عمومی

تاملی بر سخنان بی‌تامل رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی

فعلاً به چند نکته اشاره می کنم:

به جرات می توان گفت که رئیس جمهور هیچ گاه آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص موفقیت آمیز بودن کنترل تورم دولت سیزدهم را ندیده است. متأسفانه، مرکز در گزارش تورم دی ماه خود به صراحت اعلام می کند که هم پیش بینی کننده تورم ماهانه و هم سالانه تورم نقطه به نقطه 0.3 است. درصد افزایش یافته است.
کاهش 1 درصدی تورم سالانه در ژانویه میانگین تورم در 12 ماه گذشته است، نه تورم فعلی.
استناد به کاهش قیمت فولاد و سیمان یکی دیگر از دلایل عدم اطلاع رسانی است. قیمت این دو کالای به نقل از ریشی نسبت به سال گذشته کاهشی نداشته است، بنابراین تابستان امسال برای جلوگیری از برق، مدتی فعالیت واحدهای تولیدی فولاد و سیمان قطع شد. قطع برق خانگی باعث کاهش تولید و گسترش چشمگیر بازار شده است. با عادی شدن شرایط، قیمت‌ها به تعادل رسیده‌اند که مطمئناً ارتباط آن با موفقیت دولت به ویژه با اعلام رسمی افزایش ماهانه و نقطه به نقطه تورم مرتبط نیست.

تاکید مجدد بر رشد اقتصادی 2 تا 4 درصدی حاکی از آن است که این نظر گزارش نهایی بانک مرکزی (شماره 15) را نیز مطالعه نکرده است.
در صفحه سوم این گزارش آمده است که دولت قبل در سه ماهه چهارم سال اول معادل 5.4 درصد و در سه ماهه اول سال 140 معادل 6.4 درصد رشد اقتصادی داشته است، این یک چیز بود. اعتبار طرح های عمرانی در سه ماهه دوم و دولت سیزدهم به یک درصد کاهش یافت.

اساساً رشد 7 درصدی هدف برنامه 6 است و طبق جدول ماده 2 باید سالانه 65 میلیارد دلار یا معادل آن سرمایه گذاری کنیم.

2- در شرایطی که دوباره نوید تولید سالانه یک میلیون مسکن داده می شود، صفحه 1 گزارش شماره 25 بانک مرکزی تعداد پروانه های ساختمانی دوره دولت سیزدهم در مناطق شهری را مشخص می کند. شاخص قیمت خدمات ساختمانی 2.5 درصد و شاخص قیمت تولیدکنندگان مصالح ساختمانی 2.8 درصد افزایش یافت و 3.8 درصد کاهش یافت.
مگر اینکه بگوییم 4 میلیون دستگاه را در 4 سال تحویل خواهیم داد، این داستان دیگری است.

4- موضوع دیگری که رئیس جمهور مطرح کرد، میراث دولت قبل است که باعث کاهش شاخص بورس شد.
در دولت سیزدهم علیرغم نتایج امیدوارکننده، شاخص بورس به طور مستمر سیر نزولی داشته و حتی در صورت افزایش (دوپینگ) به طور کامل متوجه می شود که تقریباً همه شاخص ها به شدت در حال کاهش هستند، به نظر نمی رسد. روز

5. در خصوص احیای حقوق بازنشستگان و کارمندان از جمله رتبه بندی فرهنگیان، آقای رایشی شفاهی این سوال را مطرح کردند که چرا این لایحه بدون بودجه در چند ماه اخیر دولت قبل تصویب شد؟
این بدون شک گزارش نادرستی است که از سوی مقامات مربوطه به وی داده شده است.

تعدیل حقوق مستمری بگیران یکی از مفاد برنامه ششم است که در راستای اجرای تبصره 4 بودجه و ردیف اعتباری به دلیل افزایش و افزایش سریع در سال های 96، 96 و 94 تبدیل شده است. تورم در تبصره 2 مبلغ اضافی دارد. من دو سال بر اساس 2 درصد حقوق همان کارمند پرداخت می کنم. بنابراین امسال سال پایانی برنامه ششم برای ادامه این اقدام قانونی و ضروری است. لایحه مربوطه به مجلس تقدیم شده و منبع بودجه آن در حال حاضر موجود است.
رتبه‌بندی‌هایی که سال‌ها بر اساس قانون اجرا می‌شود، با توجه به بار مالی معلمان، بنا به درخواست قانونی معلمان، به عنوان لایحه به کنگره ارائه شد. آیا تقدیم لایحه دقیق‌تر بود یا مقاومتی ناموجه در برابر خواسته‌های لایه‌های مختلف که استخوان‌هایشان در اثر تحریم‌های ظالمانه خرد شد؟

دکمه بازگشت به بالا