)  باعث خوردگی و فرسایش می شود.
  • کل جامدات معلق:(TSS)  آلاینده های حل نشده که می توانند سبب پوسته پوسته شدن بیوفیلم ها و یا خوردگی در سیستم شوند.

اكثر فرآيندهای توليدی صنعتي جهت بهره برداری صحيح و افزايش بازده نيازمند دستگاهی بنام برج خنک کننده هستند. پالايشگاه ها، كارخانجات فولاد، صنايع پتروشيمي، كارخانجات توليدي شيميايي و نيروگاه هاي توليد برق، جهت پيشبرد اهداف خود درزمينه توليد، نيازمند و وابسته به برج خنک کننده هستند. برج‌های خنک کن دما و فشار را براساس انتقال گرما از سيال گرم به آب سرد، كنترل مي نمايد كه در واقع كاهش دما انجام مي گيرد و همزمان باعث افزايش دماي آب سرد ورودی مي گردد.

بنابراين پيش از استفاده مجدد از این آب بايد آنرا خنك نموده يا اينكه با آب جبراني تازه، آنرا را جايگزين نمود. سه روش اساسي در طراحي برجهای خنک کننده وجود دارد. نوع طراحی، تاثير و راندمان برج براي استفاده در يك واحد، بستگی به نوع فرآيند خنك كردن، خواص و مشخصات آب و ملاحظات زيست محيطي دارد. بسياري از سيستمهاي سرمايشي و گرمايشي، فرآيندهای صنعتي و توليدي كمكي، بطور موثر و با بازدهي بالا كار نمي كنند مگر آنكه دما و فشار در محدوده خاص تثبيت شود.

انتقال حرارت از يك ماده به ماده ديگر اساس فرآيند خنك كردن است. ماده اي كه حرارت را از دست مي دهد، بعنوان ماده خنک شونده و ماده اي كه گرما را دريافت مي كند بعنوان ماده سرد كننده در نظر گرفته مي شود. مکانیزم عملکرد برج‌های خنک کننده براساس پس دادن و گرفتن حرارت آب با استفاده از مقادير زياد آب جهت سرد كردن بنا شده است. چند عامل موثر در منحصر بفرد بودن آب بعنوان يك ماده سرد كننده یا مبرد در برج خنک کننده وجود دارد :

  1. فراواني، سهولت دسترسي و ارزاني سیال فرآیندی
  2. سهولت در انتقال و جا بجايي
  3. انتقال بخش زيادي از گرما در واحد حجم
  4. عدم انبساط و انقباض قابل ملا حظه در محدوده دمايي نرمال
  5. تجزيه ناپذير بودن

منابع تامین آب تازه برای برجهای خنک کن

آب تازه

آب تازه منشا اوليه آب جبرانی به سیستمهای خنک کاری است. آب تازه مي تواند از آبهاي سطحي (رودخانه ها- چشمه ها و آبگيرها) يا از آبهاي زيرزميني (آب چاهاي كم عمق يا عميق) تامين گردد. عموما، استفاده از آبهاي زير زميني به جهت يكسان بودن از نظر تركيب وكاهش مواد معلق نسبت به آبهاي جاري بيشتر مرسوم بوده كه بطور مستقيم تحت تاثير بارش باران، فرسايش و ساير شرايط زيست محيطي قرار دارد.

آب شور و پساب

با توجه به ملاحظات زيست محيطي، هزينه و سهولت در دسترس بودن آب، تعدادي از كارخانجات در حال حاضر از تصفيه پسابهاي كارخانه و آب شور بعنوان منابع آبی در برج‌های خنک کن استفاده مي نمايد. توجه دقيق به نحوه تصفيه آب در کولینگ تاورها با استفاده از اين منابع آبي، براي عملكرد مطمئن و طولاني مدت بسيار حياتي است. این مقاله را از دست ندهید:

خرید سیستم تصفیه آب برج خنک کننده

هنگام انتخاب و خرید پروانه برج خنک کننده یک کاربر بالقوه باید فاکتور های زیادی را در نظر بگیرد. تولیدکنندگان می توانند پرسشنامه کاربردی ارائه دهند که به شما کمک می کند نیاز های فیلترینگ خود را تعریف کنید و به آن ها در ارائه پیشنهاهایشان کمک کند. پس از نصب سیستم فیلتراسیون، سیستم باید به درستی نگهداری و مراقبت شود تا بتواند سال ها به تمیز کردن و تصفیه آب در گردش شما کمک کند.

روش‌های مختلف تصفیه آب در برج‌های خنک کننده

فرآیندهای سیستم تصفیه آب بسته به نیازهای سیستم، کیفیت آب، مواد شیمیایی و نوع سیال فرآیندی می تواند متفاوت باشد، اما یک سیستم تصفیه آب معمولی معمولاً شامل مراحل زیر است:

دکمه بازگشت به بالا