عمومی

تحویل سال و امید تحول

دنیا با دو امید سال نو را جشن می گیرد. یکی کنترل همه گیرهای تاج با واکسیناسیون جهانی و دیگری پایان دادن به دوران غیرمعمول و غیرمعمول ترامپ.
شیوع جهانی ویروس کرونا ، که میلیون ها کشته در سراسر جهان برجای گذاشته است ، این است که بشریت در سال جدید در رابطه خود با طبیعت تجدید نظر کرده و سبک دیگری از تعامل با جهان را از سر خواهد گرفت. ممکن است دلیل دستور کار باشد.

امید دیگر پایان سلطه جهانی ترامپ است. با این حال ، برای هفته های باقی مانده ، خطر یک جنگ دیگر هنوز ممکن است رخ دهد. ظهور نوع جدیدی از اقتدار توده ای ملی توسط بخش راست افراطی مذهب ملی در ایالات متحده و غرب ، تمسخر آرمان های مدرن و سلطه لیبرالیسم ، از جمله ادعاهای حاکمیت خرد و آزادی ، به ویژه احترام به حقوق بشر و شهروندی. حقوق اقلیت در داخل کشور و حقوق سایر کشورها در خارج از کشور با نقض کلیه معاهدات و توافق نامه های بین المللی مشخص شد. شکست در این روند انتخابات امید به کنترل بیماری سرمایه داری متأخر را از طریق دموکراسی سیاسی ذهن مردم این کشورها زنده کرده است.

در ایران ما ، اما سال نو در جهان چطور؟ هیچ یک! ما درست مثل رادیوی “ملی” کشور در دنیای دیگری زندگی می کنیم. راضی به رویای بازسازی نوعی امپراتوری “نو-صفوی” ، جهانی موازی و منزوی! و با وجود چنین ناهمگنی با زمان جهانی ، اگر در معرض حمله و فداکاری قرار بگیریم چگونه می توان انتظار همبستگی منطقه ای و بین المللی را داشت؟

ما هنوز هم در کنترل اپیدمی ها و واکسیناسیون پیشتاز هستیم و هنوز از موج مداوم ویروس های شیطانی و از سرگیری جهش ها می ترسیم. و در حوزه سیاست ، به دنبال انتخابات قانونگذاری سال گذشته ، با مشارکت تعداد کمی از رای دهندگان ، ما به پارلمان آراous بیشتری رسیده ایم که فقط بخشی از بنیاد اجتماعی حزب حاکم را نمایندگی می کند ، و اکنون ارتش یا داستان دیگری است. داستانی از انتخابات وجود دارد که نوید می دهد. همان نوع بنیادگرایی پوپولیستی در رادیو رسمی آزمایش شد. هیچ برنامه ای برای خروج اصلاح شده ساختاری از پیامدهای مخوف فرهنگی بحران های دیپلماتیک اقتصادی – اجتماعی تو در تو وجود ندارد ، به ویژه این بحران های زندگی وحشتناک خبری.
در نتیجه ، در پشت صحنه ، از آنچه برای ما اتفاق خواهد افتاد بی اطلاع هستیم.
من در اتوبوس بودم. یک پیرمرد خنده دار در یک مثال خنده دار گفت: “من این گوجه فرنگی ها را چهار برابر قیمت قبلی خریداری کردم ، اما تعجب آور نیست در کشوری که مقامات می گویند این اخبار را از طریق رسانه ها دریافت می کنند!”
اما آنچه اکنون در اینجا می خواهیم همه موانع و مشکلات ساختاری مقاومت در سال جدید و در جهانی مطلوب تر است که آگاهی و تجربه نزدیک جامعه مدنی ایران در حال پیشرفت است. از طرف دیگر ، اکنون می توان بازسازی میهن را از سر گرفت. به آرامی ، علیرغم همه جهش ها و تحولات مداوم ، هم در برابر ویروس تاج ویروس و هم در برابر معادلات میهن پرستی ترامپیسم.
این که این امید واقعی باشد یا توهم از یک سو آینده انسانی تر سال نو است ، از طرف دیگر میزان خودآگاهی (تبعیض و وابستگی به پتانسیل خود) و از سوی دیگر وجود ، جهان بیولوژیک ، و این به توانایی سازگاری با همزیستی با جهان ، به ویژه با همسایگان بستگی دارد. با این وجود این منطقه در برابر همه نیروهای مسلط قرار دارد.

دکمه بازگشت به بالا